چرتکه

نظر یک موشک‌ساز درباره مقایسه خودرو و موشک

کد خبر: ۱۱۹۲۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵ 09 September 2023
تعداد بازدید : 2552
بازدید 8243
۲
طی سال های اخیر همواره این موضوع مطرح شده که چرا ایران با وجود پیشرفت در عرصه موشک سازی، هنوز در صنعت خودرو عقب مانده است؟ آیا اصلا ارتباطی بین این دو حوزه وجود دارد؟ آیا دستاوردهای صنایع موشکی می تواند به مدیران خودروساز برای تولید محصولات بروز تر و با کیفیت تر کمک کند؟ منوچهر منطقی که حضورش در ایران خودرو برای سالهای طولانی همراه با نقدهای جدی همراه بود، سابقه فعالیت در موشک سازی را نیز داشت. او که اکنون معاون حمل و نقل وزارت صمت است، درباره این مقایسه توضیح جالبی دارد.
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲
به نظر من، حرفهای جناب منطقی درست هست اما یک مورد مهم هم این وسط هست که مهمه. اونم اینه که کسانی که در صنایع موشکی فعالیت دارن و به موفقیت های بزرگی دست پیدا کردند، اهدافشون با آنهایی که در صنایع خورو کار میکنند تفاوت فاحش داره. صنایع موشکی به دنبال امنیت و حفظ نظام است اما انگیزه های سود جویی و اقتصادی صرف در صنایع خودرو سازی موج میزنه. این طوری میشه که کشورمان در حین جنگ و خصوصا بعد از اتمام جنگ به چنین دست آوردهای بزرگی دست پیدا میکنه اما صنعت خودرو سازی علی رغم ۶۰ سال کار و تجربه، تولیداتش میشه پراید! و اتومبیل های گرانی که حتی امنیت هم ندارن.
بحث قیمت تمام شده اقتصادی هم هست. موشک می تواند گران باشد و کسی هم نمی پرسد چرا گران تولید شد، ولی در خودرو بحث رقابت و قیمت تمام شده هم مطرح هست.