بازدید 7649

سبقت عوامل انسانی از طبیعی در فرایند نابودی دریاچه ارومیه/ مقصر اصلی بلایی که بر سر دریاچه ارومیه آمد، کیست؟

همزمان با افزایش شدید دمای هوا در بسیاری از نقاط کشور همانند شمال غرب کشور و افزایش روند تبخیر آب دریاچه ارومیه، گمانه زنی‌ها در مورد تسریع روند خشک شدن دریاچه ارومیه نیز بالا گرفته است؛ دریاچه‌ای که البته همه دلیل اوضاع اسفناک آن طبیعی نیست و عوامل انسانی و مدیریتی نیز در حاکم شدن این شرایط نقش کلیدی دارد.
کد خبر: ۱۱۸۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳ 12 August 2023

رضا رحیمی: به گزارش «تابناک»؛ بر اساس آخرین اخبار و اطلاعات موجود پیرامون وضعیت دریاچه ارومیه، اوضاع این دریاچه چندان خوشایند نیست و اخبار و حواشی حکایت از وضعیت اسفناک این دریاچه در تابستان سال جاری دارد.

آن طور که مجتبی ذوالجودی، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست به تسنیم گفت: آبگیری دریاچه ارومیه در سال آبی جاری، مجموعاً ۸۵۰ میلیون مترمکعب بوده که حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب آن از سد کانی‌سیب، ۳۶۹ میلیون مترمکعب از سد‌های داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه، به‌ویژه سد شهید کاظمی بوکان رهاسازی شده است.

بر اساس گفته‌های این مقام مسئول، گرمای بسیار شدید امسال و افزایش شدید تبخیر باعث شده است بر اساس آمار وزارت نیرو از ۱۰ خرداد تاکنون تراز دریاچه ارومیه حدود ۲۴ سانتی‌متر کاهش پیدا کند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفته است: دریاچه ارومیه هنوز حدود ۹۶۰ میلیون مترمکعب آب دارد و این مقدار آب در ۴۰۸ کیلومتر از مساحت دریاچه وجود دارد لذا این امید را داریم که دریاچه به شرایط خوبی بازگردد.

البته ذوالجودی اظهار امیدواری کرد، با عبور از این تابستان سخت، دریاچه ارومیه جان دوباره‌ای بگیرد.

سبقت عوامل انسانی از طبیعی در فرایند نابودی دریاچه ارومیه/ مقصر اصلی بلایی که بر سر دریاچه ارومیه آمده است، کیست؟

اشاره درست معاون سازمان محیط زیست به افزایش تبخیر دریاچه در فصل گرم سال جاری، البته همه دلیل اوضاع بحرانی این دریاچه نیست و چند عامل طبیعی و مدیریتی را نیز به نظر باید به مشکلات این دریاچه اضافه کنیم؛ طبیعی مثل کاهش شدید بارندگی‌ها در سال آبی جاری در حوضه آبریز ارومیه که برخی کارشناسان میزان این کاهش را تا ۳۸ درصد نیز نسبت به میانگین بلند مدت ارزیابی کرده اند.

آنطور که معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی به رسانه‌ها گفته، میزان آب معادل برف در این استان در سال آبی جاری به ۸۰ میلیون مترمکعب رسید و این در حالی است که متوسط پنج ساله این شاخص ۵۲۰ میلیون مترمکعب بود و حتی برخی مناطق به یک میلیارد مترمکعب هم می‌رسید.

در واقع کاهش شدید بارش‌ها در سال آبی جاری در کنار افزایش شدید دما را باید دو عنصر حیاتی در وضعیت وخیم دریاچه در حال حاضر قلمداد کرد، اما همانطور که اشاره شد همه دلیل این بحران این دو عامل نیست.

موضوع مهم و اساسی‌تر دیگر را باید در برداشت‌های غیرمجاز و مجاز آب، اما خارج از ظرفیت منطقه در این حوضه دانست که توسط برخی کشاورزان و بهره برداران صورت می‌گیرد و انگار عزمی برای سر و سامان بخشیدن به این وضعیت در مسئولان کشور وجود ندارد.

به تازگی روزنامه فرهیختگان در گزارشی مفصل ضمن اشاره به این مساله نوشت: حقابه دریاچه ارومیه، پیش از رسیدن به این دریاچه توسط کشاورزان سرقت می‌شود و از طریق ایجاد کانال در مسیر تونل، به‌جای اینکه آب انتقال داده شده به دریاچه برسد در عوض زمین‌های کشاورزی حوضه آبریز ارومیه از این انتقال منتفع می‌شوند. کشاورزان محلی حتی از پمپ‌های شش اینچی برای استفاده از حقابه انتقال داده شده نیز استفاده کرده بودند و مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی از کشف دو موتور پمپ در کنار کانال انتقال آب رودخانه زاب خبر داده بود.

این یعنی بخش عمده‌ای از حقابه دریاچه ارومیه، که از سوی ده‌ها سد موجود در این حوضه برای انتفاع دریاچه و احیای آن رها سازی می‌شود، عملاً پیش خور شده و پیش از رسیدن به دریاچه توسط برخی زمین داران و بهره برداران بومی و غیر بومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با وجود این، هیچ گونه تعامل روشن و شفافی میان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست و دیگر سازمان‌ها برای سر و سامان بخشیدن به این اوضاع دیده نمی‌شود و بهره برداران منطقه نیز انگار به رغم آگاهی از فرجام تلخ اقدامی که در پیش گرفته اند، از این ناهماهنگی و بی سامانی چندان بدشان نمی‌آید.

در این بین، تعطیلی ستاد احیای دریاچه ارومیه به سبک و سیاق گذشته و واگذاری مسئولیت‌های آن به استانداری آذربایجان غربی که طبیعتاً در فرایند اجرای برنامه‌ها با تعارض منافع و تعارض وظایف رو به روست نیز از دیگر رویداد‌های عجیبی بود که در سال گذشته رخ داد و بدون شک در این وضعیت اسفناک اثرگذار بوده است.

با این وضعیت آشفته و اسفناک، ایجاد چنین شرایطی برای دریاچه ارومیه چندان عجیب نیست و به نظر می‌رسد، حتی اگر شرایط طبیعی نیز آنچنان که مورد اشاره قرار گرفت بد نبود، تحت تاثیر شرایط انسانی که شامل عملکرد مردم محلی و مسئولان استانی و دولتی است، نیز وضعیت دریاچه از این بهتر نمی‌شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷۱
همه چیزمون همينه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
این یکی هم مثل خلازیر تقصیر اغتشاشات بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
اون 99 سد هیج تاثیری نداشته فقط این مردم هستند که با کشاورزی که قرن ها بدان مشغول بودنند و مشکلی هم برای دریاچه نداشته باعث شدنند؟؟؟؟؟
ناشناس
| Canada |
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
معلومه کی مقصیره
امریکا !
چند وقت دیگه تبریز و ارومیه غیر قابل سکونت میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
چه خوب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
وضعییت آب کشور بگونه ای است که تحمل این حجم برداشت را ندارد در کشور نیمه خشک تاکید بر کشاورزی کاری غیر کارشناسی است
ناشناس
| Canada |
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
بزودی در تهران هم اثرات طوفان نمک را خواهیم دید
بفرمایید مدیریت انقلابی و جهادی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
و هیئتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
مقصر اصلی بلایی که بر سر دریاچه ارومیه آمد، کیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چون هیچ کس از عوامل انسانی در مملکت پاسخگو نیست نتیجه میگیریم که عوامل استکبار جهانی یا رژیم صهیونیستی (((بهتر بگم دشمن مقصرن))))))))))) ولا غیر
محسن
| Belgium |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
شما اقیانوس را به این مسٸولین بدهید ان را خشگ می کنند این که دریاچه است؟در اخر ان را می اندازند گردن یکی؟؟؟
مقصران این وضعیت دریاچه ارومیه همان مقصران وضعیت زاینده رود، کارون، بختگان، گاو خونی، جنگل های شمال، چشمه علی، هامون، هورالعظیم، بختگان، .... هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
با این مدیریت نصف این جمعییت از جمله خود من زیادی هستیم
باید اذعان نمود برداشت بیش از توان تجدیدپذیری از منابع آب زیر زمینی و آب‌های سطحی که با احداث صدها سد در این حوضه نباید انتظار بازگشت این دریاچه به حالت طبیعی را داست افزایش چند برابری سطح کشت آبی نیز یکی از عوامل اصلی میباشد ضمنا هیچ وسیله درست اندازه گیری برای میزان حق ابه دریاچه وجود ندارد وزارت نیرو آبی را از سد بعنوان سهم دریاچه رها می‌کند اما در طول مسیر توسط کشاورزان و صنایع برداشت می‌شود و بطور کلی اصلا نظارتی نبوده و نیست باید تعداد زیادی از این سدها برچیده شود زیرا مشاورین آنها اثر آنها را برکل حوضه بصورت دقیق ندیده اند وزارت نیرو نیز تا کنون برای تخصیص متکی به نرم افزار بوده که یک دانشجوی دکترا در زمان تز خود از آن استفاده میکرده و بعد از بکار گیری این شخص آنرا در وزارت نیرو پیاده کرد و باعث مسابقه بی امان استان‌ها در استفاده زود هنگام از آب تخصیص خود شدند و شریط خشک و نرمال وتر نیز در برداشت‌های هيچگاه توسط ذینفعان رعایت نشده بسیاری از مشاوران این حوضه باید پاسخگوی این شرایط باشند و از خود سلب مسولیت نکنند و باید از تعدادی از آنان خسارت وارده به محیط زیست طلب شود اما کو دادستان این مهم در این شرایط وانفسا
به ترتیب اولویت
چاههای مجاز و غیر مجاز که به دلیل الگوی اشتباه کشاورزی حفر شده و شبانه،روز در حال قطع سفره های زیر زمینی تامین آب دریاچه هستند
ایجاد سدهای غیراصولی
پل میانگذر دریاچه
کاهش محسوس بارندگی
اولی رو حل کنند به مرور زمان مجدد پر می شود
ققط باد سه پاییرحهار استان را نمک زار خواهد کرد
این نکته خیلی عذاب آور هستش که رئیس محیط زیست، هیچ سهمی از این فاجعه را گردن نمی گیرد. کاهش باران، گرما، تابستان شدید، برداشت مردم از آبهای زیرزمینی
حالا پارسال که 10 سانتی متر تراز دریاچه اومد بالا، همین مسئول هزار تا مصاحبه کرد و این اتفاق را حاصل تلاش های دولت انقلابی و مردمی دانست و خاطرنشان کرد که دولت قبلی کم کاری کرده است.
اون کشاورز که سواد نداره بفهمه چاهش داره دریاچه رو خشک می‌کنه . شما مسئول چرا رسیدگی نمیکنی ؟
چاهش رو پر کنی با بیل میاد ؟ شما فراخوان بده ما با کلنگ می‌آییم جلوشون می‌ایستم .
اینها بهانه سو مدیریت هست . دریاچه چند هزار ساله را طی دو سه دهه کلا نابود کردید
احتمالا فردا روزی میگن در جریان اغتشاشات خشک شد.
فعلا بهانه تمام مشکلات اعتراض مردم شده
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
مگر ندیدین حادثه خلازیر که حاصل بی کفایتی مسئولین شهرداری بود رو به اعتراضات سال قبل نسبت دادن و گفتن در ناارامی ها یه سری شروع به ساخت غیر اصولی کردن!!!
یکی نیست بگه شهرداری چه ربطی به ناارامی ها داره مگر اینکه پرسنل شهرداری برای سرکوب معترضین اعزام شده باشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
دقیقاً زدی به هدف
تا الان هیچ درکی از عبارت "ورشکستگی آبی" نداشتم. الان که این مقاله و کامنتها رو خوندم فهمیدم یعنی چی.
توی عواملی که گفتین دشمن فرضی از قلم افتاد!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
صهیونیسم و استکبار جهانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
دلیل اصلی بی حجابی بانوانه
پان ترک ها قصد دارند خشک شدن دریاچه ارومیه را به گردن فارس ها و حکومت بندازند. در حالیکه خود اهالی آذربایجان با حفر چاه های عمیق و زیاد و تولید کنستانتره طبیعی آب میوه ، منجر به خشک شدن دریاچه شدند. توجه کنید به شرکتهای بزرگ تولید کنستانتره : شرکت تک دانه آذربایجان، شرکت شادلی ارومیه.
پاسخ ها
صابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
به نظرم اگه نزولات آسمانی باشه حتی عمیقیترین چاه هم پر میشه حتی یه میلیون چاه دریاچه ارومیه بدلیل بارش برف زیاد در حوضه اش شده بود چند سالی است ما در این حوضه برف چندانی نداشتیم اگه برف نباشه محاله درس بشه ابرهای ما هم متاسفانه مثل فرهنگمان دارن استعمارگران میدزدن میترسم چند صباح دیگر اگه نیازشون باشه اکسیژنمون هم می دزدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
بیش از 80 درصد حوزه آبخیز دریاچه ارومیه خارج از استان های آذربایجان شرقی و غربی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
دریاچه رو با بی کفایتی خشک کردین حالا بندازید گردن اجنه!
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
یعنی مملکت اینقدر بی حسابه که هرجا بخواد میتونه چاه عمیق بزنه.... یاد احمدی نژاد بزرگ به خیر می فرمودند برید پایین تر اب هست یادش بخیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
کشت چغندر قند برای کارخانه های قند واقع در جنوب آذربایجان هیج نقشی در خشک شدن دریاجه ندارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
دکترای محیط زیست بهتره بری تزهات رو تو افغانستان برا هیرمند بدی.اون دریاچه رو خشک کنید ریشتون خشک میشه
فقط دولتهاب بی تدبیر
از قدیم گفته ان که با ریختن آب چاه نمیشه باید خود چاه آب داشته باشه متاسفانه در سالهای اخیر به علت عدم بارش و دزدیده شدن ابرهای ایران حتی تبخیر دریاچه ارومیه هم دزدیده میشه باید سلاح لازم برای نشاندن ابرهای حداقل خود کشورمان تولید بشه الان تو دنیا با توجه به گرم شدن هوا انواع تکنیکهای لازم برای باروری ابرها ساخته شده قدیم کشورهای استعمار گر در داخل کشورهای ضعیف استعمار می کردند الان نشستن در کشور خودشون دارن فرهنگ و ابر و احتمالا در آینده اکسیژن کشورها را می دزدن باید بریم شب و روز دنبال علمی باشیم که بتونیم زنده باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
برداشت بی رویه کار خیلی بدیه
جهاد کشاورزی!!!
بنده برای جلوگیری از تبخیر آب محصولی کاملا بی خطر برای انسان و‌محیط زیست ساختم ولی مسئولین اصلا تحویل نگرفتند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
بهترین راه حل همین است ادامه دهید
مقصر جناب روحانی هست
خخخخخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
نه خاندان پهلوي
مقصر اصلی پلی است که وسط دریاچه سی سال پیش کشیدند و هرچی متخصصین گفتند کسی گوش نداد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
همان قرارگاهی است که 99 سد دورو بر دریاچه اورمیه ساخته و براش فقط پول مهمه
میسولان کی میخوان بخود بیان و واقعه نگر باشند. خشک شدن دریاچه ها، نابودی منابع طبیعی، بحران اب برق گرانی لجام گییخته، فرهنگ ، اقتصاد، اختلاس، فریب ریا، از ما بهترون و زنگی لاکچری اقا زاده ها، اخه کجای این مملکت سالم مونده، تا از خواب بیدار نشن، اسیب شناسی دقیق نکنن، بیخودی بر کوس امید ندمند، هیچ وقت کشورمون اصلاح نمیشه. اقای ریبسی عینک مبهم خوش بینی رو بیرون بیار و واقع نگر باش، یه نگاهی به نظرات بنداز، مردم استخونشون خورد شد.
درسته که مسئولین بی کفایتند
درسته که بی سوادند
درسته که فرق جنگل رو با کویر نمی دونند
درسته که فکر و ذکرشون فقط به پیدا کردن یه راهکار جدید برای رانت و چپاول مردمه
اما..‌.
نابودی همه جنگلها ، خشک شدن دریاچه ها ، سد های آب شور ، غیب شدن معادن و منابع طبیعی ، اختلاس ها ، رانت ها ، دوتابعیتی ها ، همه و همه کار دشمنه
کلا بجای انجام کاری اظهار امیدواری می کنید. منتظرید باران ببارد تا احیاء دریاچه را به نام خودتان بزنید.....
حتما آب دریاچه ارومیه هم در زمان به زعم آقایان اغتشاشات،توسط مردم برداشت شده!
احیای دریاچه ارومیه هم برای عده ای نوندونی شده.
اگر آب نداره در عوض برای عده ای نون داره
در زمان دولت آقای احمدی نژاد ده هزار چاه به مجوز و بی مجوز در اطراف دریاچه حفر چرا که دولت احمدی نژاد اعتقادی به محدودیت برای محیط زیست و ...نداشت و بنده در جلسات شورای برنامه ریزی استانها شاهد تمسخر کارشناسان و دلسوزان محیط زیست بودم....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
بالادست زاینده رود ۱۲۲۰ بند و سد زدن و هرکس بتونه آب می‌بره.
عوامل موثر بر خشك كردن درياچه نه خشك شدن
تابناک اگه راست میگی کمی هم راجع به اشتباه در ساخت دیوار مرزی با افغانستان هم بنویس!! واقعا در آینده تاریخ قضاوت خواهد کرد که چه کارنامه درخشانی!!
از معاون محیط زیست بعید بود که از کلمات کلیدی مثل دشمن ، آمریکا و اسرایییل ، اغتشاشات سال قبل، دولت قبل ، دوران طاغوت و غیره استفاده نکرد.... ایشون حتما باید برکنار بشه!!!
سطح کشت اطراف دریاچه از همین عکس معلومه!!! کشاورزی بی حساب و کتاب عامل اصلی نابودی منابع کشور است.
اوردن اب از جایی دیگر در حالی که مناطق دیگر هم باکمبود اب مواحه است منطقی به نظر نمیاید تنها را کوچک کردن سطح دریاچه اورمیه که با عث کم شدن تبخیر هم می شود
کجای مملکت بدون ایراده که رو این مانور میدین؟
یه جوری حرف میزنین همه جا گل و بلبه و فقط دریاچه ارومیه معضله
مملکت رو به گند کشیدید
هر چی گفتند اون جاده رو روی دریاچه نزنید یا مثل همه دنیا پل بزنید که گوش نکردند. بعد هم مجور چاه های عمیق رو کی داد ؟ تو سفرهای استانی مجوز بذل و بخشش می کردن ، حالا بیان جولب بدن.
برای نجات دریاچه اورمیه باید تمام سدهاس ساخته شده را باز کرد چون با این شرایط تقریبا همه مردم مناطق آذربایجانهای غربی و شرقی و اردبیل ....کوچ کنند و از همه مهمتر پول سد سازی را به مافیای سد ساز بدهند تا آنها در بیابانها سد بسازند وتخریب کنند و دست از سر محیط زیست بردارند.
نابودی رودها و تالابها و دریاچه های ایران نمودی از نابودی اخلاق در ایران است اینکه کشاورزان به آبهای زیرزمینی تجاوز می کنند به این دلیل است که بالادستی ها این اخلاق تجاوز را نهادینه کردند امروز نماینده ارومیه می گفت برای نحات دریاجه ارومیه باید از فومن و گیلان آب بیاوریم ایشان خودشان تحصیلکرده حوزه هستند و باید نماد اخلاق باشند اما علنا مردم را به جنگ با هم تشویق می کنند و نمی داند که در خود فومن هم موجودات زنده و انسانهایی هستند که هزاران سال از این آب استفاده می کنند متاسفانه چنین افرادی با چنین تفکرات در مناصب هستند و باید منتظر روزگار سیاهی برای ایران باشیم
چرا نماز باران نمی خوانید ای مومنین .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
الان وقتش نیست زمستان
ایران باید از توان موشکیش برای تخریب سدها در افغانستان و ترکیه و روسیه استفاده کند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
هیچ کشوری روی روخانه های مسیل به دریاچه سد نزده . جز ایران. پس. موشکی قرار باشه زده بشه باید به خودی زده شه
نجات دریاچه فقط همین است وبس:
برنامه ریزی کنیم و در طی 40 تمام حق و حقوق طبیعت را به آن بازگردانیم.
اول آماری داری از زارعان و باغداران منطقه به منظور شناسایی دقيق و واقعی آنها
دوم از بین بردن سدها
سوم برچیدن باغات و مزارع که سطح زیر کشت آنها در طی 49 سال اخیر بر پایه آب پشت سدهای احداثی ایجاد و توسعه داده شده
چهارم ایجاد صنایع و خدمات به منظور ایجاد اشتغال برای شاغلان در مزارع و باغات

ان وقت اگر احیا نشد به من فحش بدهید
والله تغییر اقلیم سهم چندان موثری در مرگ دریاچه ارومیه ندارد
میزان کشت چغندرقند در حوزه آبریز دریاچه اورمیه به شدت افزایش داشته و به 32هزار هکتار رسیده است. درحالیکه قرار بود این محصول به علت مصرف بالای آب کشت نشود.
تا زمانیکه اصلاح الگوی کشت و طرح نکاشت اجرا نشود از هر جای دیگر هم آب بیاورند مشکل دریاچه حل نمی شود
ازاون حرفای مسیولین نابخرد

کارکار امریکاست

نه شرمنده تشنجات سال قبل باعث این مسایل شده


شرمنده دیکه نابخردن
مقصر اصلی بلایی که بر سر دریاچه ارومیه آمد، کیست؟
خورزو خان
مسئولین چرا به فکر بارور سازی ابرها برای افزایش سطح دریاچه ارومیه نیستند؟ روش دیگه هم از بین بردن سد های ساخته شده است. وقتی بخاطر حرکت نمک زمین های کشاورزی نابود شد به کی میخوایید آب بفروشید؟ ضمنا جناب احمدی نژاد اونقدر مجوز حفر چاه داد
صحبتی کهدر چندین سال پیش در فضای مجازی دیده شد که میکفت که موقع رفتن کشور را خشک تحویل میدهیم ظاهرا که درست ازآب درآمده
خدا نگذره از کسانی که بی برنامه و بدون توجه به عواقبش سد ساختمد
چرا از دریا لوله کشی نمیشه به دریاچه
علت مرگ درياچه اورميه بي حجابي است با تصويب ٨٠ماده قانون بطور ضربتي و ظرف نصف روز مشكل حل ميشه نگران نباشيد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست