بازدید 15280
ابربدهی ۳۹۱ هزار میلیارد تومانی روی میز بانک مرکزی؛

ردپای جراحی اقتصادی دولت در جهش ۱۶۸ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی

به تازگی با انتشار خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی، یکی از مواردی که مورد توجه قرار گرفته، حجم قابل توجه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و از همه مهم‌تر جهش آن نسبت به سال‌های گذشته است؛ اتفاقی که باعث شد تا بانک مرکزی شفاف سازی کند.
کد خبر: ۱۱۸۴۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹ 24 July 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در حالی که جدیدترین گزارش رسمی از تغییرات نقدینگی در سال گذشته نشان می‌دهد در پایان اسفندماه سال قبل، حجم نقدینگی کشور با رشد ۳۱.۱ درصدی نسبت به سال قبل‌تر به بیش از ۶ هزار و ۳۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده است، این حجم از نقدینگی در کنار رشد ۴۲.۴ درصدی پایه پولی در ایستگاه ۸۵۹ هزار میلیارد تومانی، باعث نگرانی‌هایی میان فعالان اقتصادی و مردم شد، زیرا همان طور که می‌دانیم، یکی از اجزای پایه پولی، میزان مطالبات بانک مرکزی از بانک هاست که این پارامتر در سال گذشته با رشد نزدیک به ۱۶۸ درصدی مواجه بوده است.

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در قله جدید

جهش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در دوازده ماه سال گذشته به گونه‌ای بوده که این بدهی بانک از رقم ۱۴۶ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۰ به رقم بی سابقه بیش از ۳۹۱ هزار میلیارد تومان رسیده است، در حالی که بدهی دولت به بانک مرکزی با رشد کمتری همراه بوده و به ۳۸.۵ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ رسیده است.

پشت پرده این جهش عجیب چیست؟

بانک مرکزی در واکنش به حواشی به وجود آمده پیرامون رشد قابل توجه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و همچنین رشد پایه پولی در سال قبل، اعلام کرد: بخشی از افزایش رشد پایه پولی در ماه‌های پایانی سال گذشته، به دلیل اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه و جریمه بانک‌های خاطی با استفاده از افزایش نسبت سپرده قانونی بوده و نیز اتخاذ سیاست تنظیمی افزایش سپرده قانونی در راستای تحقق هدف گذاری رشد ۳۰ درصدی نقدینگی در سال ۱۴۰۱ بوده است.

این امر باعث شده بانک‌هایی که حساب ذخایر مازاد کافی نزد بانک مرکزی نداشته اند، منجر به افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از یک طرف و افزایش سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی از طرف دیگر شود. در این حالت درست است که پایه پولی افزایش یافته، ولی در عمل پولی از طرف بانک مرکزی به حساب ذخایر مازاد بانک‌ها نزد بانک مرکزی واریز نشده و به عبارت دیگر، این پول به اقتصاد تزریق نشده است؛ لذا این نگرانی که این افزایش در پایه پولی منجر به افزایش نقدینگی در ماه‌های آینده می‌شود، بی مورد است. ضمن اینکه در نتیجه اجرای این سیاست ضریب فزاینده نقدینگی اقتصاد از مقدار ۸ در سال ۱۴۰۰ به ۷.۳۶  در سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا نمود.

همچنین دو علت مهم دیگر کاهش موجودی حساب ذخایر مازاد یا آزاد بانک‌ها در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال‌های گذشته و در نتیجه افزایش بدهی آن‌ها به بانک مرکزی در این سال نسبت به قبل، یکی بواسطه کاهش تزریق پول پرقدرت از طرف بانک مرکزی به حساب ذخایر مازاد بانک‌ها نزد بانک مرکزی از محل افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بود؛ بدین صورت که در سال‌های قبل از آن بانک مرکزی به منظور تامین ارز مورد نیاز با نرخ ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی، به میزان مابالتفاوت ریالی عملیات خرید و فروش ارز به خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی اضافه می‌نمود.

در نتیجه این اقدام به میزان قابل توجهی پول پر قدرت به شبکه بانکی وارد می‌شد و بدین وسیله میزان ناترازی نقدینگی ساختاری موجود شبکه بانکی تا حد زیادی از این طریق تعدیل می‌شد، اما با اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها از خرداد ماه سال ۱۴۰۱ منجر به این شد که افزایش قابل توجه پایه پولی و توامان رفع ظاهری ناترازی شبکه بانکی بواسطه عملیات مذکور تا حد زیادی در نتیجه اجرای طرح مذکور برطرف شود و لذا دیگر شاهد افزایش نقدینگی و در نتیجه ایجاد تورم مزمن و بلندمدت در نتیجه اجرای آن سیاست در اقتصاد نباشیم.

علت دوم هم اینکه در سال‌های گذشته حجم مطلوبی از نقدینگی بخش دولتی (اعم از دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی) در شبکه بانکی بود و با عنایت به سهم بالای منابع بخش دولتی در اقتصاد کشور از این محل به میزان قابل توجهی از نقدینگی مورد نیاز شبکه بانکی تامین می‌شد؛ اما با اجرای تقریباً کامل قانون حساب واحد خزانه و تمرکز منابع نقدی بخش دولتی نزد بانک مرکزی از سال ۱۴۰۱ به میزان زیادی از نقدینگی موجود در شبکه بانکی کاسته شد.  

در مجموع به دنبال اجرای دو سیاست درست مذکور عمق بازار بین بانکی و متعاقباً رفع ناترازی نقدینگی بانک های کشور از طریق بازار مذکور تا حد زیادی کمتر شد و در نتیجه این موضوع، منجر به بروز افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی گردید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۹
اگر از این تیم اقتصادی کارنابلد و بی تجربه ی دولت نتیجه ی مثبتی در جهت معیشت مردم درآمد( که البته محال است) بدانید برای آن هم تصمیم دیگری گرفته بودند و برعکس از آب درآمده. متاسفانه بین مجلس و دولت رفیق و رفیق بازی شده چرا که عملکرد خاندوزی فاجعه بار است ولی چون قبلا با همین مجلسیون نشست و برخاست داشته، هیچ که هیچ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
کاملا موافقم
درست گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
چیزی به نام اقتصاد اسلامی وجود ندارد.
اساس بانکداری بر پایه گرفتن و دادن سود و بهره (ربا) است. ضمن آنکه در صدر اسلام نه بورس بوده، نه چک و سفته بوده و نه حواله و.......
ناشناس
| Germany |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
شنبه ۲ روز پیش یارانه غیر قابل برداشت که از پارسال روی حسابم امده بود را از حساب بانک من بدون سوال ، توسط بانک برداشت
شد
دقیقا مثل سال ۸۹ که دست توی حسابهای بانکی بردند
فرزین از همان تیم اقتصادی است و این کار را الان انجام دادند

اقای قالیباف خیلی به استاد فرزین اعتقاد داشتید و صالح آبادی را مجبور به کنار رفتن کردید
بفرمایید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
باید بانکداری اسلامی به همت حوزه علمیه هرچه سریع تر در نظام بانکی کشور ساری و جاری شود.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
ناشناس 11:51
یعنی الان ما بانکداری غیر اسلامی داریم؟
یعنی بانکداری کافری؟
تو حکومت اسلامی؟
شما از آلبانی نشین ها نیستید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
حجم کل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ جهش ۱۶۷/۴ درصدی داشته و رقم ۳۹۱ هزار میلیارد تومان را ثبت کرده است. این در حالیست که رشد این بدهی در سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۴/۹ درصد و در سال ۱۳۹۹ معادل تنها ۵/۸ درصد بود. همین موضوع عامل اصلی و احتمالی بحران پیش رو است
چرا مردم باید تاوان بانک آینده را بدهند؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
چاپ ۵۷ هزار میلیارد تومان پول برای بقای بانک آینده!

?بانک آینده به عنوان یکی از ناسالم‌ترین بانک‌های کشور، سال گذشته با اضافه برداشت ۵۷ هزار میلیارد تومانی از بانک مرکزی، عملا ۲۵ درصد از رشد پایه پولی را به خود اختصاص داد.
?به عبارت دیگر، یک چهارم از کل پولی که در سال ۱۴۰۱ چاپ شده، برای سرپا ماندن بانک آینده بوده و کل اقتصاد ایران ۷۵ درصد دیگر را تشکیل داده‌اند!
?این بانک به دلیل تخلفات عمده مدیرانش در ادوار گذشته، روزانه ۱۶۰ میلیارد تومان یعنی ماهانه حدود ۴۸۰۰ میلیارد تومان زیان جدید خلق می‌کند.
?بانک آینده و شرکت‌های زیرمجموعه اش سال گذشته ۶۳.۳ هزار میلیارد تومان زیان جدید ایجاد کردند؛ یعنی ۳.۶ برابر زیان گروه خودروسازی ایران خودرو و  ۲.۸ برابر زیان گروه سایپا!
?هم‌چنین بانک آینده طی سال‌های گذشته ۷۵ درصد از کل تسهیلات خود یعنی ۱۲۹ هزار میلیارد تومان را به شرکت‌ها و اشخاص مرتبط با خودش پرداخت کرده است. 
?آمار و ارقام موید آن است که این بانک با هدف تامین مالی شرکت‌ها و اشخاص مرتبط با خود تشکیل شده است اما هزینه ناترازی آن به کل اقتصاد ایران و مردم تحمیل می‌شود.
مه لقا خانو.................م
خب خداروشکر مشکلی نیست... کسایی که پس انداز غیر ریالی دارن به راحتی برن به ریال تبدیل و تقدیم بانک ها کنن...
وقتی چاقو جراحی را به هر نه قمر بدی خوب نتیجه اش به جز مرگ نخواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
مگرکسی چاقوی جراحی دست کسی داده حضرات باهرچه دم دستشان باشد حراحی میکنندوشکم پاره میکنند
خیلی از مردم ، از جمله من اطلاعاتی در خصوص این مباحث پیچیده و فنی نداریم.روال کار در رسانه ها و دیگر کشورها اینجوریه که ، در کنار ادعای مطرح شده مسولین ، معمولا کارشناسان فن به تجزیه و تحلیل میپردازن تا ذهن جامعه را باز کنند و در پی آن مطالبات شکل میگیره.
اینکه شخصی بیاد و بطور کلی و با استفاده از اصطلاحاتی که البته میداند به چالش کشیده نخواهد شد ، حرفی بزنه و بره ، اسمش هر چی که باشه ، ارایه شفافیت نیست.
یه موضوع دیگه آمار و ارقام هست . اینکه چه نهادها و سازمانهایی ارائه اطلاعات میکنن و کدام نهاد بررسی و صحت آنها را به عهده داره و
از آن مهمتر دسترسی کارشناسان به آمار و ارقام هست که ظاهرا ، چنین مواردی اصلا وجود نداره و
کاملا یک طرفه حرفی و استدلالی اراده میشه و همه باید تمکین کنند که همین موارد ، از ریشه های اصلی وضعیت اسفناک اقتصاد کشور بوده و هست .
اعلام این قبیل بدهکاران و اختلاس گران بدون اعلام نام ها و یا برخورد قاطع با این افراد بیشتر جنبه تحقیر مردم را ایران دارد تا مثلا شفاف سازی یا برخورد قانونی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
قشنگ معلومه که خبرو اصلا نخوندیاااا
چه می کنه این ابراهیم رییسی با کابینش بر سر اقتصاد ؟
چه جراهی میکنند تا الان هیچ کس نتونست اینطوری اقتصاد را جراحی کنه ؟
دمت گرم چنانکردید که ملت دیگر نای سر راست کردن وکمر راست کردن ندارند ؟
احسنت؟؟...
وقتی هدایت یک اتوبوس را به یک راننده بی تجربه و فاقد مهارت بدهید، یا به دره سقوط می کتد، یا چپ می کند، یا شاخ به شاخ می کند و یا یاتاقان می سوزاند. در هر حال مسافران خسارت می بینند.
چه عالی
هیچ دشواری هم نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
)))):
متاسفانه عموم بدهکاران بانکی که از تسهیلات ارزی در سال های گذشته استفاده کرده اند و به دلایل مختلف از جمله تحریم ها، تورم، ضعف اقتصادی و ناکارآمدی سیستم بانکی متوجه ضررهای فراوانی شده اند، و امروز آنها را ابربدهکار معرفی میکنیم، منشا همه مشکلات آنها دولت های سنوات خیر یعنی از دوره ریاست جمهوری دکتر احمدی نٰژاد، دکتر روحانی و دکتر رپیسی هستند همه آنها در ابتدا دلار آمریکای 10 هزار تومانی گرفته اند و متضرر شده اند و حالا باید دلار 50 هزار تومانی پس بدهند ولی توانایی آنرا ندارند. باید راه چاره پیدا کرد این روند ادامه پیدا کند و دلار 100 هزار تومان شود بدهی آنها 10 برابر میشود و قطعا پرداخت بازپرداخت آنرا ندارند. این مسپله به تولید و بازرگانی خارجی ضربه سنگین ومهلکی وارد خواهد کرد.
بانکها تا کنون فقط عامل بدبختی بوده اند
خلاصه داستان اینه که استاد رییسی فرمودند از بانک مرکزی برداشت نکردند تا نقدینگی افزایش پیدا کنه و مثل دولت قبلی تورم ایجاد کنند! به جاش از سایر بانک اضافه برداشت کردند که باعث افزایش بدهی این بانک ها به بانک مرکزی شده اند که نتیجش همونه یعنی افزایش نقدینگی! وقتی کشور درامدزایی نداره چاره ای جز این ندارین کهبا همین روش های تورن زا کشور رو بچرخونید.
? همتی: چاپ ۲۶۶ هزار میلیارد تومان ظرف یک‌سال نگران‌کننده است؛ جدی بگیرید

رئیس اسبق بانک مرکزی در توییتی نوشت: آقای رییسی، ۲۶۶ همت چاپ پول ظرف یک‌سال در دولت سیزدهم مایه نگرانی است، جدی بگیرید. کاهش شتاب رشد نقدینگی با هزینه سیستم ناتراز بانکی، یعنی پرداخت سپرده قانونی با اضافه برداشت بیشتر، فقط ریسک بانک‌ها را تشدید می‌کند‌. این روش، پتانسیل برگشت شتاب رشد نقدینگی در میان‌مدت را در بر دارد

?چاپ اسکناس بدون پشتوانه بدتر از چاپ اسکناس تقلبی است و یک جنایت بشمار می رود. حال اگر کسی اسکناس تقلبی وارد بازار کند دستگیر و مجازات سخت می شود ولی روزانه میلیاردها اسکناس بدون پشتوانه و بی ارزش چاپ می کنند و به کسی هم پاسخگو نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
تقلب وقتی وحشتناک تر میشود که با این پولهای تقلبی ارز کف بازار را هم به پایین ترین نرخ جمع می‌کنند و بعد به بالاترین قیمت به مردم میفروشند
اصلا در کشور مشخص نیست که چه کسی راست می گوید و چه کسی دروغ
بنظر من مهمترین موضوع در این کشور این است که چوب در آستین دروغگو کنند تا کسی جرات نکند تحلیل دروغ تحویل مردم بدهد
در روایت ها داریم که از پنج نفر دوری کن و یکی از آنها فرد دروغگو است چون دروغگو دور را برای تو نزدیک و نزدیک را برای تو دور می کند و باعث سردرگمی می شود

من در یک منبع معتبر دیگر خواندم که:
نه تنها رویه رایج چاپ پول برای تامین کسری بودجه کمتر نشده، بلکه با شدت بیشتر و با هزینه بالاتر انجام شده است

چه کسی راست و چه کسی دروغ می گوید؟؟؟؟
ای کاش یک شیر پاک خورده ای به موضوع تسهیلاتی که هر سال بانک ها به پرسنل خودشون می دن و بار تورم اون رو مردم مجبورن تحمل کنن، ورود می کرد. بماند بار تورم ناشی از تسهیلات هزار میلیاردی که بانک ها به اصحاب رانت میدن.
پاسخ ها
مری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
دوست عزیز یک اقتصاددان و استاد دانشگاه به این موضوع ورود پیدا کرده و تخصصی هم بحث و ثابت کرده ولی ایشان و خانواده‌شان تهدید به مرگ شده اند. (نامشان محفوظ است)
تا بانکها به معنی واقعی ملی و از تعداد آنها کاسته نشود اوضاع همین است که بدتر هم می شود
عزیزم تورم یک پدیده جوی نیست که به هر چیزی بشه نسبت داد
تنها و تنها دلیل تورم چاپ پول بدون پشتوانه توسط دولت هست، وگرنه هیچ عامل دیگری حتی وام های کلان هم سبب ایجاد پدیده تورم نمی شوند
سیستم فشل
تابانکهای خصوصی جمع نشن اقتصاد درست نمیشه
اژدها هفت سر بانک و شرکتها دست کیست تحقیق کنید
با پول بی پشتوانه دارن ملک و طلا و دلار و شرکتها رو میخرن به زودی یک درصد مالک کل مملکت میشن
مدیران باید اول خودشان را جراحی کنن
جراحی را به اهل تخصصش می دهند نه به هر پیشانی سفید یا سوخته
بابا فردا صبح یک دستور فرمایشی صادر می کند بلافاصله د عرض يک ساعت کل مشکلات حل می‌شود همه‌ اش فورا هم دستور میده ولی خودش هم نمیدونه چه کار بلداست
عجیبه ؛ تندروها نیومدن کامنت بذارن و تقصیر رو بندازن گردن دولت قبل!!!!!!
شایدم تا حالا فهمیدن که رئیسی هم یکی مثل قبلی هاست و فرقی ندارن باهم..... که بعید میدونم با این حجم از تعصب جاهلانه بخوان چیزی بفهمن
جالب اینجاست که در مناظرات انتخاباتی، رئیسی همین ایراد رو از روحانی می‌گرفت. الان خودش در چاپ پول و ایجاد تورم بد تر کرد.
بنظرتون برا ۴ سال دوم با چه روئی میاد در مناظرات شرکت کنه و از کنترل قیمت بگه
سیستم یکهویی حتی در بقالی های محلی هم جواب نمیده حال اینکه فعلا ما داریم از این سیستم در سطح کلان کشوری استفاده می‌کنیم و جالب اینکه بعضی ها هم از همین سیستم یکهویی ضرر ده تعریف و تمجید میکنن. کلا همه چی درهم شده و نباید از این فشل توقع معجزه داشت.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست