نماینده زابل: طرف افغان در ماجرای حقابه حسن‌نیت ندارد

نماینده زابل در مجلس گفت:‌ با توجه به اینکه گزارشات موجود، مسیر طبیعی رودخانه هیرمند،‌ پیش و پس از ورود به سد کجکی منحرف شده است.
کد خبر: ۱۱۸۸۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ 17 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، محمد سرگزی نماینده شهرستان زابل در مجلس شورای اسلامی درباره سفر اخیر تیم کارشناسی ایران به افغانستان گفت:  بعد از تذکر رئیس‌جمهور به طرف افغانستانی و مذاکراتی که پس از آن بین مقامات دو طرف صورت گرفت، مقرر شد  مطابق بر ماده 5 پرتکل ضمیمه یک معاهده حق‌آبه هیرمند، تیمی متشکل از کارشناسان کشورمان به محل ایستگاه آب‌سنجی دهراوود مراجعه کنند و میزان دِبی آب را مورد بررسی قرار دهند. 

وی افزود: برهمین اساس تیم کارشناسی کشورمان در روزهای اخیر به افغانستان سفر کردند و اگرچه کارشناسان نگاهشان بر این بود که بازدیدی از مخزن سد کجکی هم صورت بگیرد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. البته در معاهده هم چنین بندی مبنی بر اجازه بازدید از مخزن سد وجود ندارد ولی طرف افغانستانی می‌توانست در این رابطه حسن نیت خود را نشان دهد. 

نماینده زابل در مجلس خاطرنشان کرد: مطالعات و بررسی‌های کارشناسی حاکی از این است که متاسفانه قبل از ایستگاه دهراوود مسیر آب منحرف شده است، بنابراین اقدامات طرف افغانستانی برای نشان دادن حسن نیت کافی نیست و باید اراضی بالادست ایستگاه دهراوود، مخزن سد کجکی و اراضی بعد از سد کجکی نیز مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود آیا  در اجرای مفاد معاهده که براساس آن نباید هیچگونه انحرافی در مسیر طبیعی آب ایجاد شود، تخلفی صورت گرفته است یا خیر.
سرگزی با بیان اینکه نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در جریان بازدید اخیری که صورت گرفت، درخواست بازدید از سایر مناطق را به طرف افغانستانی مطرح کرده اما  هنوز مقامات افغانی پاسخی به درخواست ایران نداده‌اند، عنوان کرد: با توجه به گزارشاتی که وجود دارد حتما باید بالادست سد کجکی، مخزن سد و پایین دست آن مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد تا صحت و سقم ادعای طرف افغانستانی مبنی بر میزان دِبی آب در مسیر طبیعی رود هیرمند راستی‌آزمایی شود. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست