بازدید 3408

ماجرای انتشار تصویر حاشیه ساز از یک پیام رسان داخلی

به دنبال انتشار یک تصویر از یک پیام رسان داخلی مبنی بر دسترسی به پیام های کاربران و حاشیه های ایجاد شده، وزیر ارتباطات به تازگی تاکید کرد که احدی حق ندارد به اطلاعات خصوصی کاربران دسترسی داشته باشد. این مکانیسم برای پایش گروه‌ها و کانال‌ها برای محتوای غیرمجاز است که در پیام‌رسان‌های خارجی هم وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۸۵۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹ 28 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، اواخر هفته گذشته تصاویری که گفته می شد متعلق به کارمند یک پیام رسان داخلی است و از دسترسی به پیام‌های رد و بدل شده کاربران آن حکایت داشت در فضای مجازی منتشر و حواشی را ایجاد کرد. به دنبال مسئله رخ داده این پیام‌رسان داخلی (بله) توضیحاتی در این زمینه ارائه و تأکید کرد که امنیت و داده‌های شخصی کاربران، جزو خط قرمزهای این پیام‌رسان است و با تمام وجود از آن حفاظت می‌کنند و این موضوع  بیش از ۷ سال که از عمر این پیام‌رسان می‌گذرد، همواره مورد تأکید آن بوده است.

این پیام‌رسان توضیح داد که به عنوان یک پلتفرم، تمام پلتفرم‌های دیگر موظف است تدابیر لازم را برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ها و حفظ امنیت، دربارهٔ فعالیت کاربران خود در پلتفرم، اتخاذ کند و آنچه در این تصویر از صفحهٔ مانیتور منتشر شده، مربوط به ابزار اجرایی همین موضوع است. این توضیحات درحالی از سوی این پیام رسان منتشر شد که صبح روز شنبه سازمان فناوری اطلاعات ایران، جلسه‌ای با مدیران ارشد این پیام‌رسان برگزار کرد و از آنها خواسته شد تا توضیحات خود درباره تصویر منتشر شده را ارائه کنند. درهمین رابطه این سازمان اخیرا بیانیه ای درباره اتفاق رخ داده منتشر کرد.

آنگونه که در بیانیه این سازمان آمده است طبق بررسی‌های انجام‌شده، سامانۀ مقابله با کلاهبرداری و محتوای غیراخلاقی در کانال‌ها و گروه‌های عمومی این پیام‌رسان به‌ طور کامل از سامانه‌های اصلی این پیام‌رسان جداست. محتوای درون این کانال‌ها و گروه‌ها طبق سند قوانین و شرایط استفاده از پیام‌رسان، به عنوان مصداق محتوای عمومی معرفی شده است. بنابراین محتوای عمومی مورد اشاره در این سامانه با هدف شناسایی و حذف محتویات کلاهبرداری مانند فیشینگ و لینک‌های مضر و محتواهای غیراخلاقی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این سازمان تأکید کرد با بررسی بخش‌های مختلف این سامانه مشخص شد که اپراتور امکان مشاهده اطلاعات خصوصی کاربر ارسال‌کننده محتوا در کانال‌ها و گروه‌های عمومی مانند ایدی کاربر، نام ارسال‌کننده و شماره‌ تلفن را ندارد، بنابراین با توجه به این توضیحات، در این مورد هیچگونه نقض حریم خصوصی مشاهده نشده و امنیت استفاده کاربران از پیام‌رسان بله همانند گذشته تامین است.

موضوعی که عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم در صحبت‌های اخیر خود به آن اشاره و تأکید کرده و درباره این موضوع گفته است بعد از انتشار این تصویر به همکاران سازمان فناوری اطلاعات ماموریت دادم تا بررسی کنند. جلساتی برگزار و مستندات ارائه و دیروز هم بیانیه‌ای صادر شد. کاملاً به مردم اطمینان خاطر می‌دهیم هم پیام‌رسان «بله» و هم سایر پیام‌رسان‌های ایرانی حافظ امنیت و حریم خصوصی کاربران هستند و این خط قرمز ما در وزارت ارتباطات است.

وی افزود: درباره آن عکس هم توضیح داده شد که برای رسیدگی به گزارشات مردمی بوده است. در پیام‌رسان‌های خارجی هم می‌توان گزارش محتواهای غیرمجاز را ارائه و به آن رسیدگی کرد. به  هیچ‌وجه هویت افراد در این بررسی‌ها مشخص نمی‌شود.

او تأکید کرد: بارها گفته‌ام که احدی حق ندارد به اطلاعات خصوصی کاربران دسترسی داشته باشد. این مکانیسم برای پایش گروه‌ها و کانال‌ها برای محتوای غیرمجاز است که در پیام‌رسان‌های خارجی هم وجود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۳
به قول اون دوستمون شما برای جریم خصوصی احترام قایل بودید اصلا پیام رسان داخلی راه نمی انداختید!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
من که مطمئنم سه تا تیک می خوره...
ماست مالی
من هم باور کردم :))
شما گفتید ؟ ملت هم باور کرد؟
مردم برداشت لازم از اهداف و عملکرد پیم رسانهای داخلی را دارند و کنترل محتوا هدف اصلی پیام رسانهای داخلیست.
آره جون خودت. تو راست میگی.
خیلی ممنون...... تو گفتی و ما هم باور کردیم!!!
صداقت ادامه دار مسولان که از قدیم زبانزد بوده سبب شده تمام حرفهاشون برای ما حکم سند رو پیدا کنه و بعد از صحبتهاشون حس خوشایند اعتماد سراسر وجود شنوندگان و بینندگان رو فرا بگیره
متاسفانه مسئولین در سطوح مختلف هیچ جایگاهی بین مردم ندارند و قریب به اتفاق مسئولین مم دونند که نمایندگان واقعی ملت نیستند.
خوب اگر ای دی و اسم افراد رو ندارن و نمیتونن به پیامهاشون مرتبطش کنن اونوقت چیو کنترل میکنن پس!؟ مثلا اگه دیدن طرف داره کلاه برداری میکنه چکار میکنن!!!!؟ :)))))) خوبین شما!؟ چه خبر!؟
مگر ادمی نادان و نااگاه باشد که مطالب خصوصی اش را در پیام رسان داخلی بگذارد....
راست میگه منم موافقم احدی حق ندارد به اطلاعات خصوصی کاربران دسترسی داشته باشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست