بازدید 3505
۵

واکنش ایران به مباحث مطرح‌شده درباره میدان گازی آرش

سخنگوی وزارت امور خارجه به مباحث مطرح شده در خصوص میدان نفتی و گازی آرش واکنش نشان داد.
کد خبر: ۱۱۸۲۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶ 11 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، ناصر کنعانی در واکنش به مباحث مطرح شده در خصوص میدان نفتی و گازی آرش اظهار داشت: این موضوع به همراه تحدید حدود دریایی، از موضوعات مورد مذاکره ایران و کویت بوده است و آخرین دور مذاکرات حقوقی و فنی در این خصوص در ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در تهران بین هیأت‌های ایرانی و کویتی در سطح مدیران ارشد وزارتخانه‌های خارجه دو طرف برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موضوعات مربوط به تحدید حدود دریایی و بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی مشترک، با مدنظر قرار دادن منافع مشترک و اصل حسن همجواری با کلیه همسایگان از جمله کویت همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

کنعانی در پایان تاکید کرد: سیاست دولت سیزدهم مبتنی بر گفتگو، همکاری و مشارکت است و مسائل فیمابین در این چارچوب دنبال خواهد شد.

گفتنی است، پیش‌تر وزیر نفت کویت در اظهاراتی عجیب مدعی شده است که میدان گازی آرش برای کشورش و عربستان است و ایران باید ابتدا به ترسیم مرزهای دریایی پایبند باشد.

در سال ۱۹۶۲ در میانه خلیج فارس ذخایر عظیم گازی کشف شد، این میدان که بین دو کشور ایران و کویت مشترک شناخته شد، در سمت ایران با نام «آرش» و در سمت کویت با نام «الدره» نامیده می‌شود.

سال ۲۰۰۱ ایران به استقرار تجهیزات برای آغاز حفاری اکتشافی در این میدان اقدام کرد. کویت با تهدید کشورمان به شکایت در مراجع بین‌المللی، ایران را از هرگونه فعالیت تا زمان حصول نتیجه در تعیین مرز آبی نهی کرد و ایران نیز فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای خود به‌روی میدان آرش را متوقف کرد.

این اقدام کویت و همکاری ایران در توقف فعالیت‌هایش، در حالی بود که عربستان و کویت در طرحی مشترک از سال ۲۰۰۰ فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای را به‌روی این میدان گازی بدون اطلاع ایران آغاز کرده بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۵
اگر تونستيد حقابه ايران رو از حكومت ضعيف و تازه به دوران رسيده طالبان كه هيچ كس آن را به رسميت نمي شناسد بگيريد ، آن وقت ادعاي گرفتن حق مسلم ملت ايران در ميدان گازي آرش را مطرح كنيد.
خزر راکه دادید،اب هیرمند راهم که دادید،هورالعظیم راهم بخاطر چینی هاخشکاندید،حالاهم نوبت نفت وگاز ارش هست که حدود 20ساله ولش کردید واونها دارند میخورند،قطعا برای قطر هم یک چیزهایی که مشترک هست را بخشیدید،میدان نفتی که ایران وانگلستان باهم شریک هستند راهم بخشیدید به انگلستان،ولی درعوض موشک و...ازروسیه به چندبرابر خریدید ،درحالی که مردم برای ابتدایی ترین مسایل زندگی محتاج هستند
همه جا حق ایران را میخورند و دولت ایران فقط زورش به مردم میرسه
سال 2000 یعنی 23 سال پیش
خوب چرا از همان اهرم شکایت بین المللی استفاده نشد؟
بفرمائید بحث گواتر ، آبراه عراق ، جزایر ایرانی متصرف شده از سوی امارات ، حدود مرزی ما با عربستان دقیقا در چه وضعیتی هست؟
خواب تشریف دارید یا خودتون را به خواب زدید؟
آقا قلمبه سلمبه حرف نزن. بگو با این مذاکرات چرا شما رو بازی ندادن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست