بازدید 2486
۱

آژیرها شوخی نیست؛ راه را باز کنید!

آژیر خودروهای آتش‌نشانی توجه شهروندان زنجانی را جلب می‌کند؛ خیلی‌ها بی‌تفاوت هستند، عده‌ای از رهگذران اما به تماشا ایستاده و رانندگان، خونسرد و بی‌توجه به آژیرها به مسیر خود ادامه می‌دهند، حتی برخی‌ها از اینکه خودروهای آتش‌نشانی مسیر آنها را محدود کرده، عصبانی هستند، اینجا لحظه‌ها ارزش دارد.
کد خبر: ۱۱۹۳۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸ 19 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، ساعت ۱۰ صبح است و خیابان تقریبا خلوت است، در اطراف ساختمان خبری نیست و در بسته است، انگار کسی اینجا نیست؛ دم در که می‌رسم، چند دقیقه صبر می‌کنم تا رئیس ایستگاه در را برایم باز کند، وارد که می‌شوم هرکسی به کاری مشغول است و خبری از عملیات نیست؛ برای اولین بار است که این قسمت از مجموعه را می‌بینم، ست ورزشی، آشپزخانه، استراحتگاه همه و همه در یک مجموعه خلاصه شده است.

در سالن انتظار می‌نشینم تا آتش‌نشانان از راه برسند و مصاحبه را شروع کنیم، یکی از آتش‌نشانان که تمایل به صحبت کردن ندارد، می‌گوید: خانم خودتان را خسته نکنید، نه شما همه چیز را بدون سانسور می‌نویسید، نه کسی این مطالب را می‌خواند، پس این کارها برای چیست؟ این را می‌گوید و به اتاق دیگری می‌رود.

چند نفر دیگر ولی دلی پر درد دارند از مشکلاتشان و حرف‌هایی که شاید تاکنون گفته نشده، شاید هم گفته شده و کسی به آن توجهی نکرده است؛ مشکلات مالی، حقوق و شرایط کاری چیز جدیدی برای آتش‌نشانان نیست، آنقدر عادی شده است که گویی دیگر به چشم نمی‌آید.

یکی از آتش‌نشانان سر صحبت را باز می‌کند و درباره جذب نیروهای جدید می‌گوید که کفاف نیازهای شهر و کمبود نیروی آتش‌نشان را نمی دهد.

این آتش‌نشان با بیان اینکه افزایش نیروهای آتش‌نشانی به خدمت‌رسانی بهتر کمک می‌کند، می‌گوید: کار آتش‌نشانی فقط خاموش کردن آتش نیست، بلکه با به روز شدن جامعه، عملیات آتش‌نشانی هم گسترده می‌شود، فرض کنید، ۲۰ سال پیش آسانسور یا پله برقی نبود، ولی الان گسترده شده است، پس اگر کسی در آسانسور گیر کرد آتش‌نشانی باید امدادرسانی کند، دامنه فعالیت ما خیلی زیاد است، مهار آتش تنها بخشی از عملیات‌هایی است که انجام می‌دهیم؛ مثلا شاید مردم این را ندانند، ولی رهاسازی انگشت از انگشتر یا نجات محبوس و رهاسازی حیوانات کار آتش‌نشانی شده است.

وی ادامه می دهد: اما خب با وجود این تعداد عملیات کمبود نیرو داریم و نیروهای آتش‌نشانی تقریبا یک سوم نیاز شهر است، هرچند با این شرایط مدت رسیدن نیروهای آتش‌نشانی به مکان حادثه، چهار دقیقه بوده و بالاتر از استاندارد است.
نیروهای آتش‌نشانی تقریبا یک سوم نیاز شهر است

معاون سازمان آتش‌نشانی زنجان که در این گفت‌وگو همراه ماست، صحبت‌های همکارش را تکمیل می‌کند و می‌گوید: بله کمبود نیرو داریم، خیلی هم کمبود داریم؛ شما فرض کنید به ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ شهروند باید یک آتش‌نشان باشد، ولی نیست.

محسن پناهی گفت: امروز باید به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک ایستگاه آتشنشانی در زنجان باشد که نیست، یا طبق استانداردها الان باید ۲۸۱ نیروی آتش‌نشان در شهر داشته باشیم که وجود ندارد.

وی افزود: اما با این حال در هیچ یک از عملیات‌ها کار عقب نمانده و همکاران آتش‌نشان با وجود همه کمبودها تلاش خود را برای نجات و امدادرسانی به شهروندان انجام داده‌اند حتی گاهی نیروهای آتش‌نشانی در آتش سوزی های شهرک صنعتی که قانونا آتش‌نشانی در آن مسئولیتی ندارد نیز شرکت کرده و امدادرسانی می‌کنند.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی زنجان درباره تجهیز ناوگان خودرویی این سازمان نیز خبر داده و می‌گوید: ناوگان خودرویی سازمان فرسوده است، یعنی خودرویی داریم که از دهه ۴۰ به یادگار مانده است در حالی که میانگین طول عمر ناوگان باید ۱۰ سال باشد.

وی گفت: در همین راستا سازمان به دنبال نوسازی بوده و علاوه بر خرید یک نردبان و دو خودرو به دنبال خرید پنج دستگاه خودروی پیکاپ است که شاید در نیمه دوم امسال عملیاتی شود.

این آتش‌نشان یکی دیگر از معضلات و مشکلات آتش‌نشانان را بحث روانشناختی عنوان کرده و می‌گوید: شغل آتش‌نشانی از جمله مشاغل سخت محسوب می‌شود، چون بسیار خسته کننده و فرسوده کننده است، پس باید موضوعات روانشناختی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و بحث تفریحی در سازمان پررنگ‌تر شود؛ اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

او به سختی‌های کار آتش‌نشانی اشاره کرده و می‌گوید: گاهی برخی از عملیات‌ها هفت ساعت به طول می‌انجامد، کاری که بسیار طاقت‌فرساست و موجب استرس نیروها می‌شود، در این حین صحنه‌های تلخی به وقوع می‌پیوندد که هرکسی توان دیدن آن را ندارد، ولی آتش‌نشانان به واسطه شغلی که دارند باید تحمل کنند و نظاره‌گر آن صحنه‌ها باشند؛ غافل از اینکه روح و روان آنها آسیب می‌بیند، از طرفی استنشاق دودهای مضر در عملیات‌ها بسیار مضر است که موجب از بین رفتن سلامتی آتش‌نشانان می‌شود.

یکی دیگر از آتش‌نشان‌ها که در جمع ما حضور دارد، به بحث فرسودگی ناوگان خودرویی آتش‌نشانی اشاره کرده و می‌گوید: یک نکته جالب که انتظار داریم دستگاه‌ها در این زمینه همکاری داشته باشند؛ همکاری برای رسیدن به محل حادثه است.

وی می‌گوید: گاهی آتش‌نشانان به خاطر رسیدن به محل حادثه جریمه هم شده‌اند در حالی که هر ثانیه برای آتش‌نشانان اهمیت دارد و پلیس راهنمایی و رانندگی باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

این آتش نشان ادامه می‌دهد: یکی از سوالات ما این است که اصلا قوانین راهنمایی و رانندگی درباره خودروهای امدادی چیست، چون اگر آتش‌نشان دیر به محل حادثه برسد مسئولیت دارد، اگر هم در ترافیک یا شرایط غیرطبیعی بخواهیم خلاف مسیر برویم یا چراغ قرمز را رد کنیم، جریمه می‌شویم.

درباره مطالبات استانی آتش‌نشانان دستور پیگیری و عمل داده شده است

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز درباره مطالبات آتش‌نشانان می‌گوید: برخی از مطالبات آتش‌نشانان کشوری است و علنا نمی‌توانیم در این باره کاری انجام دهیم، اما برخی از مطالبات از جمله اضافه کار و بحث رفاهی درون مجموعه‌ای است که دستور داده شده در این باره شهرداری مساعدت لازم را انجام دهد.

مجید ناصحی‌مقدم از دیگر مطالبات آتش‌نشانان را کمبود امکانات اعلام کرده و می‌گوید: در جلسه‌ مشترکی که با آتش‌نشانان داشتیم، مطالبات این قشر بیان شد و یکی از مهمترین آنها مطالبات مالی بود.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه نیروهای آتش‌نشانی اکثرا به عنوان نیروی خدماتی در مجموعه جذب شده‌اند، به همین علت امکان ارتقای شغلی ندارند و حل این مشکل باید از طریق سازمان شهرداری‌ها انجام شود.

رئیس شورای شهر زنجان ادامه می‌دهد: برخی از نیروهای آتش‌نشانی مدرک دکتری دارند، اما حقوق اعمال شده آنها بر مبنای مدرک دیپلم است و همین موضوع موجب اعتراض آتش‌نشانان شده است.

ناصحی مقدم با ارائه توضیحاتی درباره روند به روز شدن آتش‌نشانی و خدمات آن می‌گوید: همه جای دنیا آتش‌نشانی به روز شده ما هم باید به روز باشیم، چون امروز آتش‌نشانی دیگر یک شیلنگ به دست گرفتن نیست؛ انتظارات بالا رفته پس باید به ارتقای نیروها فکر کنیم.

مطالبات آتش‌نشانان به حق است

جمعیت زنجان بالای ۵۰۰ هزار نفر است و باید حداقل ۱۰ ایستگاه داشته باشد؛ همچنین شهرک پونک و گلشهر نیز با توجه به جمعیتی که دارند باید دو ایستگاه آتش نشانی داشته باشند.

یک عضو شورای اسلامی شهر زنجان نیز در ارتباط با مطالبات آتش‌نشانان، می‌گوید: مطالبه آتش‌نشانان به حق است و چیز اضافی از دولت یا شهرداری نمی‌خواهند پس باید این اتفاق بیافتد.

منصور مرادلو با اشاره به جلسات مشترک خود با آتش‌نشانان در ارتباط با مشکلات آنها می‌گوید: جمعیت زنجان بالای ۵۰۰ هزار نفر است و باید حداقل ۱۰ ایستگاه داشته باشد؛ همچنین شهرک پونک و گلشهر نیز با توجه به جمعیتی که دارند باید دو ایستگاه آتش نشانی داشته باشند.

شهردار زنجان هم درباره اقدامات انجام شده در حوزه ایمنی شهری می‌گوید: قطعا در بحث ایمنی اولویت شهرداری، تجهیز آتش‌نشانی بوده و در این حوزه نسبت به نوسازی ناوگان اقدام شده که از نمونه‌های آن خرید ۲ خودروی دوو است.

علیرضا فیروزفر همچنین از خرید نردبان ۳۲ متری برای آتش‌نشانی زنجان خبر داده و ادامه می‌دهد: شهرداری زنجان روندی را در پیش گرفته که کل شهر ایمن شود و تجهیزاتی خریداری شود که در زمان عملیات آتش‌نشانان به لحاظ ایمنی مشکلی نداشته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سواستفاده از نیروهای امدادی بد است!!؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست