بازدید 6874
تابناک اقتصادی بررسی کرد؛

تاریکخانه شرکت‌های دولتی، روشن شد؛ اما کافی نیست / چرا نباید در این لایه متوقف شد؟

سه تا چهار سال پیش، حتی نمایندگان مجلس هم به صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی دسترسی نداشتند. الان آحاد مردم به این اطلاعات دسترسی دارند. این گام نخست برای شفافیت بخشی به شرکت‌های دولتی است.
کد خبر: ۱۱۹۲۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶ 09 September 2023

تاریکخانه شرکت‌های دولتی، روشن شد؛ اما کافی نیست/ چرا نباید در این لایه متوقف شد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تا امروز شرکت‌های دولتی در فضایی تاریک و به دور از نظارت فعالیت می‌کردند. حالا نه تنها نهاد‌های خاصی مانند وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه که در مجامع شرکت‌های دولتی حضور دارند بلکه تمامی مردم ایران می‌دانند که شرکت‌های دولتی کدام‌ها هستند. به علاوه، کل اطلاعات ریز مالی این شرکت‌ها در صورت‌های مالی شان منتشر و ایراداتش مشخص می‌شود. این گزارش حسابرسی در اختیار همه مردم قرار می‌گیرد.

تا سه الی چهار سال پیش حتی نمایندگان مجلس هم به صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی دسترسی نداشتند. الان آحاد مردم به این اطلاعات دسترسی دارند. این گام اول برای شفافیت بخشی به شرکت‌های دولتی است.

در آغاز دولت سیزدهم، رئیس جمهور سندی را در زمینه مبارزه با فساد ابلاغ کردند که رأس آن سند شفافیت بود. گام اول در قالب انتشار صورت‌های مالی برداشته شد و در گام‌های بعدی باید به سمت تحلیل این اطلاعات برویم و نسبت به شاخص‌ها و داده‌های مختلف شناخت پیدا کنیم. در ادامه می‌توانیم تکالیفی را مقرر کنیم و به استفاده از ابزار‌هایی بپردازیم.

مقدمه شفافیت رخ داده است؛ اما نباید در این لایه متوقف شویم. اطلاعات پنج سال گذشته شرکت‌ها و روندهایشان بررسی شده است. علاوه بر مشخصات شناسنامه‌ای شرکت‌ها شامل فهرست مدیران، زیرمجموعه‌ها و وظایفش روند‌های پنج ساله داده‌های آماری آن‌ها بررسی شده است.

همین اطلاعات قبلاً در اختیار مدیران هم نبود. افرادی که در مجامع شرکت می‌کردند، منسجم این اطلاعات را نداشتند. این موضوعات برای همه مردم شفاف سازی شده و این اطلاعات الان در درگاه وزارت اقتصاد در دسترس قرار دارد. این مقدمه‌ای بر روند شفافیت است.

نظریات رحمان سعادت، عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه را در خصوص آیین‌نامه انتظام‌بخشی، شفاف سازی و ضابطه مندسازی درآمد‌ها و هزینه‌های شرکت‌های دولتی جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

سعادت در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی، با اشاره به اینکه آیین‌نامه انتظام‌بخشی قطعاً می‌تواند در بهینه سازی عملکرد شرکت‌های دولتی موثر باشد، تصریح کرد: به طور کلی، هر اقدامی که در راستای شفاف سازی عملکرد این شرکت‌ها و نظم بخشیدن به آن‌ها صورت بگیرد، مثبت است. پیشنهاد بنده این است که بودجه شرکت‌های دولتی نیز مانند بودجه کشور توسط کمیسیون‌ها و نهاد‌های نظارتی بررسی و گزارشش به مجلس و دولت داده شود.

این استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: هر چقدر بتوانیم نظارت بیشتری بر عملکرد شرکت‌های دولتی داشته باشیم، به نفع مردم و کشور است. این نظارت‌ها بستر فساد و کج روی‌ها را از بین می‌برد.

سعادت ادامه داد: تصویب آیین‌نامه انتظام‌بخشی، شفاف سازی و ضابطه مندسازی هزینه‌ها و درآمد‌های شرکت‌های دولتی اقدام بسیار مناسبی است. آنچه در این آیین‌نامه آمده است، مثبت ارزیابی می‌شود. اما نکته مهم این که قوه قضائیه و مجریه نظارت شدیدی در مورد نحوه اجرای این آیین‌نامه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که مردم به لحاظ اقتصادی در شرایط خوبی نیستند، باید از همه ظرفیت‌ها برای سامان دادن به امور شرکت‌های دولتی استفاده کنیم. عدم ساماندهی عملکرد این شرکت‌ها، علاوه بر اینکه از درآمد‌های دولت می‌کاهد و گاه هزینه‌های اضافی روی دست دولت می‌گذارد، زمینه‌ای برای نارضایتی اجتماعی به وجود می‌آورد، زیرا برخی شرکت‌های دولتی برای کشور سوددهی ندارند، اما کارکنان و مدیرانشان از پاداش و حقوق‌های بالایی بهره‌مند هستند.

این استاد اقتصاد یادآوری کرد: قواعدی که در آیین‌نامه انتظام‌بخشی پیش بینی کرده ایم، شرط لازم برای شفاف سازی عملکرد شرکت‌های دولتی و نظم بخشیدن به آن‌ها هستند، اما شرط کافی نیستند. باید نظارت لازم را داشته باشیم تا قواعد پیش بینی شده به درستی اعمال شوند.

وی ادامه داد: موضوع صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، ترازنامه و برگزاری مجامع از جمله مسائلی است که همواره در مورد آن‌ها نگرانی وجود داشت. قاعده‌مند سازی این امور که در آیین‌نامه پیش بینی شده است، در نظم بخشیدن به عملکرد شرکت‌های دولتی تأثیرگذار است. این شرکت‌ها حساب و کتاب‌هایشان را معمولاً به سازمان امور مالیاتی تحویل نمی‌دهند و این امر باعث شده است که در یک تاریکخانه فعالیت کنند، به همین دلیل، شفاف سازی عملکرد آن‌ها و انتشار صورت‌های مالی شان اهمیت دو چندانی در شفافیت و روشن شدن تاریکخانه شرکت‌های دولتی دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۹
وقتی تفکر امنیتی حاکم باشد، هیچ چیز شفاف نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
فساد سیستماتیک اجازه شفافیت نمی دهد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
تابناک حواست هست با تیترهای خاص داری در پازل دشمنی که ایران را ویران و غرق در جنگ داخلی میخوان بازی میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
از کجا معلوم که اطلاعات درست می دهند حساب سازی چندان سخت نیست
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
تفکرات امنیتی بهانه است
ناشناس
| Brazil |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
جنگل بی امنیت دوست داری؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
12:08
یک نظر به اخبار حوادث و جرم و جنایت در سایتها بیانداز تا حسابی روشن شوی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
آفتاب نیوز:
همزمان با فشار مالیاتی به مردم؛ دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی به ۴۰ بنیاد و شرکت خصولتی اعطا کرده است!!
فولاد مبارکه، هلدینگ خلیج فارس، صنایع مس ایران، چادرملو، پتروشیمی پردیس، سرمایه‌گذاری غدیر و گروه سرمایه‌گذاری امید از جمله مجموعه‌های هستند که از معافیت‌های مالیاتی دولت برخوردار شده‌اند. ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی و بنیاد تعاون سپاه که خود تقریباً از معافیت مالیاتی کامل برخوردار هستند و تنها مبلغی ناچیز به صورت نمادین به عنوان مالیات پرداخت می‌نمایند!
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
یه سوال
اگه شفافیت هست چرا شرکتی مثل فولاد سپاهان اینهمه از جیب سهامدار بریز و بپاش میکنه توی ورزش و مخصوصا فوتبال
و اینکه این استخدام های عجیب و غریب و حقوق های مفت چی میگه ،چرا باید حقوق یک پزشک رو به قرآن خون و نوحه خون بدن تو این شرکت ها؟
چه دارید می گویید؟
به مرکز آمار و بسیاری از سازمانها دستور داده شده تا بسیاری از آرمانها را اعلام نکنند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
از جمله آمار مسکن، آمار سقط جنین، آمار بی سوادی، آمار ترک تحصیل.....
تمام آمارها منفی و بیانگوی وضعیت نامناسب کشور است.
آمارها و اطلاعات شرکتهای دولتی هم زخمی بر روی زخم هستند. وقتی وزیر و رییس و کارمند بر اساس دوستی و هم مرامی استخدام می شوند و نه صلاحیت علمی و تجربی، دیگر اطلاعات مربوط به عمل کرد آن وزارتخانه یا سازمان و شرکت هم معلوم است که چه هستند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
وقتی اجازه تحقیق و تفخص از صدا و سیما، اوقاف،.. داده نمی شود و صورتهای مالی آنها محرمانه حتی برای اداره مالیات است، شفافیت و صحبت در مورد آن بی معنی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
چرا اطلاعات خصوصی سازی هایی که تا کنون صورت گرفته، هیچگاه به صورت شفاف برای مردم اعلام نشده است؟
اگر نگویم یک سری دروغهای مغرضانه حتما باید بگویم بی اطلاعی و ناآگاهی.حسابرسان دیوان محاسبات در هنه شرکتهای دولتی به صورت دایم مستقرند صورتهای نالی که هیچ به سیستم مالی شرکتها دسترسی کانل دارند و حتی جزیی ترین اسناد حسابداری را می بینند.همچنین به سیستم مکاتبات شرکتها هم در عالی ارین سطح دسترسی دارند.دیوان محاسبات زیر نظر مجلس است.پش گزارش تفریغ بودجه را چگونه تهیه میکنند.
سازمان حسابرسی هم به همین شکل و نهایتا گزارش را به شرکت و وزارت اقتصاد میدهد اصلا اگر این صورتهای نالی بارگزاری نشود که بودجه به شرکت نمیدهند .
سازمان بازرسی کشور هم در شرکتهای دولتی هم نمایندگان دائم مستقر دارد.و با همان دسترسی های دیوان محاسبات.
از این افراد بی اطلاع و بی تجربه که با عناوین مختلف در دانشگاه ها پست استادی گرفته اند جز این انتظاری نیست.این ها را اگر ول کنی میگویند چرخ را هم ما اختراع کردیم چون واقعا دستاوردی ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
این حرف شما که داره تاریکخانه بودن را تایید میکنه. خب برادر معلومه که دیوان محاسبات دسترسی داشته و داره ولی این دسترسی برای همه بوده؟ مسلما خیر
ولی الان این شفافیت ایجاد شده منتهی باید تداوم توسعه داشته باشه
فریدون عباسی دوانی، نماینده کازرون از مجلس:

در حال حاضر «هر داده‌ای» حتی در مورد گندم و کالاهای اساسی و میزان آب رودخانه‌ها و سدها و مسائل جغرافیائی می‌توانند امنیت مردم را به خطر بیاندازد!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
آیا توقع دارید که مجلس در مورد سیسمونی گیت، خودروهای شاسی بلند، حقوق های نجومی نمایندگان شفاف سازی کند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
این آقا یکی از مسببان تحریمها است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
جالب است که ایشان در مملکت 85 میلیونی با 27،705 رای نماینده مجلس شده. و مردم هم مجبورند نظراتش را بشنوند!!
تنها آنانی که از بر ملا شدن اشتباهات، رانت ها، سوء استفاده ها، پارتی بازی ها......... می ترسند، از شفاف و ویترینی شدن امور مملکت واهمه دارند.
وقتی 25% واردات کشور از سوزن گرفته تا یخچال ساید بای ساید 150 کیلوگرمی از راه قاچاق صورت می گیرد، همه چیز آشکار و هویدا است.
سلام بهتر است این شفاف سازی در تمامی شرکت‌هایی که دولت در آن سهم دارد حتی یک در صد طلایی آشکار شود تا به بعد تخلفات گسترده آشنا شوید و هم چنین شرکت‌های خصوصی که با در اختیار قرار دادن بخشی از سهام خود به آ ستان های متبرکه مانند استان متبرکه مشهد یا قم تاخت و تاز تخلفات خود را با بی اعتباری این آستان های متبرکه ادامه می‌دهند و شرکت‌های وابسته به شهرداری‌ها البته این قصه پر از غصه سر دراز دارد
این گوی و این میدان اگر راست میگویید بسم الله
مثل اینه کبریت روشن کنی وسط غاز علیصدر
شركتهاي دولتي حيات خلوت و محل فساد مديران دولتى بوده و هست و خواهد بود ، مثلا خيلي از مديران دولتى در وزارتخانه ها كار ميكنن اما براي گرفتن حقوقهاى نجومي از اين شركتها حقوق ميگيرند ، اكثر مديران در زمان دولت رفسنجانى كه باعث و بانى فساد در كشور بود از شركتهاي دولتى حقوق ميگرفتند و از طريق اين شركتها بازنشسته مى شدند، به همين خاطر هيچكس مشكلات كارمندان را حس نمى كند
صورتهای مالی بنیادها و آستان قدس و ستاد اجرایی و..... چه می شود .
اگر تاریکخانه های آقا زاده روشن نشود مبارزه با این و آن در خصوص مسایل اقتصادی ایران آب در هاون کوبیدن است اگر اسرار اقتصادی از سینه آقایان در پرونده ها بود و رسیدگی می شد اقتصاد ما به این روز دچار نمی شد
شرکتهای خصولتی و شرکتهای زیرمجموعه نهادها حیاط خلوت رانت اند.
مثلا کدام تاریکخانه روشن شده؟
حالا یک تاریکخانه روشن شد تاریکخانه دیگری درست شد از طرح تاریک تاریک مولدسازی چه خبر .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست