بازدید 2429

هشدار ۳ کشورآفریقایی به هرگونه مداخله نظامی در نیجر

دولت‌های گینه، مالی و بورکینافاسو، در بیانیه‌ای مشترک ضمن حمایت از کودتاگران در نیجر هشدار دادند که هر گونه مداخله نظامی در نیجر به معنای اعلام جنگ علیه این کشورها خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۸۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۰ 02 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، در پی وقوع کودتای نظامی در نیجر و یورش مردم این کشور به سفارت فرانسه، فرماندهان نظامی مالی، بورکینافاسو و گینه درباره هرگونه دخالت نظامی در نیجر هشدار دادند.

وبگاه «روسیا الیوم» گزارش داد که سران نظامی دولت گینه و همچنین دولت‌های مالی و بورکینافاسو، شامگاه روز گذشته (دوشنبه) در بیانیه‌ای مشترک حمایت خود را از کودتای نیجر اعلام و تاکید کردند تحریم‌های جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) علیه نیجر نامشروع و غیرقانونی است.

در همین راستا، فرماندهان نظامی دولت گینه در بیانیه خود ابراز امیدواری کرد که مقامات جدید نیجر پس از کودتا با تلاش خود گامی در راستای تحقق هر چه بیشتر ثبات و صلح در نیجر و منطقه بردارند.

بر پایه این گزارش، «مامدی دومبویا» رئیس جمهور گینه در بیانیه‌ای هشدار داد که «اگر کسی به دلیل تسلط نظامی کودتاگران جرأت حمله به نیجر را داشته باشد، ما آن را به عنوان یک جنگ علیه آنها اعلام می‌کنیم و ارتش خود را برای دفاع از این کشور اعزام می‌کنیم.»

گفتنی است گارد ریاست جمهوری نیجر، بعدازظهر روز چهارشنبه هفته گذشته، علیه «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور کودتا کرد و روز جمعه رسماً تلویزیون ملی این کشور خبر داد «عبدالرحمن تچیانی» رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.

در پی این اعلام، مقامات نظامی نیجر از احتمال مداخله نظامی فرانسه و چند کشور آفریقایی در این کشور خبر دادند و از مردم خواستند در اعتراض به دخالت‌های فرانسه به خیابان‌ها بیایند. هزاران نفر از مردم نیجر بعد از این فراخوان مقابل سفارت فرانسه تظاهرات بر پا کردند و برخی نیز به مقر سفارت فرانسه هجوم بردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم