بازدید 5056

تولید نفت ایران بیش از ۱.۵ برابر می‌شود/ زمستان امسال ناترازی گاز نداریم؟

محسن خجسته مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، در نشستی که با اصحاب رسانه داشت بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم، روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت تولید شده است و تا پایان ماه آینده این میزان به ۳.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۸۷۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴ 11 August 2023

تولید نفت ایران بیش از 1.5 برابر می‌شود/ زمستان امسال ناترازی گاز نداریم؟

به گزارش تابناک اقتصادی، محسن خجسته مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، در نشستی که با اصحاب رسانه داشت بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم، روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت تولید شده است و تا هفته آینده، حدود ۱۵۰ هزار بشکه از این محصول (از دریا و خشکی) به تولیدمان اضافه می‌شود.

وی از افزایش تولید نفت در ماه‌های آینده خبر داد و گفت:‌ پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه‌ آینده (شهریور) میزان تولید نفت به ۳.۵ میلیون بشکه در روز برسد. اتفاقی که باعث خرسندی است.

همچنین این مقام مسئول از اجرای ۱۱ میلیارد دلار قرارداد توسعه (آی‌پی‌سی) خبر داد و گفت: به زودی تنفیذ ۳.۱ میلیارد دلار از این قرارداد در دستور کار قرار می‌گیرد. 

زمستان امسال ناترازی گاز نداریم

معاون وزیر نفت تصریح کرد: یکی از اهداف دولت سیزدهم در مهرماه ۱۴۰۰، تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی ظرف دوسال بود. هدفی که مطالبه افکار جمعی نیز بود و تحقق هم پیدا کرد.

خجسته‌مهر اظهار کرد: در گذشته اقداماتی در این زمینه انجام شده بود اما قابلیت اجرا نداشت. اگر قرار بود همچنان منتظر توتال بمانیم تا چاه‌های فاز ۱۱ را به تولید برساند شش سال طول می‌کشید.

او تصریح کرد: بنابراین با توجه به بروز ناترازی گاز، تولید زودهنگام با چهار حلقه چاه و انتقال سکوی فاز ۱۲ به موقعیت فاز ۱۱ در دستور کار قرار گرفت و ساخت سکو و جکت دوم نیز سفارش‌گذاری شد.

معاون وزیر نفت گفت: جابجایی سکوی ۱۲ ابتکاری منحصر به فرد بود. اگر این اقدام صورت نمی‌گرفت، برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی تا سه سال آینده طول می‌کشید. فاز ۱۱ از چهار لایه گاز تولید شده و در نقطه صفر مرزی قرار گرفته است. بنابراین بهره‌برداری از آن باید به صورت تدریجی انجام می‌گرفت. به این ترتیب از مهاجرت گاز نیز جلوگیری می‌شد.

جسارت خبرنگاران را منکوب نکنیم

خجسته مهر تأکید کرد: این دستاورد متعلق به ملت ایران و یک افتخار ملی است. از سال ۱۳۷۹ مذاکرات متعددی برای فاز ۱۱ پارس جنوبی انجام شده بود. اما امروز پس از ۲۰ سال تأخیر، در ۲۰ ماه بهره‌برداری و تولید از آن را عملی کردیم. ضمن آنکه  که از مهندسی پیچیده‌ای داشت.

وی خاطرنشان کرد: صحبت از فاز ۱۱ به معنی صحبت از دستاورد یک دولت خاص نیست؛ بلکه گفتن از یک افتخار ملی و جهاد تبیین و امیدوار کردن مردم است. در حال حاضر آمادگی برای تولید از فاز ۱۱ وجود دارد و در اولین فرصت آن را به صورت رسمی اعلام می‌کنیم. پیش‌بینی‌ها حاکی از ان است که تا قبل از زمستان 1402 از این فاز بهره‌برداری شود.

خجسته‌مهر ضمن تبریک روز خبرنگار، «داشتن تفکر ملی» و «رعایت انصاف» در مسیر تبیین اقتدار اقتصادی کشور را برای خبرنگاران لازم دانست و مسئولان را به صبر در برابر تلخی صراحت لهجه خبرنگاران دعوت و اظهار کرد: حق نداریم جسارت خبرنگاران را منکوب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مطالبات خبرنگاران هرچند ناخوشایند باشد از سوی ما بررسی می‌شود. هنر این است که اشتباهات گذشتگان را تکرار نکنیم و در حد مقدورات کشور عمل کنیم.

معاون وزیر در انتها با بیان اینکه تا رسیدن به مطلوب فاصله داریم و باید تلاش زیادی انجام دهیم، تاکید کرد: نمی‌توانیم بدون آرمان‌ها در مسیر صنعت حرکت کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم