بازدید 19348

کیهان:منشورکوروش رابه انگلیس برنگردانید

ايران در زمينه داشتن آثار باستاني و قديمي يكي از نمونه هاي منحصر به فرد در دنيا است اما اين اشيا و آثار باستاني هميشه مورد تاراج و سرقت قرار گرفته و از ايران خارج شده اند.
کد خبر: ۱۱۹۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶ 12 September 2010
منشور كوروش به عنوان يكي از آثار تمدن ايراني كه پس از تاراج و از40 سال پيش در انگليس نگهداري مي شد براي 4 ماه به ايران بازگشت.

به گزارش کیهان، حميد بقايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين زمينه گفت: منشور كوروش كه تاكنون در موزه بريتانيا نگهداري مي شد صبح جمعه وارد كشور شد.

بقايي در ادامه با بيان اينكه ويترين نمايش منشور كوروش نيز از بريتانيا به ايران منتقل شده است گفت: اين ويترين داراي 182.5 سانتيمتر ارتفاع، 800 سانتيمتر عرض و 800 سانتيمتر عمق است.

اصالت منشور كوروش روز گذشته توسط كارشناسان مورد تائيد قرار گرفت.

بنابراين گزارش صبح ديروز طي مراسمي «منشور كوروش» توسط جان كرتيس مدير بخش خاورميانه موزه بريتانيا، آزاده اردكاني مدير موزه ملي ايران و امين اموال از مخزن موزه ملي ايران خارج شده و اصالت آن توسط كارشناسان مورد تاييد قرار گرفت.

اگرچه بقايي از اين كه منشور كوروش در زمان مسئوليت وي به ايران بازگشته و به نمايش گذاشته شده است اظهار افتخار كرده است، ليكن از مسئولان ميراث فرهنگي كشور انتظار مي رود براي استرداد سرمايه هاي تاريخي قاطعانه وارد عمل شوند. چرا كه بازگشت موقت و كوتاه مدت آثار باستاني تاراج شده از ملت ايران جوابگوي خواست مردم نيست.

گفتني است منشور كوروش براي اولين بار در سال 1350 به مدت 10روز از موزه بريتانيا خارج شده و با يك بيمه 5 هزار پوندي براي جشن هاي 2500ساله پادشاهي به ايران آورده شد. با گذشت 30 سال پس از انقلاب اسلامي و پس از عهدشكني هاي فراوان توسط طرف انگليسي بالاخره منشور كوروش صبح جمعه به ايران بازگشت.

ايران در زمينه داشتن آثار باستاني و قديمي يكي از نمونه هاي منحصر به فرد در دنيا است اما اين اشيا و آثار باستاني هميشه مورد تاراج و سرقت قرار گرفته و از ايران خارج شده اند.

در سالهاي قبل از انقلاب حدود 30 گروه كارشناس غربي به كاوش در ايران مشغول بودند و در همين زمان بسياري از آثار تاريخي از ايران خارج شد.

در سالهاي بعد از انقلاب نيز بزرگترين معضل در اين زمينه سرقت اشياي تاريخي از موزه ها بوده است.

و اما، اكنون اين سؤال جدي مطرح است كه مگر منشور كوروش متعلق به ايران نيست؟ و مگر دولت انگليس، اين اثر باستاني و ارزشمند را از كشور ما به سرقت نبرده است؟ اگر پاسخ اين پرسش ها مثبت است - كه هست - چرا بايد اين اثر گرانقدر فرهنگي و تاريخي سرقت شده را به سارق آن بازگردانيم؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
كاش اينقدر كه به فكر منشور كورش هستيم قدري هم براي صفات خوب تمدن كورش ارزش قايل ميشديم
كاملا درسته .
دمت گرم شريعتمداري دوست داريم...
یه کم با کلاس رفتار کنین بهتره! آورده یه مدتی ببینین اعتماد کرده. جهان سومی بازی در نیارین! اگه قدرت دیپلملسیمونو قوی کنیم و هزینه های نگهداریشم فکر کنم باید بدیم اونوقت منشور برای همیشه برمیگرده ایران.
اين حداقل كاريست كه ميشود در حق تاريخ ايران كرد
اولا این اثر در عراق پیدا شده
دوما شما حاضرید کوه نور و دریای نور را پس دهید؟
بعد هم خیلی بد است کسی که زیر قول و حرفش بزند
از مسلمان بودن بعید است بد قولی
الكي نيست غربيها به ما درباره عدم دستيابي به سلاح اتمي اعتمادي ندارند .
نه تو رو به خدا، اینجا بمونه یه دفعه دیدی رطوبت بالا رفت و خراب شد، دست اونا بمونه امن تره، اگه تو ایران بود بهتون قول میدم تا حالا یکی‌ شکونده بودتش، در ضمن اینا مال مال گذشته است. پس بهتر برای حفظشون دست خارجی‌‌ها بمونه چون اونا قدرشو میدونند، شما یه فکری به حال چیزای که اینجا مونده بکن.
اینها که شاهان رو قبول ندارن!!!
مطمئن هستید که اگر در ایران بود اصلا امروز چیزی به نام منشور کوروش وجود خارجی داشت ؟ شما هنوز نمی توانید آثار موجود در ایران را حفظ کنید و مردم با خیال راحت روی آنها یادگاری می نویسند نگهداری از منشور کوروش پیش کشتان باد .
جالبه ها كيهان شده همه كاره مملكت بجاي همه تصميم ميگيره و دستور صادر ميكنه
باید بگم که برای اولین بار در عمرم با حرف کیهان موافقم
هر چند که من از روزنامه کيهان خوشم نمی آيد، ولی بعد از مدتها يک حرف حسابی زده باهاش کاملا" موافقم.
کاملا درسته این آثار مربوط به ایران است وباید درایران باقی بماند دولت انگلیس باید جریمه این دزدی و سرقت را پرداخت کند واین شیئ گرانقدر درایران بماند وپس گردانده نشود این خواست هرایرانی است
انتشار این اخبار ارزش ایجاد تنش بیشتر در روابط خارجی رو نداره. مهم اینه که همه به ایرانی بودن اون اذعان داشته باشن. هر چند راههای قانونی برای بازگرداندن دائمی آن باید پیگیری شود.
دقت بفرمایید. آیا تیتر خبر با خود خبر تناسبی دارد؟
اگر مسولین محترم به فکر نگهداری از منشور کوروش افتاده اندبهتر است به فکر مقبره ی خودش باشند که توسط سد سیوند در حال نابودیست.
به ایشون بفرمایید شما به تاریخ ایران چیکار دارید؟
منشور کوروش بزرگ در عراق پیدا شده نه ایران
از رئيس جمهور محبوب آقاي احمدي نژاد ميخواهيم كه از بازپس دادن اين ميراث ملي به كشور استعمارگر پير، انگليس خبيث، خوداري كند و از همه مردم ميخواهيم كه با كامنتهاي خود از اين طرح حمايت كنند.
به نمايندگي از گروهي از دانشجويان
يك تكه سنگ بي ارزش را بياوريم اينجا كه چه بشود مثلاً. ما امت هميشه در صحنه حزب الله با آوردن بازمانده هاي شاهان و ظالمان مخالفيم
یعنی مشکلات مملکت با این کارها حل می شوند؟
گل نیلوفر م به سرزمینت خوش آمدی
با سلام
لطفا بفرمایید کجاش زده بر نگردونید ؟
سوال کرده ، شما جواب بدید
چرا سوال رو تیتر کردید ؟!!
منشور را به انگلیس پس ندهید .
اين ويترين داراي 182.5 سانتيمتر ارتفاع، 800 سانتيمتر عرض و 800 سانتيمتر عمق است.
يعني يك و هشتاد در هشت در هشت متر؟
اگه مي تونستيم باغ قلهك رو از شون مي گرفتيم. نه به اين كه مي خواستن رابطه با انگليس رو قطع كنن نه به اينكه . اصلا به من چه. بدين بره...
كيهانيها كه كورش را قبول ندارند و او را ظالم و مستبد مي دانند چطور شده كه حالا منشور را مي خواهند؟ يك بام و دو هوا !!!!
خیانت در عهد و امانت شیوه مانیست .اگر می توانستید تواین 31 سال پس میگرفتین اونم با روشهای مردانگی .
منشور حقوق بشر كوروش بايد جايي نگهداري شود كه آنجا احساس غربت نكند!
اگه کیهان یه حرف درست و حسابی تو عمرش زده باشه همینه بخدا.دمش گرم
انگلیس هم میشینه نگاه می کنه ما بهش پس ندیم.
ما ترجیح می دهیم منشور کوروش در خارج بماند که حفظ شود وگرنه فردا شریعتمداری پرونده فساد اخلاقی کوروش را رو می کند و ملت می ریزند تو موزه و این منشور را از بین می برند...
هر موقع انگلیسیها خود کوروش را خواستند مصادره کنند باید صدایمان در بیاد در غیر اینصورت آنها بهتر تمدن ما رو به دنیا نمایش میدهند پس اشکالی نداره که منشور کوروش انگلیس نمایش داده بشه......
با اینکه کلا با کیهان مشکل دارم ولی با این حرفش موافقم باید نگه اش داریم
باعث افتخاره که منشور حقوق بشر کوروش بزرگ به وطن برگشت کاش همیسه می موند ولی به نظر شما چند درصد ایرانیها اصلا از ماهیت اون با خبرند ؟
بزارید اونجا باشه بلکه ملت های دیگه بیشتر تاریخ و تمدن ما رو بشناسند،قطعا بهتر از ما از این سند تاریخی نگهداری میکنند، ضمنا ما که با ساختن سد و کارای دیگه به این آثار اهمیت نمیدیم حالا چطوره که کیهان جون می گه پس ندیم؟
فكر نمي كنيد گنج هاي گرانبها و اصلي كشورمان همين جوانان هستند كه با عملكرد ضعيف مسئولين كشورمان دارند به تباهي كشيده مي شوند؟
نه بابا اینکارو نکنین زشته ؟
یک توضیحی بدید ببینیم اصالتش رو چگونه تایید کردند جک فرمودین تعیین اصالت این استوانه به هفته ها بررسی و آزمایش نیاز داره چرا چرت مینویسین
حالا یک استوانه ای بهمون دادن بهتره باهاش خوش باشیم
کیهان دنبال دعوا درست کردنه.این هم یک موضوع کشدار؟
بیاییدبه محتوی ومفهومش عمل کنیم
اندازه يك دنيا خوشحالم
تاریخ گذشته دور ایران رو دارن از تو کتابهای تاریخ مدرسه ها برمیدارن، حالا شدن کاسه داغتر از آش و میخوان منشور رو پس بگیرن. احتمالاً بعد از پس گرفتن میخوان معدومش کنن.
کجا گفته بر نگردونید ؟ صرفا یه سوال مطرح کرده که چرا باید برگردانده بشه
از کیهان بخواهید به یک صدم مطالب منشور عمل نماید. نگهداری آن پیشکش!
كيهان شده همه كاره مملكت
آقای کوروش باید این منشور را در داخل خاک ایران میگذاشتن تا بتوانیم ادعا کنیم.
منشوری که در خاک عراق کشف شده که به ایران تعلق ندارد!
به هوش باشيم. ايراني به پيمان خويش پايبند است. اگر هم روزي اين منشور مقدس بخواهد در ايران باشد بايد به شيوه حقوقي و قانوني انجام شود.
دزدی به خانه ای آمد و زن و شوهری را که در خانه بودند به وسط خانه آورد و دور شان با رنگ یک حلقه روی زمین کشید و گفت اگه پایتان را از این حلقه بیرون گذاشتید خدمتتان میرسم. و به دزدی مشغول شد و رفت. زن از مردش پرسید چرا کاری نکردی؟ گفت حواست نبود وقتی داشت آسمان را نگاه میکرد پایم را از حلقه بیرون گذاشتم. حالا ماجرای انگلیس هم این آقا دزده شده اینقدر بلا به سر این کشور در اورده که منشور کورش و اشیای باستانی در مقابل آن جنایتها به حساب نمیایند.
خیانت درامانت حرام است.
اونجا بهتر نگهداری میشه و بیشتر بازدید میشه. شما به فکر تخت جمشید و بیستون باشید که تحت فرسایش شدید قرار دارد. لااقل بذارید این یکی حفظ بشه. مطمئن هستم اگه به تاراج! نرفته بود الان مثل مجسمه هرکول شکسته شده بود
من كار به كيهان ندارم.امااگر كارهاي بودم نمي زاشتم تاريخ مملكت رو ببرن
اگر منشور رو برنگردونیم به نظر من بیشترین ضرری که می کنیم اینکه به ایرانی های در جامعه بین الملل به چشم دزد نگاه می شه.
طبق مصوبه یونسکو آثار تاریخی که تا قبل از سال 1973 به کشور دیگری برده شده اند به شرطی که این انتقال از طریق دزدی نبوده باشد قابل استرداد به کشوری که در آن پیدا شده اند نیستند. منشور کوروش هم از آنجا که چنین شرایطی دارد قابل استرداد به ایران نیست.نکته جالب اینجاست که این اثر در کشور عراق پیدا شده و نه ایران و اگر قرار باشد این منشور مدعی داشته باشد آن مدعی عراق است. لطفا با ایجاد انتظار کاذب در جامعه روابط خارجی را تحت الشعاع قرار ندهید. اینگونه حرکت های بدون تعقل فقط هزینه زاست و ما را در دنیا به عنوان یک کشور غیرقابل اعتماد معرفی خواهد کرد. به عنوان یک ایرانی معتقدم منشور کوروش هیچ جایی بهتر از موزه های غربی ندارد. یک نگاهی به موزه های داخل ایران بیندازید تا متوجه شوید که اینگونه آثار در ایران به هیچ وجه مورد توجه مردم نیستند نمونه آن موزه رضا عباسی. تابناک گرامی لطفا پیام مرا درج کنید به اندازه کافی در ایران به افرادی که علاقه مند به های و هوی هستند بها داده شده است.
خدا بیامرزه پدر و مادرشون رو که لا اقل هر اثری رو که میبرن (کلا میگم)به عنوان اثر ایران نمایش میدن حداقل هرچی اینجا آبروی ایران رو میبرن اونا یکمشو برمیگردونن.
اونجا لااقل میدونیم از آثار حفاظت میشه ونه اینکه مثل اون انیمیشن بزه بعد یه عالمه پیگیری یه دفعه تو انبار میراث پیدا بشه !!!!!!! البته اگه پیگیری نمیشد که احتمالا الان معلوم نبود چند میلیون دلار فروخته بودند !
سوما تخت جمشید که دستتون بود و نسبت به اول انقلاب اشیاش نصفه شد!بگین بقیه اش کو؟
چهارما ما امانت گرفتیم!!!!!!!
امانت
میفهمین؟
امانت داری از اصول اصلی اسلام واز نشانه های مومنه!
البته اگه مثل اون جنگ سایبری نشه که فرمودند خلاف شرع جایز است"
كيهانيها كه كورش را قبول ندارند و او را ظالم و مستبد مي دانند چطور شده كه حالا منشور را مي خواهند؟ يك بام و دو هوا !!!!"ای کاش فرق قبول نداشتن کسی بر فرض که درست گفته باشی با اینکه اثار ملی رو باید حفظ کرد و بدونی.در ضمن اون موقع اسلام نبوده که کسی بگه کوروش را قبول ندارم.در ضمن خیلی ها معتقدند که کوروش همان ذوالقرنین قرآن است
با سلام میراث فرهنگی هر قومی در هر کجای جهان که باشد گویای قدمت تمدن همان قوم است همان بهتر که در انگلیس بماند بهتر حفظ میشود از آنها ممنونیم
اگر اینجا بمونه یه روز صبح که از خواب بیدار میشیم میبینیم مثل مجسمه هایی که بود و دیگر نبود، این منشور هم نباشد. یا بر اثر اهمال کاری عده ای ناشناس این منشور نابود شده و کسی را به عنوان مقصر نمیتوان یافت. حداقل آنجا بماند سالم می ماند.
منشور كوروش مال ماست و بايد در ايران بماند اين خواسته اكثر مردم است
از موزه بریتانیا درخواست میکنیم که منشور کوروش را برای جلوگیری از نابودی هر چه زودتر به انگلیس بازگرداند !
خدا رو شکر که این رو به تاراج بردن، وگرنه الان هیچ اثری از آن بر جای نمانده بود. درضمن، اینجا مقبره کوروش رو به آب بستن، حالا چرا دنبال این یک تیکه گل هستن؟ نکنه خاک کم اومده!!!
من که خوشحالم این منشور تو ایران نیست چون ما که نمی تونیم ازش نگهداری کنیم بهتر بدیم به اروپائیها که برامون حفظ کنند آثار تاریخی ما را اگه این منشور تو ایران مونده بود که تاحالا فاتحش رو هم خونده بودن دست این انگلیسی ها درد نکنه که برامون دارن نگهش می دارن شما اگه بلدین آثار باقی مانده تو ایران و حفظ کنید که داره از بین می ره
ولي بنظر من همونجا تو انگليس بمونه جاش امن تره. معلوم نيست اگر تو اين 40 سال ايران بود سرنوشتي بهتر از تخت جمشيد و پاسارگاد پيدا ميكرد.
تو رو خدا شما که برای کوروش و منشورش ارزشی قائل نیستین دست از سر این آخرین باقیمانده ها هم که بواسطه خارج بودنشان در امان مانده اند بردارید
اگر همین کارشناسان خارجی نبودند که اینها را کشف و ارزش آنها را به ما یادآور شوند ما الان نمیدانستیم چه جایگاهی در تمدن بشری داشته ایم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی