بازدید 2975

رئیس‌جمهور سابق نیجر به اتهام خیانت محاکمه می‌شود

کودتاگران و حاکمان جدید نیجر می‌گویند رئیس‌جمهور سابق این کشور به اتهام خیانت بزرگ و تضعیف امنیت نیجر محاکمه می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵ 14 August 2023

به گزارش به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، کودتاگران و حاکمان نظامی جدید در نیجر با انتشار بیانیه‌ای در تلویزیون تأکید کردند که «محمد بازوم»، رئیس جمهور مخلوع این کشور به اتهام خیانت بزرگ و تضعیف امنیت نیجر محاکمه می‌شود.

سرهنگ آمادو آبدرامانه از رهبران کودتا با قرائت این بیانیه گفت: دولت نیجر شواهدی را جمع آوری کرده تا رئیس جمهور مخلوع و همدستان داخلی و خارجی‌اش را در برابر نهادهای ذی‌صلاح ملی و بین المللی به اتهام خیانت بزرگ و تضعیف امنیت داخلی و خارجی نیجر تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

در این بیانیه همچنین رهبران کشورهای مجمع اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) را بابت اعمال «تحریم‌های غیرقانونی، غیرانسانی و تحقیرآمیز» محکوم شده است.

رادیو فرانسوی «RFI» هفدهم مرداد اعلام کرد رؤسای ستاد کل مجمع اقتصادی کشورهای غرب آسیا برنامه دارند ۲۵ هزار نیروی نظامی را برای حمله نظامی احتمالی به نیجر آماده کنند.بنا بر این گزارش، بخشی از این نیروها از نیجریه هستند.

یک مقام آگاه در ریاست‌جمهوری نیجریه در گفت‌وگو با« RFI» گفت: نیجریه مصمم است که رهبر این عملیات باشد و در صورت لزوم، بیش از نیمی از نیروهای موردنیاز این حمله نظامی را تأمین خواهد کرد.

با این حال روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه اعلام کرد کشورهای مجمع اقتصادی غرب آفریقا هنوز آمادگی و توان لازم برای مداخله نظامی تمام عیار علیه نیجر را ندارند.

هم‌زمان با وقوع کودتا در نیجر و سرنگونی دولت محمد بازوم، ۱۵ کشور عضو اکوواس ۷ روز به کودتاگران در نیجر فرصت دادند که محمد بازوم، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور را آزاد کنند، در غیراین‌صورت حمله نظامی علیه شورای نظامی نیجر را آغاز خواهند کرد.

هم‌زمان با پایان ضرب‌الاجل مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا به شورای نظامی حاکم بر کشور نیجر برای آزادی «محمد بازوم»، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور، این شورای نظامی اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی آسمان این کشور بسته است.

با پایان این فرصت یک هفته‌ای، کودتاگران از مردم نیجر خواسته‌اند که برای دفاع از کشور آماده باشند. بنابر گزارش‌ها آموزش نیروهای امنیتی در نیجر آغاز شده و نیروهای نظامی بیشتری در مرزهای نیجر با نیجریه و بنین مستقر شده است.

همچنین اعلام شده است که همزمان با اتمام مهلت تعیین شده برای آزادی محمد بازوم و مواجهه کودتاگران این کشور با مداخله نظامی احتمالی گروه اکوواس، شورای نظامی جدید این کشور از گروه واگنر تقاضای کمک کردند.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارشنبه (۴ مرداد ۲۶ ژوئیه) محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

کودتاچیان نیجر روز جمعه (۶ مرداد ۲۸ ژوئیه)، ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

نیجر با ۱.۳ میلیون کیلومترمربع مساحت، پهناورترین کشور در منطقه غرب آفریقاست و اکثریت جمعیت ۲۴ میلیون نفری آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. نیجر هر چند یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما از بزرگ‌ترین ذخایر اورانیوم نیز برخوردار است. این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود و در این سال استقلال خود را از این کشور اعلام کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی