بازدید 2762

آمریکا به یونسکو بازگشت

ایالات متحده آمریکا روز جمعه با رای اکثریت ۱۹۳ کشور عضو یونسکو بار دیگر به عنوان یکی از اعضای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد پذیرفته شد.
کد خبر: ۱۱۸۱۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵ 01 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از یورونیوز، آدری آزولای مدیر کل یونسکو گفت: با این بازگشت، یونسکو در موقعیتی قوی‌تر برای اجرای وظایف خود قرار خواهد گرفت.

پنج سال پس از خروج از یونسکو در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایالات متحده اوایل ماه جاری اعلام کرد که می‌خواهد به این سازمان بازگردد.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که این تصمیم ناشی از نگرانی پر کردن شکاف ایالات متحده در سیاست‌گذاری یونسکو توسط چین، به ویژه در تعیین استانداردهایی برای هوش مصنوعی و آموزش فناوری در سراسر جهان است.

ایالات متحده و (رژیم) اسرائیل پس از رای به عضویت فلسطین در سال ۲۰۱۱، کمک مالی به یونسکو را متوقف کردند.

پس از آن، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت که از سال بعد (۲۰۱۸) به طور کلی از یونسکو خارج شود.

دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش از این در بودجه ۲۰۲۴ خود، ۱۵۰ میلیون دلار برای اختصاص دادن به طرح پرداخت حقوق و معوقات یونسکو درخواست کرده بود.

این طرح درخواست‌های مشابهی را برای سال‌های بعد تا پرداخت کامل بدهی ۶۱۹ میلیون دلاری آمریکا به این سازمان پیش‌بینی کرده است.

سهم ۱۵۰ میلیون دلاری آمریکا، بخش بزرگی از بودجه عملیاتی سالانه ۵۳۴ میلیون دلاری یونسکو را تشکیل می‌دهد.

قبل از خروج ایالات متحده از سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، آمریکا ۲۲ درصد از بودجه کلی این آژانس را تامین می‌کرد.

در همین ارتباط آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر با اظهار سپاسگزاری از رای مثبت اعضای یونسکو برای بازگشت ایالات متحده به این سازمان، نوشت: اعضا پیشنهاد واشنگتن برای بازگشت آمریکا به این سازمان را پذیرفته‌اند و این امر به ما اجازه می‌دهد به گام‌های خود برای پیوستن مجدد به یونسکو ادامه دهیم.

وی افزود: زمانی که ما با بقیه جهان تعامل داشته باشیم، ایالات متحده قوی‌تر، امن‌تر و مرفه‌تر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست