بازدید 5951
روایتی ترسناک از وضعیت منابع آبی کشور؛

۶۵ درصد ساکنان کشور در شرایط فقر آبی شدید زندگی می‌کنند / ایران سیزدهمین کشور آسیب‌پذیر از بحران آب تا سال ۲۰۴۰

رئیس فدراسیون آب کشور با بیان اینکه ۶۵ درصد ساکنان کشور در شرایط فقر آبی شدید زندگی می‌کنند، افزود: تا سال ۲۰۴۰ ایران سیزدهمین کشور آسیب‌پذیر از بحران آب خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۸۸۹۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳ 22 August 2023

۶۵ درصد ساکنان کشور در شرایط فقر آبی شدید زندگی می‌کنند/ ایران سیزدهمین کشور آسیب‌پذیر از بحران آب تا سال ۲۰۴۰

به گزارش «تابناک»؛ امروزه آب و محدودیت‌های ناشی از آن به یکی از چالش‌های جدی در بسیاری از کشور‌های جهان تبدیل شده است و بر اساس نظر متخصصان دست کم یک سوم جمعیت جهان اکنون با تنش جدی آب دست و پنجه نرم می‌کنند؛ برای نمونه در حال حاضر ایتالیایی‌ها با خشکسالی بسیار شدیدی رو به رو هستند و آن طور که «یورونیوز» گزارش داده است، اکنون ایتالیا در بدترین خشکسالی ۷۰ سال اخیر قرار دارد و دریاچه و رودخانه‌های این کشور به دنبال بارش‌های جوی ناچیز در معرض خشک شدن قرار گرفته است.

بلغارستان نیز از جمله کشور‌های اروپایی است که سالانه با حجمی معادل ۱.۲ میلیارد متر مکعب ناترازی میان عرضه و تقاضای آب رو به روست و دولت این کشور برای تامین آب کافی شهروندان به جیره بندی آب شرب اقدام می‌کند.

بسیاری از  کشور‌های دیگر جهان همانند هند، پاکستان، اسپانیا، پرتغال، فرانسه، آمریکا، مکزیک و... نیز در تابستان سال جاری با چالش‌های جدی در حوزه آب رو به رو هستند؛ به طور مثال شهر مکزیکوسیتی در تابستان سال جاری با ۳۰ درصد کمبود آب شرب رو به روست و در ایالت کالیفرنیای آمریکا نیز به دنبال خشکسالی محدودیت‌های شدیدی در حوزه کشاورزی اعمال شده است.

در ایران ما نیز شرایط منابع آب در سال‌های اخیر چندان تعریفی ندارد و روایت‌های ترسناکی در این رابطه در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

در یکی از تازه‌ترین روایات، "رضا حاج کریم" رئیس فدراسیون آب ایران، در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران، با ارایه گزارشی در حوزه آب گفت: بر خلاف باور‌های رایج فعلی کمبود آب کشور به‌راحتی قابل جبران نیست و اگر تمام پروژه‌های شیرین‌سازی آب در کشور به بهره‌برداری برسند، حجم آب تولید شده حدود ۱۰۱ میلیارد مکعب خواهد بود که جوابگوی مصرف ما نیست و حجم بسیار کوچکی از مصرف ماست.

او با بیان اینکه رتبه ایران در دنیا در زمینه منابع آب تجدیدپذیر ۶۱ است، افزود: هم در آب سطحی و هم زیرزمینی بخش کشاورزی مصرف‌کننده آب با فاصله زیاد از سایر بخش‌هاست.

حاج کریم با بیان اینکه ۶۵ درصد جمعیت ایران در حاشیه فلات مرکزی زندگی می‌کنند، گفت: تقریباً سرانه قریب به اتفاق این استان‌ها زیر ۵۰۰ مترمکعب است و این یعنی ۶۵ درصد ساکنان کشور در شرایط فقر آبی شدید زندگی می‌کنند.

او با اشاره به شاخص میزان استفاده از منابع تجدیدپذیر هم گفت: در این زمینه ۱۰۳ میلیارد مترمکعب تولید داریم که ۹۴ میلیارد مترمکعب آن یعنی ۹۰ درصد آن را مصرف می‌کنیم؛ ازاین‌رو در همه شاخص‌های حوزه آب یا بد یا در وضعیت بسیار بد قرار داریم.

حاج کریم همچنین با اشاره به روند گرم شدن کره زمین، گفت: ما در دنیا جز سه کشوری هستیم که بسیار از این امر آسیب خواهیم دید.

رئیس فدراسیون آب همچنین افزود: هر درجه افزایش دمای کره زمین منجر به افزایش تبخیر چند هزار میلیارد مکعبی آب در ایران می‌شود؛ به نحوی‌که تا سال ۲۰۴۰ ما سیزدهمین کشور از جهت آسیب‌پذیری از بحران آب خواهیم بود.

همانطور که از سخنان رئیس فدراسیون آب کشور نیز برداشت می‌شود، شرایط منابع آبی کشور به صورت کلی اصلاً مناسب نیست و در صورت استمرار روند‌های نادرست، مصرف آب فعلی بدون شک در آینده کشور با مشکلات به مراتب جدی تری در این حوزه رو به رو خواهد شد.

دلیل اصلی این مشکل را باید افزایش شکاف و ناترازی میان عرضه و تقاضای آب عنوان کرد؛ این یعنی در حالی که تحت تاثیر پدیده تغییر اقلیم و دیگر عوامل میزان عرضه آب روز به روز کاهش می‌یابد، از آن سو تحت تاثیر عواملی مانند توسعه میزان تقاضای آب روند افزایشی خود را حفظ کرده این مهم به افزایش میزان ناترازی آب کشور منجر شده است؛ وضعیتی که به کاهش آب سفره‌های آب زیر زمینی و خشک شدن چشمه‌ها و رود‌ها کمک کرده و میزان ذخایر آب سطحی کشور را نیز به شدت کاهش داده است.

متخصصان عقیده دارند با اجرای طرح‌های آبخیزداری، تغذیه مصنوعی آبخوان ها، مدیریت میزان مصرف آب بخش کشاورزی، نوسازی و بهبود شبکه‌های آبرسانی و اجرای پروژه‌های کلان تصفیه و بازچرخانی آب، می‌توان بخش قابل توجهی از این مشکلات را حل کرد و با آمادگی بهتر به استقبال آینده‌ای رفت که پیش بینی می‌شود با محدودیت‌های آبی بیشتر همراه است.

درست مثل کاری که ژاپنی‌ها در سال ۱۹۶۰ میلادی انجام دادند و هنگامی که متوجه شدند به واسطه توسعه فعالیت‌های صنعتی و تولیدی با ناترازی میان عرضه و تقاضای آب رو به رو شده اند، با مجموعه اقداماتی مانند طرح‌های آبخیزداری، تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها و ایجاد محدودیت در برداشت از آب‌های زیرزمینی روند ناترازی‌ها را به سمت عرضه بهبود بخشیدند و اکنون از این کشور به عنوان یکی از نمونه‌های موفق مدیریت منابع آب در جهان یاد می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۶۱
حالا با اين وضعيت اسفناك و و حشتناك شما تصور كن يه عده اي در اين كشور مردم را به افزايش جمعيت تشويق ميكنند!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
منصوری، معاون رئیسی: مسئله آب هیرمند حل و پرونده بسته شد! در حالی که طالبان هنوز حقابه هیرمند را نداده است و مردم سیستان از مشکل بی آبی رنج می برند، منصوری مدعی حل مسئله آب هیرمند شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
و دنبال حجابند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
بماند که در حال حاضر هم مسئولین اجازه احداث صنایع آب بر در مناطق خشک می دهند
مثلا کارخانه های شهر دامغان
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
راه حل فقط در افزایش جمعیت است کوچک شما با بصیرت
ناشناس
| Japan |
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
عده با تفکرات پانفارسی ثروت کشور ریختن کویر
کویر آباد نشد
بقیه جاها هم کویر شد
مثال موردی اینکه زاینده رود به چهار دلیل خشک شده 1. کشت وسیع برنج در لنجان زرین شهر 2. انتقال آب به ذوب آهن اصفهان 3. انتقال آب به فولاد مبارکه 4. انتقال آب به یزد .
می بینید که در هر چهار مورد مشکل مدیریتی است زیرا برای صنایع باید از آب دریا استفاده نمود برای کشاورزی باید از کشت های کم آب مثل سوژا و کلزا و .. و در بحث یزد اصولا ایجاد صنایع آب بر در یزد کار احمقانه ای بوده است. با خشک شدن زاینده رود تالاب گاوخونی نیز خشک شد و باعث عدم شارژ سفره های زیرزمینی و فرونشست زمین می شود
پاسخ ها
دانیال
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
دادا شما کافیه دنبال رودخونه بری تا ببینی بالا دست رودخونه چقدر بیابان‌ها و کوهها را با پمپاژ آب از زاینده رود زیر کشت برده اندبعد گیر بده به لنجان که سالهای سال در آن کشت برنج بوده
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
مشکل اصفهان یا یزد یا هر شهر دیگه ای نیست.سالهاست که باید مانند دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس آب دریارو شیرین میکردن.
ناشناس
| Australia |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
اصلا چه لزومی به صنایع فولاد ، آهن ، خودرو ، پتروشیمی و... هست وقتی اصفهان نه سنگ آهن داره و نه نفت
چرا باید این همه صنایع وسط کویر اصفهان باشند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
مشکل اصفهان ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب دزدی در بالادست بالای کوههاست که با شانتاژ می‌خوان این رو کسی نفهمه و مرتب فولاد فولاد می‌کنه. کل مصرف فولاد ۵۰ میلیون نیست اما بادام کاری در بالادست مافیایی داره که گویا کامنت گذار استخدام کرده
سیاست خودکفایی، علت اکثر مشکلات زیست محیطی کشور است.
حراج آبهای زیر زمینی و جاری برای کاشت هندوانه و گندم و پسته و...... برای اینکه به دنیا نشان دهیم که استقلال داریم، خودکفا هستیم!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
آنچه برسر اقتصاد کشور آمد بخش اعظم آن ناشی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی است
با مسئولان انقلابی میریم تا مرز اقتدار جهانی ((((((( به دلیل بی مدیریتی و بی مسئولیتی مدیران و مسئولان انقلابی فقط بی حجابی و کمبود جمعیت جوان که خودشان باعث شدن مشگل و دغدغه کشور هست !!!!!!!!!!! نه تورم نه فقر نه رانت نه اختلاس نه بی آبی نه محیط زیست نه اقتصاد کلان هیچکدام مشگل نیست ))))))))) آفرین و صد آفرین به بسیج و سپاه که فقط به فکر محافظت از کیان ملت در برابر دشمن هستن شعار مسئولان اینه که بقعیه مشگلات با توکل و صبر ملت درست میشه !!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
مدیریت هیئتی
حالا بزرگترین و مجهز تمرین تصفیه آب را تو کربلا راه اندازی کردند این هم از افتخارات دولت مردان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
تمرین یعنی چه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
این هم یک دروغ شاخدار دیگر . مگه عراق آب نداره که
که شما این دروغ رو به مردم میخوای
قالب کنیم
بیست ساله که زیارت اربعین هست والحمد لله مردم میهمان نواز عراق آب خوردن همواره برای زائرین
قراهم کردن آنهم به وفور
هیچ نیازی به تصفیه خونه شما نیست
یک رده بالا مدیریت دولتی می گوید ایران قادر است برای حداقل 2 میلیارد نفر آب مورد نیاز را تامین کند! و این حرف ها همه توطئه دشمن برای پیشیگری از پیشرفت ایران است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
اون بنده خدا شکر خورد
آب نیست که نیست گور بابای اونی که مشکل داره دنیا به کام آقایان باشه حالا مملکت زمین سوخته هم شد به درک
بدترین فاجعه زیست محیطی ایران و حتی جهان خشک شدن دریاچه اورمیه است که این مقاله از ایتالیا و بلغارستان هند، پاکستان، اسپانیا، پرتغال، فرانسه، آمریکا، مکزیک و... نوشت و عکس انتخابی مقاله را هم زاینده رود اصفهان انتخاب کرد و از فلات مرکزی ایران گفت و هیچ از دریاچه اورمیه ننوشت!!! شوونیسم در جای جای نهادهای تمرکزگرای کشورمان به شدت نفوذ کرده است.
مشکل کم آبی و بی آبی رو دیگه نمیشه گردن دشمن فرضی انداخت،باید مدیریت کلان کشور علمی و متخصص و پاسخگو گردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
چرا میشه
میکنند آمریکا و ترکیه ابرهای ایران را بی بارور کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
شما دشمن فرضی را دست کم گرفته ای مدیری در برره سه بار از دشمن فرضی شکست خورد
با این مدیریت های رانتی که داریم مملکت رو به ویرانه ای تبدیل می کنند و تمام.
به لطف مدیران لایق کاربلد و با دانش کشور که هر چی صنعت آب بر رو توی فلات مرکزی احداث کردن بجای اینکه برن کنار دریا بسازن. با وجود این عزیزان روز بروز بدتر و بدتر میشه وضعمون و تا چند سال دیگه تمام مردم مهاجرت میکنن به حاشیه دریا ها درست مثل استرالیا که داخلش هیچ کسی زندگی نمی کنه و تمام شهراشون حاشیه سواحل درست شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
کل مصرف صنایع کشور ۲.۵ درصد نیست شما مستخدمین کامنتگذار مافیای کشاورزی منابع ایران رو نابود کردید.
در مورد زاینده رود تقریبا کشت برنج در لنجان و زرین شهر به صفر رسیده است . ابی نیست که کشاورزی کنند . اگر مشکلی هم در این بخش باشد ناشی از دهها هزار هکتار باغ است که در دوره احمدی نژاد درچهارمحال و بختیاری و در زمین های سنگلاخی ایجاد شده است. البته اثل موضوع این است که بارندگی بسیار کم شده است و سرچشمه های زاینده رود هر سال به دلیل کاهش بارش و تغییر بارش از برف به باران خشک تر می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
مصرف برق این پمپهای آب کش چند برابر محصول بادام تولیدی است‌!!!!. کدام کارشناس در زمان احمدی نژاد این رانت را توزیع نمود؟
و جالب هم هست که نگران هستند کسی این رو نفهمه و مرتب برای پوشش آن فولاد فولاد میکنن. مردم ایران از مافیای کشاورزی بترسید که ارومیه وگاوخونی و بقیه را نابود کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
دروغ است کشت برنج در مناطق اصفهان همچنان ادامه دارد و بلکه بیشتر هم شده. کافی است در اینترنت سرچ کنید.
وقتی مسوولین چهل و چهار سال فقط شعار دادن و حرف کارشناسان رو قبول نداشتن و بجای تخصص، تعهد و ریش و ریاکاری و تظاهر براشون مهم بوده نتیجش میشه همین اوضاعی که الان داریم
شما ها اينكاره نيستيد
و جالبتر اینکه بالاتر از 65 دصد ار مردم ایران در فقر مالی شدید دارن بسر میبرن این همه جزایی از افتخارات ذولت رییسی
کشوری که رتبه های اول تا دهم دنیا در نفت ، گاز و معدن و .. و یک کشور چهار فصل هست این وضعیت فلاکت بار باید مردم داشته باشند
باسلام با این وصف چاره ای نیست بجز اینکه نیازهای آبی محصولات مهم واستراتژیک کشور را لیست بندی و برای هر محصول در کل کشورد حجم آب تخصیص دهیم و همگان از جمله کشاورزان را ملزم به رعایت تخصیص نمائیم و در صدی هم واردات محصولات آب بر داشته باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
فقط برید اینکاره نیستید
استان‌های بیابانی کشور از ۶اساان رسیده به ۲۳ استان اصلا آقایان خیالشون هست؟؟ به امام حسین قسم نشاید که نام انسان روی بعًی ها نهاد ، مشکل این کشور شده روسری دختران و یه ب...هم لفظ فاحشه برای دختران این مملکت استفاده میکنه و تابناک هم هر شب کامنت های او رو منشر میکنه ؟؟ و جالب‌تر اینکه همین بی .. با پرچم آمریکا ( فیلتر شکن ) پیام میده
65 عده مهمی است ،65 درصد زیر خط فقر ،65درصدکم آبی و....
وقتی کارت را بسپاری به افراد نا بلد چارهای جز خسران نیست ، چه برسد به کشور عزیز مان که سپردیم به کسانی هیچ بلد نیستند
تنش آبی ناشی از جمعیت زیاد انسانی است. کره زمین ظرفیت ۸ میلیارد جمعیت را ندارد. بزرگترین تهدید علیه نه تنها نسل بشر، بلکه هر گونه ای، رشد بی رویه جمعیت است.
از خلیج فارس کانالی مثل سوئز بکشید و چند دریاچه درست و حسابی در مرکز ایران درست کنید.
اگر افغانی ها از کشور اخراج شوند مشکل آب به جای 65 درصد 45 درصد می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
کاملا موافقم
اینا جز مصرف منایع آبی و انرژی خطر امنیتی هم دارند
خواست ما اخراج اتباع بیگانه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
همش میگید اخراج کنید
خوب اخراج کنید تا خیال دو طرف راحت شود
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
نه درست نیست حیف نان
اتباع را اخراج کنید تا حساب کار دست طالبان بیاید
اینهمه دریا دارید شمال جنوب . جند هزار کیلومتر مرز دریایی خب از اینها استفاده می کردید مگه کشورهای خلیج رودخونه دارن؟
از همین آب دارن به بهترین وجه استفاده می کنن
اما متاسفانه اولویت کارها تعریف نشده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
رئیسی اولویت دولت خودشو اعلام کرد ! حجاااااب
مسولین محترم کشور تصمیم گیرندگان ،
یکی از راههای برون رفت از وضعیت خشکسالی درکشور عزیزمون احداث دستگاهای تصویه آب درسواحل خلیج فارس،دریای خزرو...وانتقال آن به استانها بی آب میباشد.
عربستان درچند سال گذشته بااستفاده از شرکتهای خارجی واحداث دستگاه آب تصویه در سواحل کشورشون درآینده نچندان دور هزاران هکتار از زمینهای کشاورزی روآبداری میکند.ومشکل کم آبی حل خواهد شد.بعبارت دیگر استفاده از منابع نامحدودوقابل دسترس.
اتباع بیگانه و خطرناک رو از کشورمون بیرون کنید
چندتا ایرانی دیگه باید بمیرند تا شما جلوی ورود خارجی ها رو بگیرید ؟
حداقل این یک کار رو انجام بدید وسط اون لوایح حجاب که میبرید مجلس
تابناک ما خواهان اخراج افغانی ها هستیم
ایرانی نیستی چاپ نکنی
دول نفت و بودجه مملکت را خرج تهران و چندا شهر میکنید همه را جمع میکنید اونجا نتیجه اش بسیار خطرناکه
شهرسازی غلط
سیاست های کشاورزی غلط
سیاست های جمعیتی غلط
از چهل یا بهتر بگم پنجاه سال گذشته ......
کاری هم نمی شه کرد
مشکل بزرگ مملکت وابستگی شدید به نفت و فرارودهای آن است و بجای اینکه از همین ثروت‌های محدود کشور برای زیرساخت‌های اساسی همچون رفع خسکسالی و کمبود برق و..... مصرف شود صرف موشک وپهپاد و نظامی‌گری میکنن. فردای ایران بدون نفت واب و برق مانند کویری است که گوشه گوشه آن مهمات است و کدام کشوردشمن اصلا این کویر را میخواد چکار که این همه ثروت مملکت را خرج نظامی‌گری میکنید!!!!!!!!!!!!!
حل مسئله ساده است و کاری ندارد. کارون را خشک کنید و به اصفهان ببرید مردم خوزستان و جهارمحال که عددی نیستند. محیط زیست هم که فدای سر اصفهانیها. البته نیازی به توصیه ما نیست اصفهانیها اتوماتیک هر سرشاخه ای بوده را به اصفهان برده اند: کوهرنگ ۱، کوهرنگ ۲، کوهرنگ ۳، چشمه لنگان و ... و در راس آنها به همت دولت رییسی طرح خانمان برانداز بهشت آباد. کاش دوستان تصاویر تونل بهشت آباد را سرچ کنند و عمق فاجعه را ملاحظه بفرمایند.
لطفا ادامه . فقر آبی . فقر غذایی . فقر مالی . فقر فرهنگی . فقر دارویی . فقر مسکن و ... عجب قدرت منطقه ای درست کردید . آقا جان نمبسه هر روز یک کار تکراری را انجام داد ولی انتظار نتیحه متفاوتی داشت . برنامه همین فکر همین فقط اسامی عوض میشه . چه مجلس یکم باشه یامجلس صدم . پس رای بی رای
شما که نمی خواهید نظرات مخالف اصفهانیها را درج کنید چرا مطلب می گذارید. البته مشکل تنها شما نیستید صدا و سیما و بیشتر مطبوعات تحت سلطه اصفهانیها هستند ولی تاریخ قضاوت خواهد کرد که اصفهانیها چه فجایعی علیه خوزستان و چهارمحال مرتکب شده اند. حالا شما سانسور کنید. انشاالله خدایتعالی حق مردم خوزستان و چهارمحال را از اصفهانیها خواهد گرفت و این آب سرشاخه های کارون به گلوی اصفهانیها فرو نخواهد رفت.
خیلی جالب است!
به همه عوامل فرعی اشاره کردید بجز عامل اصلی؛
جمعیت کشور در سال ...
۱۳۰۰ خورشیدی؛ ده میلیون نفر
۱۴۰۰ خورشیدی؛ هشتاد و پنج میلیون نفر
کشورهای پیشرفته سیستم مدیریت یکپارچه و نظام مند تعریف کرده و بر اساس آن گام های اجرائی برای برنامه مدون بر می دارند. در ایران مسئول بیسواد شب می خوابه صبح یه چیزی به ذهن میرسه میگه برین همین را اجرا کنید
وقتی در دهه ۵۰ و ۶۰ با فرزندآوری بی حد و بدون فکر خود جمعیت کشورو ۳ برابر کردین به این روزا فکر میکردین کشور ایران منابع ابی پایدار برای ۹۰ میلیون آدم را نداره و در جهت توسعه پایدار نیس افزایش جمعیت بدون شک یکی از دلایل کم ابی و خشکی رودخانه ها و دریاچه هاست در ایران
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست