بازدید 11805

دولت مجاز به اعطای اقامت به اتباع خارجی شد

با مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت مجاز شد نسبت به تسهیل و واگذاری اقامت به اتباع خارجی متقاضی اقامت اقدام کند.
کد خبر: ۱۱۸۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷ 20 August 2023


 به گزارش تابناک، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۹ مرداد ماه)، ماده ۲۹ طرح تأمین مالی و جهش تولید از طریق اصلاح قوانین حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را به شرح زیر تصویب کردند:

الف - دولت مجاز است نسبت به تسهیل و واگذاری اقامت به اتباع خارجی متقاضی اقامت که حداقل مبلغ مشخصی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ایرانی سپرده گذاری ارزی و یا ریالی کرده و یا در ایران سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم می‌کند و یا اوراق بهادار دولتی و یا اوراق بهادار ارزی طرح‌ها (پروژه‌های) داخلی را خریداری می‌نمایند، اقدام کنند. حداقل مبالغ مورد نظر توسط شورا تعیین و اعلام می‌گردد.

آئین نامه اجرایی این بند ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون به وسیله وزارت امور اقتصادی و دارایی و با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارتخانه‌های اطلاعات، امور خارجه، کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند، ضمن پرداخت سود به سپرده‌های ارزی اشخاص، از آن به عنوان وثیقه تسهیلات اعطایی جهت تأمین سرمایه ثابت و در گردش واحد‌های تولیدی استفاده نمایند. در صورت ارائه درخواست سپرده گذار، متناسب با بازپرداخت تسهیلات، وثیقه‌های ارزی سرمایه گذار نیز مسترد می‌گردد. در زمان تسویه اصل و سود سپرده، بانک و مؤسسه عامل نمی‌تواند سپرده گذار را ملزم به دریافت معادل ریالی اصل و سود سپرده نماید و یا به جای ارز دریافت شده، سپرده گذار را مکلف به دریافت ارز‌های دیگر نماید.

ب - دولت مکلف است شرایطی را فراهم نماید که هر ساله تا سقفی که به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب شورا می‌رسد، اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی (خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی) دارای توان بازپرداخت ارزی در بخش‌های دولتی و غیردولتی بتوانند از طریق انتشار اوراق بهادار ارزی، طرح‌های دارای محصول صادراتی خود را تأمین مالی نمایند. حکم این بند موجد ضمان بازپرداخت برای دولت نیست.

تبصره - ایجاد محدودیت صادراتی برای اشخاص حقوقی موضوع این بند ممنوع است مگر اینکه با رعایت ماده (۹۰) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب ۲۵/ ۰۳/ ۱۳۸۷ منابع مالی لازم برای جبران هزینه سرمایه گذار در بودجه همان سال پیش بینی شده باشد و یا از طریق اعتبار مالیاتی با سرمایه گذار تسویه شود.

پ - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک‌ها یا صرافی‌های مجاز ترتیبی اتخاذ نماید تا گردشگران، سرمایه گذاران، بازرگانان و اشخاص خارجی که به کشور وارد می‌شوند، بتوانند متناسب با ارز تحویلی به شعب بانکی و یا صرافی‌های بانکی داخل و یا خارج از کشور، به نرخ توافقی روز کارت بانکی ریالی مدت دار قابل تمدید دریافت نمایند و ارز مصرف نشده به آن‌ها در پایان مدت کارت با نرخ روز توافقی مسترد گردد.

ت -بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با رعایت قوانین مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم، از طریق ورود اسکناس ارز، واردات کالا‌ها و خدمات و یا فروش ارز به سایر اشخاص، شعب بانکی و یا صرافی‌های مجاز و ایجاد سازوکار تهاتر، برای سرمایه گذار خارجی، امکان ورود سرمایه خارجی را فراهم نموده و برای افتتاح حساب سرمایه گذار خارجی مجوز لازم را صادر نماید.

آئین نامه اجرایی این بند حداکثر سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزرات امور خارجه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ث - به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و سازوکار‌های جدید تبادلات مالی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن، تجارت و بانک مرکزی مکلفند آئین نامه اجرایی مربوط به تأمین مالی خارجی (فاینانس) و سرمایه گذاری خارجی از طریق رمز پول‌ها (پول‌های دیجیتال) را تدوین و حداکثر دو ماه پس از تصویب قانون به تصویب هیأت وزیران برسانند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۱۰
واقعا آفرین به مجلس انقلابی - خیل عظیمی از جمعیت نخبگان پشت مرزهای صف کشیدند برای ویزا !
اگر منظور از اتباع خارجی اتباع افغانی باشد که نیازی به گذراندن قانون نیست چون اهم اکنون در شهر هایی مثل کرج مشهد.ورامین و خیلی از شهر های دیگر حضور پر رنگ این مهاجرین کاملا محسوس است بطوری که گاهی احساس میشود که ترکیب جمعیتی در حال تغییر است
دارین کم کم کشوررا به افانها واگزار میکنید همه رو اخراج کنید تا کشور روتصاحب نکردن وای به حال آینده مردم ایران
دیگه کم کم دارم شک می کنم سیستم به ایرانی ها بی اعتماد شده میخواد با افغانی ها جایگزین کنه .
خیلی هم عالی ، افغانی ها میشن شهروند جمهوری اسلامی ، خیلی هم بی دردسر ، مثل بچه آدم هم میرن رآی شو نو میدن .
واقعاً که اون تبعه بنظرتون تو ایران میاد سرمایه اش اینجا بزاره که ورشکسته بشه
هجوم افاغنه ؟ واویلا
از جیبوتی میخان ادم بیارن اقامت بدن اینجا کشور رویایی خیلی از کشورها تو دنیاست
خدا رو شکر.
کم اتباع تو ایران داریم ،شما هم تشویق کنید بیاند.
بهتر نیست که ایرانیان سرمایه گذار را نخست جلب کنیم؟؟؟؟!!! ثزوتمندان روس و چینی که دنبال زمین مفت برای پول های کثیفشون هستند در اولویت این طرح هستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست