بازدید 34310
مرور روزنامه‌های شنبه ۲۴ تیرماه

پیام معنادار اردوغان به پوتین / انفعال در برابر «جفای روسی» ممنوع! / دور باطل مدیریت و مربیگری فوتبال

هواپیماهای اجاره‌ای روسیه در راه ایران، آیا زمین، شهرهای ایران را یکی یکی می ‌بلعد؟ تقویت عمق راهبردی ایران در قاره آفریقا، کارشکنی بانک‌ها در پیشبرد نهضت ساخت مسکن، واکنش ها به مواضع اخیر روس ها در قبال جزایر سه گانه، چه کسی مصاحبه زنده ظریف را لغو کرد، اولتیماتوم فرزین به با‌نک ها و کارناوال‌های مناسبتی برای ایجاد شور انتخاباتی، از مواردی است که موضوع گزارش های خبری و تحلیلی روزنامه های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۸۳۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ 15 July 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز شنبه ۲۴ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که نیمی از کشور زیر هجوم ریزگرد‌ها، ادامه تحصيل بيش از يك‌هزار دانشجوي متقلب، واکنش ها به مواضع اخیر روس ها در قبال جزایر سه گانه و بانک‌ها مالکان خانه‌های خالی در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم؛


پیام معنادار اردوغان به پوتین


محمدرضا ستاری طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با تیتر پیام معنادار اردوغان به پوتین نوشت: اجلاس سران ناتو که هفته گذشته در لیتوانی برگزار شد، هرچند بار دیگر زیر سایه جنگ اوکراین قرار داشت، اما به نوبه خود حامل یک اتفاق جالب توجه نیز بود؛ اینکه ترکیه سرانجام پس از گذشت بیش از یک‌سال با عضویت سوئد برای پیوستن به ناتو موافقت کرد. این مساله در حالی رقم خورد که رجب‌طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه یک روز قبل از خبر موافقتش با الحاق سوئد به ناتو، گفته بود که شرط پیوستن سوئد به ناتو، عضویت ترکیه در اتحادیه اروپاست. با این حال هر چند این شرط غیر‌ممکن به نظر می‌رسید، اما کمتر از یک روز بعد، دبیرکل ناتو خبر موافقت اردوغان با پیوستن سوئد به این سازمان را اعلام کرد. در این رابطه تحلیلگران گمانه‌زنی‌های مختلفی کرده‌اند؛ گمانه‌زنی‌هایی که از یک سو حاکی از امتیازگیری ترکیه از غرب بود و از سوی دیگر از فشارها بر آنکارا جهت موافقت با این مساله حکایت داشت. طبق اعلام دبیرکل ناتو، قرار است سوئد با تغییر قانون اساسی خود موضوع حمایت از حزب کردستان عراق (پ‌ک‌ک) را مورد تجدیدنظر قرار دهد. علاوه بر این سوئد همزمان با اینکه از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد، گفته می‌شود که مسائل گمرکی، ویزا و صادرات سلاح را نیز به این کشور تسهیل خواهد کرد.


طبق گفته برخی از مقامات ترکیه‌ای، قرار است تحریم‌های ترکیه از سوی ایالات‌متحده لغو و همزمان بحث تحویل جنگنده‌های اف- ۱۶ به آنکارا عملیاتی شود. در این خصوص مشاور امنیت ملی آمریکا به صراحت از حمایت واشنگتن برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا سخن گفته و طبق گفت‌و‌گوهایی که وزرای دفاع دو کشور داشتند، قرار شده آمریکا در نوسازی ارتش ترکیه مشارکت کند. در سوی دیگر ماجرا، تحلیل‌ها متفاوت‌تر رقم می‌خورد، به طوری که گفته می‌شود با توجه به تحولات جنگ اوکراین، مساله اصلی اکنون یارکشی غرب برای مقابله جدی‌تر با پوتین است. از این رو با توجه به شرایط فعلی در ترکیه، غرب و به خصوص ایالات‌متحده، اردوغان را تحت فشار قرار داده‌اند و در نهایت او را ناچار به پذیرش پیوستن سوئد به ناتو کرده‌اند. در این راستا هر کدام از تحلیل‌های فوق را که در نظر داشته باشیم، نمی‌توانیم از یک مولفه اصلی که در هر دو مشترک است چشم‌پوشی کنیم؛ مولفه‌ای که حاکی از چرخش معنادار اردوغان به سمت غرب است.

در واقع دو موضوع اصلی در لا‌به‌لای خطوط این اتفاق وجود دارد که گزاره چرخش آنکارا را توجیه می‌کند: نخست اینکه اردوغان هفته پیش میزبان ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین بود و به صراحت اعلام کرد که این کشور شایستگی پیوستن به ناتو را دارد. بعد از آن بلافاصله رییس‌جمهوری ترکیه با عضویت سوئد در این سازمان نیز موافقت کرد. این موارد از آنجا حائزاهمیت است که بحث گسترش ناتو از خطوط قرمز اصلی روسیه بوده و حتی آغاز جنگ اوکراین هم به همین بهانه از سوی مسکو توجیه می‌شود. با این حال پیوستن فنلاند به ناتو، موافقت با عضویت سوئد و حمایت از الحاق اوکراین به این سازمان سیگنال‌هایی از سیاست معطوف به غرب به خصوص در دور جدید ریاست‌جمهوری اردوغان هستند؛ امری که هرچند مسکو به صراحت در قبال آن موضع‌گیری نکرده، اما صحبت‌های برخی از مقامات روسیه حاکی از عصبانیت شدید کرملین از آنکاراست. به عنوان مثال هفته گذشته بود که یک ژنرال ارشد روسیه که ریاست کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه را نیز بر عهده دارد در واکنش به آزاد کردن فرماندهان گروه شبه‌نظامی آزوف و بازگشت آنها به همراه زلنسکی به کی‌یف به صراحت اعلام کرد که ترکیه مجموعه‌ای از تصمیمات تحریک‌آمیز را طی روزهای گذشته اتخاذ کرده و در حال تبدیل شدن به یک کشور غیر‌دوست است.

او اقدامات ترکیه را خنجر از پشت نامیده و گفته که ترکیه باید به ترک ناتو و ائتلاف با مسکو فکر کند. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که رجب‌طیب اردوغان از معدود روسای دولتی است که در طول ۱۶ ماه اخیر همزمان با روسیه و اوکراین روابطی نزدیک داشته و حتی روابط آنکارا با مسکو نیز به نوبه خود راهبردی محسوب می‌شود. با این حال اقدامات اخیر ترکیه در قبال روسیه و نرمش در قبال غرب، از جمله مواردی محسوب می‌شوند که نشان می‌دهند اردوغان در دور جدید ریاست‌جمهوری خود به صورت جدی در سیاست‌های دولتش تجدیدنظر کرده است، زیرا از یک‌سو با انتخاب محمد شیمشک به وزارت اقتصاد و حفیظه غایه ارکان به عنوان ریاست بانک مرکزی فرمان تغییر جهت سیاست‌های اقتصادی را نشان داده و از سوی دیگر ضمن تلاش برای عادی‌سازی روابط با مصر و سوریه به دنبال تعمیق همکاری‌ها با کشورهای عربی خلیج‌فارس است، به طوری که گفته می‌شود یکی از اهداف سفر اردوغان به سه کشور قطر، عربستان و امارات، جذب ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌های خارجی از این سه کشور به منظور تحول در اقتصاد ترکیه است. علاوه بر این کوتاه آمدن اردوغان در قبال عضویت سوئد در ناتو و هم‌راستایی با غرب در برابر پوتین از جمله مولفه‌هایی هستند که نشان می‌دهند ترکیه برای خروج از وضعیت کنونی دست به تغییرات مهمی زده و به سمت غرب متمایل‌تر شده است.

 

انفعال در برابر «جفای روسی» ممنوع!


کورش شجاعی طی یادداشتی در شماره امروز خراسان نوشت: روابط بین الملل و ارتباط بین کشورها حتی کشورهای دوست و هم پیمان، آن قدر پیچیده است که به سادگی نمی توان درباره آن اظهار نظر و داوری کرد، اما برخی موضع گیری ها و اقدامات آن قدر دور از انتظار بلکه وقیحانه و ناجوانمردانه است که نمی توان عنوانی جز گستاخی، نمک نشناسی و ظلم و جفا بر آن گذاشت آن هم از نوع «جفای روسی» که درباره کشور و مردم ما کم سابقه نیست. فهرست ظلم ها، تعدی ها و تجاوزهای روسیه تزاری به کشورمان آن قدر بلندبالاست که در این یادداشت نمی گنجد. جداکردن بخش های بزرگی از کشورمان و الحاق آن ها به روسیه تزاری و تجاوز آشکار آنان به ایران در جریان جنگ جهانی، به توپ بستن حریم حرم رضوی و ... از جمله جفاهای روسیه آن زمان است. البته به رغم برخی مواضع روسیه به نفع کشورمان در جریان «برجام» ، گربه رقصانی ها و ایجاد مشکلات برای ایران حتی در این مساله مهم و پیش از آن کمک های فراوان سیاسی و تجهیزاتی به صدام در جنگ تحمیلی هشت ساله به کشورمان، مسائلی نیست که از یاد و خاطره مردم و تاریخ پاک شود؛ گرچه نباید برخی مواضع سازنده و موثر روسیه در زمان همین آقای پوتین درباره کشورمان را نادیده گرفت اما امضای لاوروف به عنوان وزیر خارجه روسیه پای نوشته ای که تمامیت ارضی و حاکمیت ایران را بر جزایر سه گانه تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی زیر سوال می برد، نه تنها جفا بلکه خطایی نابخشودنی است که حتما باید جبران شود و از ملت بزرگ ایران عذرخواهی کند. این که نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس چنین بیانیه ای را در مسکو به امضای روس ها می رسانند جفا و گناه و خطای استراتژیک روس ها را بسی بزرگ تر می کند و نشان می دهد که روس ها هم با وجود همکاری های زیادی که در زمینه های گوناگون با کشورمان دارند که البته در همه این موارد نیز نگاه نخست شان به منافع خودشان منعطف است، گاه در مواقع و مواضع حساس آن قدر دچار «خودشیفتگی»، «قدرناشناسی» و جفاکاری می شوند که گویا فراموش می کنند به دلیل رهیدن از «چاله» ممکن است به «چاه» بیفتند! روس ها که امروز درگیر جنگی فرسایشی با اوکراین هستند و البته تورم و گرانی در کشورشان بیداد می کند و مشکل گروه «واگنر» را به تازگی پشت سر گذاشته اند، گویا برای به دست آوردن دل کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به خصوص امارات و در موضع انفعالی نگاه داشتن آنان در قبال جنگ با اوکراین و کمک به بالا نگه‌داشتن قیمت نفت و گاز و ...
با امضای بیانیه ای که تمامیت ارضی کشورمان را درباره جزایر سه گانه ایرانی مورد تشکیک قرار می دهد و بر رسیدگی به حاکمیت این جزایر ایرانی در دادگاه بین المللی تاکید می کند، به دنبال ایجاد نوعی «مرجعیت انگاری» و «کدخدایی انگاری» نیز برای خود در منطقه هستند.


درباره این خطای بزرگ روس ها نکته دیگری نیز قابل اشاره است و آن این که گرچه چینی ها هم در اقدامی مشابه، چندی پیش البته در ریاض مرتکب خطایی استراتژیک شدند که اگر دستگاه دیپلماسی کشورمان به صورت جدی تر و موثر با آن خطا مقابله می کرد شاید توسط روس ها آن هم در مسکو تکرار نمی شد، این که روس ها همسایه ما هستند و باید درباره منافع بلندمدت خود و ارتباط با ایران بزرگ و مقتدر و رعایت حسن همجواری و احترام به ملت بزرگ ایران، با نگاه آینده بین، دقیق و رعایت همه جوانب تصمیم سازی و تصمیم گیری کنند و مرتکب چنین خطاهای بزرگی آن هم در قبال ایران نشوند عذرخواهی روس ها و جبران این جفا و خطای بزرگ در حق ملت ایران برعهده روس هاست و البته پیگیری های سیاسی و دیپلماتیک برای تحقق این مهم اولا وظیفه دستگاه دیپلماسی کشور، ثانیا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و ثالثا نهادهای مردم نهاد است.

دور باطل مدیریت و مربیگری فوتبال


فریدون حسن طی یادداشتی در شماره امروز جوان با عنوان دور باطل مدیریت و مربیگری فوتبال  نوشت: مارکار آقاجانیان، مربی سابق تیم ملی می‌گوید: «در فوتبال ایران عده‌ای اجازه نمی‌دهند کسی وارد چرخه مربیان شود.» اشاره مارکار به این موضوع است که در فوتبال باشگاهی و حتی رده‌های ملی با عده‌ای روبه‌رو هستیم که همیشه تیم دارند، حالا چه با تیم‌های قبلی نتیجه گرفته باشند یا نگرفته باشند. حرف‌های آقاجانیان واقعیت تلخ تسلط شبکه دلالی بر فوتبال ایران است. همان شبکه‌ای که همواره برای برخی مربیان تیم دارد، اما برای برخی دیگر که اتفاقاً هم دانش دارند و هم موفق بوده‌اند هیچ‌گاه تیم ندارد. حرف‌های آقاجانیان، اما در سطح بالاتر از مربیان در حوزه مدیریت فوتبال هم صدق می‌کند. اینکه فوتبال را مدیرانی می‌چرخانند که در یک چرخه زمانی مرتب می‌روند و می‌آیند. موفق باشند یا شکست خورده هم تفاوتی نمی‌کند درست مثل مربیان!


حرف‌های رئیس سازمان خصوصی‌سازی در خصوص دو مدیرعامل سابق استقلال، یعنی مصطفی آجرلو و علی فتح‌الله‌زاده همان انتقاد‌های آقاجانیان از چرخه معیوب مربیان فوتبال است. بنا بر آنچه علی قربانزاده عنوان می‌کند در زمان مدیریت این دو نفر مبالغ قابل توجهی در باشگاه استقلال گم شده است! مبالغ هنگفتی ارز که هنوز هم معلوم نیست چه بر سر آن‌ها آمده و به چه کسی تحویل داده شده است. نکته جالب‌تر اینکه هر دو مدیر هم هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای برای مفقود شدن این میزان قابل توجه پول و اوضاع آشفته استقلال ندارند. موضوع دو مدیرعامل استقلال زمانی جالب‌تر می‌شود که با استناد به حرف‌های رئیس سازمان خصوصی‌سازی متوجه شویم که هر دو با قید وثیقه آزاد هستند، آن هم وثیقه‌ای میلیاردی که اگر چنین وثیقه‌ای نبود قاعدتاً هم آجرلو و هم فتح‌الله‌زاده الان باید پشت میله‌های زندان بودند، اما آزادند و در حال نقشه کشیدن برای بازگشت به فوتبال، آن هم در شمایل مدیرعامل و نه چیز دیگر. اینجاست که باید دوباره به انتقاد‌های مارکار آقاجانیان توجه کرد.


مارکار از چرخه فاسد مربیان می‌گوید، اما فساد این چرخه آنجا نمایان‌تر می‌شود که به‌وضوح در سطح مدیریت فوتبال هم با این چرخه روبه‌رو هستیم. مگر نه اینکه مصطفی آجرلو بعد از جمیع افتضاحاتی که در استقلال به بار آورد گزینه مدیرعاملی فولاد شد! مگر یادمان رفته که علی فتح‌الله‌زاده در بازگشت‌های مکررش به فوتبال چگونه هر بار میلیاردها تومان ضرر به بیت‌المال زد و هر بار با ژست‌های خاص خودش و آدم‌های معلوم‌الحال اطرافش، پرمدعاتر از قبل برگشته و باز هم تا دلتان بخواهد به بیت‌المال ضرر زده است. نکته اینجاست که وقتی هیچ عزمی برای برخورد با این همه مدیر متخلف وجود ندارد و تازه وقتی هم تخلف آن‌ها محرز می‌شود با وثیقه‌های آنچنانی آزاد می‌شوند، چگونه می‌توان توقع داشت که چرخه مربیان و جابه‌جایی بازیکنان سالم باشد؟


مدیر فوتبال تخلف و بیت‌المال را حیف و میل می‌کند، اما خیالش راحت است که برخوردی صورت نمی‌گیرد. بنابراین می‌رود و نقشه می‌کشد که چگونه و با چه ترفند تازه‌ای به فوتبال برگردد.
مارکار آقاجانیان درست می‌گوید؛ در فوتبال ایران دست‌هایی در کار هستند تا تنها عده‌ای مربی سر کار و همیشه تیم داشته باشند، درست مثل تعدادی مدیر که با این همه پرونده فساد و مال مردم‌خوری همیشه برای بازگشت به فوتبال برنامه و نقشه دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶۹
چرخه فساد به لطف مسئولین محترم دولتی در تمام بخش‌های مدیریتی دولتی ایران رسوخ کرده‌.
ا
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
دقت کنید روزنامه کیهان کوچکترین اشاره ای به رسوایی تقلب گسترده دانشجویی نمیکنه
پیام معنی دارا دوغان به‌ پوتین این بودکه ماباشما دوست هستیم ولی بشما باج نمیدهیم و بیشترفکرمنافع ملی خودمان هستیم تامنافع شما پیامی این چنینی فقط میتواند ازیک رئیس جمهورمقتدری که منافع کشورش دراولویت است صادرشود ترکیه یک کشور سوریه هم یک کشورهردو اسلامی این یکی خودش رادرحدروسیه وحتی بالاترمیداند وهروقت خطاوجسارتی ازروسیه ببیندگوشش رامالش میدهد و آن یکی خودراچاکر ومخلص روسیه میداند وحاضر است هرچه روسیه دستوردهداجراکندحتی بضررمنافع ملی کشورش اگر بیشتر کشورهای اسلامی اقتداری اینچنینی داشتند دیگردنیا ازتفرقه افکنی بین مسلمانان سوء استفاده نمیکردواینهمه جنگ ونزاع بین خودمان نبود وآنوقت ابرقدرتهایا ابرقلدرها چه عذائی میگرفتندوچه خاکی برسرمیکردندچون آنهاتمام قدرتشان راازنااگاهی کشورهای دیگر میگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
نه تو مقاله را درست خوندی و نه همکاسه هایت که گله وار مثبت داده اند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
ناشناسیی که از واژه گله وار استفاده کردی، من جمله ایی غیر منطقی و ناحق در این متن ندیدم ، لحن شما نشان دهنده کینه ناشی از حسادت است، امیدوارم خداوند شما را هدایت کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
ناشناس 11:12 گله مال شما سایبریاست که دستور بهتون میدن برید تو سایتها ....
کیان
| Japan |
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
درست صحبت کن آقای ناشناس ۱۱:۱۲
بنظر میادکه تو خودت پوتین هستی
انفعال در برابر «جفای روسی» ممنوع!

کدام مقام پاسخگوی حمایت کشور از روس‌ها و تحریم‌های ناشی از آن و خنجر روس‌ها است ؟؟؟؟؟؟
سیاستمداران امروز کشور و خصوصا وزارت امور خارجه با مواضع سبک و غیر انفعالی در برابر تجاوزگرهای وقیحانه روسیه چه قدر با شعار سردر وزارت خانه مطبوعشان فاصله دارند.
در حالیکه خبر گزاری دولتی فارس از تمام شدن پس انداز خانوار امریکایی و بدبختی و فقر و بیکاری و کارتن خوابی مردم امریکایی میگوید !!!؟؟؟

حداد عادل با داشتن داماد امریکایی گفته : امریکا ۱۲۰۰۰ کیلومتر آنطرفتر از ما ، چکار به ما دارد ؟ که دخالت میکند ؟؟؟

نفهمیدم حداد از فارس ناراحته ؟؟؟؟ یا از امریکایی ها و دامادش !!!!؟؟؟؟
جناب رئیسی آیا به دولت کنیا گفتید : که نیسان آبی ما فرمانش چپ است ؟؟؟

برای معاوضه با گوشت کنیا ، نکند به مشکل بر بخوریم؟ و یک وقتی انها هم گوشت

فیل و زرافه و کرگدن و تمساح و اسب ابی و شیر و پلنگ برامون حواله کنند !!!؟؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
استاد بزرگ بیشتر به مغزت فشار بیار ...وقتی تصمیم بر تولید یا فروش نیسان شده کارهای مهندسی انجام شده که فرمانش را ببرند سمت راست...پیکان هم فرمانش سمت راست بوده ...که طراحی سمت چپ شده
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
شبا تُو آب نمک میخوابی ؟!!
الان دیگه کسی نیست از دیوار سفارت روسیه بالا بره؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
نگو
فراست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
گوشت این حیواناتی که گفتی،خیلی گرونتر از گوسفند و گاوه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
اونم با پشتیبانی یگان ویژه
نمی دانم چرا بعضی ها به زور می خواهند روسیه را به عنوان دوست معرفی کنند خدایی تاریخ معاصر و حتی الان را اگر مغرضانه ننوشته بودند بخوانید روسیه هیچگاه دوست ایران نبوده و از هرگونه کمک به دشمنان ایران ابایی نداشته چرا خودتان را به نفهمی می زنید و به زور می خواهید روسیه و چین را به عنوان دوست معرفی کنید و خودتان را به زور توی بغلش می اندازید اینها دوست نیستند فقط دارند استفاده می کنند بیدار شوید کی می خواهید بفهمید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
روسیه یک رژیم امنیتی نظامی صرف است.
رژیمی متکی بر تهدید سایر کشورها با استفاده از قدرت نظامی.
پیام رجب به ولادیمیر: ایران همه کار برای شما کرد اما نتیجه آن زیر سوال بردن تمامیت ارضی ایران و حمایت مسکو از ادعای امارات بر جزایر ایرانی بود، پس ما بهمین دلایل به مسکو هرگز اطمینان نخواهیم کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
شرق ذلیل ها تحویل بگیرید
مرگ بر روسیه
مرگ بر پوتین جنایتکار
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
قبلا برخی شرق گداها زیر این شعارها کلی مخالفت می کردن اما الان سر و کله آنها پیدا نیست عده ای کم شمار از مردم که نادانسته سنگ چین و روسیه را به سینه می زدند امروز فهمیدند روسیه نه تنها دوستی برای ایران حساب نمی شود بلکه دقیقا یک دشمن خطرناک برای ایران است و راه مقابله با این دشمن تنش زدذایی سریع ایران با غرب است مگر اینکه عده ای وابسته به روسیه در کشور داشته باشیم که مانع تنش زدایی با غرب شوند
به نظر خبرهای به روسیه از غرب رسیده در مورد ایران که روسیه هم در حال کنار کشیدن و دنبال منافع خود در جایی دیگر هست.خدا بخیر کن قرار چی سرمون بیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
کامپیوترهاتون رو پس دادند ؟ یکیتون پیام می گذاره بقیتون مثبت می فرسته
ترکیه وهم من قلدرم ورش داشت حالا که فهمیده در اون حد و اندازه ها نیست ، داره بر می گرده با تنظیمات کارخانه .‌
روسها یه ادم عاقل بینشون نیست ؟ در این وانفسا که توسط غرب همه جوره محاصره شده اند برای دلخوشی چند کشور عربی که از قضا تا خرخره در کنترل غرب هستند می آید و برای ایران که تا حدودی برایش یک متحد نصفه نیمه است ، جفتک می اندازد .
روسهای دو رو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
روسیه 5 سال آینده را نخواهد دید.
روسیه محکوم به تجزیه و صد پاره شدن است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
دیروز رسانه های غربی اعلام کردند که عالیجناب پوتین دارای 2 دختر دیگر از زنی دیگر هستند که تا به حال سرویسهای اطلاعاتی غرب از وجود انها خبر نداشته اند!
سیاست گذاران ما حداقل از ترکیه یاد بگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
مسئله اینه که اینا نمی خوان یاد بگیرن می خوان مطیع باشن !!!!!!
انکار و اردوغان ، مسکو و پوتین در جای خود هستند مساله این است ایران کجای ماجراست؟ ایا تاریخ در حال تکرار است؟؟
هر چی این ترکیه و روسیه ضغیف شوند بهتر است ،
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
که ارمنستان قوی شودوآذربایجان رایکجاببلعد وشماارامنه حالشوببرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
بهتر نیست که ما قویتر شویم؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
منم نظرم اینه که ما باید قوی بشیم در این صورت وضعیت کشورهای دیگه تهدید برای ما نیست اما قوی شدن ما اولین شرطش دوری از روسیه و چین است
روسیه = خنجر از پشت
احسنت به سیاستهای هوشمندانه ترکیه که در همه جا منافع خودش رو عاقلانه و هوشمندانه دنبال میکنه و هزاران تاسف از سیاستهای نابخردانه ما در قبال روسیه خبیث و پلید که مسیولان همه در خواب غفلتند
کیهان ریزترین سخنرانی امام جمعه رو منعکس کرده الا در مورد جزایر ایرانی!!!!!!!!!
کیهان در مورد اراجیف روسیه در مورد جزایر سه گانه اعتراضی ندارن؟
اگر امریکا یا اتحادیه اروپا هم میگفتن همینجوری سکوت میکرد؟
مولفه‌هایی هستند که نشان می‌دهند ترکیه برای خروج از وضعیت کنونی دست به تغییرات مهمی زده و به سمت غرب متمایل‌تر شده است.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با این تحلیل های آبکی خودتان و ملت را گول نزنید ! چه چرخشی ؟ چه گردشی ؟ اردوغان هر چه که میکند در جهت منافع ملی کشورش و امتیاز گیری از دیگران است چه غربی و چه شرقی و چه عربی ! کشورش را در امنیت نگاه میدارد با سیاست بازی اجازه نمیدهد کسی نگاه چپ به ترکیه بیاندازد و تا دوردستها پایش را دراز میکند ! با همین سیاست دوفردای دیگر نسخه پ کاکا را هم می پیچد !
حالا ما چه میکنیم ؟ بخاطر هیچ و پوچ خود را در مظان اتهام در کنار یک کشور متخاصم قرار میدهیم ! از این عمل نه تنها سودی نمی بریم بلکه دائماً در حال هزینه کردن هستیم ! چهل سال است که منفورترین سازمان تروریستی و جنایتکار که دستانشان به خون بهترین مردم این کشور آلوده است را نتوانسته ایم رسوا کنیم بدلیل همین سیاستهایمان و بتلافی غربی ها منافقین را در باغ اروپا آزاد گذاشته اند که بچرند و چنگ و دندان به مردم ایران نشان بدهند !
آقایان مسئول و سیاست گذاران سیاستندار بخود بیایید و به فکر مردم و کشور و انقلاب و اسلام باشید !
روسیه و چین دو کشور از پنج کشور اصلی شورای امنیت که حق وتو دارند سیلی های پی در پی که بعد از صلح با عربستان نصیبمان میشود اول چین و بعد تغییر مکان بیانه وزرای خارجه دو کشور در وزارت خارجه و حالا روسیه اینها همه درسهای بزرگی در زمانبندی دیپلماسی است
متاسفانه باید از ترکیه در سياست ياد گرفت منافع ملی حاکم هم اوکراین وجبهه غرب حساب می برند هم روسیه، وبرعکس در ایران که انسان فکر می‌کنه ایران مستعمره روسیه است اگر آمریکا یا اسرائیل اینکار را کرده بودند زمین و زمان را بهم میدوختند روسیه ضعیف وقدرت پوشالی آن داره این غلط ها رو می‌کنه که به نظر این حقیر بازی قفقاز هم برای ايران چیده شده توسط روسیه و ترکیه مثل گذشته نچندان دور
از روسیه فقط گرفتاری و انزوای جهان شدن و در خدمت بودن واسه کشورگشاییو سیبل حملات بودن نصیب ایران شده ولی رجب با همه نواقصش هر کجا منافعش باشه میره و فرقی واسش نداره کدوم طرف باشه باد هرور باشه
تخم مرغها نباید تو یک سبد باشه با همه بجنگیم واسه یه سری بعد همون یه سری سرمونو کلاه میزارن ومثل گذشته خیانت میکنند
اگر روسیه خطای استراتژیک خود را اصلاح نکند و پای امضای خود بماند شما چه می کنید ؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
هر کس آمریکا از او حمایت کرد، فروریخت و هرکس به انقلاب اسلامی تکیه کرد، ماندگار شده است.
نگویید جفای روسیه!!! بگویید خیانت، دشمنی و خنجر از پشت همیشگی روسیه!! روسیه در ارتباط با ایران هیچگونه اخلاق ابتدایی را رعایت نمیکنند!
طبق اعلام دبیرکل ناتو، قرار است سوئد با تغییر قانون اساسی خود موضوع حمایت از حزب کردستان عراق (پ‌ک‌ک) را مورد تجدیدنظر قرار دهد.
حزب کارگران کردستان عراق (عراق!!!!!!!!!!!)
این حزب تازه تاسیسه ما خبر نداریم!!! اردوغان در عراق دخالت کرده!!! تابناکی ها خیلی با سواد تشریف ندارن!!!
مسولین ما یاد گرفتند همیشه ناکارامدیاشون واشتباهات گردن دیگران بیندازند .روسیه کار اشتباهی نکرده قاعده کشور ومملکت داری اینه که بفکر منافع خودت باشی .خاکمان ما فردین بازی در میارن بعد که رکب میخورند دیگران را مقصر میدانند
مدیران ما هم اگه فکر منافع کشور خود بودند مثل اردوغان هم هواپیمای روسیه را می زدند و هم سالانه شش ملیون توریست روسی پذیرش میکردند
میگند طرف خودشو به کوچه علی چپ میزنه حکایت روزنامه جوان و کیهان هستش. چون روس‌ها درباره سه جزایر کا حرف زدن خفه خون گرفتند. کی میشه این عوامل خاین دادگاهی کردش.
چرا رهبر با قاطعیت جلو روسیه را نمی‌گیرد
چرا؟
روسیه در موضع قدرت نیست و الان موقع بازی ما با کارت روسیه است .
ظریف قبلن در مورد روسیه هشدار داده بود اما دوستان عزیز روس در ایران ظریف سیاستمدار را مورد هجمه قرار دادن
دشمن راهبرد تجزیه، تفرقه، استحاله و تحریم را با هم ما را در تقاطع این فشارها قرار داده ولی ما امروز ایران بزرگ، نافذ، وسیع‌تر از مرزهای جغرافیایی، یک ایران جهانی‌شده را می‌بینیم.
کاش مسئولین یکم حس وطن دوستی و وطن پرسی داشتن
من تعجب میکنم وقتی مسئله ای به این مهمی که تمامیت ارضی کشوررانشانه گرفته توسط مردم یا سیاسیون موردنقدو بررسی قرارمیگیرد وبیشترمردم یا اکثریت آنها به خیانت روسها کامنت مثبت میگذارند شخصی مثلا ناشناس یا همه راگله وار یا اینکه آنهارا وابسته به منافقین می داند که کامپیوترهایشان راپس گرفته اند ودسته جمعی کامنت میگذارند اولا که منافین سال هاست که ازذهن وحتی یاد مردم ایران رفته اند ودرمعادلات وتفکرات مردم ایران جایی ندارند آنها جنازه ای هستند که بوی تعفنشان بلند شده است اما شمای ناشناس یا سنگ پوتین رابه سینه میزنی وازکامنت های مردم ناراحت شده ای ویا میخواهی این مرده متعفن(منافقین) را مجددا یادشان را باافعال معکوس زنده کنی
کدوم پیام معنی دار؟؟؟!!!!

هر ا ... یک کتاب تاریخی بخونه می فهمه روسیه همیشه دشمن بشریت و صلح جهانی بوده و هیچوقت منافعی برای هیچ کشوری نداشته است اردوغان هم فهمید که ابی از روسیه برای ترکیه گرم نخواهد شد و جهت گیری ترکیه را به مسیر درست برگرداند تا هم خودش محبوب شود هم منافع خودش و خاندانش و منافع ترکیه تامین شود. باز هم باید به اردوغان آفرین گفت که علیرغم اینکه قلبا متمایل به روسیه است(چون اخوان المسلمینی است) اما مجبور شد منافع ترکیه را نیز در نظر بگیرد و تصمیم درست را بگیرد نه اینکه تابع بی چون و چرای روسیه باشد و صبح تا شب بدون دلیل ورد زبانش دشمنی با غرب باشد و کشور را به خاطر تامین منافع روسیه ویران کند.
روسیه اصلا و ابدا خیرخواه ایران نبوده و نیست مسئولان خودشون خوب میدانند، حداقل ترکیه ضرر به ایران نمیرسانه دوست هم نداره ایران به ضرر ترکیه کاری کنه،
موضع ایران یواش یواش داره میشه :
رو به قبله مو روی پله مو
در دوره قاجار ها برای مقابله با تجاوز تزارهای روسی هم‌پیمان انگلیسی ها و فرانسوی ها شدند وآنها خیانت کردند و سرانجام آنها را دربرابر روسهاا تنها گذاشتند وقسمتهای وسیعی از کشورمان را جدا کردند الان هم ما در برابر فشار غربی ها خودمان را به دامن چین و روسیه انداخته ایم وآنها هم دارند به ما خیانت می کنند از تاریخ درس بگیریم نگذاریم تاریخ تکرار شود هر چند بعضی ها به این باور نباشند
جفای روسی - ایرانی
چون مسولان ما روسها رو نشناخته اعتماد کرده اند و این هم نتیجه بعد از 40 سال
روسیه خودش آخرت منفعت طلب هست و در قضایای برجام بصورت زیر جلدی مانع شکل گیری برجام شد حال بماند که برجام برای ایران خوب بود یا نه !!! جالب است که روسیه و چین سالهاست که تحریم‌های آمریکا را مو به مو بر علیه ایران اجرا کرده اند و حالا از غرب تو دهنی خورده اند. آنها حتی در دو ماه اخیر از رو نرفته و با کشورهای عربی برای جدایی جزایر ایران موافقت کرده اند -
عجب روزگاریه !!!!!!!
تیتر بنگاه خبرپراکنی کیهان رو که دیدن کلی خندیدم.سفر رئیسی به آفریقا و ترس آمریکا. آخه سفر به کشوری که توان خرید یک میلیون دلاری هم ندارد و فساد و جفا باعث خط فقر۹۵ درصدی شده چه ترسی تو دل آمریکا میندازه.این خبرها رو باعلم به اینکه میدونن ملت بهش میخنده و ابرقدرتها پشیزی براش قائل نمیشن فقط در جهت بازی با روان مردم ایران کار نی کنند.
اون از چین این از روسیه منتظر فلسطینو غزه باشین
تابناک سیاست تو همان سیاست چرخش به شرق است به همین خاطر بسیاری از کامنت ها را که علیه روسیه است منتشر نمیکنید.
متاسفانه وقتی وزیرخارجه روسیه اینگونه سرزمین مارازیرسیوال میبردمعنیش این است که ازضعف وزارت امو خارجه ماباخبراست که کارایی ندارد
واقعا واقعا بنازم به ترکیه و اردوغان این رو میگن اقتدار هم از غرب باج میگیره هم از شرق. خودشم داره تبدیل میشه ب قدرتی بزرگ. حالا ایران رو کاملا روسیه انداخته گوشه رینگ و بتنهایی ایران له میکنه. بخاطر اینه ک ما فکر و ذکرمون شده اقای پوتین خیانتکار.ما چی از ترکیه و عربستان و امارات کم داریم؟؟؟ از هند از پاکستان؟؟ همه دارن از جنگ شرق و غرب بنفع منافع ملی خودشون استفاده میکنن ما باید بجا روسیه بخاطر اوکراین تحریم بشیم بیشتر. متاسفم از هوش مسئولین
چرا این قدر تلاش می کنید حتما بگویید دست دوم به جای کلمه کار کرده حتی همین کارکرده ها از ماشین های ‌شما بسیار محکمتر هستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار