بازدید 11789

پیش بینی یک استاد دانشگاه از تورم ۳۰ درصدی تا پایان سال/ مصرف بنزین رکورد جدید زد/ سمت و سوی طلا و سکه در هفته پایانی تابستان

در بسته خبری اقتصادی امروز، تیتر‌هایی مانند پیش بینی رئیس بانک مرکزی اروپا از روند تورم، دارایی‌های بلوکه شده ایران کجا هزینه می‌شود؟ افزایش صادرات نفت ایران به چین، آخرین اخطار به دو پلتفرم اعلام قیمت مسکن و شناسایی خانه‌های لوکس با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌خوانید.
کد خبر: ۱۱۹۳۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱ 15 September 2023

پیمانه اقتصادی تابناک هر روز بسته‌ای خبری از آخرین اخبار و تحولات مهم اقتصادی ایران و جهان را ارائه می‌کند؛ پیمانه‌ای شامل تغییرات ۲۴ ساعت اخیر از بازار‌هایی همچون ارز، خودرو، طلا، انرژی و مسکن، که در کنار آن به واکنش‌ها و صحبت‌های اقتصادی مسئولان نیز پرداخته می‌شود.

پیش بینی یک استاد دانشگاه از تورم ۳۰ درصدی تا پایان سال

وحید شقاقی شهری استاد دانشگاه اظهار داشت: بانک مرکزی با اجرای سیاست‌های تثبیت اقتصادی و انضباط بخشی نظام بانکی، برنامه خود را برای مهار تورم در سال ۱۴۰۲ آغاز کرده است. وی افزود: نرخ تورم‌های ماهانه نسبتا پایین گزارش می‌شود و احتمال اینکه نرخ تورم سال ۱۴۰۲ به ۳۰ تا ۳۵ درصد برسد، زیاد است و اگر در نیمه دوم سال سیاست‌های تثبیت و انضباط بخشی ادامه یابد و تحریم‌ها با روند کنونی ادامه داشته باشد، قطعا نرخ تورم به ۳۰ درصد خواهد رسید. این کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به عملکرد مناسب متغیر‌های صادراتی، با افزایش صادرات نفت، رکورد عملکرد نفتی شکسته شده و با توجه به روند مناسب صادرات غیرنفتی می‌توان گفت، متغیر‌های تجاری در وضعیت مناسبی قرار دارند. /ایرنا

پیش بینی رئیس بانک مرکزی اروپا از روند تورم

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در سخنرانی اعلام کرد، هرچند افزایش نرخ بهره باعث کاهش تورم شده، انتظار ما این است که این گرانی به مدت طولانی در قاره اروپا خواهد ماند. لاگارد در عین حال از اقدام افزایش نرخ بهره هم دفاع کرد و گفت: این اقدام توانست به برنامه کوتاه مدت ما را در مهار تورم کمک کند که می‌تواند تورم را به دو درصدی که هدف میان مدت ما بود، برساند و نشان می‌دهد که سیاست افزایش نرخ بهره برای مهار تورم در زمان مناسب خود صورت گرفته است.

بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه در یک شرایط  حساس چنین تصمیمی را گرفت، در حالی که قیمت‌ها هنوز بالا می‌روند و نرخ بهره به دو برابر رقم پیش بینی قبلی رسیده و فعالیت‌های اقتصادی تحت تاثیر بالا رفتن هزینه تسهیلات بانکی به شدت دچار چالش شده است. از سوی دیگر، اوضاع اقتصاد چین هم روی وضعیت  اقتصادی دنیا تاثیر گذاشته است. لاگارد در جلسه سخنرانی روز پنجشنبه اعلام کرد: اکنون نرخ بهره به بیشترین میزان خود رسیده است و می‌تواند تورم را در این کشور به مدت زمان طولانی در این همین حد نگه دارد. اما برای مهار تورم و عقب نشینی قیمت‌ها، به مشارکت جدی نیاز داریم.  لاگارد گفت: پیش بینی می‌شود، تورم امسال ۵.۶ درصد و سال آینده ۳.۲ درصد و در سال ۲۰۲۵ به رقم ۲.۱ درصد برسد.

دارایی‌های بلوکه شده ایران کجا هزینه می‌شود؟

محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: طبق اطلاع ما بخشی از منابع آزاد شده توسط دولت قبل خرج شده است. یعنی دولت با بانک مرکزی توافق کرده از محل منابع بانک مرکزی ارز تحویل داده و مطالبات دولت به بانک مرکزی باطل شود. این منابع برای تسویه تعهدات دولت است. پس اینطور نیست که منابع جدیدی در اقتصاد ما آید. وی افزود: بخش عمده‌ای از منابع ارزی آزاد شده را دولت قبل بابت هزینه‌های خودش در آن زمان خرج کرد. اکنون با این منابع تسویه دولت به بانک مرکزی رخ می‌دهد. مثل این است که فردی چک داده و اکنون که پول واصل شده پول را به صاحب چک برمی‌گرداند؛ این منابع ارزی هم برای تسویه تعهدات دولت به بانک مرکزی است. پور ابراهیمی مجددا بیان کرد: بخش عمده‌ای از وصولی‌ها بابت هزینه کرد دولت قبل برای تسویه حساب فیمابین دولت و بانک مرکزی است که با این کار تعهد دولت به بانک مرکزی تسویه شده و حساب‌ها شفاف می‌شود. در نهایت موضوع بدهی دولت به بانک مرکزی مدیریت خواهد شد. رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: امکان دارد بخشی از این منابع جدید باشد که متناسب با آن بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد، ولی در نهایت طبق اطلاعات ما بخشی از این منابع ارزی به شکل حساب فیمابین دولت و بانک مرکزی عمل کرده و ظرفیت سازی جدیدی است که دولت بتواند تعهدات خود را تسویه کرده که نتیجه آن بهبود رابطه دولت و بانک مرکزی است. /ایسنا

افزایش صادرات نفت ایران به چین 

رویترز: پس از تمدید کاهش تولید و عرضه نفت از سوی عربستان و روسیه که قیمت نفت را بالا برد، تمایل برای نفت خام ایران در چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان در حال افزایش است، در حالی که تهران با وجود تحریم‌های آمریکا تولید و صادرات نفت خود را افزایش داده است. پالایشگاه‌های کوچک چین موسوم به «تی‌پات‌ها» ذخایر خود را با نفت ایران پر کرده‌اند تا در فصل اوج تقاضا از حاشیه سود قوی بهره ببرند، اما پالایشگاه‌های بزرگ دولتی در این زمینه احتیاط می‌کنند. آمار‌های موسسه مشورتی FGE  و ورتکسا نشان می‌دهد، صادرات حدود ۱.۵ میلیون بشکه‌ای نفت ایران در بالاترین سطح در ۴ سال گذشته قرار دارد و ۸۰ درصد آن به چین صادر می‌شود. ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه (غرب آسیا) موسسه FGE گفت، صادرات نفت ایران به چین می‌تواند ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز دیگر افزایش یابد و از ۱.۲ میلیون بشکه در روز به ۱.۳ میلیون بشکه در روز برسد.

آخرین اخطار به دو پلتفرم اعلام قیمت مسکن

سردار علی نوروزی رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: برابر قانون نظام صنفی، اتحادیه موظف است واحد‌های صنفی دایر شده غیرمجاز را شناسایی کنند تا پلیس با آن‌ها برخورد کند. هزار و ۱۸۰ نامه برای اعمال قانون برای بنگاه‌ها به پلیس اماکن ارسال شد و حدوداً از هزار و ۱۸۰ مورد ۸۰۴ واحد صنفی اعمال قانون شده و ۴۷۵ واحد صنفی دیگر یا مجوز گرفته‌اند و یا نامه جلوگیری از پلمب آورده‌اند. در تهران حدوداً ۱۱ هزار مشاور املاک دارای مجوز داریم. نوروزی افزود: در رابطه با کسب‌وکار‌هایی که در تعیین قیمت مسکن فعالیت می‌کنند دو پلتفرم را شناسایی کردیم که بیشترین دخالت را در بالا بردن قیمت مسکن داشتند و با همکاری وزارت صمت و اتحادیه کسب و کار‌های مجازی آن‌ها را شناسایی کردیم و برای آخرین بار اخطار جدی به این دو پلتفرم داده شد. وی افزود: مشاورین املاک بالاترین درخواست برای گرفتن مجوز را دارند که مساله‌ای مورد بررسی است. این پلتفرم‌ها باید تا ابتدای مهر به درگاهی که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده متصل شوند و در غیر این صورت، اعمال قانون می‌شوند. رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا ادامه داد: باید ضوابطی تعیین شود تا افراد متخصص وارد این حوزه شوند. /ایرنا


ارزش دلار در برابر یوان پایین آمد

رویترز: اطلاعات اقتصادی بهتر از حد انتظار چین امید به بهبود روند رشد در این کشور را تقویت کرده و ارزش دلار را در برابر یوان پایین آورده است. بدین ترتیب قیمت طلا در روز جمعه افزایش یافته است. البته احتمال ادامه روند افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا همچنان سرمایه‌گذاران را وادار می‌کند محتاطانه عمل کنند. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۷ درصد افزایش به ۱۹۱۵ دلار و ۹۹ سنت رسید.  قیمت طلا در روز پنجشنبه تا سطح ۱۹۰۰ دلار پایین آمده بود؛ یعنی پایین‌ترین رقم از بیست و سوم ماه اوت. قیمت معاملات آتی طلا هم با افزایش ۰.۲ درصدی به ۱۹۳۶ دلار و ۷۰ سنت رسیده است. ارزش یوان پس از انتشار اطلاعات اقتصادی چین مبنی بر افزایش تولید کارخانه‌ای و خرده فروشی در این کشور در ماه اوت، به بالاترین رقم طی دو هفته گذشته رسید. پایین آمدن ارزش دلار خرید طلا را برای دارندگان سایر ارز‌های دنیا ارزان‌تر کرده و تمایل برای آن را بالاتر می‌برد.

میزان عرضه دلار در سامانه نیما پیش از تعطیلات سه روزه

مجموع عرضه ارز به صورت حواله در سامانه نیما، روز چهارشنبه مورخ ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۲ معادل ۶۷ میلیون دلار و مجموع  ارز معامله شده به صورت حواله معادل ۳۹ میلیون دلار بود. گفتنی است، روز سه شنبه ۲۱ شهریورماه نیز ازمجموع ۱۸۳ میلیون دلار ارز عرضه شده به صورت حواله در سامانه نیما  ۱۴۱ میلیون دلار آن معامله شد.

 

سمت و سوی طلا و سکه در هفته پایانی تابستان

کشتی آرای کارشناس بازار طلا و سکه گفت: در هفته سوم شهریورماه حباب سکه طرح جدید ۱۵۰ هزار تومان افزایش داشت، اما حباب انواع سکه تغییری نیافت. هفته گذشته بازار طلا همچون هفته‌های قبل آرام بود و قیمت‌ها نوسان عادی داشت و پیش‌بینی می‌شود هفته آینده هم قیمت‌ها تغییری نداشته باشد و تغییراتی در بهای انس جهانی در حد معقول باشد و نرخ ارز هم تغییری نکند.

قیمت هر بشکه نفت چند دلار شد؟

رویترز: اطلاعات اقتصادی بهتر از حد انتظار چین و گزارش رکورد زدن مصرف نفت در این کشور این ایده را تقویت کرده که تقاضا برای نفت در دومین مصرف کننده بزرگ دنیا همچنان رو به افزایش است. بدین ترتیب، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز جمعه بالا رفته و در آستانه سومین افزایش هفتگی پیاپی قرار دارد. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۶۸ سنت معادل ۰.۷۳ درصد افزایش به ۹۴ دلار و ۳۸ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۷۴ سنت معادل ۰.۸۲ درصد افزایش ۹۰ دلار و ۹۰ سنت معامله می‌شود. هر دوی این شاخص‌های نفتی حدود ۴ درصد در هفته گذشته افزایش قیمت داشتند.

مصرف بنزین رکورد جدید زد

جواد اوجی در برنامه شبکه خبری سیما اطمینان داد که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و برخی مسائلی که به خصوص از سوی رسانه‌های معاند شنیده می‌شود برای بر هم زدن آرامش مردم است. وزیر نفت در ادامه از تأمین کامل سوخت در همه  جایگاه‌های کشور خبر داد و گفت: مشکل این است تانکر‌هایی که از مناطق جنوبی کشور به سمت مرکز و شمال حرکت می‌کنند، درگیر ترافیک‌های شدید هستند و رساندن محموله‌های سوخت را کند کرده است. وی از نیرو‌های انتظامی خواست، مسیر تردد تانکر‌های سوخت را آسان و مردم هم برای تردد راحت‌تر این تانکر‌ها همکاری کنند. وی افزود: در حال حاضر ترافیک‌های سنگین در مناطق شمال‌شرق به ویژه استان‌های خراسان‌رضوی و خراسان مرکزی و نیز استان‌های شمالی وجود دارد. به گفته این مسئول، با توجه به تردد بیش از حد خودرو‌ها مصرف بنزین هم رکورد جدید ۱۳۷ میلیون لیتر در روز را ثبت کرده است؛ با این حال با این افزایش مصرف سوخت غافلگیر نشدیم و تدابیر لازم برای تولید و ذخیره‌سازی کامل انجام شده است. /فارس

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز اظهار داشت: میانگین مصرف بنزین در شهریور ماه امسال (۱۲۲ میلیون لیتر) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (شهریور ۱۴۰۱)، حدود ۱۲ درصد و برابر ۱۳ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

شناسایی خانه‌های لوکس با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

سید هادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در صفحه شخصی خود در خصوص اجرای قانون مالیات بر خانه‌های لوکس گفت: در اجرای قانون اخذمالیات از خانه‌های لوکس، درسال ۱۴۰۱ درکل کشور ۴۳ هزار خانه لوکس شناسایی شد، در حالی که برای سال ۱۴۰۲ با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۱۰ هزار خانه لوکس فقط در شهر تهران شناسایی شد. وی تاکید کرد: مالیات‌ستانی از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس هم تکلیف قانونی و هم در راستای عدالت اقتصادی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۹۹
شناسایی خانه هایه لوکس با دانش بنیان! . مثل مستعان
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
بنده استاد دانشگاه در زمینه روانشناسی محیطی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
تورم غبر رسمی 120%است.

در 6 ماه سال جاری به 200% افزایش خواهد یافت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
استادان سهمیه ای سواد علمی ندارند. یک فرد عادی با سواد زیر دیپلم هم م داند گه شرایط اقتصادی کشور روز به روز وخیم تر می شود.

همین استادان 2 سال پیش برای رییسی 8000 برگ برنامه نوشته بودند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
همانطور که پیش بینی زمستان سرد اروپا درست در آمد، کاهش نرخ تورم هم به وقوع خواهد پیوست!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
شماها از این پیش بینیهای پوچ خودتان خجالت نمی کشید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
گوشت گوساله کیلویی 550 واقعا امروز قدرت خریدش نداشتم دارید چکار میکنید با مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
فروش نفت با تخفیف زیاد به چین هیچ افتخاری ندارد حداقل آنرا بعنوان یک پیروزی به مردم نفروشید این حراج ثروت مردم ایران است
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
به راحتی میگم بیش از ۹۰ درصد کامنت گذاران این سایت اصلا نمی‌فهمند تورم چطور محاسبه میشه. از نظر اینا وقتی مثلاً گوشت ۱۰۰ درصد گرون شده تورم هم ۱۰۰ درصد رشد کرده.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
، از اوکراین تون چه خبر دلقک کم آورده اروپاتون داره حس زمستان سخت را یواش یواش باور میکنه ، شماها هم مشغول ماله کشیدن باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
آقا محمد شاید ندونیم تورم یعنی چه و چه طور حساب میشه
اما خوب میدونیم دلیل گرونی گوشت ودیگر اقلام بالا بودن تورمه و تا وقتی قیمت گوشت و دیگر اقلام در حال بالا رفتنه معنیش اینه که تورم مهار نشده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
۰۹:۴۳
این کامنت گذارها سوادشون از تو بیشتره ولی مثل تو خودشون رو به خواب نزدن. تورم یه چیز واضح هست ک ملت سر سفره دارن حس میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
دلیل تورم استفاده از پول اعتباری و چاپ بی‌ضابطه اونه! با پولطلا تورم مهار می‌گردد.
۳۰ درصد تورم....چه افتخاری!!!!جشن بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
همین ۳۰ درصد هم توهمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
تورم امریکا و اروپا بالای ۵ درصد. تورم ایران ۳۰ درصد؟ وقتی تورم اونها صفر بود ما تورم ۲۰ درصد داشتیم.
سیدمهدی
| Germany |
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
بطرگترین و اولین و دومین و سومین عامل مصرف بالای بنزین در کشور خودروهای بی کیفیت با فناوری ۳۰ تا ۴۰ ستل پیش هست که خودتون به ما تحمیل کردین
پراید مدل ۹۸ صدی ۱۰
دناپلاس توربو اتومات صدی ۱۲
پارس و سمند صدی ۱۱
نمونه های مشابه خارجی با قدرت بیشتر صدی ۵ تا ۷ لیتر
مصرف میکنن یعنی ۵۰ درصد سوخت مصرفی کشور توسط ایراتخوردو و سایپا نابود میشه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
خود اروپاییها و آمریکاییها یه چیز دیگه میکند ماله کش ها برای خودشون قصه بافی میکنند ، به اینها میگند نوکر درست حسابی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
ناشناس ۱۰:۱۶ اروپایی ها تورم خودشون رو نسبت به قبل خودشون می سنجن اما اونا که می گی ماله کش تورم اروپا رو با ایران می سنجن !!
پیش بینی یک استاد دانشگاه از تورم ۳۰ درصدی تا پایان سال) پست ها اشغال شدند پستی نمونده !!! ضمنا مطمئن باش با همین امار و ارقام دولت تورم تا پایان سال 50 نباشه کلاتون را باید بیاندازید بالا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
وقتی مداح استاد شود
خدا رو شکر
استاد دانشگاه؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
مداح نیست؟
خب ۲ پلتفرم باعث افزایش قیمت مسکن شده اند، پس افزایش قیمت ۲۰ برابری خودرو نسبت به سال ۹۷ را کی باعث شده؟ افزایش قیمت سکه از ۲ میلیون تومن به ۲۹ میلیون تومن را کی باعث شده؟ افزایش گوشت به کیلویی ۵۵۰ هزار تومانو کی باعث شده؟ افزایش روغن نباتی از ۳۳ هزار تومن به ۴۰۰ هزار تومنو کی باعث شده؟ افزایش قیمت مرغ از ۲۰ هزار تومن به ۱۰۰ تومن را کی باعث شده؟ و یا افزایش بیست سی برابری قیمت هزاران قلم کالای دیگر را کی باعث شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
همین ۳ روز پیش شورای رقابت ک دستش با مافیای خودرو تو ی کاسه هست نرخ جدید سایپارو اعلام کرد. در این مدت به ادعای خودشون نرخ ارز ثابت بوده ولی نرخ خودروهای مثلا دولتی تا ۵۰ میلیون تومن گرونتر شدن
چی از جون ملت و جیب ملت میخواین؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
آمریکای تروریست شیطان بزرگ است
اين اقا استاد دانشگاه نيست بلكه يكي از مداحاني است كه اخيرا به سمت استاد دانشگاه منصوب شده اند. درصورتي كه بر اساس نظر كارشناسان تورم بيش از ٧٠ درصد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
صرفنظر از درستی یا نادرستی نظر ایشان، جناب ناشناس عزیز و افرادی که مثبت داده اید، رزومه ایشان را لطفا ببینید تا متوجه غلط بودن اظهار نظرتان بشوید. مجددا عرض میکنم که نظر ایشان ممکن است درست یا نادرست باشد
سعید از مشهد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
- عضو بنیاد ملی نخبگان و برگزیده بنیاد نخبگان از سال 1385 تاکنون
- پژوهشگر برگزیده کشور در سال 1389
- استادیار دانشگاه پیام نور تهران (88-91)
- استادیار دانشگاه علوم اقتصادی تهران (91 تاکنون)
- مولف 2 کتاب: اقتصاد ایران در افق 1404 و توسعه اقتصادی
- دارای 15 مقاله علمی - پژوهشی چاپ شدهاستاد وحید شقاقی شهری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
سعید داداش وحید
خیلی افراد بالاتر از این استاد دانشگاه همچون وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکز و حتی رییسی (رییس جمهور) خوش بین و خوش قول در انتخابات چنین صحبتهایی کرده اند و الان خجالت زده مردم و حتی خانواده اشان هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
آمریکا و دست نشانده روحانی کلی کیف میکنند
۴۰ لیتر بنزین بی کیفیت = ۲۰ لیتر بنزین اکتان معمولی

بنزین های بی کیفیتی که افغانستان و پاکستان نگرفتن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
کاش فقط دردمون کیفیت بنزین بود
با پرایدی که مصرف سوختش اندازه یه شاسی بلند ژاپنی هست چیکار کنیم
تجربه خودم: پراید مدل ۹۲ هر صد کیلومتر بالای ۱۰ میسوزه. از روز اول همین بود ۱۰ بار بردمش نمایندگی و تعمیرگاه گفتن مدلش همینه
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
خودروی من سالهاست عوض نشده و تعمیرات هم مرتب داره، مدتیست مصرف بنزین ماشین خیلی افزایش پیدا کرده. گمانم مشکل از کیفیت بنزین باشه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
خوب وقتی سالانه بیش از 100 هزار خودرو وارد چرخه حمل و نقل میشود باید هم مصرف بره بالا، اگر واقعاً می خواهید هوا پاکیزه تر و ترافیک و مصرف بنزین کمتر شود کارخانه ها را مجبور کنید به ازای هر خودروی بفروش رساننده یک خودرو و به ازای هر خودروی وارداتی 2 یا 3 خودروی مستهلک از چرخه حمل و نقل خارج شود
این آقا را که کسی کمتر می شناسد هرچه هست نظر ایشان است اما با در نظر گرفتن مجموعه شرایط و ادامه تحریمها و کسری شدید بودحه و چاپ اسکناس و خلق نقدینگی بنظر نمی رسد تورم کاهش یابد اثبات نظر ایشان باید مستند باشد با کلی گویی نمی توان چنین نتیجه ای گرفت
اخیرا ۳۰ درصد مواد شوینده افزایش قیمت پیدا کرده و قیمت بنزین بلاتکلیف است و احتمالا افزایش میابد همینطور قیمت نان
انتشار این خبرها در راستای حال و هوای این روزها ست و مبنای علمی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
کاملا درسته. این هفته شاهد افزایش قیمت سکه ودلار خواهیم بود و تا پایان سال مشخص خواهد شد که این به اصطلاح استاد دانشگاه چقدر کم اطلاع است!!
پورابراهیمی نیازی ب توجیه و تفسیر نیست،مردم خودشان میدانند ک سهمی از پول نفت و دلار آزاد شده ندارند.مردم بخوبی از محل هزینه کرد دلار پول نفت را میدانند
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
مگه پول نفت گوشت قربانی است که از آن سهم بدهند؟پول نفت مال عمران مملکت است.شما باید از کار و فعالیت و شعور اقتصادی خودت پول در بیاری نتونستی به فقرت راضی باشی
به ویژه استان‌های خراسان‌رضوی و خراسان مرکزی
مگه خراسان مرکزی هم داریم؟
پاسخ ها
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
خراسان مرکزی قرار هست داشته باشیم به مرکزیت تربت حیدریه
ما قیمت گوشت کیلویی ۵۰۰ تومن و بالاتر رفتن اجاره بها را باور می کنیم تا حرفهای یک استاد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
دیشب که کباب میخوردی فهمیدی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
نه جانم رفتم بخرم شاید بتونم کباب بخورم دیدم نمیتونم بخرم
تحریم های ظالمانه آمریکا نمونه آشکار نقض حقوق بشر است، آمریکایی ها به قول ترامپ "گاو شیرده" در خاورمیانه می خواهند و با هر کشوری که بخواهد مستقل تصمیم بگیرد، راه پیشرفت و خودکفایی را توسط نخبگان وطنی خود ادامه دهد و به اقتدار برسد از در تحریم و تهدید و جنگ و ... وارد می شوند تا به خیال خودشان جلوی حرکت پیشرفتی کشورهای مستقل منطقه را بگیرند و با این سیاست غیر اخلاقی، مردم هم در مضیقه اقتصادی قرار می دهند بعد مدعی حقوق بشر هم هستند ولی باید بدانند که ملت های منطقه بیدار شده اند و خام سیاست های عوام فریبانه آن ها نخواهند شد پس بهتر است فریبکاری سیاسی را کنار گذاشته روی به گفتگوهای معقول و منطقی بیاورند به پیشرفت و استقلال کشورها احترام بگذارند از دخالت در امور داخلی کشورها بپرهیزند و به امور داخلی کشور خود بپردازند که اگر بخواهند به سیاست های منفعت طلبانه و غلط گذشته ادامه دهند در آینده نزدیک نه تنها کشورهای منطقه خاورمیانه از آن ها فاصله خواهند گرفت بلکه توسط ملت های منطقه چنان درس عبرتی خواهند گرفت که تا ابد برایشان سرلوحه تاریخ بماند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
گاو شیرده بهتره یا گاو ۹ من شیر ک هرچی شیر داده رو با لگد میزنه چپه میکنه؟
تربتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
فعلا که همین گاو شیرده آمریکایی ها در منطقه و حتی جهان آقایی میکند،چنانچه دولت جهادی با هزار پیغام و پس قام آنها را راضی کردند تا به تهران مشرف شوند، حتی دولت انقلابی حاضر شد چند خیابان که بنام شهدای عربستان نام گذاری شده بود تغییر دهد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
نه حاج آقا بخشی از تورم بابت تحریم هاست! بخش عمده آن بابت بانک هایی است مه در دولت های گذشته مثل قارج سبز شدند و با خلق پول بدون پشتوانه برای پرداخت سود سپرده ها و دادن تسهیللات به کارمندان خود باعث این تورم هستند! بانک ها بنگاه خای مفت خور و تورم زا و فسادزا هستند مهه هیچ کس جلودارشون نیست! سیاست های آقای هاشمی رفستجانی و تیمش الان مملکت را به این روز انداخته
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
عمله های آمریکا از استادش بگیر تا آدم خیابونیش از این تحلیل ها نه خوششون میاد و نه میفهمند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
تحریم نعمت است
بفرمایید که شناسایی خانه های لوکس چه ارتباطی می تواند با شرکت های دانش بنیان داشته باشد. قرار بود این شرکت ها در زمینه پیشرفت علمی کشور فعالیت کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
خب نتونستن از علم استفاده کنن ولی به اسم علم که می تونن از رانت استفاده کنن. کشف خانه های خالی! چه افتخار بزرگی
ركورد مصرف بنزين در كشور ناشي از مصرف غيراستاندار خوروهاي بي كيفيت ايراني است.اگر دولتمردان دلسوز كشورند كه بعيد بنظر ميرسد جلوي توليد خودروهاي بي كيفيت بگيرند كه البته نمي توانند چونكه خودرو سازان از حمايت يك قدرت فوق العاده برخوردارند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
پراید من صدی بالای ۱۰ میسوزه
داداشم دناپلاس خرید میگفت مصرفش بالای۱۲ تا ۱۳ هست
*پیش بینی یک استاد دانشگاه از تورم ۳۰ درصدی تا پایان سال*

اقا بیرونش کنید !!!!!!!!!
اقایه استاد حداقل خودتو پیش خودت و زن و بچت ضایع نکن
کدوم ۳۰درصد .اونم در شرایطی که لحظه ای و روزی داره قیمت اجناس بالا میره.بر چه اساسی این حرفو میزنی؟؟؟منه دیپلم ردی کاملا میدونم و مطمنم و دارم لمس میکنم که ۳۰ درصد خاب و خیاله.یا رکود یا افزایش تورم وگرنه پایین اومدن یا حتی ثابت موندن یوخ بابا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
بسوز دشمن ایران
بازی دو استاد بزرگ شطرنج ایرانی زیر پرچم کشورهای دیگر بسیار تاسف بار است .
دافعه شدیدی که در کشور توسط مسئولین ناکارآمد ایجاد شده است ، کشور را در زمینه های تخصصی دچار بحران نموده است .
نمی توانید ، لطفاً بروید
در چرت و پرت نویسی و کامنت های یک من یک غاز هم تورم داریم ! بابا ملت والله بالله حرف نزدن جرم نیست !
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
تو نباید حرف بزنی که حتی در درست حرف زدن مشکل داری. چرا ضرب و المثل های پارسی رو تحریف و تخریب میکنی؟!! یک من یک غاز؟!!! برو اول صحبت کردن یاد بگیر
شوت زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
از خودت شروع کن اصتاد
تربتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
عزیز من اول برو ضرب المثل های فارسی رو یاد بگیر
بعد به مردم ایراد بگیر، درستش اینه:صد من یک غاز نه یک من یک غاز
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
بیا پایین بابا
تو اول یاد بگیر ضرب المثل رو درست بنویسی
نه تنها مشکل ایران در زمینه تحریم ها بلکه مشکل بسیاری از کشورها که امروز درگیر جنگ و کشمکش و درگیری هستند آمریکا است.
آمریکا ایران را تحریم می کند، به چه خاطر؟ به خاطر این که به استقلال، پیشرفت و خودکفایی و اقتدار منطقه ای و فرامنطقه ای دست یافته، چیزی که خود کارشناسان آمریکایی بارها به آن اقرار کرده اند.
آمریکا بر کالاهای چینی تعرفه بالا می بندد، برخی کالاهای چینی را تحریم می کند و با رزمایش های مکرر با تایوان سعی در تحریک چین دارد، به چه خاطر؟ به خاطر این که چین ابر قدرت اقتصادی شده و بازارهای تجاری - مالی دنیا را بدست گرفته.
آمریکا با تحرکات نظامی ناتو در مرزهای روسیه باعث برافروخته شدن جنگ کی یف - مسکو شد که متاسفانه بسیاری از انسان های بی گناه در این جنگ کشته شدند، به چه خاطر؟ به خاطر این که قدرت سیاسی - اقتصادی روسیه بزرگترین شریک استراتژیک چین را مهار کند تا با تضعیف قدرت روسیه در آینده نزدیک بهتر بتواند چین ابرقدرت اقتصادی دنیا را مهار کند.
آمریکا به افغانستان به دلیل مبارزه با القاعده ای که دست پرونده خود سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) بود حمله برد و به عراق با این دلیل که در صدد دست یابی به سلاح هسته ای است بدون اجازه سازمان ملل حمله کرد، به چه خاطر؟ به این خاطر که خاورمیانه مرکز نفت و گاز دنیا و هزار و یک ثروت خدادادی دیگر را ناامن کند تا به بهانه ناامنی حضور نظامی بیشتری در منطقه داشته باشد و به اهداف سیاسی - اقتصادی خود که همانا غارت نفت و گاز و معادن اورانیوم عراق و سوریه و افغانستان است بپردازد یعنی دزدی ثروت های خدادادی منطقه به شیوه مدرن.
و با این ناامنی هایی که خودشان مسبب آن بوده اند از طرفی کشورهای وابسته به خودشان در منطقه خاورمیانه را به بهانه تامین امنیت شان مجبور کنند که نفت و گاز بیشتری برایشان استخراج کنند و تسلیحات نظامی فرسوده در انبارهایشان را با قیمت کذاف به این کشورها قالب کنند و این عین سیاست نیرنگ و فریب است.
وووووو......‌‌
پس با کمی دقت در تاریخ متوجه می شویم که متاسفانه منشاء بسیاری از ناامنی ها، آشوب ها و درگیری ها در دنیا، سیاست های غلط و منفعت طلبانه آمریکا بوده است و حال چرا آمریکا این همه از دموکراسی و حقوق بشر سخن می گوید؟ علت این است که سخن زیبا از دموکراسی و حقوق بشر را نقاب و سرپوشی بگذارد بر سیاست های غلط و منفعت طلبانه اش که باعث این همه جنگ و درگیری و آشوب در دنیا شده است به عبارت بهتر با سخنان حقوق بشری و دموکراسی مابانه عوام فریبی می کنند تا کسی متوجه سیاست های غلط و منفعت طلبانه شان که باعث جنگ و درگیری و کودتا و ... در بسیاری از کشورهای دنیا شده است، نشود ولی زهی خیال باطل که ملت های هوشیار و بیدار گول این عوام فریبی های سیاسی را بخورند.
آب پاکی رو ریختند رو دست مردم، پورابراهیمی گفت : دولت روحانی این دلارها را پیش خور کرده و ما عملا پولی نداریم،
خیلی ممنون، البته مردم خیلی هم منتظر دلار های بلوکه شده نبودند، چون پیش بینی کرده بودند که چه خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
من موندم پس این همه پیگیری برای چی بود !!
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
وقتی بنای نفهمیدن دارید ، همینه
اقای پور ابراهیمی از مدتها قبل کارمند دولت بوده ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
چقدر اینها بی اخلاق هستند حالا که فهمیدند شش میلیارد دردی از مردم را دوا نمی کند انداختند گردن دولت قبل خجالت بکشید د
خجالت آور نیست طالبانی که از کوهها آمده اند و بقول شما حکومت داری نمیدانند، تورم یک دهم درصد را داشته باشند و شما با آنهمه گنده گویی به مردم خبر خوش تورم ۳۰ درصد را میدهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
تورم ۳۰ درصد بعد از ۳ تورم ۱۰۰ درصدی پیاپی
ک همونم دروغه و ۳۰ درصد محقق نخواهد شد

دیروز سس فرانسوی ۴۰۰ گرمی خریدم ۵۰ هزار تومان
دقیقا ۱۸ ماه پیش یعنی اواخر سال ۱۴۰۰ قیمت همن سس ۱۶ هزار تومان بود
چه کردی آقای رئیسی؟ چطوری میخوای اون دنیا پاسخ بدی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
این تورم بخش عمده اش بخاطر بانک هاست به خصوص بانک هایی که یکی پس از دیگری در زمان دولت های قبلی سبز شدند! حالا این دولت چکار کنه!؟ میدانی بانک ها هر ماه بابت پرداخت میلیارد ها سود سپرده ها و همچنین تسهیلاتی که به کارمندان خود می دهند چقدر خلق پول بدون پشتوانه می کنند که عامل اصلی تورم است!؟
قيمت سوخت نياز أست كه افزايش يابد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
کیفیت خوروهای تولید داخل چطور؟ از اونا راضی هستی؟
شرم نکنید بازم بندازید گردن ملت
تربتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
مشکل سوخت لگن های ایرانی است که بر مردم تحمیل شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
قیمت سوخت را به قیمت جهانی آن عرضه کنند بسیار هم عالی می شود اما دستمزدها و قیمت ماشین را هم به قیمت جهانی بدهند این یک راه حل منطقی و عادلانه است .
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
معلوم است که دستت تو جیب مردم است که دلت میخواهد قیمت سوخت افزایش پیدا کند وگرنه وقتی سوخت بالا برود قیمت همه چیز افزایش پیدا می کند حتی آن کس که وسیله نقلیه ندارد باید هزینه بیشتری پرداخت کند قیمت محصولات کشورزی افزایش گیدار می کند قیمت میوه و مواد غذایی بعلت بالا رفتن هزینه حمل و نقل افزایش پیدا می کند و اینکه بگوییم فقط قشر مرفع جامعه از این قیمت بنزین بیشتر منتفع می شوند گول زدن خودمان است کسی که در آن طرف آب برای مسافرت هایش بنزین بالای 100 تومن می پردازد فکر می کنید برای پرداخت بنزین 20 تومن مشکل دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
.باید کیفیت خودرو ها ارتقا پیدا کند وبه روز باشد وهمچنین کیفیت بنزین تولیدی ...نه اینکه افزایش قیمت بنزین
کاهش تورمی که در سفره مردم احساس نشود دوزار نمی ارزد و با این قیمتها هیچ ارزشی بغیر از یک آمار غلط ندلرد.
پیش بینی یک استاد دانشگاه از تورم ۳۰ درصدی تا پایان سال
استاد دانشگاه به مطلب اعتبار نمی بخشد
قیمت ارز به صورت دستوری نگهداشته شده و تابع انتخابات آینده است و بعد از آن مطابق الگوی سال های قبل پرواز خواهد کرد .
نمی‌شود گوشت و مرغ گران شود و ارز ثابت باشد .
کسانیکه این استاد را می شناسند رزومه او را منتشر کند تا بیشتر با این نابغه ناشناخته آشناشویم .
این استاد تورم 30 درصدی ، سعید حدادیان نبوده؟
اقاي استاد دانشگاه كه حرف مفت ميزني گوشت ٢ ماه پيش ميخريديم ٣٣٠ ديروز خريديم ٦٣٠ ،انوقت تو ميگي دولت مهار تورم شروع كرده واقعا حرف مفت ميزني در حد لاليگا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
قضیه گوشت فرق می کنه
استکبار جهانی توطئه کرده و قیمت گوشت را بالا برده و گرنه ما تورم منفی داریم
از گفت آمار دروغین خسته نشدین کی و کجا تورم کاهش یافته پس چرا در زندگی روزمره ما احساس نمیشه
تودم درست ۱۲۰ درصد تورم حکومتی ۳۰ درصد.۴۵ سال با هزینه تراشی وسیاست خانمان برانداز ضدمنافع ملی فقر مردم را صد چندان کرده.و امران آن به هیچکس پاسخگو نیستند.
تن ماهی که پارسال دی ماه میخریدم 30 تومن الان شده 70 تومن
معلومه که تورم بدجور کاهشی شده
روز گار غریبی است به که می شود اعتماد کرد ۱۵۰۰۰ استاد از این دست قرار است استخدام شوند دانشگاه مرجعیت خود را از دست داده و می دهد . به کجا چنین شتابان .
استاد دانشگاه ! خخخخخخ
خوبه دیگه ! یه چند تا استاد برای سرتیتر اخبار کم داشتید که جور کردید .
تا زمانی که درآمد کشور و نیز نحوه هزینه آن شفاف نشود، امید هیچ بهبودی نیست. ایا تمام درآمدهای کشور در اختیار دولت قرار می گیرد و یا سازمان ها و افرادی هستند که بودجه های خاص دارند که حساب رسی هم نمی شوند؟ علت اینکه در بودجه رسمی کشور افرادی ردیف بودجه دارند چیه؟ چه کار مثبتی تا حالا انجام دادند ؟ اصلا گزارشی برای این پول ها دادند؟ فلان مرکز تحت عنوان چاپ کتاب امور فرهنگی چرا میلیارد میلیارد پول دریافت می کند؟ دلیل این همه اختلاس های کلان در کشور چیه؟ چه میان برهایی هست که افرادی این چنین دست به غارت می زنند؟ چرا برخی سازمان ها اجازه حساب رسی ندارند؟ می بینید وقتی اینطور بی حساب و کتاب باشد حالا یک نفر را بیاورید که وعده تورم 30 درصد را میدهد! تورمی که همین عدد موجب فروپاشی هر اقتصادی است
عجب ايشىون هم استاد تشريف دارن و ما خبر نداشتيم؟ عرض كنم كه صحيحش اينه كه ٣٠ درصد توهم هستش نه تورم. حداقل تورم بالاي ١٠٠ درصد هست
اما وزیر اقتصاد گفت که ما تا آخر سال هیچ تورمی را نخواهیم داشت یعنی وزیر مملکت چرت گفته !
بالاخره وزیر که از خودش حرف نمی زنه حداقل ۵۰ تا کارشناس اقتصادی دور و برش داره خودش هم که متخصص اقتصاد از بهترین دانشگاه های کشور است!

چرا دارید مردم را نا امید می کنید و می خواهید تورم حبابی بر کشور تحمیل کنید
الحمد الله وضعیت نقدینگی هم خوب شده و دولت قول داده تا آخر سال نقدینگی را به ۴ و ۵ درصد یعنی به عدد رشد توسعه و تولید برسونه و این یعنی ما تورم صفر و منفی را خواهیم داشت

علی برکت الله
پیش بینی من این هستش که تولید نفت ایران از ۴ میلیون بشکه بالا خواهد زد و رکورد آن حتی از قبل تحریم ها هم شکسته خواهد شد
چرا با اینکه تورم روز بروز کم می شود البته طبق نظر مسولان و استادان دانشگاه ، اما ما هر روز با افزایش قیمتها در بازار مواجه می شویم و اصلا دیگه هیچ چیزی نمی توانیم بخریم شاید اونها ایران خرید نمی کنند !!!
هزینه قبل از تامین اعتبار وجاهت قانونی ندارد چگونه دولت هزینه نموده است؟
راحت با آمار سازی می توان تورم را کاهش داد سال پایه را تغییر داد یا کالاها با ضریب اهمیت کمتر در لیست آماری قرار داد
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی