بازدید 5106

اقرار شهروند ترکیه‌ای به جاسوسی برای اسرائیل

یک شهروند ترکیه‌ای به نام «سلجوق کوچوکایا» در بازجویی‌ها اقرار کرد که برای سازمان جاسوسی «موساد» رژیم صهیونیستی کار کرده و همکاری داشته است.
کد خبر: ۱۱۹۴۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ 25 September 2023

به گزارش تابناک به نقل از فارس، رسانه‌های ترکیه‌ای روز دوشنبه (امروز) خبر دادند که یک کاراگاه خصوصی که سال گذشته توسط مقام‌های امنیتی این کشور بازداشت شده بود، به جاسوسی برای رژیم صهیونیستی اقرار کرد.

روزنامه «دیلی صاباح» گزارش داد، «سلجوق کوچوکایا» کاراگاه و بازپرس خصوصی ترکیه‌ای به همکاری با سازمان جاسوسی «موساد» رژیم صهیونیستی اذعان کرد و به مسئولان پرونده خود درباره چگونگی ارتباط گیری با موساد و فعالیت‌های جاسوسی خود برای صهیونیست‌ها توضیح داد.

وی سال گذشته به همراه ۱۶ نفر دیگر در عملیات «سازمان اطلاعات ملی» ترکیه (موسوم به میت) سال گذشته این کشور علیه جاسوسان رژیم صهیونیستی بازداشت شده بود.

این جاسوس ترکیه‌ای رژیم صهیونیستی در بازجویی‌ها اعتراف کرد که ۱۱ بار در ۱۰ شهر اروپایی با مقام‌های موساد دیدار کرد و در ازای دریافت پول، به آنها گزارش‌های اطلاعاتی ارائه داد.

در صورت اثبات اتهام جاسوسی این ۱۷ متهم ترکیه‌ای، طبق قانون این کشور آنها با مجازات 15 سال زندان مواجه خواهند شد.

سلجوق کوچوکایا در بازجویی‌ها گفت که از طریق «سرکان اوزدمیرچی» افسر سابق ارتش ترکیه با عناصر موساد ارتباط برقرار کرد.

طبق گزارش دیلی صاباح، اوزدمیرچی که به ارتباط با تشکیلات «فتح الله گولن» متهم شده، هم اکنون متواری است؛ جنبشی که دولت ترکیه آن را تروریستی و عامل کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ اعلام کرده است.

او در بازجویی‌ها گفت: «سرکان آگوست ۲۰۱۸ با من تماس برقرار کرد و به من گفت که یک شرکت بیمه خارجی به دنبال یک کاراگاه و بازپرس خصوصی است. من چند تماس خارجی با او داشتم و او مرا با کسی به نام "جورج" معرفی کرد. من از طریق اسکایپ با جورج حرف زدم و پیشنهاد همکاری دادم. او در ابتدا اسامی برخی رستوران‌ها را داد و از من خواست درباره فعالیت‌های تجاری آنها تحقیق کنم. همچنین از من خواسته شد که از آنها عمس برداری کنم. من یک گزارش درباره تجارت آنها تهیه کردم و در ازیا آن درخواست هزار یورو کردم. او گفت که گزارشم را دوست داشت و می‌خواهد به صورت حضوری مرا ببیند».

به گفته این جاسوس ترکیه‌ای موساد، او سپس با فردی به نام «آلفونسو» دیدار کرد و این فرد ماموریت جمع آوری اطلاعات از تعدادی از افراد با تابعیت و ریشه ایرانی و لبنانی را به وی داد.

کوچوکایا از دیدار حضوری خود با «جورج» در سال ۲۰۱۸ در رم ایتالیا و دریافت پول یکی از ماموریت‌هایش خبر داد. به گفته او، کار بعدی که از او خواسته شد، جمع آوری اطلاعات درباره یک شرکت برق بود.

وی به بازجویان گفت: «بیشتر کار من شامل نظارت بر شرکت‌های خارجی (جمع آوری اطلاعات از آنها) بود. از شرکت‌های ترکیه‌ای که می‌خواستند تحقیق کنند، از من می‌خواستند که ارتباطات آنها را در خارج از کشور پیدا کنم. می‌خواستند بفهمند با چه کسانی کار می‌کنند و صاحبان شرکت‌ها چه کسانی هستند».

دیدار بعدی او با عناصر موساد در کپنهاگ پایتخت دانمارک انجام شد بود و از وی در این دیدار، آزمایش دروغ سنجی هم گرفته شد. در این دیدار آنها ضمن وصل کردن دستگاه دروغ سنج، «سوالاتی می پرسیدند و سوال می‌کردند که شغلم چیست و آیا برای دولت (ترکیه) کار می‌کنم؟»

در دیدار سال ۲۰۱۹ او با «آلفونسو» در بلژیک، ماموران موساد برنامه‌ای را برای خواندن ایمیل‌های رمزگذاری شده‌ای که ارسال می‌کردند، روی رایانه‌اش نصب کردند. هدف بعدی او یک صرافی در استانبول بود. نظارت بر مدیر بازاریابی یک شرکت ترکیه‌ای هم ماموریت بعدی او بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست