بازدید 81196

گنج پنهان‌ درون حشره نامحبوب/ عکس

سوسک موپلی اگر احساس خطر کند از غدد دفاعی خود ماده‌ای ترشح می‌کند که باعث تاول روی پوست دست انسان می‌شود. محققان به تازگی دریافتند که از این ترشحات در این سوسک دردسرساز می‌توان برای تولید نانوذرات نقره استفاده کرد.
کد خبر: ۱۱۸۱۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴ 04 July 2023

به گزارش تابناک، ایرنا نوشت: سوسک موپلی (Mupli beetle) یک حشره سیاه و کوچک است که معمولا برای انسان خطری ندارد اما اگر در دست گرفته شود، این سوسک ماده‌ای از خود ترشح می‌کند که موجب سوزش شده و حتی سوختگی ایجاد می‌کند. این سوسک‌ها که بیشتر در هند دیده می‌شوند، زمانی که به صورت گروهی به خانه یا مزرعه یورش ببرند موجب بروز مشکلاتی می‌شوند.

محققان به تازگی به بررسی مواد شیمیایی ترشح شده از غدد دفاعی این سوسک پرداختند و دریافتند که این ترشحات می‌توانند برای تولید نانوذرات نقره استفاده شوند.

 

مطالعه انجام شده توسط آجایا کامور و هشت نفر از همکارانش که در نشریه د علمی نیچر (Nature Scientific Reports) چاپ شده نشان می‌دهد که مواد شیمیایی تولید شده از غده دفاعی سوسک موپلی می‌توانند برای تولید نانوذرات نقره استفاده شود.

سوسک موپلی که به صورت محلی به نام Kotteruma نامیده می‌شود، یک حشره مشکل‌ساز است زیرا در هنگام آشفتگی شرایط ماده‌ای از غدد دفاعی خود ترشح می‌کند. این ماده شیمیایی می‌تواند باعث ایجاد تاول بر روی پوست انسان شود.

آجایا کامور گفت: ما دریافتیم که مواد شیمیایی منتشر شده توسط این سوسک که به طور کلی برای پوست انسان مضر است، می‌تواند برای پیشرفت بشریت استفاده شود.

این تیم سوسک موپلی را از مناطق مختلف ایالت در هند جمع آوری و ترشحات دفاعی این حشره را بدون کشتن حشره استخراج کردند. این اولین مطالعه با استفاده از ترشح سوسک برای سنتز نانوذرات بود. پیش از این مطالعات روی حشرات دیگر مانند زنبورها انجام شده بود. این تیم تحقیقاتی نشان داد که ترشح سوسک شامل ترکیبات فنلی است.

آجایا کامور یادآور شد: این آزمایش ها نشان داد که ترکیبات فنولیک در غده سوسک توانایی احیای یون‌های نقره را به نانوذرات نقره دارند و می‌توانند به عنوان یک ماده تثبیت کننده خوب عمل کنند.

در مقاله منتشر شده از این تحقیق تاکید شده است: نانوذرات فلزی سنتز شده در این پروژه، طیف وسیعی از کاربردهای بالقوه را در زمینه‌های مختلف از جمله مراقبت‌های بهداشتی، کشاورزی، مطالعات زیست محیطی، رباتیک، انرژی، فناوری اطلاعات، هوانوردی، ارتباطات جمعی، صنعت سنگین و کالاهای مصرفی نشان می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست