بازدید 4383
۱

قصه‌ پر غصه‌ آزار جنسی در مدارس فوتبال

تابستان فصل آموزش های کودکان است که همراه با بازی همراه باشد. روزهای طولانی که یکی از جذابیت های خانواده ها مدارس فوتبال است. اما ظاهرا اتفاقات و حواشی پیرامون این محیط ها که باید سالم ترین محیط‌ها برای کودکان و نوجوانان و سپری اوقات فراغت و آموزش ورزش جذاب فوتبال باشد، رسانه‌ای می‌شود و تن و بدن والدین را می‌لرزاند.
کد خبر: ۱۱۹۰۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰ 30 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از آرمان امروز، هنوز خاطره و خبر تلخ تجاوز یک مربی مدارس فوتبال در مشهد از اذهان پاک نشده و از سرنوشت مربی خاطی اطلاعات خاصی در دست نیست که روزنامه ایران در گزارشی از تجاوز یک مربی مدرسه فوتبال در تهران به ۹ شاگرد نوجوانش خبرداد.

   بیشتر بخوانید:

ماجرای آزار ۹ پسر نوجوان از سوی مربی فوتبال

نظارتی که وجود ندارد

ناهنجاری‌های اخلاقی در مدارس فوتبال و باشگاه‌های ورزشی، حرف امروز نیست و از مدت‌ها قبل بسیاری از دلسوزان ورزش پایه، نسبت به آنچه در برخی مدارس فوتبال و باشگاه‌های ورزشی رخ می‌دهد، هشدار داده‌اند. هر چند ممکن است اذیت و آزار جنسی در برخی مدارس فوتبال رخ می دهد اما مساله قابل تامل این است که تعدادی از مسئولان آکادمی‌های فوتبال کشور، نمی‌خواهند درباره این اتفاق تلخ صحبت کنند؛ تفکری پوسیده که بر اساس آن معتقدند صحبت کردن درباره آزار جنسی در مدارس فوتبال به صلاح نیست! سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان و نوجوانان در مدارس فوتبال به صورت رسمی گزارش نمی‌شود ولی در دو دهه گذشته، رسانه‌های داخلی ایران، گزارش‌های متعددی از آزار کودکان در مدارس فوتبال، منتشر کرده‌اند.

اما در این رابطه نگرانی‌های دکتر بیژن ذوالفقار نسب، رئیس کانون مربیان فوتبال نیز در تایید این موضوع است. با این وجود وی باور دارد که مسئولان به جای سکوت یا انکار، فکر عاجلی برای بیشتر کردن نظارت روی مدارس بکنند. وی در گفت‌و‌گو با «آرمان امروز» و با ذکر اینکه اینگونه حوادث و اخبار چه از لحاظ فرهنگی و انسانی و چه از منظر معرفتی بسیار تاسف بار و شوک‌آور است، می‌گوید: «در فصل تابستان شاهد رشد عجیب مدارس فوتبال در اقصی نقاط کشور و به‌خصوص تهران هستیم. مدارسی که هیچ‌گونه نظارتی به لحاظ مدیریتی و تربیتی و اخلاقی روی آنها صورت نمی‌گیرد و اکثر این مراکز در سالن های غیراستاندارد و با شرایطی نامناسب فعال هستند. »

وی با بیان اینکه مدرسه، یک لغت فرهنگی و ارزشی است، تصریح می‌کند: «در این میان بازار چنین مدارس و دوره هایی چنان داغ است که برخی از افراد سودجو نیز وارد این عرصه می شوند و به اسم آموزش فوتبال کلاهبرداری می کنند یا مرتکب جرایمی مشابه آنچکه امروز رخ داده می شوند. گستردگی این بازار به گونه ای است که به جرات می توان گفت که ۴۰-۵۰ درصد از مدارس فوتبالی که بخصوص در تابستان ها فعال هستند، نه صلاحیت آموزش این رشته ورزشی را دارند و نه صلاحیت اخلاقی آن را. با این حال همان‌طور که گفته شد هیچ نظارتی روی این مدارس و مربیان نیست.»

مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران با اشاره به این‌که در سال‌های پیش نیز چندین بار از این دست حوادث رخ داده و هر بار با موج منفی در کشور و رسانه‌ها مواجه شده است، می‌گوید: حدود ۲ سال قبل در یکی از باشگاه‌های مشهور کشور نیز چنین حادثه تاسف باری رخ داده بود ولی جامعه فوتبالی ما و به‌خصوص فدراسیون مربوطه هیچ واکنش تاثیرگذاری در این خصوص نداشت.  باید حتما نام و تصویر این افراد رسانه‌ای شود تا دیگر هیچ جایگاه اجتماعی در این کشور نداشته باشند و افراد دیگر که بیمار هستند، این اجازه را به خود ندهند، دست به این اقدامات بزنند، در عین حال معتقدم باید کارگروهی متشکل از نمایندگان حقوقی، تربیتی و ورزشی تشکیل و پس از بررسی چنین حوادثی به طور قاطع با خاطیان برخورد شود. نه اینکه مانند چند حادثه اخیر، معلوم نشود که مربیان خاطی چه حکمی گرفته اند و چگونه مجازات شده اند؟.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تا قوانین محدود کننده در کشور اصلاح نشود بچه ها در معرض خطر هستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست