بازدید 11393
پایانی بر تاریک‌خانه شرکت‌های دولتی؛

آغاز سخت گیری بر شرکت‌های دولتی در جهت تحقق بهره‌وری/ نیرو‌های مازاد تعیین تکلیف می‌شوند/ مزیت‌های مهم آیین‌نامه جدید چیست؟

مدیرکل امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت: آیین‌نامه جدید انتظام‌بخشی شرکت‌های دولتی، یکی از مهم‌ترین آیین‌نامه‌های اجرایی دولت است و سخت گیری در شرکت های دولتی برای سامان دادن به این بخش مهم از اقتصاد آغاز شده است و دوره ای که شرکت‌ها در تاریک‌خانه به سر می بردند، پایان یافته است.
کد خبر: ۱۱۸۰۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸ 22 June 2023

آغاز سخت گیری بر شرکت‌های دولتی در جهت تحقق بهره‌وری/ نیرو‌های مازاد تعیین و تکلیف می‌شوند/ مزیت‌های مهم آیین‌نامه جدید چیست؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ محمد عنبری، مدیرکل امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در برنامه‌ای با موضوع «ارتقاء شفافیت و بهره وری در شرکت‌ها دولتی»، گفت: «آیین نامه تشکیل مجامع عمومی و شورا‌های عالی شرکت‌های دولتی» در شش فصل مختلف طراحی شده است؛ فصل اول تعاریف و کلیات را یکپارجه کرده، چون تعاریف در حوزه شرکت‌های دولتی بسیار متعدد و مشتت بود. در فصل دوم راجع به «مجامع شرکت‌های دولتی» توضیح داده و فصل سوم به حاکمیت شرکتی پرداخته است.

«مفهوم حاکمیت شرکتی» در شرکت‌های بخش دولتی ما تا شش ماه پیش شناخته شده نبود، مگر مدیرعاملی با توان خودش این کار را کرده بود. ما اولین بار شش ماه پیش با ابلاغ وزیر اقتصاد، دستورالعمل «حاکمیت شرکتی» را به شرکت‌های دولتی دادیم و امروز برای اولین بار این مساله به آیین نامه تبدیل شد. فصل چهارم به موضوع «بهره وری» پرداخته که برای نخستین بار است آیین نامه جامعی در کنار سایر احکام حوزه شرکت‌های دولتی دیده شده و فصل پنجم، مربوط به شفاف سازی و فصل ششم هم سایر موارد است.

مدیرکل امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، آمار شرکت‌های دولتی را ۴۵۳ مورد عنوان کرد و گفت: از این ۴۵۳، ۹۰ مورد، شرکت اصلی و مادر تخصصی است و مابقی هم تابع این شرکت‌های مادر تخصصی هستند، ولی شرکت‌های دیگری هستند از قبیل شرکت‌های تحت کنترل دولت که دولتی محسوب نمی‌شوند و سهم دولت کمتر از ۵۰ درصد است و به واسطه سایر نهاد‌های عمومی، مالکیت همچنان در اختیار دولت مانده، ولی دولتی نیستند.

حمیدرضا صادقی، مدیر مطالعات و تحلیل بهره‌وری سازمان ملی بهره‌وری ایران، دیگر مهمان این برنامه بود که در پاسخ به اینکه نقش بهره وری در این آیین نامه چقدر پررنگ است، گفت: سهم ارتقای بهره وری در این آیین نامه بسیار پررنگ است. موضوع بهره وری چند سال گذشته هم در بحث قانون بودجه مطرح شده است، اما امسال در قالب آیین انتظام بخشی به صورت یکپارچه دیده شده است. ما سال گذشته تجربه‌ای داشتیم که اطلاعات را از شرکت‌ها گرفته و بهره وری آن‌ها را می‌سنجیدیم، اما کاری که امسال قرار است انجام شود، این که شرکت‌های دولتی، اطلاعات مالی و عملکردی را طبق شیوه نامه‌ای که سازمان تدوین تا آخر تیرماه ابلاغ خواهد کرد، ارائه می‌شود.

وی بیان داشت: کارگروهی هم با عضویت سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و سازمان اداری و استخدامی تشکیل  خواهد شد که قرار است سازمان، محاسبات بهره وری شرکت‌ها را انجام و وضعیت شرکت‌ها را گزارش دهد که در مقایسه با سال گذشته، رو به رشد هستند یا نه و در این کارگروه تصمیم گیری می‌شود که به مدیران و کارکنان شرکت‌های دولتی پاداش دهند یا نه.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص گفت: مجلس در فاصله کوتاه، امکان رسیدگی به لایحه بودجه و عملکرد شرکت‌های دولتی را ندارد و ما هر سال در بودجه، یکسری احکام را مصوب می‌کردیم تا بتوانیم نظم و انضباطی را بر شرکت‌های دولتی حاکم کنیم. در بودجه ۱۴۰۲ این آیین نامه به خود دولت محول شده که آیین نامه انتظام بخشی است که بتواند شفاف سازی درآمد‌ها و هزینه‌ها و حتی میزان حقوق و دریافت‌هایی که کارکنان و هیات مدیره شرکت‌های دولتی دارند، ضابطه‌مند کند.

وی گفت: قطعا در این آیین نامه آنچه دولت مصوب می‌کند، در هیات تطبیق قوانین مجلس هم بررسی می‌شود و اگر بتواند قانون را محقق کند و پاسخگوی انتظاراتی که در قانون آمده باشد، مورد قبول قرار می‌گیرد، اما اگر نتواند روح قانون را پاسخ دهد، هیات تطبیق قوانین به آن ایراد خواهد گرفت. اگر این کار توسط دولت به خوبی انجام نشد، در طرح‌ها و قوانینی که جنبه دائمی دارد، درج می‌کنیم تا هر سال در بودجه تکرار نشود و نظمی در بودجه شرکت‌های دولتی داشته باشیم، زیرا یکی از دغدغه ها، پاداش‌هایی است که به شرکت‌های دولتی پرداخت می‌شود. ما درگیر تحقیق و تفحصی را در خصوص حقوق‌های نجومی بودیم که بخش زیادی از آن به شرکت‌های دولتی بازمی‌گردد و این آیین نامه می‌تواند کمک کند تا اطلاعات را شفاف روی سامانه بیاوریم و مجموعه دولت به آن اشراف داشته باشد و مجلس هم از بُعد نظارتی خود از این مسائل اطلاع پیدا کند.

عنبری، مدیرکل امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در رابطه با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، اظهار داشت: ما تکلیف داشتیم نسبت به انتشار عمومی صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، اقدام کنیم که این اتفاق برای اولین بار در این دولت رخ داد. تا پنج سال گذشته حتی نمایندگان دسترسی به صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی نداشتند، اما الان ۱۱۲۴ صورت مالی نسبت به سال ۱۴۰۰ منتشر شده و در دسترس عمومی قرار گرفته است.

آغاز سخت گیری بر شرکت‌های دولتی در جهت تحقق بهره‌وری/ نیرو‌های مازاد تعیین و تکلیف می‌شوند/ مزیت‌های مهم آیین‌نامه جدید چیست؟

وی همچنین در خصوص مزیت‌های مهم آیین‌نامه جدید انتظام‌بخشی به شرکت‌های دولتی، الزام به ارائه بهنگام صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و بودجه پیشنهادی این شرکت‌ها و همچنین اجرایی شدن حاکمیت شرکتی مبتنی بر رعایت اصول آن در شرکت‌های دولتی را مهم‌ترین محور‌های این آیین‌نامه دانست و گفت: در بخش بهره‌وری، الزام شرکت‌های دولتی در تعیین و تکلیف نیرو‌های مازاد و شفاف‌سازی آثار قیمت‌گذاری تکلیفی بر زیان‌ده شدن شرکت‌ها از محور‌های مهم تحقق بهره‌وری در شرکت‌های دولتی است. آیین‌نامه جدید انتظام‌بخشی شرکت‌های دولتی، یکی از مهم‌ترین آیین‌نامه‌های اجرایی دولت است و سخت گیری در شرکت‌های دولتی برای سامان دادن به این بخش مهم از اقتصاد آغاز شده و دوره‌ای که شرکت‌ها در تاریک‌خانه بوددند، پایان یافته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴۰
بخدا که درست اجرا نخواهد شد
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
باید دستگاههای سختیگیر خریداری شوند و در دستگاهجات های دولتی نصب شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
توی شرکت های دولتی نیروهایی استخدام هستند و حقوق های نجومی می گیرند که اصلا تاحالا پاشون را توی اون شرکت نذاشتند و فقط پول به حسابشون واریز میشه. لطفا تمام این موارد تعیین تکلیف بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
شرکت های دولتی دارای 350هزار نفر پرسنل ثبت شده هستند که حقوق های آنها بیش از 10 برابر کل نیروهای سازمان های دولتی هست. یکی بیاد پاسخ بده چرا شرکت های دولتی مثل فولاد مبارکه و زیر مجموعه های و سایر شرکت های دولتی اینقدر بودجه براشون تعیین میشه
اصفهانی از اصفهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
مجلس محترم واردات کالای ارز بر را ممنوع کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
کارمندان بخش دولتی حقوق های پایین می گیرند و کارمندان شرکتهای دولتی حقوق های نجومی. و مردم فکر می کنند کارمندان سازمان های دولتی هم حقوق بالا دارند. در صورتی که پرداختی ها در سازمان های دولتی زیر 10 میلیون و در شرکت های دولتی بالای 30 میلیون هستند. معاون اداره ما با 32 سال سابقه خالص دریافتیش 12 میلیون هست و در شرکت های دولتی آبدارچی ها حدود 25 حقوق می گیرند. آخه چرا اینقدر بی عدالتی؟ اگه زندگی خرج داره برای ما کارمندا و کارگرها هم همین قدر خرج داره چرا باید کارمند و کارگر حقوقش زیر10 باشه و توی شرکت های دولتی 30 به بالا حقوق بگیرند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
توی کشورهای هایی که کمترین فساد در سازمان ها و کشورشون وجود داره به سه دسته حقوق های بالا پرداخت میشه تا جلوی فساد گرفته بشه و کشور به سمت پیشرفت حرکت کنه.
اول معامان و اساتید دانشگاه
دوم قوه قضاییه و زیرمجموعه هاش
سوم نیروی انتظامی
که این سه گروه در کشور ما برعکس همهجاست و کمترین حقوق را بهشون پرداخت می کنند.
به نظر شما دلیلش چی می تونه باشه؟؟؟؟
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
همه افرادهای جامعه باید دستگیر و روانه زندان ابد شوند تا مقصر پیدا شود و بالاخره اینطوری مقصر اصلی هم مجازات شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
شما که نوشتی به سه دسته حقوق بالا میدن. شماها این حرفها رو از کجا میارید؟ من با چند نفر صحبت کردم. یکی معلم توی انگلیس ۱۵۰۰ یورو می گرفت )قبل از جدایی انگلیس از یورو بود). توی المان هم همین بود. توی امریکا هم پلیسش ۳۰۰۰ تا می گرفت. اون هم درجه دار با سابقه. شما ها این آمارها رو از کجا میارید؟؟؟!!
در هر سازمان نیروهای بسیار رسمی هستند که چون رسمی شدهاند و مطمئن هستند که هیچ کسی نمی تواندانها را اخراج کند هیچ کار خاصی نمی کنند و در طول روز به کارهای شخصی بورس و تحصیل و ... می پردازند و دست مدیران در وادار کردن انها به تغییر رویه خالیست بهتر است فرایندی برای همه سازمان ها تعریف شود که هر نیرو در صورت کارآمد نبودن به امور اداری معرفی شود و تا سه بار امکان معرفی جهت موقعیت سازمانی جدید برای کار برای ان در نظر گرفته شود بعد از ان حکم استخدام رسمی ان لغو و درصورت عدم کارایی و تغییر رویه اخراج شوند و جای خود را به نیروهای کارامد دهند
بانکها ی دولتی ، نیروهای مسلح ارتش و سپاه دریایی ، هوایی ، زمینی ، سازمانهای نظارتی متفاوت ، ........ باید ادغام شوند چقدر بانک میخواهیم چرا اینقدر ، تشکیلات موازی هم میخواهیم . ایا وقتی کمیته ،شهربانی ، ژاندرمری ادغام شد اتفاق خاصی افتاد بانکهای نظامی ادغام شد و بانک سپه تشکیل شد یک مدیر عامل یک هیئت مدیره ،.......... دارند بانک چابک شد شعب جمع آوری شد البته در ادغام مقاومت وجود دارد هزینه ساختار های بزرگ بر عهده جیب خالی مردم است چرا نرخ تسهیلات در ایران بالاست هزینه ساخت یا اجاره ساختمان ، تجهیزات ، پرسنل .... همه بردوش بیت المال است بیائید و برای نسل آینده فکر کنیم.
هرکاری می‌کنین زودتر از بخش خصوصی مالیات و عوارض میگیرن در قالب حقوق و پاداش میدن به چند تا کارمند با بهره وری صفر یه سر به ادارات بزنید محل کار نیست محل بیکاری و حقوق مفته یه طرح بزارید هررکارمند یک هفته باید بره بخش خصوصی کار کنه همشون در میرن
نیروهای مازادی که نجومی میکرند بریزیرید بیرون نه انهایی که حقوقشان کفاف یک ماه را نمیده به هر حال اگر بخواهید تسویه از رتبه و رده اای پایین تر انجام بدهید ایا می دانید چه ضرری به بیمه کشور و صندوق های بلزنشتگی وارد میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
به غیر از اداره مالیات ، تامین اجتماعی ، نفت و مخابرات بقیه اسزمان های دولتی حقوق زیر 10 میلیون دارند. در حالی که خط فقر 30 میلیون شده
اگر چه به نظر می رسد این هم یک نمایش است ، ولی اگر واقعا می خواهند کاری کنند به وضعیت دو شرکت خودرو ساز بپردازند که چگونه مدعی زیاندهی هستند
با خانوادهای شهدا که در شرکتها جا خوش کردن و کار مفیدی هم انجام نمی دن می خواید چکار کنید؟
ابتدا تکلیف مدیران پرمدعای رانتی و معاونین و سرپرستی‌های آنها مشخص شود که بدون هیچ تجربه و تخصصی مسئولیت گرفته‌اند.
اقايان خيلي دير فهميدن. اگر اينها راست ميگويند كه نمي گويند بايد از استقلال و پرسپوليس شروع كنند كه نمي كنند چونكه منافع خودشان به خطر مي افتد. چرا ايرانخودرو خصوصي نمي كنند كه اگر بشود منافع خودشان بخطر مي افتد. بنابراين اول واخر فقط و فقط منافع خودشان. اصلا مردم برايشان مهم نيست
شدنی نیست چون دستور دهنده و مجری این اوامر خود رطب خورده اند
همین مدیران شرکتها به جای خواستن کاراز نیرو ، هی دم از نداشتن نیرو می زنند تا فک وفامیل خود را مشغول کنند
مدیران با همکاری حسابداران و حسابرسان ،جوری وانمود می کنند که شرکت زیان ده است تا به ثمن بها آن را مفت بفروشند به رفقا
از شنبه اول صبح با این بخشنامه ها شروع میکنن اضافه کار لغو ...مزایا لغو.... سنوات کاهش...غذا حذف یا کاهش حجم...سرویسها حذف یا کوتاه شدن مسیر ..... از حق کارگر کارمند بدبخت بی دستوپا میزنن ولی از وامهای میلیاردی که به مدیران میدن نمیزنن ویلاهای تفریحی میدن مدیران ماشین ۵میلیاردی میدن مدیران راست میگن ازوناهم بزنن...خدارحم کنه بهمون..... خدایا چه گناهی کردیم تو ایران مارو پیاده کردی ....
اول از طرح های سدسازی وزارت نیرو آغاز کنید.
حالا کی میخواد نظارت کنه؟؟؟ یه سری آدم خسته و بی کفایت که فقط نمایشی کار میکنن و سال اول شروع میکنن و بعد فراموش میکنن
همه نیروهای شرکت های دولتی باید عادلانه و با آزمون عادلانه استخدام شوند
با دو شرکت خودرو سازی زبان ده شروع کنید و گزارش عملکرد بدهید . اگر واقعاً راست می گویید یا اینکه شو تبلیغاتی است ؟!!
در سامسونگ برای این منظور قواعد و مقررات جالبی هست. مثلا یکی از انها بنام اطاق انتظار است. هر فرد برای کار معینی به دست مدیر ان کار داده میشود و بعد از پایان کار به ان اطاق انتظار برمیگردد تا مدیر دیگری در یک برهه دیگری او را برای انجام پروژه ای بردارد. انوقت کسی که مدت معینی در ان اطاق انتظار بود و کسی او را بر نداشت اخراج میشود. مدیران باین ترتیب خیلی حواسشان به ان اطاق انتظار هست که چه کسی بان اضافه میشود و چه قابلیتهایی دارد و غیره که ایا او را بردارند یا نه. افراد اطاق هم میدانند که اگر با این مدیر فعلی در این پروژه فعلی خوب کار کنند احتمال اینکه بعد از رفتن بان اطاق کس دیگری انها را بردارد بلاتر خواهد بود و الا اگر کم کاری کنند غرغر کنند ناهماهنگ باشند و حرف گوش نکنند ، این پروژه که تمام شد و بان اطاق برگشتند دیگر هیچ کس انها را برنخواهد داشت و سرانجامشان اخراج است.
اینها برای نیروهای ساده بود ولی برای مدیران هم قواعد خاصی دارند مثلا یکی از این قواعد اینست که هر سال . باید مثلا 20 در صد مدیران اخراج شوند. میگویند حتی اگر طلا هم باشد باید برود . فرصت نیست که در مورد این یکی صحبت کنم اما یک مدیر که مثلا 20 سال است در سامسونگ مانده در واقع از دهها بار امکان اخراج جان سالم بدر برده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
این سیستم در ایران جواب نمی دهد چون در ایران مسئولین به سمت افراد باسواد و باهوش نمی روند و به سمت افرادی می روند که بهتر کارهای شخصی آنها را انجام دهد بهتر بتواند پایان نامه و تکلیف های دکترای آنها را بهتر بنویسد و ...
اگرنیروی مازاد شرکتهای خودرو سازی تعدیل شود قیمت پراید به زیر50میلیون خواهد رسید ودرغیر اینصورت سال دیگه پراید 600تا800میلیونی خواهیم داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
خودروسازهای دولتی باید بسته شوند و کارخانجات و تمام تجهیزاتشان را بفروشند بهتر از تعدیل نیرو است تا امروز 130 همت زیان انباشته و ایرانخودرو و سایپا به تنهایی 244 همت بدهی دارد کهن هیچوقت جبران نخواهد شد
ببین اجرا نمیشه چون تمام کارمندان از بستگان رییس روسا هستند
نمایندگان مجلس آشنایان و اقوام خود را غالب میکنند به شرکت‌های دولتی که حقوق خوب می‌دهند
ادم داریم سی سال تو اب وفاضلاب معاون بوده فردای بلزنشستکی خودش رفته سرپرست نظارت یکی از مهندسین مشاور همان دستگاه شده به به اصلا تبانی نکرده
اقایی که مدیر یک سازمان امنیتی هست پسرشبا مدرک دیپلم کارمند اب وفاضلاب شد بعد در عرض دوسال پله های ترقی رو اسانسوری طی کرد الان معاون مهندسی مجموعه هست
تورو بخدا اول از دانشگاه علوم پزشکی بابل شروع کنید.
متاسفانه بعضی دوستان نظر دادند ولی فرق بین شرکت دولتی و خصوصی را نمیدونند خیلی از شرکت ها که بالا نامبرده شده مثل فولاد و مخابرات و خودرو خصوصی هستند سهام آنها واگذار شده
دروغ به این بزرگی چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی استخدام فک و فامیل پرقدرت و دریافت کد استخدامی باسم جوانگرایی ادامه دارد
ابتدا تکلیف مدیران پرمدعای رانتی و معاونین و سرپرستی‌های آنها مشخص شود که بدون هیچ تجربه و تخصصی مسئولیت گرفته‌اند
خوب بفرما که دیگه کسی توی دولت نمی ماند
البته بهتره سوال بپرسید شرکت دولتی آپکو که وابسته به خودروساز دولتی است در بیست پنج سال که پول بیتالمال رو به فنا داده است چه دستاوردی داشته این یک مثال از بهره وری صفر هست اول سازمانها و نهاد هایی که بهره وری صفر را دارند را تعیین تکلیف کنید بعد برین سراغ اونایی که بهره وری پایین دارند
آقای محترم اکثرشان از خانواده های ایثارگر هستند یا به نوعی با آنها وصل هستند. هروقت توانستید ادارات نیروهای شرکتی را حذف کنید آنوقت موفق هستید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست