بازدید 2547

مخالفت تلویحی نخست‌وزیر دانمارک با سوزاندن قرآن

مت فردریکسن نخست‌وزیر دانمارک برای اولین بار درباره آتش زدن قرآن در کشورش صحبت کرد و گفت: ممنوعیت احتمالی آتش زدن کتب مقدس آزادی بیان را محدود نمی‌کند.
کد خبر: ۱۱۸۶۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ 04 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از پولیتیکو، فردریکسن در مصاحبه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، افزود: من این را محدودیتی برای آزادی بیان نمی‌دانم که نمی‌توانید کتب مقدس را بسوزانید.

هفته گذشته، تظاهرکنندگان راست افراطی تظاهراتی علیه اسلام ترتیب دادند و نسخه‌هایی از قرآن را در مقابل سفارتخانه‌های مصر و ترکیه در کپنهاگ سوزاندند.

روز یکشنبه لارس لوکه راسموسن وزیر خارجه دانمارک این اقدامات را محکوم کرد و گفت: تعداد کمی از افراد، نماینده جامعه دانمارک یا ارزش‌های این جامعه نیستند.

فردریکسن در ادامه بی بیان اینکه در رابطه با این موضوع دو خطر ما را تهدید می‌کند، افزود: خطر اول یک خطر امنیتی مشخص است و خطر دوم اینکه در زمانی که ما تلاش زیادی صرف ایجاد مشارکت و اتحاد می‌کنیم، این کار باعث می‌شود که در صحنه بین‌المللی منزوی شویم.

آتش‌سوزی‌های اخیر قرآن در کشور همسایه دانمارک یعنی سوئد نیز باعث اعتراض بین‌المللی شده است. دولت‌های ایران، عراق، اردن، قطر، عربستان سعودی، ترکیه، امارات و لبنان این آتش‌سوزی‌ها را محکوم کردند یا برخی از روابط اقتصادی یا سیاسی خود را با استکهلم به حالت تعلیق درآوردند.

در ماه ژوئن رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هشدار داد اگر سوئد با قرآن سوزی‌های مکرر به بی‌احترامی به ترکیه و جامعه مسلمانان ادامه دهد، ممکن است الحاق سوئد به ناتو را متوقف کند.

در ماه جولای صدها معترض در واکنش به صدور مجدد اجازه آتش زدن قرآن از سوی استکهلم، به سفارت سوئد در بغداد حمله کردند.

به گزارش ایرنا، دو مرد روز دوشنبه ۹ مرداد مقابل پارلمان سوئد در شهر استکهلم دوباره اقدام به آتش زدن قرآن کریم کردند.

سلوان مومیکا و سلوان ناجم بعد از هتک حرمت قرآن کریم صفحاتی از آن را مقابل جمعیت آتش زدند. این افراد در اواخر ماه ژوئن در بیرون مسجدی در استکهلم قرآن را مورد هتک حرمت قرار داده بودند.

در سال‌های اخیر برخی از کشورهای اروپایی و به خصوص حوزه اسکاندیناوی صحنه تعدی و هتک حرمت مقدسات مسلمانان بوده است. در سایه حمایت پلیس سوئد، راست گرایان افراطی اقدام به آتش زدن قرآن کریم کرده و اعتراض‌های مسلمانان نیز با سرکوب روبرو شده است.

«سلوان مومیکا» فرد تندرو ۳۷ ساله عراقی الاصل چند هفته پیش با مجوز پلیس سوئد و در حضور ده‌ها نفر یک جلد قرآن کریم را در برابر مسجد جامع استکهلم آتش زد که با موج محکومیت گسترده بین المللی روبرو شد.

دستگاه قضایی و دولت عراق در سایه تاکید مقامات و شخصیت‌های سیاسی و دینی و اقشار مختلف مردم، خواهان استرداد وی به عراق برای محاکمه شده‌اند.

وزارت اطلاعات ایران نیز سوم مرداد ماه با انتشار اطلاعیه‌ای مستندات جدیدی از وابستگی فرد هتاک به قرآن کریم در سوئد را منتشر کرد و نوشت: پروژه‌ مومیکا ماموریت ابلاغی صهیونیزم با هدف انحراف افکار عمومی مسلمانان از آن جنایت وحشیانه بوده است.

نهاد اطلاعاتی ایران اعلام کرده است: دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۹ میلادی او را رسماً به خدمت می‌گیرد و رابطی اطلاعاتی برایش تعیین می‌کند. ماموریت جاسوسی از مقرها و رهبران گروه‌های مقاومت عراق به‌ ویژه در استان نینوا از جمله ماموریت‌های محوله به وی بوده است.

وزارت اطلاعات ایران می‌گوید: مومیکا پس از خدمات فراوانش به دستگاه جاسوسی صهیونیست‌ها، درخواست انتقال به یک کشور اروپایی را ارائه می‌دهد. عوامل رژیم اشغالگر نیز با این ارزیابی که «مومیکا در قبال امکان اقامت در اروپا، به هر ماموریتی تن می‌دهد»، اقامت و سپس تابعیت پادشاهی سوئد یعنی حیاط خلوت سرویس جاسوسی رژیم غاصب صهیونیستی را به این عنصر پلید خیانت‌پیشه اعطاء می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست