بازدید 4799

آنچه باید درباره سینوزیت بدانیم/ دلایل گرفتگی بینی

یک فلوشیپ فوق تخصصی جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس، در خصوص بیماری سینوزیت به گفتگو پرداخت.
کد خبر: ۱۱۹۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴ 06 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، محسن نراقی، در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما، در پاسخ به این سوال که سینوس در کجای صورت قرار گرفته است، گفت: سینوس‌ها حفره‌های خالی هستند که در حالت عادی پر از هوا است و مشکل از زمانی ایجاد می‌شود که این حفره‌ها با ترشحات پر شوند. سینوس‌ها به طور طبیعی از راه مجراهای باریکی ترشحات را به داخل بینی می‌ریزند، اگر این مجاری توسط ترشحات بسته شوند راه خروج نخواهند داشت و با ایجاد محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها، التهاب سینوس (سینوزیت) ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در یک فرد بزرگسال، تعداد ۱۰ عدد سینوس وجود دارد. دو سینوس فکی، دو سینوس پیشانی، یک جفت سینوس در قاعده جمجمه و ۴ عدد سینوس‌های قدامی و خلفی هستند که بین چشم‌ها قرار دارند، بنابراین افراد ممکن است با بسته شدن راه یک تا ۱۰ سینوس خود، دچار سینوزیت شوند که با شدت های متفاوت سینوزیت همراه خواهد بود.

این جراح گوش و حلق و بینی افزود: متأسفانه کیفیت زندگی افراد مبتلا به سینوزیت دچار افت می‌شود، زیرا دائم با مجاری بسته و ترشحات عفونی مواجه هستند، همچنین تغییر صدای دائم این افراد نیز از علائم سینوزیت مزمن است.

نراقی در پاسخ به این سوال که چه زمانی بیماری سینوزیت مزمن می‌شود، گفت: اگر سینوزیت فردی از سه ماه بیشتر طول بکشد، تبدیل به سینوزیت مزمن شده است. این افراد قادر به تنفس از راه بینی نیستد و میزان کمتری اکسیژن در خون خود دارند، به همین دلیل، معمولاً دچار خواب آلودگی، کسالت و پرخاشگری هستند این حالات نه تنها در کیفیت زندگی خود شخص، بلکه در روابط بین فردی آنها نیز تأثیرگذار است.

این فلوشیپ فوق تخصصی جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس‌ها یادآور شد: چشم‌ها و مغز، دو همسایه مهم سینوس‌ها هستند که در صورت ادامه عفونت در سینوس‌ها، به مرور استخوان بین سینوس و مغز و یا سینوس و چشم دچار خوردگی می‌شوند که خطرات جدی برای فرد به همراه خواهد داشت.

نراقی همچنین افزود: در افراد مبتلا به سینوزیت مزمن و همچنین در افرادی که با درمان دارویی بهبود نمی‌یابند، انجام آندوسکوپی سینوس‌ها ضروری است.

وی، سینوزیت مزمن را به دو دسته با پولیپ و بدون پولیپ تقسیم بندی کرد و در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان دلایل مختلف گرفتگی بینی را تشخیص داد، گفت: این حالت به چند علت ایجاد می‌شود: وجود پولیپ در بینی، بزرگی شاخک‌های بینی و انحراف تیغه بینی از علل ایجاد کننده گرفتگی بینی محسوب می‌شوند که برای تشخیص افتراقی این دلایل، انجام معاینه آندوسکوپی پیشنهاد می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که آیا پولیپ ها بعد از جراحی احتمال عود دارند، گفت: این احتمال وجود دارد و درمان‌های دارویی موضعی و کنترل مرتب بعد از عمل، برای جلوگیری از عود مجدد لازم است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست