ایران همچنان همکاری خود را با آژانس حفظ می‌کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با درست خواندن اقدام دولت در لغو مجوز برخی بازرسان آژانس با ملیت سه کشور اروپایی گفت: ما همچنان همکاری خود را با آژانس حفظ می‌کنیم؛ منتها آژانس و کشورهای وابسته به آن باید روند کار را با حسن نیت پیش ببرند.
کد خبر: ۱۱۹۳۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ 19 September 2023

به گزارش «تابناک»، ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به بیانیه اخیر پروایکای اروپا و آمریکا گفت: اخیرا سه کشور اروپایی اقدام منفی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و توافق برجام دادند اولین آن بیانیه تندی بود که این سه کشور بانی آن شده و در شورای حکام صادر شد آن هم علی‌رغم این‌که کشورمان رویکردی توام با همکاری با آژانس را پیش می‌برد اما فضای همکاری را به سمت فشار سیاسی سوق دادند، پس لازم بود که اقدامی انجام شود.

وی ادامه داد: اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران برای لغو مجوز برخی از بازرسان با ملیت این کشورها درست بود. وقتی این کشورها با مواضع سیاسی‌شان فضای همکاری بین ایران و آژانس را تخریب می‌کنند چنین شائبه‌ای درباره بازرسان مربوط به این سه کشور هم به وجود می‌آید که فضای همکاری را به سمت چالش ببرند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از مواد پادمان امضا شده بین ایران و آژانس این است که بازرسان تایید شده را بپذیریم پس این اقدام جمهوری اسلامی حق ما بود.

عمویی در عین حال تاکید کرد: ما همچنان همکاری با آژانس را حفظ می‌کنیم منتهی برای ما مهم این است که آژانس و دبیرخانه آن و کشورهای وابسته به آژانس با حسن نیت کار را پیش ببرند.

وی در ادامه اظهار کرد: دومین اقدام منفی سه کشور اروپایی صدور نامه‌ای یک روز پیش از فراخوان ۲۵ شهریورماه بود که قصد دارند برخلاف تعهدی که در برجام در سال ۲۰۱۵ پذیرفته بودند تحریم‌ها علیه فعالیت‌های تسلیحاتی و موشکی ما را حفظ کنند. این نقض فاحش برجام از جانب کشورهایی است که خود را پیگیر احیای توافق و علاقه‌مند به مذاکره و گفت‌وگو درباره آن می‌دانند از این‌رو لازم است جمهوری اسلامی ایران اقدام مقتضی را انجام دهد.

عمویی توضیح داد: در همین چارچوب ظرفیت‌هایی در پاراگراف‌های ۲۶ و ۳۶ برجام وجود دارد که براساس آن ایران می‌تواند بخشی از تعهدات خود را تعلیق کند. از این جهت لازم است کشور در این باره تصمیم‌گیری نماید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: ما بازه زمانی چند هفته‌ای را پیش‌رو داریم، فکر می‌کنم گفت‌وگوهای با صراحت و مستحکم مقامات کشور ما در مجمع عمومی سازمان ملل با مقامات اروپایی در تعیین واکنش ما تاثیرگذار خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی