بازدید 7256
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

اعتماد دو طرفه بین مودی و مالیات گیرنده، امری اساسی است/ با راه اندازی سامانه مودیان چالش‌ها را به حداقل برسانیم

مالیات ستانی بر اساس اطلاعات خروجی سامانه مودیان و استقرار شفافیت مالیاتی علاوه بر عادلانه‌سازی نظام مالیاتی نسبت به مالیات گیری برآوری و ممیزمحور نیز بسیار مزیت دارد.
کد خبر: ۱۱۹۰۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴ 01 September 2023






محمد امیر زاده کمند؛ به گزارش تابناک اقتصادی؛ به باور کارشناسان، اخذ صحیح مالیات بر رفتار سرمایه گذاران تأثیر می‌گذارد و در نهایت به تخریب و یا تقویت اقتصاد کشور منجر می‌شود. به طور مثال، وقتی در یک نظام معیوب مالیاتی افراد بتوانند از پرداخت مالیات طفره بروند، صاحبان سرمایه تشویق به سرمایه گذاری در کار‌های واسطه ای، سودآور و مخرب می‌شوند.

اما وقتی با جهت گیری‌های درست مالیاتی به سمت دریافت مالیات از سرمایه‌های راکد گام بردایم و از بخش‌های تولیدی مالیات کمتری اخذ کنیم، افزایش تولید و اشتغال را در کشور شاهد خواهیم بود.

مالیات یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی دولت‌هاست و تأثیر اساسی بر افزایش رفاه عمومی و بهبود اداره کشور دارد. به زعم کارشناسان، نظام مالیات ستانی در ایران مبتلا به مشکلات ساختاری و اساسی است که باید رفع شود.

تا کنون اقدامات زیادی در خصوص لزوم تعدیل نظام مالیاتی کشور در تئوری صورت گرفته و پایان نامه‌ها و کار‌های تحقیقاتی بیشماری در این خصوص انجام شده، اما در عمل اقدام مثمر ثمری صورت نگرفته است.

کارشناسان و فعالان اقتصادی امیدوارند، سامانه مودیان و اتصال پایانه‌های فروشگاهی به آن بتواند گرهی از مشکلات فعلی کشور در حوزه مالیات باز کند.

در خصوص راه اندازی سامانه مودیان با فاطمه مقیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

مقیمی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این که باید برای سامان دادن به امور مالیاتی کشور اعتماد دو طرفه میان مودی و مالیات گیرندگان ایجاد شود، تصریح کرد: بهتر است در نظام مالیاتی کشور این طور پیش برویم که به اطلاعات ارائه شده توسط مودیان اعتماد کنیم و در مرحله بعد تصادفی به بررسی موارد بپردازیم. در این مرحله، اگر خلافی دیدیم از مجازات‌ سنگین استفاده کنیم. این روش درستی است که در دنیا مورد آزمایش و استفاده قرار گرفته است. نیازی نیست که تمام اطلاعات مودیان کامل مورد بررسی قرار بگیرد، چنین امکانی اصلاً وجود ندارد. باید اطلاعات را تصادفی بررسی کنیم.

وی در ادامه گفت: بهتر بود سامانه مودیان با هم اندیشی بخش خصوصی ایجاد و راه اندازی می‌شد تا نظرات این بخش نیز مدنظر قرار می‌گرفت. تقریباً این سامانه بدون نظرخواهی از بخش خصوصی شکل گرفته است، اما امیدواریم در عمل بتواند به اهداف مدنظر دست پیدا کند.

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، موضوع دیگری که باید مدنظر قرار دهیم این است که چالش‌ها را به حداقل برسانیم. مثلاً در مواردی که فاکتوری برای یک بنگاه اقتصادی به اشتباه صادر شود، بنگاه مورد نظر با مشکلات زیادی روبه رو می‌شود تا ثابت کند، آن فاکتور متعلق به او نیست. در سامانه مودیان باید این طور چالش‌ها را از بین ببریم و سهولت در کار را به صورت حداکثری ایجاد کنیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان خاطرنشان کرد: باید سیاستگذاری‌ها در بخش مالیات گیری به صورتی باشد که مودیان به سختی نیفتند. نباید سازمان امور مالیاتی فقط تسهیل کار خودش را مدنظر داشته باشد. اگر این طور باشد، اعتماد مودیان به سامانه از بین می‌رود.

وی در ادامه گفت: اطلاعات صحیح نقش مهمی در سیاست گذاری‌ها و تصمیم سازی‌های درست دارند؛ از همین روی، سامانه مودیان مالیاتی در دسترسی به این اطلاعات بسیار اهمیت دارد و موجب ایجاد بستری برای تصمیم گیری‌های صحیح در کشور خواهد شد. اطلاعات خروجی سامانه مودیان می‌تواند به ما در دور شدن از روش‌های تخمینی و برآوردی کمک کند. مالیات ستانی بر اساس اطلاعات خروجی سامانه مودیان و استقرار شفافیت مالیاتی، علاوه بر عادلانه‌سازی نظام مالیاتی نسبت به مالیات گیری برآوری و ممیزمحور نیز بسیار مزیت دارد.

مقیمی خاطرنشان کرد: از نظر بنده، ایجاد اعتماد دو طرفه بین مودی و مالیات گیرندگان، امری اساسی است که باید در هر نوع سیاست گذاری‌ که در حوزه مالیاتی داریم، مدنظر قرار دهیم. در صورتی که نتوانیم اقناع سازی کرده و این اعتماد را ایجاد کنیم، سیاستگذاری‌های مختلف از جمله راه اندازی سامانه مودیان نمی‌توانند به اهدافشان دست پیدا کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۵
آیا مالیاتهای دریافتی از مردم برای رفاه آنها و سازندگی کشور خرج می شوند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
چه سوال سختی برات پیش اومده
حق و تکلیف با هم دیده شود. اگر مؤدی تکلیف دارد که مالیات بدهد ، حق دارد که بداند ،چگونه هزینه می شود.
دانستن حق مردم است. این گونه اعتماد هم شکل می گیرد
ما كه صد در صد به دولت انقلابي اعتماد داريم بابت ماليات ،چون ميدونم كجا خرج ميشه??
تا زمانی که رابطه چانه زنی بین مالیات دهنده و ممیز مالیاتی وجود دارد محال است بساط فساد و رشوه خواری برچیده شود ! مالیاتهای بحقی که باید گرفته شود با یک بده بستان ساده و یک پاکت دریافتی در یک پارک یا رستوران براحتی صفر می شود ! دارایی چی ها هرگز اجازه تغییر این وضعیت را نمیدهند !
با سلام یک سوال داشتم خدمتتون، وقتی مسئولین اداره بازرگانی سابق و مسئولین تعزیرات سود واقعی میوه فروشی و سبزی فروشی بین 9 تا ده درصده نه سی درصد اسمی (به علت ضایعات و...) چرا اداره مالیات برای محاسبه نرخ مالیاتی میوه فروشی سی درصد رو در نظر میگیرن؟؟!!!! اگر خواسته باشیم بابت این قضیه از اداره مالیات شکایت کنیم باید به کجا مراجعه کنیم؟
به جای تشکیل سامانه های متعدد، از فراریان ثروتمند مالیاتی و پزشکان که از بیمار می‌خواهند کارت به کارت کند، مالیات بگیرید
پول زور وده
فقط زورتون به کارمند و کارگر بدبخت میرسه. از کارخونه ها و طلافروشا و دکترای گردن کلفت رشوه میگیرین و مالیاتشون رو صفر میکنین. این سامانه هم برای اوناییه که زورتون بهشون میرسه نه برای همه
ناسامانه ای دیگر برایه چاپاندن بیشتر مردم بدبخت
باید مشخص شود مالیات مردم کجا خرج میشود و همچنین درآمد صنعت ملی نفت ایران چگونه بین مردم تقسیم می شود . چرا مشاغل آزاد باید اظهارنامه پر کنند وقتی اظهارنامه مبنا قرار نمی‌گیرد !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
به توربطی نداره کجا خرج میشه. چیزی که به تو ربط داره فقط و فقط پرداخت مالیات درآمد خودت است که کاملا به حق است
نصف کسب و کارهای کوچک بخاطر مالیاتهای عجیب و قریبی که تو این ۵ ساله ممیزها به دلخواه نوشتند ورشکست و نابود شدند .
پاسخ ها
ugd
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
بنده مامور مالیات هستم جواب شما به اون بنده خدا اصلا زیبنده نیست و ایشان حق دارد بداند کجا خرج میشود
من در پردیس ملکی را فروختم و خانمی در آنجا ادعا کرد که مبایعه نامه سوری و تقاضای مالیات بر مبنای عددی که خود گفته بود و خدا را شاهد و گواه میگیرم که واقعیت نداشت و مبایعه نامه عین واقعیت بود ولیکن چون آن خانم تهدید کرد که مفاصا حساب نمی دهد و پس از شکایت ما کار را به تعویق می‌اندازد و من هم به هیچ وجهه قصد پرداخت رشوه را نداشتم مجبور شدم عدد ناصحیح آن کارمند ناصواب راقبول کنم و ۴۰ درصد مالیات بیشتر پرداخت کردم مسولین محترم لطفا سری به اداره مالیات پردیس بزنید و صحت گفتار مرا بررسی کنید متشکرم
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی