بازدید 8161
در گفتگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

پایان تاریکخانه‌ صورت‌های مالی/ عملکرد شرکت‌های فولادی، معدنی و خودروسازی برای همگان شفاف و روشن باشد

هر چقدر شفاف سازی بیشتری در اقتصاد کشور داشته باشیم، امکان پایش و پیش بینی بیشتر امور به وجود می‌آید و به نفع کلیت کشور و مردم است. شفاف سازی دارایی‌های شرکت‌های دولتی نیز اهمیت بالایی دارد. این روند از خیلی وقت پیش قرار بود شروع شود.
کد خبر: ۱۱۸۸۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱ 17 August 2023

اهمیت شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی/ عملکرد شرکت‌های فولادی و معدنی و خودروسازی برای همگان روشن باشد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم، اقداماتی در راستای شفاف سازی تاریک خانه‌ی مربوط به عملکرد شرکت‌های دولتی انجام داده است. در همین ارتباط، شاهد انتشار صورت‌های مالی این شرکت ها، تصویب آیین نامه انتظام بخشی و شفاف سازی عملکرد شرکت‌های دولتی و انتشار کتاب نگاهی بر عملکرد شرکت‌های دولتی هستیم.

به عقیده‌ی کارشناسان، انتظام بخشی به عملکرد شرکت‌های دولتی اهمیت بالایی دارد که باید با جدیت دنبال شود تا این شرکت‌ها در چارچوب قواعد مشخصی عمل کنند. در همین راستا، باید گفت که از سال ۸۹ به این طرف، قاعده‌ی یکپارچه‌ای در مورد کنترل و اداره‌ی شرکت‌های دولتی نداشتیم. آخرین مورد مربوط به آیین نامه‌ی تشکیل مجامع بود که مربوط به چندین سال قبل است. یک ماه پیش دولت آیین نامه‌ای را در ۶۱ ماده و ۶ فصل ابلاغ کرد که جامع‌ترین سند کنترل و نظارت بر شرکت‌های دولتی و انتظام بخشی به آن‌ها تا به امروز به شمار می‌رود.

بسیاری از فصول آیین نامه انتظام بخشی به عملکرد شرکت‌های دولتی برای اولین بار مطرح شده است. یک فصل از این آیین نامه حاکمیت شرکتی است و فصل دیگر به بهره وری پرداخته است. یک فصل در مورد تشکیل مجامع است. موضوع شفاف سازی خودش یک فصل دارد.

قاعده‌هایی مشخص شده که قبلاً سابقه نداشته است. مثلاً اگر دولت مقرر می‌کند که در بازه‌ی زمانی مشخصی مجامع برگزار شود یا حسابرسی شرکت‌ها منتشر شود و به دست اعضای مجمع برسد و یا تکالیف اجرا شود، پیش از این ممکن بود شرکت‌ها این کار‌ها را انجام دهند و یا ندهند. حالا پیش بینی شده است که اگر این قاعده‌ها به درستی اجرا نشود، مدیران نمی‌توانند از پاداش بهره‌مند شوند. این اتفاقات برای اولین بار رخ می‌دهد.

در این باره مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این موضوع که آیین نامه‌ی انتظام بخشی، شفاف سازی و ضابطه مندسازی هزینه و درآمد‌های شرکت‌های دولتی به شفاف شدن محیط اقتصادی کشور کمک می‌کند، تصریح کرد: شفاف سازی به طور کلی امر مثبتی است. به ویژه اگر دولت‌ها از خودشان این کار را شروع کنند، نتایج خوب بی شماری برای کشور دارد.

وی در ادامه گفت: نباید اجازه دهیم بودجه، هزینه و درآمد‌های شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و نهاد‌های عمومی در هاله‌ای از ابهام باشد، باید این امور برای مردم روشن سازی شود. در مورد تمامی شرکت‌هایی که دولت در آن‌ها سهام عمده‌ای دارد و یا هیئت مدیره را تعیین می‌کند، باید شفاف سازی صورت بگیرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: باید وضعیت شرکت‌های فولادی و معدنی و خودروسازی که دولتی هستند، برای همگان مشخص باشد و نکته‌ی مبهمی در مورد آن‌ها وجود نداشته باشد. مدیران این شرکت‌ها دولتی هستند و باید عملکرد آن‌ها روشن باشد.

حریری ادامه داد: برخی از شرکت‌های دولتی در بورس حضور دارند و مجبورند شفاف سازی داشته باشند. اما برخی از شرکت‌های دولتی در بورس نیستند و لازم است وضعیت شان شفاف سازی شود.

وی در ادامه گفت: هر چقدر شفاف سازی بیشتری در اقتصاد کشور داشته باشیم، امکان پایش و پیش بینی بیشتر امور به وجود می‌آید و به نفع کلیت کشور و مردم است. شفاف سازی دارایی‌های شرکت‌های دولتی نیز اهمیت بالایی دارد. این روند از خیلی وقت پیش قرار بود شروع شود. شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی اتفاق مثبتی در زمینه افزایش بهره وری و بهبود عملکرد مدیران دولتی است

رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: بنا بر این بود که دارایی‌های دولت به صورت عمومی و دارایی‌های شرکت‌های دولتی به صورت اختصاصی مشخص شود. ظاهراً مقاومت‌هایی در برابر این امر وجود دارد و به همین دلیل تا الان چنین شفاف سازی‌ای را شاهد نبوده ایم. اگر این کار صورت بگیرد، اتفاقات مثبتی به لحاظ اقتصادی در کشور رخ خواهد داد. در مرحله‌ی بعدی لازم است نهاد‌های عمومی نظارتی مختلف را ایجاد کنیم که به پایش این گزارش‌ها و اطلاعات بپردازند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۶
در ایران روزی ۳۰۰ ملیون متر مکعب گاز به نیروگاهها داده می شود این گاز برای پتروشیمی های متانولی سال گذشته مترمکعبی ۵ هزار تومن و امسال ۷ هزار تومن حساب می شود اما به نیروگاهها مجانی داده می شود و برق هم مجانی به فولادیها داده می شود در حالیکه اگر همین گاز ۵ هزار تومن حساب شود به هر کدام از مردم ایران می توان سالانه ۶ ملیون تومن یارانه فقط از همین منبع داد یا اینکه کسری بودجه دولت کلا از بین می رود در حالیکه فولادیها جنسشان را با دلار ازاد می فروشند چرا باید برق و اب و گاز را با یارانه بگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
دلار آزاد نمیفروشند 40 تا 50 درصد زیر بازار آزاد میفروشند و تفاوت این دو نرخ جیب خود شرکتها نمی رود بلکه جیب مافیا می رود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
فولاد تمام دنیا تنی ۵۰۰ دلار است در ایران خود مصرف کننده داخلی ورق را با دلار آزاد دارد بالای ۵۰۰ دلار می خرد
مجانی بودن گاز برای نیروگاهها و کارخانجات یکی از دلایل فقر دولت و مردم ایران است تولید گاز عسلویه روزی یک ملیارد مترمکعب و معادل ۳ ملیون بشکه نفت در روز است مجلس ما به جای اینکه هر روز در مورد حجاب بحث کنند یکبار مشخص کنند این درامد دارد کجا می رود چرا شورای نگهبان مجلسی را تشکیل می دهد که بحثهای اساسی مملکت د ان تعطیل است ایا این ربطی به این ندارد که این یارانه ها دارد به استان اصفهان می رود و شوای نگهبان هم اصفهانی هستند ایا اصفهان تمام ایران را گروگان نگرفته است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
استغفرالله توبه کنید حرفرهای شیطانی بر زبان جاری نکنید.
هیچوقت صورتهای مالی صنایعی مثل فولاد ، مس ، پتروشیمی ها به صورت شفاف در دید عموم قرار نمی گیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
خودروسازها 40 ساله که خودروهای بی کیفیت رو به قیمت خون مردم و چند برابر قیمت تمام شده به مردم میفرشون و همیشه ادعای ضرر دارن
اصل شفافیت لازم و ضروری برای اقتصاد کشور است ولی باید فرآیند آن هم شفاف سازی شده و توسط شرکت های حسابداری و حسابرسی کشور که در بدنه دولت نباشند ، راستی آزمایی شود ( آزادانه)
شفافیت؟؟؟!!!!خخخخخخ
اگر شفاف باشد از امام جمعه تا نمایندگان مجلس تا نظامیان تا بر تکیه زدگان مسندهای اداری از کجا خارج از ضابطه بخورند و آقازاده هایشان در سرزمین شیطان های بزرگ و کوچک به عیش و نوش بگذرانند
جایی که باید نور روی تاریکخانه ها بیاندازد مجلس است اینکه آبهای ایران کجا مصرف می شود اینکه چرا برای چاههای کشاورزی یارانه داده می شود تا آب را از زیر زمین بکشند بیرون ما صنایع را در استانهای کویری مستقر کردیم و مصرف آب نیروگاهها در کویر بسیار بیشتر از استانهای ساحلی است اگر برق هم از استانهای ساحلی به مرکز ایران منتقل شود ۵ درصد برق هدر می رود و احتیاج به سرمایه گزاری برای خطوط انتقال و پستهای برق است یکی از دلایلی که شوروی از نظر اقتصادی فقیر شدن این بود که شهرکهای صنعتی را در شرق کوههای اورال مستقر کرده بود تا از حملات آلمانها در امان باشد اما بدی آب و هوا و سرمای شدید قیمت تمام شده تولید را بالا برد لیران هم صنایع را در مناطق کویری مستقر کرده است و با یارانه انرژی و آب این صنایع را سرپا نگه می دارد اما این یارانه ها تمام مردم ایران را فقیر کرده است
قشنگ بود خخخخخ :)
باور کردیم
واقعا فکر می کنید در ایران هنوز کسی باشد که این حرفها رو باور کنه؟
دلم گرفته بود ناراحت بودم کلی خندیدم دمتون گرم
چه تاریک خانه های ایجاد شد را هم اعلام کنید .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی