بازدید 10887

انتقاد صریح روزنامه کیهان از «دسته دختران»

روزنامه کیهان در یادداشتی به انتقاد صریح از فیلم سینمایی «دسته دختران» پرداخت و این اثر را تهی از ارزش‌های هنری دانست.
کد خبر: ۱۱۸۰۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴ 24 June 2023

 

به گزارش تابناک، روزنامه کیهان در یادداشتی نوشت: «دسته دختران» از ابتدایی‌ترین تصورات و تصدیقات و بدیهیات و ارزش‌های هنری تهی است، فیلمنامه نامسنجم و شلخته و ابتر و بی‌رمق و گل درشت و بی‌افق، کارگردانی مغلوط و حفره‌دار و باسمه‌ای و تباه شده، بازی‌های اغراق‌آمیز شعاری، بلوا و غوغای دافعه‌برانگیز و صوری، جعل تاریخ، انحراف داستان، پی‌رنگ بی‌ارزش و به شدت نحیف، طراحی صحنه و لباس پر گاف و ادا، و البته مجموعه معتنابهی از مقادیر بی‌شماری داد و قال و خون و انفجار و آتش و سر و صدا‌های مهیب و اعصاب خردکن دیگر!

داستان الصاقی فیلم مدعی است می‌خواهد چنین موقعیتی را به تصویر بکشد، دوسال پس از انقلاب در شرایطی که کشور هنوز در تلاطم است ارتش بعث عراق به فرماندهی صدام با تجهیزات کامل نظامی به جنوب حمله کرده و در حال پیشروی است. مردم به سختی مقاومت می‌کنند، اما به دلیل کمبود سلاح و مهمات و نیروی تعلیم دیده، سقوط خرمشهر نزدیک است.

«دسته دختران» که دومین اثر منیر قیدی است و میراث او در ژانر دفاع مقدس، به حضور زنان در جنگ پرداخته است. فیلم مدعی است روایت متفاوتی از مقاومت زنان در روزهای‌اشغال خرمشهر دارد. زنانی که قصد دارند شجاعانه اسلحه به دست بگیرند و همپای رزمندگان بجنگند، اما با مخالفت مردان و تحقیر و تمسخر آن‌ها مواجه می‌شوند.

یگانه، وجیهه و سیمین که آموزش نظامی دیده‌اند و کار با اسلحه را بلدند، سعی می‌کنند تا مثل مردان وارد جنگ و دفاع از خرمشهر شوند. اما مردان رزمنده، که وجودشان را مانع پیروزی می‌دانند با سرگرم کردن آن‌ها در پشت جبهه، سعی در دور کردنشان از میدان جنگ دارند. اما «دسته دختران» کوتاه نمی‌آید و با تماس مستقیم با فرمانده وقت، شهید جهان‌آرا مسئولیت حفاظت از انبار مهمات را برعهده می‌گیرد. آن‌ها در بیمارستان صحرایی با فرشته، پزشک بیمارستان آشنا می‌شوند و خانه او را مقر اسکان خود قرار می‌دهند. وقتی مهمات به دست آن‌ها می‌رسد، متوجه می‌شوند که این مقدار، برای تحویل به رزمنده‌ها بسیار کم است. پس تصمیم می‌گیرند تا با رفتن به گمرک، که زیر آتش مستقیم دشمن است، به مهمات اصلی دست پیدا کنند. در این راه آذر، خواهر یکی از شاگردان یگانه، فرشته و مردی که قصد فرار از جنگ را داشته با هم همسفر می‌شوند. در طول این مسیر، هرکس به سمتی کشیده می‌شود، فرشته به دنبال نامزد گمشده خود می‌رود، آذر در قبرستان شهر، مشغول دفن شهدا می‌شود، اما مرد که دلبسته سیمین شده در دسته می‌ماند و به دختران کمک می‌کند. در آخر آن‌ها موفق می‌شوند تا مهمات زیادی را از زیر آتش بیرون بکشند و به رزمنده‌ها برسانند.

منیر قیدی کارگردان فیلم «دسته دختران» در جایی گفته است: «هیچ شخصیتی در این فیلم به‌طور مستقیم از کتاب یا ماجرا یا حقیقتی شکل نگرفته بود، اما شخصیت‌ها برآوردی از مطالعات کارگردان هستند. همه کاراکتر‌ها ساختگی‌اند و باید بگویم که من تنها فیلم‌هایی را می‌سازم که به موضوع آن اشراف و احاطه داشته باشم. ما فیلم‌های بسیاری داریم که در سینمای دفاع مقدس الگو می‌شوند، اما سعی می‌کنم سینمای خود را داشته باشم و اگر قرار باشد الگویی داشته باشم، آن الگو بی‌شک فیلم «تنگه ابوقریب» نیست. ما درباره یک حقیقت فیلم ساختیم و متاسفانه همه ما می‌دانیم که خرمشهر سقوط می‌کند، اما این فیلم نه درباره سقوط خرمشهر که درباره عشق و امید به آینده بود.» و این یعنی تلقی ایشان نه تنها از سینما، ابتر و عقب افتاده و جعلی است بلکه فهمشان از تاریخ و واقعیت هم اشتباه و تباه است.

شما بر فرض محال هم که تاریخ و استنادات تاریخی آن مقطع را خوب بدانید که قطعا نمی‌دانید، وقتی افقی برای تصویرگری سینمایی ندارید و در عین حال حتی از اجرای یک پلان درخور و درست و به اندازه در موقعیتی که فیلم «دسته دختران» ادعایش را دارد، ندارید، چگونه و چرا سعی می‌کنید چنین تعابیر پرطمطراق و ساده‌لوحانه‌ای را تحویل مخاطب و منتقدان اثرتان بدهید.

فیلمساز محترم شما هنوز از جای درست دوربین و نحوه حرکتش در فیلم «بیگ پروداکشن» تان اطلاع درستی ندارید و حتی نتوانسته‌اید خوب و درست و فریبنده، کپی‌کاری کنید، آن‌وقت تلاش می‌کنید جای خالی این چیز‌های نسبتا مهم و اساسی را با شعار و ادعا و تبلیغات پر کنید؟!

بله؛ گفتیم که مهم‌ترین اشکال فیلم «دسته دختران» در بی‌افق بودن آن است. بی‌افق بودن یعنی هیچ تلقی درستی از مفهوم ضمنی و اصلی داستان، فهم نسبتا کاملی از روندی که روایت بناست بر آن استوار شود و شکل بگیرد، و البته سایر ملزومات و مقدورات و اولیات و بدیهیات کار فیلم‌سازی که تابع نکته اول و دوم است، نداشته باشیم و در چنین فضایی دست به تولید یک فیلم «بیگ پروداکشن» آنهم از نوع «ملی» بزنیم!

کدام عنصر از ملیت در فیلم شما تجلی یافته و بر دل نشسته؟! نکند آن دعوای خاله زنکی کاراکتر آمر به معروف و ناهی از منکر و دختر فکلی؟! یا عدم تشخیص باند از کفن؟! شوخی می‌کنید؟!

این توهمات جعلی و بیمار را بر کدامین استنادات جعلی تاریخی که «همه‌اش را به دقت خوانده و برآن اشراف یافته‌اید» و «نخواسته‌اید از تنگه ابوغریب هم الگو بگیرید»، استوار کرده‌اید؟!
و این آن چیزی نیست که دفاع مقدس ما و رزمندگانش از زن و مرد، لایقش باشند!

فیلم سینمایی «دسته دختران» اکران خود را از ۳۰ فرودین ماه آغاز کرده و با بیش از ۱۳۵ هزار مخاطب، موفق به فروش ۴ میلیاردی شده است. عوامل این اثر تاکنون واکنشی نسبت به یادداشت روزنامه کیهان نداشته‌اند.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۲
چون کیهان گفته بده شک نکنید فیلم خوبیه
اصلا معیار خوبی تو هر چیزی مخالفت کیهان هستش
از معدود مطالب کیهان بود که تا حدی درست بود ، واقعا فیلم افتضاحی بود که چای اینکه نقش زنان رو در جنگ نمایش بده و پررنگ کنه شبیه کمدی شده بود

مخصوصا صدای تیز خانم نیکی کریمی که با تقلید ناشیانه از لهجه جنوبی تبدیلش کرده بود به سوهان اعصاب
پاسخ ها
دانشجو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
این فیلم سراسر توهین به ارتش و سپاه بود. یعنی ارتش ما که به غیرتش شهره است و سپاه با چمران و باکری و متوسلیان و...کجا بودند که زنا اومده بودن خط مقدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
دانشجو حرف شما سراسر توهین به بانوان کشور است که مادران و خواهران و فرزندان و همسران همان رزمندگان شجاع هستند و اگر تاریخ جنگ را مطالعه کنی با وجود تعصبات کور نسبت به حضور زنان در جنگ بازهم عده ای اسلحه بدست گرفتند و جنگیدند.
هنرا که فقط شریعتمداری دارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
هنر نزد شریعت مداری هست و بس
چون گفته بده پسسسسسسسسسسسسسسسسسسس خوبه
پاسخ ها
کیوان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
من اصلأ روزنامه نمی خوانم اما تحلیل کیهان در مورد این فیلم را تا حدودی قبول دارم حرف در را از هر کسی باید پذیرفت حتی اگر مخالفت باشد.
کیهان هنر میفهمه چیه ؟!
هر چیزی که کیهان علیه ش موضع بگیره ، ارزشمند میشه
کیهان فقط قر میزنه
اسم کیهان را باید می گذاشتند گوچا.یادتون میاد در کارتون بنر , اونیکه به همه چیز بد بین و نا امید بود.کیهان میگه همه چیز باید به سلیقه من خوش بیاد و بقیه ملت نظرشون اصلا مهم نیست.
یکی از بی شمار کارهای غیراخلاقی کیهان اینه که داستان فیلم هایی رو که نمی پسنده لو می ده. هیچ رسانه ای این کار رو نمی کنه و این نشون می ده برای کیهان، هدف وسیله رو توجیه می کنه.
کیهان و کیهانبان هر هنری به غیر از آبادانی و سازندگی دارند
کیهان در ۶۰ سال قبل فکر میکند روی زنها حساب نمیکند فیلم بسیار جالب و دیدنی بود حتما ببینید و قضاوت کنند
شریعتمداری با همه اشتباهاتی که داره در این مورد درست گفت . حاجی ما میدونیم تو هم میدونی که قانون از بی بندو باری زنان حمایت میکنه
ببخشی حسین شریعتمداری که قبل از ساخت فیلم شمارو در جریان قرار ندادند آخه کارگردان نمی‌دونست اول باید از شما اجازه بگیره آخه تو سر تو هر سوراخی میکنی
اتفاقا فیلم مزخرفی است ولی عکس‌العمل کیهان باعث فروش آن می‌شود!
کیهان ....تو خوبی ...
تنها اثر نغز پر مغزی که تهی نیست و دین و دنیای مردم را کفایت میکنه روزنامه وزین کیهان است باقی همه هیچ است و تهی.
هرچیزی کیهان میگه بده یعنی خوبه
کیهان مزخرف‌ترین و حال به هم زن ترین روز نامه هست که در ایران وجوددارد بااون شریعتمداری متوهم که انگار در فضا سیر میکنه فقط میدونم هر جی کیهان بگه بده یعنیرخوبه چون نظرش برعکس جامعه هست
معرفی می کنم حسین شریعتمداری فارغ التحصیل سینما از دانشگاه تهران
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی