بازدید 1886
۶

زاکانی: هدف‌گذاری ۳۵۳ مسجد برای تعامل با مدارس

زاکانی شهردار تهران روز گذشته- ۲۳ تیرماه- با حضور در مرکز جامعه المصطفی در شهر قم با حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی دیدار و گفتگو کرد.
کد خبر: ۱۱۸۳۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴ 15 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از سایت شهر، شهردار تهران بیان کرد: ما ۳۵۳ مسجد را در تابستان هدف گذاری کردیم تا به تعامل با ۷۰۶ مدرسه بپردازند و عملیات گسترده برای اوقات فراغت دانش آموزان ایجاد کنند. در این مسیر محتاج کمک برای رسیدن زودتر به هدف هستیم از طرفی هم چون داعیه تمدنی داریم کل داشته هایمان را در اختیار سایر کلانشهرها می‌گذاریم. ما در خصوص انتقال تجارب نیاز به ارتباط بیشتر با جامعه المصطفی و پیوستگی با آن داریم. امسال در بلژیک با شهرداران سایر شهرها جلسه داشتیم و متوجه شدیم که چقدر می توانیم به آنها کمک کنیم و انقلاب را منعکس کنیم. ما نیازمند ارتباط و انتقال تجربیات به سایر کلانشهرها هستیم.

علیرضا زاکانی شهردار تهران عصر پنجشنبه ۲۲ تیرماه با سفر به استان قم به دیدار حجت الاسلام و المسلیمن علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی(ص) رفت. عباسی در ابتدا با اشاره به اینکه جامعه المصطفی(ص) نمایندگی‌های داخلی و خارجی دارد، اظهار کرد: ما برای این نمایندگی های برون مرزی یک جهت گیری کلی مشخص کردیم که حرکت مجموعه را در آن نقطه نشان می‌دهد. جامعه تلفیقی از دو سازمان مدارس و حوزه های علمیه خارج از کشور و مرکز جهانی علوم انسانی است و در سال ۸۶ شکل گرفت. نام این مجموعه را رهبر اتقلاب انتخاب کرد و الان جامعه المصطفی در اتحادیه‌های مهم دانشگاهی دنیا عضویت دارد.

وی با بیان اینکه ما الان از ۸۳ ملیت دانش پژوه داریم، خاطرنشان کرد: این تنوع ملیتی در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی سابقه نداشته است. در دانشگاه‌های خارج از کشور هم کمتر دانشگاهی سراغ داریم که این تنوع ملیتی را داشته باشد. مرکزیت جامعه در کشور قم است و علاوه بر چند کلانشهر دیگر، یک مجموعه ویژه اهل سنت در گرگان با نگاه تبلیغی امت اسلامی شکل گرفته است. در خارج از کشور هم در حدود ۶۰ نقطه جامعه حضور دارد و در مناسبت‌ها و فرصت‌های قانونی فعالیت می‌کند و در آن بیش از ۱۵۰ رشته در سه حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ و ادبیات ارائه می‌شود.

عباسی ادامه داد: بخش عمده علوم اسلامی در قالب جدید و نوسازی شده همان دانشی است که در حوزه آموخته می‌شود (اعم از فقه سیاسی، اقتصادی، تربیتی، خانواده، محیط زیست و قضایی و ...). پیشگام علوم انسانی بعد از انقلاب هم آیت الله مصباح بودند. جامعه المصطفی با نگاه اسلامی به علوم انسانی ورود دارد. یک دانشگاه مجازی داریم که چندین هزار نفر در این دانشگاه به صورت غیر حضوری تحصیل می‌کنند. این برای مناطقی که دسترسی دشواری دارند فرصت بسیار خوبی است. همچنین موسسه آموزش‌های کوتاه مدت داریم که سالیانه بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر فعالان فرهنگی در دوره‌های متناسب با نیازشان در آنها شرکت می‌کنند.

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از دانش پژوهان خواهران هستند، تاکید کرد: نزدیک ۴۰ درصد از دانش پژوهان داخل و خارج، خواهر هستند. در خارج از کشور هم مراکز متعددی داریم که اهل سنت در آن حضور دارند. در کابل بیش از ۵۰ درصد دانش پژوهان از تاجیک و غیره اهل تسنن هستند. بعضی از مسئولین دولت جدید افغانستان هم تحصیل کرده از جامعه المصطفی هستند و این امنیتی برای مجموعه ایجاد کرده است. کسانی که وارد مرکز می‌شوند بایستی زبان فارسی را یاد بگیرند تا بتوانند در کلاس‌ها شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز یک جمعیت چند صد هزار نفره در دنیا هستند که زبان فارسی که زبان انقلاب اسلامی است را آموخته اند، اظهار کرد: ضمن اینکه اینها جمعیتی هستند که به لحاظ فرهنگی و اعتقادی گره خورده با انقلاب اسلامی هستند. در فتنه سال ۸۸ بعضی از ایرانی نماها متعرض سفارت خانه ما می‌شدند و فارغ التحصیل‌های جامعه از سفارتخانه ما دفاع می‌کردند. 

عباسی در ادامه خطاب به شهردار تهران گفت: مسئولیت شهری مرکز ایران سنگین است و انتظار می‌رود در دوره شما الگویی از یک کلانشهر دینی ارائه شود. حتی اگر ما عقب افتادگی‌هایی از گذشته داشته  باشیم که حل آن در زمان کوتاه دشوار باشد، اما ارائه یک شهر الگو به لحاظ ظاهری و معنوی مهم است. کسی که وارد ام القرای جهان اسلام می‌شود چنین انتظاری دارد و باید این هدف دنبال بشود. به لحاظ فرهنگی هم نمادهای دینی و اخلاقی باید در پایتخت مشهود باشد. در یکی دو سالی که در تهران تردد می‌کنم زحمات شهرداری برایمان روشن است. آدم احساس می‌کند وارد مجموعه‌ای می‌شود که مسئولانش تعهد و هوشمندی دارند. بنابراین این تهاجماتی که به شما می‌شود غیر عادی نیست و به خاطر همین عملکرد است.

رئیس جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه لازم است که برنامه بلند مدتی صورت بگیرد تا امور مورد نیاز تحقق پیدا کند، تصریح کرد: باید از فرصت‌های این نهاد که قابل قبول است، استفاده بشود. مثلا اداره کردن  فضاهای عمومی تاثیرگذار است و چهره فرهنگی شهر را دگرگون می‌کند. با این حال که مسئولان حواسشان است و اگر مشکلی وجود دارد از ناحیه دیگری است ولی برنامه ریزی برای امور بنیادین مانند شهرسازی مهم است. ما از غفلت‌های چند دهه گذشته آسیب بسیاری دیده‌ایم. ساختار شهری، معماری‌ها و نحوه طراحی بسیار حساس است. فرصت‌های دیگری هم هست که شهرداری باید به عنوان ظرفیت مکمل خودش حساب کند؛ مثل هیات ها و مساجد که فرصت‌هایی در اختیار یک مجموعه شهری همسو است. عمل به این اتفاق نیازمند تامین نیرو، همکاری و بودجه است ولی ما شما را به مجاهدت و خستگی ناپذیر بودن می‌شناسیم.

مدیریت شهری پیشرفت شهر تهران را با ۴ رویکرد تحولی دنبال می‌کند/ برای پیشرفت سریع پایتخت نیاز به ارتباط مداوم با جامعه المصطفی داریم

در ادامه این جلسه، علیرضا زاکانی با بیان اینکه از ابتدای مدیریت شهری به دنبال طی کردن مسیر تمدنی برای بروز و ایجاد الگوی ساخت یافته از ارزش‌ها بودیم، گفت: فکر می‌کردیم که این اتفاق باید در تهران بیفتد؛ گرچه سخت و پیچیده است، اما معلوم می‌شود اتفاق ممکنی است. وقتی در تهران می‌شود چنین کاری کرد، یعنی این اقدام قابل انعکاس به سایر شهرهای ایران اسلامی است. لذا شهر را به صورت یک مجموعه یکپارچه دیدیم و به یک واقعیتی واحد از شهر و شهروند و هویت شهری رسیدیم. شهر ما یک شهر بی هویت است؛ هویت معماری، هویت علمی، فرهنگی و اقتصادی ندارد. شهری که فاصله شمال و جنوب در آن معنادار است و کمتر از ۲۰ درصد آن سست است. شهری که خدمات در آن توزیع مناسب نشده و ماحصل این اتفاقات شرایط را به سمتی برده که آلودگی هوا و  ترافیک در آن وجود دارد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: ما یک میلیون مسکن کم داریم. سال‌های پیش تلاش می‌کردند تهران را گران کنند تا مهاجرت معکوس ایجاد شود. با این حال شهر تهران مهاجرپذیر است. در کنار همه اینها شهرداری تهران ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشت. شهرداری تهران امکانات لازم برای خدمت‌رسانی ندارد؛ به این علت که حمل و نقل عمومی ۳۴ درصد حمل و نقل تهران را شامل می‌شود و مابقی خصوصی است. در پایتخت باید ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشیم و در سال ۸۹ که بهترین دوران اتوبوسی تهران بود ما کمتر از ۵ هزار اتوبوس داشتیم. ما تهران را با حدود ۱۸۰۰ اتوبوس تحویل گرفتیم که ۹۰ درصد آن فرسوده بود. 

وی با اشاره به این نکته که ما احساس می‌کردیم که در دیدگاه تمدنی باید امکانات تهران را بسازیم، بیان کرد: کاری که ما انجام دادیم این بود که این از هم پاشیدگی تهران را با تبدیل کردن مدیریت شهری به یک نهاد خدمت گزار حل کنیم. شهر باید انسان محور باشد اما انسان محوری که مختصات آن برگرفته از مکتب الهی است. لذا همه کارکردهای ما به ۱۲ رویکرد برمی‌گردد که با ۴ رویکرد تحولی نقطه گذاری کردیم. تحول اول، تحول مدیریت شهری بود تا شهری الگو داشته باشیم. امکانی فراهم شد تا ما عملا به دنبال رشد شهرداری تهران باشیم. تحول دوم در حوزه فناوری و هوشمندسازی شهر است تا سرعت تعامل را افزایش بدهیم و یک هویت پر افتخار برای شهر ایجاد کنیم. شهرداری یک مجموعه زحمتکش است اما به دلیل تخلف عده‌ای با آبرو نیست.

زاکانی خاطرنشان کرد: ما قصد داشتیم که علاوه بر تلاش برای تبدیل شهرداری به یک نهاد انقلابی در تجربه کارکردی خودمان یک شهر هوشمند را پایه گذاری و سرعت تحولات را تسریع کنیم؛ چون شهر خیلی عقب است. تهران ۹۰۰ هزار دانشجو دارد اما اصلا به عنوان یک شهر علمی شناخته نمی‌شود. مثلا حوزه علمیه برای قم هویتی خلق کرده و همه جهان چشمشان به این حوزه است. برای همین ما می‌خواهیم یک شرایط جدیدی داشته باشیم و یک شهر هوشمند و ساخت یافته را ایجاد کنیم. لذا ۲۰۰ هکتار در وسط شهر برای تبدیل به پارک علم و فتاوری تهران اختصاص پیدا کرد تا همه دانشگاه‌ها در آنجا حضور داشته باشد و کنار آن امکانات خود را در اختیار کارخانه‌های فناوری گذاشتیم. مثلا کارخانه سیمان ری به حوزه فناوری نرم و فرهنگی تبدیل شد. کارخانه یک مجموعه ۷ هکتاری را برای دانشگاه شریف در نظر گرفتیم. همچنین ناظر به حوزه فیلم و سریال و فعالیت‌های فناورانه در شرق، غرب و مرکزیت تهران این مراکز ۱۲ خدمت را ارائه می‌کنند.

زاکانی تصریح کرد: همچنین یک ویترینی را به عنوان نمایشگاه دستاوردهای فناروی در یک هکتار مسقف در مرکز شهر ایجاد کردیم. بعد هم خدماتی را طراحی کردیم. به عنوان مثال الان دو سوپر اپلیکشین را طراحی می‌کنیم که خدمات را به مردم برسانیم. این سرمایه‌ای است که می‌شود به سایر نقاط کشور و جهان انتقال داد.

شهردار تهران گفت: هدف سوم ما تحول کالبدی شهر است. شهر باید در حوزه شهرسازی و ارائه خدمات تناسب جدی با نیاز داشته باشد. اینجا ۹ اشکال را لیست کردیم. یک راه حل مشترک درآوردیم تا از طریق نوسازی شهر بر مدار الگوهای درست شرایط را به سمتی ببریم که شهر ما به سرعت نوسازی بشود و یک الگوی جدیدی از کالبد را داشته باشد. در حاضر محلات الگوی تهران اکباتان و شهرک امید است. این محلات برای قبل انقلاب است و با فرهنگ همان زمان ساخته شده است اما قیمتش برابری با بهترین نقاط شهر می‌کند. ما قصدمان این بود که تهران را به صورت یک حوزه توسعه یافته و اثرگذار پیش ببریم که از طریق محلات الگو بتواند یک موجودیت جدید را خلق کند. لذا به یک الگویی رسیدیم. اکنون یک محله در منطقه ۱۹ شروع شده و ۷ محله تا عید نوروز شروع خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا پرونده مشکلات شهر را ببندیم، اظهار کرد: مثلا در اتوبان چمران خانه‌هایی وجود دارد که نه امکاناتی دارد نه هویتی. یا ده کن و ونک روی سر مردمش خراب می‌شود. با استفاده از کمیسیون ماده ۵ شرایطی را فراهم کردیم تا پرونده‌های نیمه کاره تعیین تکلیف بشود. در همین راستا ۵ هزار پلاک در ده کن تعیین  تکلیف شد. ما از خودمان در آنجا هزینه و برای گشایش زندگی مردم حرکت کردیم. یا مذاکره کردیم که ۵ فضا به فضاهای عمومی شهر تبدیل بشود.

زاکانی به توسعه مسیر اتوبانی در تهران اشاره کرد و گفت: یک آزادراه و دو بزرگراه در دست ساخت است که بخشی از آزادراه و یک بزرگراه امسال افتتاح می‌شود. یک تونل ۹.۸ دهم کیلومتری از میدان سپاه تا آزادگان تعیین تکلیف شده و قرارگاه خاتم به زودی کار را شروع می‌کند. همچنین اگر ۹۸ اصلاح تقاطع انجام بشود ۷۳۰ کیلومتر راه مردم کوتاه و روزانه یک میلیون لیتر بنزین در تهران کمتر استفاده می‌شود. امسال روی ۲۷ تقاطع کار می‌کنیم و همگی تا سال بعد به پایان می‌رسد. مردم باید ملموس با ماجرا درگیر بشوند. در این دوره بسیاری از نرم‌های گذشته شکسته شد. ما امسال یک و نیم میلون تن آسفالت ریختیم و الان حدود ۳۰۰ پروژه مشارکتی در تهران شناسایی کردیم که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است و چهره شهر تهران را تا سال آینده تغییر خواهد داد. طبق فرمایش رهبری سعی می‌کنیم که چهره شهر را بهبود ببخشیم. با این شیوه سال اول ۹۹ درصد بودجه و سال دوم ۱۵۸ درصد بودجه محقق شد. این اتفاق برای اولین بار در تاریخ بلدیه رخ داد در حالی که نرم ۲۰ سال اخیر ۸۷ درصد است. 

شهردار پایتخت با بیان اینکه در طرح من شهردارم ۴۶۰ هزار نفر فرم پر کردند و یک اتفاق جدی در سال گذشته بود، افزود: امسال ساخت خط یک تراموا را در تهران شروع می‌کنیم. سال گذشته کل بودجه ما از دولت برای مترو ۵۹ متر بود در حالی که ۱۴ کیلومتر افتتاح کردیم. امسال ۲۲ کیلومتر مترو در داخل تهران و ۲۰ کیلومتر هم خارج از تهران(پرند) افتتاح می‌کنیم. همچنین ساخت ۲ خط ۸ و ۹ را از امسال شروع می‌کنیم. چشم انداز ما برای تکمیل خطوط متروی پایتخت تا سال ۱۴۰۹ است تا یک شهر الگو برای مردم بسازیم. 

وی با اشاره به چهارمین تحول گفت: تحول آخر، روحی است. حال شهر ما خوب نیست. در این هدف گذاری تحرک از طریق مساجد و پیوستگی مساجد به مدارس دنبال می‌شود. در این مسیر راهی مشخص شد تا ما ۵۲ فعالیت را از طریق مساجد دنبال کنیم. این ۵۲ فعالیت منجر به ایجاد مسابقات و رویدادهای هفتگی در تهران می‌شود. تجربه اول ما در قهرمان شهر سال گذشته بود که با ۱۶ رشته ورزشی و با شرکت ۳۰ هزار شهروند همراه بود. امسال یک میلیون نفر را در ۲۰ رشته ورزشی پیش بینی کردیم. ما بهترین ارتباط را با مساجد سازمان تبلیغات برقرار کردیم. تهران ۲۳ هزار معتاد متجاهر دارد. مدیریت قبلی بر این باور بود که این هم یک سبک زندگی است. در فرحزاد ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر در کوه زندگی می‌کردند. ما یک قرارگاه اجتماعی راه اندازی و امروز ۵ هزار جا برای این افراد درست کردیم. 

زاکانی اظهار داشت: قرارگاه مسکن را نیز از سال ۱۴۰۰ راه اندازی کردیم و ۱۸۰ هزار واحد را در سال احداث می‌کنیم. سال گذشته ۱۰۴۰۰ پروانه ساخت در پایتخت داشتیم، لذا ما یک مسیری را دنبال می‌کنیم که تهران را به سمت یک الگو ببرد و زمان بندی ما تا سال ۱۴۱۰ است. امیدواریم این کار جدید باعث استحکام، ایمنی، امنیت و آسایش برای تهران بشود.

شهردار تهران همچنین بیان کرد: ما ۳۵۳ مسجد را در تابستان هدف گذاری کردیم تا به تعامل با ۷۰۶ مدرسه بپردازند و عملیات گسترده برای اوقات فراغت دانش آموزان ایجاد کنند. در این مسیر محتاج کمک برای رسیدن زودتر به هدف هستیم از طرفی هم چون داعیه تمدنی داریم کل داشته هایمان را در اختیار سایر کلانشهرها می‌گذاریم. ما در خصوص انتقال تجارب نیاز به ارتباط بیشتر با جامعه المصطفی و پیوستگی با آن داریم. امسال در بلژیک با شهرداران سایر شهرها جلسه داشتیم و متوجه شدیم که چقدر می توانیم به آنها کمک کنیم و انقلاب را منعکس کنیم. ما نیازمند ارتباط و انتقال تجربیات به سایر کلانشهرها هستیم. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۶
چه ربطی داره؟
بهتر نیست آقای زاکانی به فکر مسئولیت خود در شهرداری باشند.

چرا در کار آمخوزش و پرورش دخالت می کنند اگه لازم بود ایشان الان وزیر آموزش و پرورش بودند.

ایشان چرا دو دستی به صندلی ریاست چنگ زده اند و برای حفظ ان به دیدار علما می روند و حرف هایی میزنند که در حیطه وظیفه ایشان نیست.


!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پس به وزارت آموزش و پرورش یا وزارت فرهنگ بگیم بیاد مشکل آلودگی هوای شهر تهران رو بر طرف کنه!
هدف را اشتباه نگیری .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
اتفاقا این هدف ها برایشان نان بیشتری دارد
ذاتا از زاکانی بیشتر از این انتظار نمی رفت ایده بده. خانه هر شخصی مسجد اوست نیازی نیست هزینه های بیت المال را با این طرح های اسرافی به هدر دهید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست