بازدید 8114

تاثیر لبنیات بر گرمایش جهانی

کد خبر: ۱۱۸۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶ 09 July 2023

تولید مواد غذایی عامل اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای است و گوشت و لبنیات بیشترین سهم را در کشاورزی دارند.

به گزارش ایسنا، وقتی نوبت به اقدامات اقلیمی می‌رسد، توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر و حمل‌ونقل کم کربن معطوف می‌شود و اغلب از تأثیری که اقلام کشاورزی مانند لبنیات، بر گرمایش جهانی می‌گذارند، غفلت می‌شود. در واقع، سیستم‌های غذایی جهانی محرک اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند.

گزارش‌ها نشان داد که بخش کشاورزی، جنگل‌داری و سایر بخش‌های کاربری اراضی به‌طور متوسط ۱۳ تا ۲۱ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای انسانی جهانی را در دوره ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده است و صنعت گوشت و لبنیات در سیستم‌ غذایی مسئول بیشترین میزان انتشار است. در عین حال، تغییرات آب‌وهوایی نیز تأثیر قابل‌توجهی بر صنعت لبنیات ایجاد می‌کند.

فشار گرمایی باعث کاهش تولید شیر می‌شود، نوسانات دما مانع رشد محصول و چرخه‌های هیدرولوژیکی مختل شده منجر به کمبود آب برای مزارع مولد می‌شود. اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان بالا بماند، صنایع لبنی و گوشت تا پایان این قرن سالانه ۳۹.۹۴ میلیارد دلار ضرر خواهند کرد. فراتر از این خسارات مالی، پیامدهای اجتماعی و اقتصادی گسترده برای جوامع و جامعه به‌طور کلی وجود خواهد داشت.

شیر از دیرباز یکی از مهمترین منابع تغذیه برای انسان بوده است. انتظار می‌رود تقاضا برای محصولات لبنی تا سال ۲۰۵۰ در مقایسه با سال ۲۰۰۰ دو برابر شود که دلیل آن تغییر در رژیم‌ غذایی، رشد جمعیت و درآمد به ویژه در میان کشورهای در حال توسعه است.

افزایش تولید شیر و سایر محصولات لبنی باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای از صنعت می‌شود و این امر در چرخه زندگی کامل، از تولید منابع مورد استفاده در مزرعه، از طریق پردازش و توزیع گرفته تا مصرف کاربر و مدیریت زباله، رخ می‌دهد.

چین بزرگترین واردکننده جهانی و چهارمین تولیدکننده بزرگ محصولات لبنی است. فروش خرده‌فروشی لبنیات در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۶۲ میلیارد دلار بود که آن را به دومین بازار بزرگ لبنیات در جهان پس از ایالات‌متحده تبدیل کرد.

تعهد چین با توجه به مقیاس و اندازه این بخش به کاهش ردپای زیست محیطی کالاهای کشاورزی خود، همراه با راهبردهای صفر خالص شرکت‌های غذایی چینی، تأثیر معنادار و مثبتی در مقیاس جهانی خواهد داشت.

مصرف‌کنندگان همچنین قدرت قابل‌توجهی در تسریع انتقال کسب وکار به زنجیره تامین پایدار دارند. آگاهی در میان مصرف‌کنندگان چینی، به ویژه نسل جوان، در مورد تغییرات آب‌وهوا و مصرف پایدار وجود دارد.

بر اساس نتایج، یک چهارم مصرف‌کنندگان جهانی در ابتدا زمین را به جای مقرون‌به‌صرفه بودن یا تجربه در تصمیم‌گیری‌های خرید به عنوان بزرگترین عامل تأثیرگذار می‌دانند و این در حالی است که دو سوم مصرف‌کنندگان چینی معتقدند که کسب‌وکارها باید تأثیر اجتماعی مثبتی داشته باشند و این دو برابر میانگین جهانی است.

شاخص مصرف‌کننده آینده در سال ۲۰۲۲، از هر چهار مصرف‌کننده جهانی، یک نفر، اول سیاره را به‌عنوان بزرگترین عامل تأثیرگذار در تصمیم‌گیری‌های خرید، بالاتر از اول مقرون‌به‌صرفه یا اول تجربه قرار می‌دهد و دو سوم مصرف‌کنندگان چینی معتقدند که کسب‌وکارها باید تأثیر اجتماعی مثبتی داشته باشند و این دو برابر میانگین جهانی است.

کشاورزان در قلب تحول سیستم‌های غذایی قرار دارند. برای تبدیل سیستم‌های غذایی به سمت مغذی‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و پایدارتر از نظر زیست‌محیطی، حمایت از کشاورزان، به‌ویژه کشاورزان خرده، ترویج همکاری فعال در زنجیره‌های تامین و کمک به مزارع برای بهره‌برداری از قدرت نوآوری‌های تکنولوژیکی ضروری است و این موارد پیش نیازهای موفقیت هستند.

مصرف لبنیات در چین طی پنج دهه گذشته ۱۵ برابر شده و این کشور را به منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش کشاورزی تبدیل کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست