بازدید 3447

آیت الله عاملی: بنیاد صفویه فعال و تقویت شود

- نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: ما باید در مورد صفویه کارهای زیادی انجام دهیم از این جهت بنیاد صفویه باید کاملاً فعال شده و تقویت گردد؛ به صورت روزانه هفتگی و ماهانه برنامه‌های خوبی داشته باشد فراخوان‌های زیادی انجام دهد از شخصیت‌های تاریخی دعوت کند‌.
کد خبر: ۱۱۹۱۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴ 05 September 2023


به گزارش تابناک به نقل از شفقنا، آیت الله سید حسن عاملی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل با اشاره به برگزاری کنگره ۳۴۰۰ شهید استان اظهار داشت: فرمایشات رهبری مطالب با عظمتی بود که در تاریخ اردبیل ماندگار شد دو فضیلت ارزشمندی که ایشان برای اردبیل ذکر فرمودند در هیچ کجای خاک این کشور چنین فضیلت هایی وجود ندارد اگر این فضیلت ها برای جای دیگری ذکر می‌شد طبیعتاً به طور ویژه روی آن تشکیلات راه اندازی کرده و برنامه‌ریزی می‌نمودند ما اگر در برابر چنین فرمایشات گوهر باری بی تفاوت بمانیم، ایراد بزرگی برای ماست.

وی ادامه داد: گذشتگان و اسلاف ما به راحتی و آسانی آن فضیلت ها را خلق نکرده اند بلکه با هزینه بسیار و با درایت های مثال زدنی و شجاعت های استثنایی آن شاهکارها را به ثمر رسانده‌اند تشکیل آن امپراطوری بزرگ کار ساده‌ای نبود؛ صفویه ۲۰۰ سال مقدمه برداشت، از زمان شیخ صفی تا زمان شیخ حیدر همه مقدمه بودند تا زمینه فراهم شود که بتوانند قلب‌ها را تسخیر کنند و نفوذشان به قدری باشد که مردم به آنها وثوق داشته باشند وثوق آن گونه بود که مصریان از طریق حجاج برای شیخ صفی الدین اردبیلی هدایا ارسال می‌کردند یعنی معلوم می‌شود که او یک عارف عادی نبوده است.

وی تصریح کرد: ما غصه می خوریم که اگر الان از یک کودک اردبیلی بخواهید در مورد شاه اسماعیل قدری صحبت کند حرف مهمی برای گفتن ندارد و با تاریخ خود آشنا نیست حتی گاهی اگر از بزرگان بخواهیم از جُنید برای ما حرف بزند که در آناتولی چه کارها کرده است و یا شیخ صفی چطور به چنین رتبه‌ای رسید، حرفی ندارد! ناآشنایی با تاریخ برای ما عیب است و ما الان نشسته ایم این عیب را برطرف کنیم جوان به صورت ساده به سمت این کارها نمی‌رود مسئولین فرهنگی اگر اهل درایت و ابتکار باشند می‌توانند طرح‌هایی را در قالب‌های مختلف به گونه‌ای پی ریزی کنند که این موضوع در زندگی ما مطرح و وارد شود افتخار به مفاخر در صیانت از کشور و در غرور ملی و انسجام ملی و در جلوگیری از واگرایی خیلی مهم است.

وی افزود: رهبری برای دیدار از نمایشگاه کتاب سه ساعت وقت گذاشتند تا اهمیت کتاب را برسانند به همین جهت ایشان بر انواع کتاب، رمان، فیلم، تاریخ و… تسلط استثنایی دارند و از روی اشراف کامل حرف می زنند، ایشان با همین اشراف در سفر خود به اردبیل فرمایشات با عظمتی در خصوص صفویه داشتند، آن زمان برخی ها شیعه علوی و صفوی درست کرده و چهره صفویه را مشوش و کریه کرده بودند؛ رهبری در مورد شیخ صفی و صفویه سنگ تمام گذاشتند و فرمودند شیخ صفی الدین اسحاق اردبیلی در ردیف سید ابن طاووس و ابن فهد حلی بودند. یعنی معنویت و عرفان شیخ صفی در سطحی است که شایسته است از بقعه ایشان معنویت به فضای منطقه ما پمپاژ شود و بقعه ایشان به مرکز عرفان و سیر و سلوک معنوی مطابق با اصول تبدیل گردد. مسئولین فرهنگی باید زمینه استفاده از این ظرفیت ها را محقق کنند. مسئول فرهنگی زمانی می‌تواند کار فرهنگی را به خوبی پیش ببرد که در جامعه شایسته سالاری حاکم باشد فرد شایسته وقتی به عنوان مسئول فرهنگی روی کار بیاید منتظر هزینه نمی ماند.

آقای عاملی گفت: ما وارد یک جنگ بزرگ شده ایم از زمین و آسمان استخدام عواطف، تدلیس، دجل، مکر السیئات و مکراللیل و النهار زخرف القول، جا به جایی حق و باطل به جای بمب بر سر ملت ما می ریزند در اینجا ما باید سراغ جوان بی‌پناه برویم و برای او پناهگاه درست کنیم و الا ذهن او را کلاً منحرف می‌کنند و در یک پیچ حساس تاریخی خرابی‌های درست می‌کنند که هیچ وقت جبران نمی‌شود. ما باید در مورد صفویه کارهای زیادی انجام دهیم از این جهت بنیاد صفویه باید کاملاً فعال شده و تقویت گردد؛ به صورت روزانه هفتگی و ماهانه برنامه‌های خوبی داشته باشد فراخوان‌های زیادی انجام دهد از شخصیت‌های تاریخی دعوت کند‌. مصیبت بزرگ ما این است شخصیت‌هایی که تاکنون دعوت کرده‌ایم و صحبت‌های خیلی خوبی داشته اند سخنان آنها ثبت نشده اند البر اورتایلی فیلسوف آناتولی و استاد دانشگاه آکسفورد چند سال پیش در بزرگداشت صفویه صراحتاً گفت اگر ایران نباشد ترکیه تاریخ ندارد این صحبت‌ها الان کجا ثبت شده اند؟ دانشگاه محقق برای مولوی یک نشست بین المللی برگزار کرد و مقالات و بحث‌های خوبی طرح شد آن مطالب کجا ثبت شده اند. چند سال پیش به مناسبت هفته وحدت مهمانان برجسته ای از ترکیه در دانشگاه محقق حاضر شدند و مطالب نفیسی مطرح شد اما ثبت نگردید.

وی گفت: از سال ۱۴۰۱ رویداد نگاری در استان اردبیل آغاز شده است تمام اتفاقات علمی ،تاریخی و سیاسی ثبت می شود، این‌ها باید ثبت شوند تا ۲۰۰ سال بعد که می‌آیند نگاه کنند، بدانند که دویست سال پیش در کشور ما و اردبیل ما چه خبری بوده است. رهبری فرمودند اردبیل در دو بعد ملی و دینی خدمتی بی نظیر برای ایران انجام داده است وحدت، یکپارچگی و موجودیت ایران توسط صفویه محقق شده و مذهب اهل بیت نیز از طریق صفویه در ایران به طور رسمی منتشر گردیده است.

وی گفت: اولین ماموریت ما این است که فرمایشات رهبری در هر دو بُعد به طور کامل تصویر و تشریح شود تا وقتی کسی وارد اردبیل می‌شود بداند که به کجا آمده است و بداند که اهالی اردبیل چه همت بزرگی داشته و چه اراده پولادین را صاحب بوده اند یکپارچه کردن یک مملکت ملوک الطوایفی کار فوق العاده سنگین است؟ وهابیت تماماً هجمه علیه صفویه درست کرده است به پراید در عراق می‌گویند السیاره الصفویه به جناب سید حسن نصرالله هم می‌گویند الصفوی المغامر(صفوی ماجراجو) و تهمت های بزرگی به صفویه می زنند اردبیل نسبت به همه اولویت دارد که در برابر این اتهامات بایستد و حقیقت امر را روشن نماید ما وظیفه داریم برای نسل جدید در برابر این شبهات مصونیت درست کنیم. تمام اهانت هایی که در تاریخ به شاه اسماعیل شده است توسط مفتیان آناتولی صورت گرفته چون «ینی چری ها» به جنگ مسلمان نمی‌ آمدند فقط به غزای کفار می رفتند مفتی ها به دستور سلطان سلیم وارد میدان شدند و شاه اسماعیل و لشگر قزل باشان را رافضی معرفی کردند صفویه هم به سمت جبل عامل دست مدد دراز کردند تا جواب علمی در برابر مفتیان عثمانی داشته باشند ما در کتاب های درسی باید مقدار زیادی مطلب در مورد صفویه داشته باشیم بنیاد صفویه راه اندازی شده ولی فشل است و باید و افراد توانمند در راس آن قرار بگیرند، باید شناسایی کنیم که در کشور چه کسانی در این حوزه کار کرده اند کتاب‌ها و تحقیقات جمع آوری شوند تبدیل به نرم‌افزار شده و به زبان‌های مختلف ترجمه گردد.

وی همچنین در بخش‌های دیگر از بیانات خود ضمن تشکر از عوامل هنری در برگزاری کنگره ۳۴۰۰ شهید تصریح کرد: برنامه‌های هنری که در این کنگره انجام گرفت انصافاً خیلی خوب بود و از عوامل و دست‌اندرکاران آن تشکر می‌کنیم .

آقای عاملی ضمن تاکید بر لزوم طراحی برنامه‌هایی برای پیشگیری از طلاق تصریح کرد: از جهت طلاق روح من و وجدان من در عذاب است به هم ریختن نهاد مقدسی به نام خانواده که به منزله سلول جامعه است فاجعه ساده ای نیست و فاجعه بزرگ این است که ما تماشاگر این ناهنجاری خطرناک باشیم از این رو برای اینکه در محضر خداوند جوابی داشته باشم تصمیم گرفتم با تمام مسئولیت‌هایی که دارم در جلسه مشاوره قبل از ازدواج شخصاً حاضر بشوم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی