بازدید 3793

برنامه دولت برای افزایش مصرف شیر تا سال ۱۴۰۵

مدیر کل بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: برنامه‌ای برای افزایش سرانه مصرف لبنیات تا سال ۱۴۰۵ داریم تا بر این اساس سرانه مصرف شیر در کشور حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد.
کد خبر: ۱۱۸۲۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳ 10 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در آیین افزایش سرانه مصرف شیر اظهار داشت: آمار دقیقی درباره تولید شیر خام در کشور وجود ندارد، اما برای برنامه‌ریزی‌ها نیازمند آمار هستیم به طوریکه مرکز آمار میزان تولید شیر خام در کشور را ۸.۳ میلیون تن و وزارت جهاد کشاورزی این رقم را ۱۱.۲ میلیون تن عنوان می‌کند که از نظر ما آمار جهاد کشاورزی دقیق‌تر است.

وی اظهار داشت: ارز ۲۸ هزار تومانی که به تامین نهاده‌های دامی تخصیص داده می‌شود باعث ایجاد رانت در این بخش شده و رقابت را از بین می‌برد حتی منجر به کاهش کیفیت تولیدات محصولات لبنی شده است.

اختصاص نهاده‌های دامی به دامداران رانت دارد

مقدسی یادآور شد که دولت با اعطای نهاده‌های دامی با ارز ۲۸ هزار تومانی به دنبال آن است که محصول نهایی ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برسد، اما این هزینه‌ها در مسیر دقیق خود قرار نمی‌گیرد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: تنها ۲۰ درصد قیمت شیر خام را نهاده‌های دامی وارداتی تشکیل می‌دهند، اما با توجه به اختصاص همین مقدار نهاده دولت به خود اجازه می‌دهد که درباره نرخ شیر خام دخالت کرده و برای آن نرخ تعیین کند.

وی افزود: در صورتی که نهاده‌های دامی حذف شود قیمت شیر خام از ۱۵ هزار تومان فعلی به ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و بخشی از مصرف‌کنندگان نمی‌توانند این محصول را خریداری کنند و مزیت صادراتی محصولات لبنی از بین می‌رود.

مقدسی اضافه کرد: راهکار آن است که برای قشر آسیب‌پذیر به صورت هدفمند یارانه نقدی پرداخت و ارز دولتی واردات نهاده‌های دامی حذف شود.

قانون افزایش سرانه مصرف شیر داریم

به گزارش تسنیم، اسماعیل خاتمی مقدم بازرس انجمن صنایع لبنی نیز در این نشست اظهار داشت: در قانون بالادستی برای افزایش سرانه مصرف شیر در کشور برنامه وجود دارد، اما به آن توجه لازم نشده است.

وی افزود: در صورتی که تولید شیر نیز در کشور افزایش پیدا کند به معنی افزایش مصرف آن نخواهد بود.

اعتمادسازی و افزایش کیفیت محصولات لبنی  در دستور کار

بنابر این گزارش، تیموری رئیس انجمن صنایع لبنی نیز در این نشست اظهار داشت: فشار و دستور و قیمت‌گذاری در صنعت لبنیات در نهایت منجر به آن می‌شود که فعالین این بخش نتوانند که به مسئولیت‌های اجتماعی و فرهنگسازی خود برای افزایش سرانه مصرف شیر در کشور به درستی عمل کنند.

وی افزود: افزایش کیفیت محصولات لبنی و اعتمادسازی در دستور کار انجمن صنایع لبنی است تا از هرگونه تقلب در این صنعت جلوگیری به عمل آید.

تیموری تصریح کرد: یکی از برنامه‌های این انجمن کاهش قیمت محصولات لبنی برای مصرف‌کننده است که برای تحقق آن با سازمان میادین میوه و تره‌بار توافقاتی صورت گرفته و غرفی در اختیار تولیدکنندگان قرار داده شده است تا محصولات خود را با قیمت مصوب و حتی پایین‌تر از آن عرضه کنند.

وی تاکید کرد: در صورتی که هر یک از تولیدکنندگان تنها هزار تومان از هر تن شیر خام را به فرهنگسازی افزایش سرانه مصرف شیر اختصاص دهند این موضوع قابل انجام است.

سرانه مصرف شیر در کشور تا ۱۴۰۵ حداقل ۲۰ درصد افزایش می‌یابد

احمد اسماعیل‌زاده مدیر کل بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیز  اظهار داشت: روزانه مصرف دو تا سه واحد شیر  یا معادل آن لبنیات برای گروه‌های مختلف توصیه می‌شود، اما مصرف ما در کشور کمتر از یک واحد است.

وی افزود: برنامه‌ای برای افزایش سرانه مصرف لبنیات تا سال ۱۴۰۵ داریم تا بر این اساس سرانه مصرف شیر در کشور حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: برای نیل به هدف افزایش سرانه مصرف شیر در کشور باید آموزش و سواد تغذیه‌ای مردم افزایش یابد که برای تحقق این امر لازم است دسترسی به لبنیات در کشور فراهم باشد؛ یعنی تولید به اندازه کافی، توزیع مناسب و قیمت به شکلی باشد که مردم بتوانند آن را خریداری کنند.

اسماعیل‌زاده تصریح کرد: دولت یعنی سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌توانند واسط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشند و بخشی از هزینه‌ها را تقبل کنند.

وی گفت: بخش خصوصی نیز باید برای آموزش و افزایش سرانه شیر نقش داشته باشد که وزارت بهداشت نیز در کنار آن‌ها مطالبه‌گر است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: در کشور‌های پیشرفته توانسته‌اند با افزایش مصرف شیر و بهبود تغذیه، میزان نیاز به درمان را کاهش دهند که این امر خود منجر به کاهش هزینه‌های آن‌ها نیز شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست