بازدید 3018
روزبه‌پیروز:

ایرانیان خارج از کشور نقش محوری در توسعه دارند ؟

کد خبر: ۱۱۸۰۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵ 28 June 2023

یکی از اهداف اصلی که ریاست قوه قضاییه نیز همواره بر آن تاکید دارد، جذب سرمایه‌گذاران ایرانی در خارج از کشور است. معاون اول قوه قضائیه با دادن تضمین به ایرانیان خارج از کشور گفته که در فرودگاه هیچ اتفاقی برای ایرانیان خارج از کشور نمی افتد. 

ایرانیان خارج از کشور نقش محوری در توسعه دارند ؟

معاون اول قوه قضاییه حجت الاسلام محمد مصدق با بیان اینکه از بازگشت ایرانیان خارج از کشور استقبال می‌شود گفته است که همه ایرانیانی که در خارج از کشور هستند به‌جزء افرادی معدود که معمولا سرمایه‌گذاران ما از این قشر نیستند، هیچ مشکلی برای حضور در ایران ندارند و دولت و قوه قضائیه از بازگشت آنها به کشور استقبال می‌کند و اگر پرونده قضایی هم داشته باشند ما به آنها کمک خواهیم کرد.

در اقتصاد ایران یکی از مشکلات و چالش های بزرگ، عدم تامین مالی موثر و کارآمد بنگاه های اقتصادی؛ به ویژه بنگاه های تولیدی است. مشارکت فعال صندوق های تامین سرمایه می تواند بخش زیادی از این مشکل را حل کند.

با روزبه پیروز کارآفرین و موسس صندوق سرمایه گذاری فیروزه که فعالیت‌های زیادی در زمینه جذب سرمایه خارجی دارد در مورد مسیر توسعه جذب سرمایه و بازگشت ایرانیان خارج از کشور به گفتگو نشستیم.

مسیر توسعه و ایرانیان خارج از کشور کجا بهم برخورد می‌کند؟

ریشه توسعه اقتصادی؛ سرمایه گذاری است. همه چیز از سرمایه گذاری شروع می شود. تولید از سرمایه و سرمایه گذاری آغاز می شود. بدون سرمایه هیچ کارخانه ای شکل نمی گیرد و کارگران مشغول کار نمی شوند. سرمایه گذاری، مبدا و نقطه شروع اقتصاد است. از طرف دیگر سرمایه، محدود است؛ بنابراین کشورها بر سر جذب سرمایه در رقابت دایم هستند. آنها می خواهند سهم بیشتری از سرمایه را به سمت خود سوق دهند و آن را در خدمت کشور و اقتصاد خود قرار دهند. با مطالعه اجمالی رسانه ها متوجه می شوید که همه کشورها در حال تبلیغ برای جذب سرمایه گذار بین المللی هستند. ایرانیان خارج از کشور با آوردن سرمایه خود مسیر توسعه را برای کشور ادامه میدهند.

آیا جذب سرمایه خارجی شدنی است؟

دشمنان تبلیغات منفی و سیاه نمایی می کنند اما شدنی است. خیلی ها تلاش کردند سرمایه خارجی وارد ایران نشود اما خوشبختانه صندوق ها یک حرکت عظیم در برابر تلاش افرادی است که نمی خواهند کشور با جذب سرمایه خارجی پیشرفت کند، همسایه ما، ترکیه از نظر جمعیت و متغیرهای اقتصادی؛ وضعیتی مشابه ایران دارد اما چیزی حدود 50 درصد از سرمایه خود را از بازار بین المللی تامین می کند. این عدد در ایران رقمی حدود نصف یک درصد است. با این مقایسه ساده، متوجه می شوید که چه ظرفیت بزرگی برای رشد بیشتر وجود دارد. باید سعی کنیم سرمایه بین المللی بسیار بیشتری را به سمت کشورمان هدایت کنیم.

جذب سرمایه خارجی چطور به توسعه کمک می‌کند؟

توسعه اقتصادی، مستلزم حجم عظیمی از منابع مالی است. جذب سرمایه خارجی؛ ضمن رونق دادن به تولید؛ باعث افزایش اشتغالزایی، ارتقا بهره وری و بهبود و ارتقای زیرساخت ها شود. علاوه بر این می تواند زمینه ورود فناوری های نوین را فراهم آورد. در مجموع؛ جذب سنجیده و کارشناسی شده سرمایه خارجی، مسیر توسعه پایدار را هموار می کند.سخنان و نگرش های مثبت شماری از مدیران و مسئولان، امیدوارکننده است و نشان از اهمیت جذب سرمایه گذار دارد. برای مثال چندی پیش، معاون اول محترم قوه قضاییه در مصاحبه با یکی از رسانه ها؛ ضمن تاکید بر اهمیت بازگشت ایرانیان به کشور؛ از اهمیت جذب سرمایه گذاران ایرانی ساکن در خارج از کشورمان سخن گفته است.

سرمایه های جذب شده به کدام سمت بهتر است هدایت شوند؟

با بررسی آمار در گذر زمان متوجه می شوید که عملکرد  درازمدت و بازده بورس در مقایسه با همه انواع دیگر سرمایه گذاری  بهتر و بیشتر بوده است. علاوه بر این با سرمایه گذاری در شرکت ها یک کار ملی انجام می شود و به اقتصاد مملکت کمک خواهد شد. شرکت ها اشتغال آفرینی می‌کنند و به کمک سرمایه تزریق شده توسعه می‌یابند و به رشد اقتصادی کشور کمک می کنند. این قبیل سرمایه گذاری هم به نفع سرمایه گذاران است و هم به سود کشور.

در مورد دلیل شکل‌گیری صندوق سرمایه گذاری فیروزه برای جذب سرمایه گذاران خارجی بگویید؟

همه کشورها در رقابتی تنگاتنگ برای جذب سرمایه بین المللی بودند ولی ما هیچ حضوری در این رقابت نداشتیم. به این ترتیب صندوق فیروزه را شکل دادیم. فیروزه در واقع یکی از اولین صندوق های سرمایه گذاری خارجی به حساب می آید. فیروزه تاسیس شد تا پلی باشد برای ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار تامین سرمایه و اقتصاد کشور. باید توجه داشت که در آن مقطع، حتی تعداد صندوق های داخلی، محدود بود. در ایران صندوق فیروزه، اولین صندوق تاسیس شده برای جذب سرمایه خارجی به شمار می آید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست