بازدید 2955

نام‌نویسی پیاده روی اربعین چگونه است؟

به دنبال ابهام‌هایی درباره نام‌نویسی اربعین، معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت این فرایند را توضیح داد.
کد خبر: ۱۱۸۵۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹ 02 August 2023

به گزارش ایسنا، نام‌نویسی اربعین به طور رسمی از چهارم مردادماه ۱۴۰۲ آغاز و گفته شده که مرزها برای خروج زائران اربعین از اول ماه صفر برابر با ۲۷ مردادماه آماده خواهند بود. طبق تاکید ستاد اربعین و وزارت کشور، سفر اربعین تنها درصورتی امکان‌پذیر است که زائران در سامانه سماح که زیرنظر سازمان حج و زیارت است، ثبت‌نام کرده و گذرنامه معتبر نیز دریافت کرده باشند.

وجود برخی محدودیت‌ها و برخی ابهام‌ها در فرآیند ثبت نام معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت را بر آن داشت تا درباره چگونگی نام‌نویسی در سامانه سماح توضیحاتی بدهد. حمیدرضا محمدی با اشاره به اینکه این سامانه بازطراحی و بازنویسی شده است، گفت: دانستنی‌های مرتبط با سفر، ملاحظات دستگاه‌های مختلف اعم از بهداشتی و درمانی، کنسولی، آموزشی و فرهنگی و دانستنی‌های مرزها در این سامانه وجود دارد و متقاضیان می‌توانند این اطلاعات را در سامانه سماح  مشاهده و مطالعه کنند.

به گفته معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، متقاضیان پس از ثبت اطلاعات مربوط در سامانه باید تلفن شخصی خود را ثبت کنند. ثبت تلفن برای ارتباط و اطلاع‌رسانی‌های به‌موقع به زائران است. همچنین در اختیار داشتن تلفن در امداد و امور گمشدگان نیز راه‌گشاست.

محمدی افزود: براساس تأکید وزارت بهداشت که از طریق سامانه سماح نیز اطلاع‌رسانی شده است، بخشی از بیماران از سفر اربعین منع شده‌اند و به دسته‌ای از بیماران نیز توصیه شده است که حتی‌الامکان اعزام نشوند که حتما مورد توجه متقاضیان گرامی قرار گیرد.

او با بیان اینکه امکان نام‌نویسی به صورت گروهی برای سفر اربعین فراهم است، گفت: افرادی که به صورت خانوادگی یا گروهی مشرف می‌شوند حتما نام‌نویسی را به صورت گروهی انجام دهند؛ چراکه این اقدام در تسهیل خدمت‌رسانی مطلوب‌تر همانند امداد و راهنمایی گمشدگان مؤثر است.

متقاضیان زیر ۱۸ سال می‌توانند به صورت گروهی و از طریق یک سرگروه در سامانه سماح برای پیاده‌روی اربعین ثبت‌نام کنند.

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت درباره انتخاب مرز خروجی در سامانه سماح نیز توضیح داد: برای تسهیل و مدیریت فرایند اعزام از مرزهای شش‌گانه باید مرز خروجی هنگام ثبت‌نام مشخص شود؛ چراکه برای خروج از هر مرز یک ظرفیت در نظر گرفته شده است، یعنی اگر سقف خروجی از یک مرز به صورت روزانه به پایان برسد، زائران باید تاریخ دیگری را انتخاب کنند، یا اگر اصرار به تشرف در یک تاریخ مقرر دارند اما سقف مرز انتخابی پر شده است، می‌توانند مرز دیگری را انتخاب کنند.

او با اعتقاد بر این‌که انتخاب مرز خروجی در کنترل خروجی زائران و نظم در تردد ضروری است، اظهار کرد: زمانی که متقاضیان، تاریخ و مرز خروجی را انتخاب کنند، نموداری از تردد روزانه سال گذشته زائران به آنها نشان داده می‌شود که شرایط روزهای پرتردد سال گذشته را ملاحظه کنند و قطعا این روند درتصمیم گیری مطلوب مؤثر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست