بازدید 9264
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ خرداد

توهّم لزوم افزایش تعطیلات / اهمیت سفر فیصل بن فرحان به تهران / الکل، ویرانگر جسم و روان

توافق، تفاهم یا آتش‌بس سیاسی؟ افزایش جمعیت؛ هدف یا آرزوی برنامه هفتم؟ گمانه زنی‌های جدی برای احیای توافق هسته ای، پایان مهلت یک ماهه ایران به طالبان، فرار از ازدواج از ترس فقر، فرار از بازار خودرو، سنجش صلاحیت و رتبه‌بندی معلمان، بازار در انتظار گوشت قربانی! و تهران، ریاض روی دور تند روابط، چالش تغییر روز تعطیلی! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۹۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۲ 18 June 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۸ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که احیای روابط تهران- ریاض، ماجرای طرح تجمعات و اعتراضات از سوی مجلس، ریشه‌های افزایش قیمت در اقتصاد ایران و وظیفه ما در مقابله با خودسر‌ها در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

الکل، ویرانگر جسم و روان


دکتر سعید منتظرالمهدی طی یادداشتی در شماره امروز جوان نوشت: دیرزمانی است که از مصرف مشروبات الکلی به عنوان «اختلال شخصی» و «مسئله اجتماعی» یاد می‌شود، چه آنگونه که انبوه شواهد نشان داده‌اند این ماده مضر نه‌تن‌ها اثرات منفی ریز و درشتی بر زندگی شخص مصرف‌کننده برجای می‌گذارد، بلکه عوارض آزاردهنده و اغلب شدیدی نیز برای جامعه در پی دارد. در این مجال تنها برخی از آن دو نوع اثر مصرف الکل مرور می‌شود.


محققان در پژوهش‌های خود دریافته‌اند که اثرات شخصی مصرف الکل بسیار بی‌شمارند. «سندرم کورساکوف» یکی از نخستین اثرات الکل بر مغز است. این سندرم موجب «زوال تدریجی حافظه» و افزایش میزان فراموشی در فرد مصرف‌کننده الکل می‌شود. دومین تأثیر مخرب ذهنی- مغزی مصرف الکل «کاهش ذخیره شناختی» است، به همین سبب افراد الکلی به‌ویژه آنانی که در باتلاق می‌بارگی گرفتار می‌شوند بسیار بیش از افراد عادی دچار «زوال عقل» و دیگر اختلالات شناختی- عصبی می‌شوند. سومین تأثیر ویرانگر الکل نیز «افزایش شدید خطر مرگ» است، به‌ویژه این خطر زمانی دوچندان می‌شود که افراد موادی نظیر اتانول یا مواد ناشناخته دیگری را به الکل مصرفی خود اضافه کنند. از آن گذشته الکل همچون «یک بی‌حس‌کننده عمومی»، افراد الکلی را به شدت مستعد آسیب‌های جسمانی ناشی از حوادث می‌سازد. افزایش شانس ابتلا به «فشارخون» و انواع سرطان‌ها من‌جمله کبد نیز از جمله دیگر عوارض مصرف مشروبات الکلی است. همچنین مطالعات عصب‌شناختی نشان داده است ۵۰ تا ۷۰ درصد الکلی‌ها دچار «بدکارکردی» و حتی آسیب ماندگار مغزی می‌شوند.


آثار مصرف الکل در سطح «اثرات شخصی» محدود نمی‌ماند، بلکه پیامد‌های مخربی را نصیب اطرافیان و جامعه می‌سازد، به عنوان مثال یکی از عوامل مؤثر بر «رفتار پرخطر رانندگی» مصرف الکل است، اینگونه افراد حین مصرف الکل و حتی بعد از آن مهارت «خودمهارگری» خود را از دست می‌دهند و حین رانندگی خطراتی را برای خود و دیگران ایجاد می‌کنند. همچنین آنگونه که از شواهد پیداست مصرف الکل موجب افزایش «رفتار‌های ضداجتماعی (anti social)» و «خشونت‌های بین فردی» می‌شود. این افراد بی‌محابا به دیگران آسیب می‌رسانند و سلامت آنان را به خطر می‌اندازند، به‌ویژه افراد الکلی اغلب اعضای خانواده خود را آماج خشم و خشونت قرار می‌دهند. «قانون‌گریزی» نیز در میان افرادی که الکل مصرف می‌کنند، بسیار شایع است.


خلاصه آنکه مصرب الکل موجب «اتلاف عمر» و «کاهش امید به زندگی» می‌شود و ذهن، جسم و مغز آنان را به‌تدریج دچار عوارض وخیم (و اغلب غیرقابل بازگشت) می‌کند. علاوه بر آن مصرف الکل، جامعه را دستخوش آسیب و ناامنی می‌سازد، به همین سبب اغلب کشور‌ها حتی آن‌هایی که مصرف الکل را در برخی سنین مجاز دانسته‌اند، قوانین سختگیرانه‌ای برای مقابله با پدیده شوم «الکلیسم» و مصرف انواع مواد الکلی وضع کرده‌اند.

 

اهمیت سفر فیصل بن فرحان به تهران

سیف الرضا شهابی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار نوشت: آقای فیصل بن فرحان وزیر خارجه کشور عربستان برای افتتاح سفارت این کشور در تهران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران و رساندن پیام سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به رییس جمهور ایران وارد تهران شد. در نگاه کلی می‌توان سفر بالاترین مقام در دستگاه دیپلماسی عربستان به ایران را در کنار سایر سفر‌های وزیر خارجه عربستان به دیگر کشور‌ها مورد ارزیابی قرار داد و یک سفر معمولی که در بین وزیران خارجه متداول است تلقی کرد، ولی در نگاهی دقیق‌تر و موشکافانه‌تر این سفر با دیگر سفر‌هایی که وزیر خارجه عربستان انجام می‌دهد از تفاوت‌هایی برخوردار است.

سفر وزیر خارجه عربستان به ایران در حالی انجام می‌پذیرد که از سال ۱۳۹۴ به طول هفت سال (تا ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ دیدار مقامات ایران و عربستان در چین) روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض قطع بود اختلافی عمیق وجود داشت و در این مدت چه به طور مستقیم و چه با استفاده از ابزار‌های نیابتی دو کشور ایران و عربستان در کشور‌های منطقه به دشمنی با یکدیگر برخاسته بودند؛ دامنه اختلاف ریاض و تهران به سایر کشور‌های منطقه خاورمیانه و خلیج فارس کشیده شده بود حتی بعضی از مناطق جهان اسلام و دنیای عرب را هم تحت تاثیر قرار داده بود؛ به طوری که اختلاف تهران و ریاض سبب شد درگیری‌های منطقه‌ای بیشتر شود و هزاران نفر جان خود را از دست بدهند؛ مناطق آباد به ویرانه تبدیل شود و سرمایه مالی کشور‌های اسلامی صرف درگیری‌های بی‌حاصل و تفرقه بر انگیز شود و عاملی گردد تا قدرت‌های فرا منطقه‌ای از اختلافات در جهت منافع خودشان سو استفاده بکنند.

سفر وزیر خارجه عربستان به تهران می‌تواند بر بخشی بزرگ از نا امنی در منطقه پایان بدهد و سرآغاز استقرار صلحی پایدار بشود و فصل جدید از روابط بین کشور‌های منطقه را بگشاید و در آینده شاهد افزایش سطح روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … بین کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله تهران با مصر و بحرین باشیم. سفر وزیر خارجه عربستان به تهران از اهمیت بالایی در نزد مقامات ریاض برخوردار است در حالی که برای بازگشایی سفارت ایران در ریاض وزیر خارجه جمهوری اسلامی به عربستان سفر نکرده بود مع‌الوصف عربستان وزیر خارجه اش را برای بازگشایی سفارتخانه به تهران اعزام کرد. از محتوای پیام پادشاه عربستان به رئیس جمهوری ایران که وزیر خارجه عربستان حامل آن است اطلاع دقیقی در دست نیست و به چه نکاتی در این پیام اشاره شده اطلاعاتی درز نکرده، ولی می‌توان حدس زد حاکی از نزدیکی بیشتر تهران و ریاض در مقابل دولت‌هایی است که صلح را برای منطقه نمی‌خواهند و درپی جنگ افروزی هستند از این به بعد تهران و ریاض باید با هوشیاری از روابط دیپلماتیک محافظت کنند و از اشتباهاتی مشابه آنچه که دو کشور در سال ۱۳۹۴ مرتکب شدند دوری کنند و مراقب باشند قدرت‌های فرامنطقه‌ای که درپی فروش تسلیحات به کشور‌های منطقه هستند درپی ایجاد اختلاف می‌باشند.


توهّم لزوم افزایش تعطیلات


روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان توهّم لزوم افزایش تعطیلات نوشت: در خبر‌ها خواندیم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در چارچوب این طرح که تعطیلات هفتگی را به ۲ روز افزایش بدهد، با تعطیلی شنبه‌ها موافقت کرده است. این طرح قرار است بعد از تکمیل به صحن علنی مجلس ارائه شود تا مراحل تبدیل شدن به قانون را طی کند.
در افکار عمومی، ملاحظاتی درباره اصل اضافه شدن تعطیلات و همینطور تعطیلی شنبه‌ها وجود دارد که لازم است نمایندگان مجلس قبل از اتخاذ تصمیم نهائی به این ملاحظات توجه کنند.


۱- بسیاری از مردم معتقدند کشور ما به دلیل عقب ماندگی‌هائی که در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی دارد، نیازمند کار و فعالیت بیشتر است و به همین دلیل نباید بر تعطیلات افزوده شود. اضافه شدن یک روز بر تعطیلات هفتگی به معنای اضافه شدن ۵۲ روز بر تعطیلات سالانه است که می‌تواند به استعداد کاری کشور در تمام زمینه‌ها ضربه وارد کند. ایران به دلیل برخورداری از دو نوع تعطیلات تقویم شمسی و قمری، بطور طبیعی در ردیف کشورهائی قرار دارد که از تعطیلات کافی برخوردارند و اگر یک روز دیگر در هفته به آن اضافه شود، در بالاترین جایگاه از نظر تعطیلات سالانه قرار می‌گیرد و چنین چیزی برای کشوری که بشدت نیازمند جبران عقب ماندگی‌هاست بهیچوجه مناسب نیست.


۲- برای جبران کاهش میزان ساعات کار ماهانه اگر کسانی درصدد اضافه کردن ساعات کار روزانه کارمندان و کارگران باشند، این اقدام نیز زیانبار است، زیرا ساعت کار فعلی دارای مبنای منطبق بر استانداردهاست و افزایش آن موجب کاهش کارائی‌ها خواهد شد. مهم‌تر اینکه در کشور ما به دلیل فقدان نظارت کافی، از ساعات کاری فعلی نیز استفاده لازم صورت نمی‌گیرد و بخش عمده‌ای از وقت دچار بطالت می‌شود. روشن است که در صورت اضافه شدن ساعات کاری روزانه، زمان بیشتری به هدر خواهد رفت.


۳- خبری که از کمیسیون می‌رسید از مباحث مربوط به اضافه شدن پنجشنبه یا شنبه بر تعطیلات هفتگی حکایت داشت که در نهایت نمایندگان عضو کمیسیون، تعطیلی شنبه را ترجیح دادند.
درباره علت ترجیح تعطیلی شنبه بر پنجشنبه گفته شده عده‌ای معتقد بودند، چون در بیشتر کشور‌های طرف تجارت ما روز‌های شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و در ایام تعطیل نمی‌توانیم با آن‌ها رابطه تجاری داشته باشیم، بهتر است ما هم شنبه‌ها را تعطیل کنیم تا مقدار زمان ناهماهنگی فعالیت تجاری ما با آن‌ها کمتر باشد. این استدلال را مجلس دوران پهلوی هم داشت، ولی چون با مخالفت شدید افکار عمومی مواجه شد که می‌گفتند مجلس در نظر دارد شنبه‌ها را به نفع یهودیان که شنبه روز تعطیلی آنهاست تعطیل کند عقب‌نشینی کرد. این روز‌ها نیز عده‌ای همین تهمت را متوجه پیشنهاد دهندگان تعطیلی شنبه‌ها کرده‌اند. هرچند نمی‌توان به این گمانه‌زنی اعتنا کرد، ولی به نظر می‌رسد بهتر است نمایندگان با توجه به اینکه اصل استدلال اختلال در روابط تجاری ما با سایر کشور‌ها در روز‌های شنبه چیزی بیش از یک توهم نیست، از تعطیلی شنبه صرفنظر کنند. واقعیت اینست که اهل تجارت در هر نقطه‌ای از جهان برای پیشبرد امور مادی خود هیچ محدودیتی را به رسمیت نمی‌شناسند و در تمام ایام و ساعات شبانه روز و هفته آمادگی دارند با طرف مقابل ارتباط برقرار کنند و یا جوابگوی مراجعاتش باشند تا لطمه‌ای به منافع مادیشان وارد نشود.


۴- برای اثبات سست بودن و توهمی بودن استدلال اخیر در روابط تجاری به خاطر تعطیلی شنبه‌ها در بیشتر کشور‌ها همین بس که تقریباً بیشتر همین کشور‌ها از نظر ساعات شب و روز نیز با ما تفاوت اساسی دارند. به عبارت روشن‌تر، در تعدادی از این کشور‌ها بیش از نصف روز ما شب است و تعدادی دیگر شبشان روز ما و روز ما شب آنهاست و در عین حال روابط تجاری برقرار است و این اختلاف ساعات کاری هرگز مانع تجارت نشده و نمی‌شود. تعطیلی شنبه و یکشنبه نیز همین وضعیت را دارد و در واقع، بهانه‌ای بیش نیست.


۵- مجلس شورای اسلامی در شرایط نامساعد اقتصادی کشور که اکنون در آن بسر می‌بریم وظایف مهمی برعهده دارد که باید وقت خود را صرف آن‌ها کند. مجلس یازدهم از نظر افکار عمومی متهم به عدم توجه به مشکلات معیشتی مردم است. در چنین شرایطی صلاح نیست نمایندگان این مجلس، بار اتهامات خود را سنگین‌تر کنند و با افزودن بر تعطیلات، استعداد کاری کشور را دچار نقصان بیشتری نمایند. به همین دلیل، انتظار اینست که اصل طرح افزودن به تعطیلات هفتگی از دستور خارج شود و تلاش قابل ملاحظه‌ای برای بهینه سازی بهره‌وری از ساعات کاری موجود صورت بگیرد تا کشور عزیزمان از وضعیت نابسامان اقتصادی کنونی نجات یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۶۲
هیچکس از درگیری و حمله اعضای تیم فوتبال فلسطین به ایران ننوشته. موضوع مهمی که سانسور شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
موضوع مهم!!
اگر جان آدمی را یک چراغ در نظر بگیری که از روز تولد روشن می شه و روز مرگ خاموش . در این صورت الکل رو می شه به یک نفت اضافی تشبیه کرد که با مصرفش فیتیله روان و جان خویش را بالا تر می کشی اولش خیلی با حاله ولی در واقع عمر روان و جان خود را کمتر میکنی و شعله بلند ان چه بسا تو را دچار دود زدگی و سیاهی و تباهی کند . پس شعله جان خود را در طول عمر طبیعی خود مدیریت کن و بهترین بازدهی را از آن ببر .
تابناک، داستان الکل چیه؟
اگر شنبه ها تعطیل شود براحتی صرفه جویی عظیمی در مصرف اب و برق و گاز میشود دیگر نه قطعی برق داریم نه کبود اب و گاز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
ناقلا اسرائیلی ها همین طور پولدار شدند در دنیا
علی
| Germany |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
من عاشق مورد اول شدم.میگه زیاد کار کنیم کشور پیشرفت کنه
خیلی جالب بود.
سلام.نویسنده محترم الان تهران و بعضی ادارات پنج شنبه ها تعطیل هست گه این بی عدالتی هست این طرح باعث می شود عدالت رعایت شود و تمام کشور مثل تهران ۲ روز تعطیلی داشته باشند و دوم دلایل اینکه شنبه تعطیل نباشد هم مستند نیست تعطیلات هماهنگ کمک می کند به مراودات بیشتر.
شما از طرف افکار عمومی حرف نزن . همه مردم میدونن پنجشنیه یک روز نیمه تعطل هست که عملا هیچ اتفاق و کاری در این روز انجام نمیشه و فقط هزیته اضافه و مصرف بیشتر انرژی داره که بر کشور وارد می کنه 2- شما توهم شدیدی داری که فکر می کنی تعطیل کردن یک روز نیمه تعطیل اقتصاد رو ضربه میزنه در حالی که همه میدونن عملا هیچ اتفقی نمیفته چون واقها پنجشنبه با تعطیلی تهران و دانشگاه ها و مدارس و شرکت ها اب و برق و گاز و زیر مجموعه وزارت نفت و نیرو اصلا کاری انجام نمبشه و تازه با تنهایی بچه ها در منزل چدر و مادر های کارمند یا مرخصی هستن یا توان کار ندارن 3- تعطیلی پنجشنبه اتفاقا اقتصاد روستاها و گردشگری و مشاغل خانگی رو به شدت افزایش میدهکه همین ها بزرگترین عامل رشد اقتصادی هر جامعه هستن که نگارنده سوادش به اونجا نرسیده 4- اگه قرار تعطیلات دو روزه نشه تو و امثال نگارنده هم باید پنجشنبه ها در تهران بیان سرکار تا این بساط تبعیض که پایتخت نشین تعطیل و بقیه بیان سرکار سماق بمکن و فقط اعصاب شون بهم بریزه برداشته بشه و همه کشور پنجشنبه بیان سرکار که این روز نیمه تعطیل رو همه با هم زجر بکشیم و تخمه بشکنیم و انرژی به هدر بدیم
نه تنها تعطیلات را اضافه نکنید بلکه تعطیلات را کم کنید تا کار برای جبران عقب ماندگیها انجام شود در ژاپن مردن از کار زیاد افتخار است ولی اینجا نمایندگان برای جلب آراء اقدام افزودن 52 روز بر تعطیلات سال می کنند یعنی تقریبا فلج کردن کار و فعالیت در کشور . آیا ما مردم تنبلی هستیم ؟ و حقمان است از دیگر کشورها عقب مانده تر باشیم و رفاه به مراتب کمتری داشته باشیم ؟ چرا نباید مانند ژاپن و سایر کشورها کار کنیم ؟چرا اینقدر دنبال تعطیلی و خواب هستیم ؟ چرا نمایندگان ما به جای کار و تلاش می کوشند کشورز را به حالت نیمه تعطیل دراوردند آیا با این کار بخش خصوصی نابود نمی شود ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
دوست عزیز من مستقیم با ژاپن کار میکنم و بطور کلی شنبه و یک شنبه تعطیل هستن بعلاوه لطفا یک سرچ ساده داشته باشید و ببینید که تعداد روزهای تعطیل مناسبتی در ژاپن بمراتب بیشتر از ایران است
درست کار کردن و بازدهی کاری مقوله ای جداست
روزنامه جمهوری اسلامی
کجا تعطیلات ایران بیشتر از بقیه دنیاست؟ کافیست سری به آمار های جهانی درباره ساعت کار سالانه بزنید و ببینید که ایران جرء بالاترین آن هاست. البته ساعت کار بالا و بازدهی پایین
همین الان هم بسیاری ادارات دولتی و خصوصی 2 روز تعطیلی در قفته دارند
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
شعار نده . بسه بابا . احتمالا این طرف بیکاره والا اینجور چ ر ت نمیگفت
بیایید به الکل نخوردن اجباری نه بگوییم
قابل توجه روزنامه جمهوری اسلامی، همه کشورهای اسلامی 2 روز تعطیلات آخر هفته دارند بجز ایران و سوریه . در کنفرانسی سازمان همکاری اسلامی که 25 سال پیش برگزار شده ایران نیز متعهد شده تعطیلات آخر هفته را افزایش دهد .، برخی کشورهای مسلمان که درگذشته ۲ روز پنجشنبه و جمعه را به‌عنوان تعطیلات هفتگی خود انتخاب کرده بودند، تعطیلی پنجشنبه را به شنبه منتقل کرده‌اند، ازجمله کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس که در هفته ۲ روز پنجشنبه و جمعه تعطیل بودند، در نشست سران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در سال ۲۰۰۸ تصمیم به تغییر تعطیلات پایان هفته خود گرفتند و در یک دوره پنج‌ساله، روز شنبه جایگزین تعطیلی پنجشنبه شد، افغانستان نیز آخرینِ این کشورهای مسلمان بوده که روز شنبه را جایگزین تعطیلی پنجشنبه کرده‌است.بررسی‌های انجام شده نشان داده‌است که میزان بهره‌وری کشورها با ساعت کار نسبت معکوس دارد.
افزایش تعطیلات می‌تواند در برخی موارد از هزینه‌های اضافی بکاهد و در بسیاری از موارد نیز، با افزایش بهره‌وری نیروی کار در سایر روزهای هفته، میزان کارایی روزهای دیگر را بالا ببرد. به‌عنوان‌مثال، برآورد شده‌است که تعطیلی یک روز می‌تواند از برخی هزینه‌های غیرمستقیم مثل آلودگی در کلان‌شهرها نیز بکاهد
کشورهای دنیا همزمان بسوی افزایش لذت از کار کردن و کاهش ساعت کار به منظور لذت بردن از زندگی پیش می‌روند.سوال مهم اینکه چرا ما اصرار بر برتری کمیت بر کیفیت داریم و علاقه مند به اختراع دوباره چرخ !!!!!!!!!!!!!
واقعا کارشناسی شده بود این مقاله حتی بهتره برای رشد جمعه ها هم بریم سر کار و برای بهره وری بیشتر کار دو شیفته ت کنن یعنی صبح تا ساعت چهارده و بعد برای صرفه جویی بریم خونه ناهار و باز ساعت شانزده برگردیم تا 22 23 یک کله کار کنیم
مگر ما اسرائیلی هستیم که شنبه ها تعطیل باشیم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
میتونی اسراییل نباشی و شنبه تعطیل باشی چه ربطی داره بهم مگه آیه نازل سده که شنبه مال اسراییلیان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
جمعه برای مسلمانان هست شنبه برای یهود و یکشنبه برای مسیحیان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
تمام دنیا از جمله کشورهای عربی شنبه تعطیله در ثانی ما که با اسراییل مراوده نداریم که به نفع یهودی ها باشه
من 37 سالمه و اگه از 18 سالگی حساب کنیم میشه حدود 19 سال (که شدم نیروی کار) که همش میگین دلیل عقب ماندگی اقتصادی و همه چی کشور کار نکردن نیروی کار و کارمندان هستن کلا همیشه مردم مقصر هستن
باید حقوق کم بگیرن چون زیاد میگیرین خیلی کار کنن چون بهره وریشون کمه تا اقتصاد کشور که چه عرض کنم بهتره بگیم اقتصاد شما رشد کنه
سلام استدلال شما اشتباه هست من خودم از در يك شركت دولتي چند ماه مامور در اروپا بودم و واقعا در روزهاي شنبه و يكشنبه مشگل كاري پيش مي امد و كلا"‌ از جانب ايران كار تعطيل بود. ضمنا"‌ الان كشورهاي مسلمان و همسايه هم شنبه ها تعطيل هستند با يد با جهان همسو شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
کار تجارت با خارج که اورژانسی نیست که اگر مثل هم نباشید لنگ بماند کسی که دنبال مراوده هست یکی دوماه از قبل برنامه می‌ریزد که معطل یکی دوروز نماند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
بله با دیدگاه شما که اقتصاد مال خر است کار اقتصادی هم اورژانسی نیست می شود همین وضع نابساماان الان!
راستی ، سینه چاکان شیخ نمر کجایند؟ به همین زودی فراموش شد. اونها که مصلحت مملکت به کتفشون هم نیست الان کجا هستند؟
پاسخ ها
علیپور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
شیخ نمر رفت به فراموشی مثل حرمت خون شهدا که این روزها فراموش شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
خیلی پرتی، عربستان قطع رابطه کرد
در ضمن مگه نروید چون عربستان فلان هست؟!!!
روزنامه وزین جمهوری اسلامی، تا وقتی که فقط تهران دو روز تعطیل در هفته داشت نگران کاهش توسعه اقتصادی نبودید، حالا که به شهرستانها رسید، دل نگران شدید؟ سیاست یک بام و دو هوا فریاد می زنه
توی همه کشورهای پیشرفته تعطیلات پایان هفته دو روزه و هیچ اختلالی در پیشرفتشون صورت نگرفته تو کشور ما 5 روز هفته چه رشدی داره صورت میگیره که اگه یه روز تعطیلی اضافه بشه عقب بیفتیم. در کشورهای دنیا اصل بر سلامت انسان و تحکیم خانواده است دو روز پایان هفته خانواده کنار هم هستند و هر کدوم بنا به وسع مالی و درآمدشون تفریح می کنند. البته با این وضع اقتصادی در مملکت ما خیلی از ماها اون دو روز رو توی خونه می مونیم هیچ جا نمی تونیم بریم چون هزینه بر هست ولی همین که اعضاء خونه وقت بیشتری رو با هم میگذرونند تو سلامت روانی افراد خیلی تاثیر داره. حالا بیا این رو به یه عده بفهمون مگه می فهمند. اینقدر هم اعتقاداتشون قویه که میترسن با تعطیل شدن شنبه یهودی بشن.
سلام . چرا تا حالا صداتون در نیومده بود در تهران سالهاست که پنج شنبه ها تعطیل است . پایتخت یه مملکت پنج شنبه ها تعطیله مشکلی نیست ولی تعطیلی پنج شنبه برای بقیه مضره . یه بام دو هوا دقیقا مصداق این مقاله است
اهمیت سفر فیصل بن فرحان
روزنامه کیهان که سینه چاک و رگ گردنش بالا میزنه چرا در مورد ماجرای عکس سردار دلها حاج قاسم و بن فرهان سکوت کرده این نهایت چاپلوسی و شرم برای کیهان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
سیاست و سیاست بازی همین هست دیگه تا بوده همینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
اگر زمان ظريف بود هم اينطور سكوت مي كردند؟
ارائه مطلب فوق تعجب برانگبز است همین الان هم پنج شنبه ها در کلان شهر وپایتخت کشور وبزرگترین مرکز تجاری واقتصادی کشور تعطیل می باشد وطرح مجلس در صورت تصویب صرفا تعمیم آن به سایر استانهای کشور است ضمن آنکه در سایر استانها نیز بسیاری از شرکت ها ومراکز دولتی وخصوصی روز پنج شنبه تعطیل می باشند به نظر می رسد که نگارنده از وضعیت تعطیلات کشور اطلاع درستی ندارد
همه دنیا در باره اثرات مخرب الکل حرف می زنند ما خودمون رو‌ باالکل خفه می کنیم‌ چون مشروبات الکلی در ایران ممنوع است !!!!!!
روزنامه محترم جمهوري ايا اطلاع دارند كه وضعيت معيشتي كارمندان و ميزان دريافتي انها چگونه هست ؟ و اينكه ميزان كار مفيد كاركنان دولت بصطور ميانگين روزانه چقدر است ؟ حرفهاي روزنامه بي پايه و بدون تحليل كارشناسي روز است .
روزنامه جمهوری شما و کارمنداتون شنبه بیایید سرکار خیلی نگران هم هستید جمعه ها هم بیایید
بسیاری از مردم معتقدند کشور ما به دلیل عقب ماندگی‌هائی که در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی دارد، نیازمند کار و فعالیت بیشتر است و به همین دلیل نباید بر تعطیلات افزوده شود.
خیر اینچنین نیست
هر چقدر تعطیلات بیشتر باشد بانکها تعطیل تر هستند و کمتر اختلاس و خروج پول از بانکها اتفاق می افتد و کمتر انرژی مصرف می شود و شرکتهای دولتی و خصوصی هم کمتر هزینه می کنند و مجلس هم بیشتر تعطیل است و کمتر طرح های اخذ مالیات از مردم به عناوین مختلف تصویب می کند و قطعا تاثیرات تعطیلی بسیار است
تعطیلی شنبه ها خیلی هم خوبه لطفا ازخودتون حرف در نیارید اسم کسی رو که سلایق شخصی خودشو بعنوان مقاله اینجا مینویسه زیرش چرا نمینیویسید؟
تعطیلات، چراتوهم؟ تعطیلات چند کشور پیشرفته را اعلام کنید. تا ببینیم متوهم کیست....
شك ندارم متن توهم تعطيلات توسط فردي نوشته شده كه با افزوده شدن تعطيلات داره آتيش ميگيره و عقيده داره بايد از كارگر كار زياد كشيد و پول كم داد..وگرنه چرا اينقدر دروغ نوشته..اولا اگر كسي باهوش باشه و بره تعطيلات تقويم رو بشماره ما خيلي كمتر از بقيه كشورهاي جهان تعطيلي داريم...دوما ساعات شب و روزي كه ميگه داره سفسطه ميكنه....چرا داري با كلمات بازي ميكني...چرا به خاطر سود شخصي داري خوشي رو از مردم ميگيري....كاش مردم مي دونستن اين ها چه بلايي دارن به سر نيروي كار ميارن.......
جای تاسف است در مهمانی 50نفری 100نفر مشروب خوردند یعنی از بچه تا بزرگ . زن ومرد وخلاصه همه
همینکه مصرف مشروبات را انکار نمی کنید یک پیشرفت بزرگ است شاید برای این فاجعه خاموش که گاهی صدایش در می آید فکری بکنید اینکه یک کودک ۱۵ ساله مصرف کند فاجعه است .
آقایان شما مسبب اصلی برهم خوردن هنجارهای اجتماعی هستید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
مردم خودشون مسبب اینکارها هستن اینکه حجاب بر میدارند مشروب میخورن و ازدواج نمیکنن دوستیهای نامتعارف و‌خارج‌محدوده دارند حالا بماند که نماز نمی‌خوانند روزه نمیگرن و دروغ میگوین البته اینها به خودشون مربوطه برای ظاهر جامعه خطر افزین نیست همش مقصر مردم هستند مسولین و اموزش و ما اصلا مشکل ندارند الا ماشاالله همه مومن و مخلص و راستگو مشکل خود مردم هستند
وقتی در یک مهمانی همه مشروت خوردن . پس باید خرید وفروش مشروب را آزاد کرد وگرنه جامعه تاوان سنگینی می دهد
تعطیلات بیشتر یعنی مسافرت بیشتر و یعنی ، پول خرج کردن بیشتر و این یعنی توسعه کشور.
تمام مضرات شرب الکل را گفتید و همه هم مورد تایید تمام دنیاست .ولی نباید ممنوع باشد و مجازات مصرف آن شلاق باشد . مصرف آن باید بر طبق قانونی مدون باشد مانند مصرف سیگار.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
این هم از تز روشنزده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
بابا پله پله هنوز تو بحث حجاب گیر کردند بعد ازازاد سازی مشروب
به نظر من قبل این حرفا روزنامه ها رو جمع کنین چون زیان ده هستن .
روزنامه جوان: عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگوی
درباره روابط ایران و عربستان و سفر فیصل بن فرحان
بد ندیدم بخشی از مطلب کیهان با عنوان "«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر اسبق عراق: توافق ایران و عربستان را شهید سلیمانی پایه گذاری کرد" (پنج‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱، شماره ۲۳۲۶۶) را بازنشر کنم.

عبدالمهدی افزود: ازجمله مواردی که شهید سلیمانی درخواست طرح آن را کرد، عبارت است از اینکه می توانیم به حل بحران یمن از طریق دولت وحدت ملی کمک کنیم، از تحول در روابط عربستان و عراق و برقراری روابط گسترده با مردم عراق حمایت می کنیم، گفت وگو با کشورهای همسایه برخلاف کشورهای دیگر آسان است، تعهد برای کاهش تنش ها برای 10 سال، احترام متقابل بر اساس معادله نه غالب و نه مغلوب، تضمین دریانوردی در خلیج فارس، حل مشترک مسائل در سوریه و لیبی و بقیه منطقه و نشست وزرای امور خارجه.

نخست وزیر سابق عراق تصریح کرد: ما با برادران سعودی تماس گرفتیم آنها درباره علت این سفر جویا شدند چون من در آوریل 2019 به عربستان سفر کرده بودم؛ من بحث درخواست میانجی گری ایران را مطرح کردم و پرسیدند که طرف ایرانی درخواست کننده کیست و گفتم سلیمانی.

اینها چیزهایی است که ایران و عربستان به میانجیگری عراق بر آن مذاکره می کردند ولی الان از سفر سفیر عربستان به ایران چه محتوایی بیرون می آید: درخواست وزیر امور خارجه ایران برای اعزام حج عمره. و یا موضوع مهم تغییر محل نشست خبری وزرای امور خارجه از سالنی با عکس شهید سلیمانی به سالنی بدون عکس شهید سلیمانی است.

اما قطعاً و یقیناً مهمترین هدف سفر فیصل بن فرحان، جنگ یمن است و بعد از آن اجرای تعهد ده ساله برای کاهش تنش ها. آنچه در ایران به عنوان منافع اقتصادی توافق ذکر می شود، در خصوص این بخش از توافق است که بسته به میزان رضای طرف عربستانی از نتیجه، به همان تناسب منافعی اقتصادی برای ایران در پی خواهد داشت.
بیشترین سود و منفعت از انتخاب و اجرای سیاست خارجی مان دارد به حسابب دو کشور روسیه و چین کمونیست رفته و میرود

متاسفانه ما با اتخاذ دشمنی ۴۴ ساله با غرب و خصوصا امریکا پر هزینه ترین
سیاست راهبردی ضد منافع ملی را به کشور و مردم خودمان تحمیل کردیم

و در حالیکه مشخص نشده و نمی باشد که بر اساس کدام الزام و ضرورت حیاتی و طبق کدام فرضیه علمی و منطقی ، چنین کار نشدنی را ما باید انجام می دادیم ؟

دوماً بر فرض محال !!!؟؟ و چنانچه ما قادر به نابودی امریکا و اسراییل نیز بودیم
چه تضمینی وجود داشت که کشور ما بتوانند به توسعه و ابادانی و مردم به رفاه و آسایش و امنیت برسند ؟

جا دارد تا بزرگان و اندیشمندان و دلسوزان و وطن دوستان واقعی در داخل و خارج از کشور ، عملکرد و بیلان سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و حتی دینی را بصورت واقع بینانه و دور از شعار و حدس و گمان و دخیل کردن احساسات !!؟ مورد
مداقه و محاسبه دقیق و جدی و فوری قرار داده
و چنانچه به این نتیجه رسیدند که راهبرد طی شده ، به هر دلیلی اشتباه و خطا بوده است
ضمن اعلام آشتی ملی و گذشت از همه دیت اندر کاران ( به استثناء کسانیکه از عوامل نفوذی های خطرناک اجیر شده دشمنان کشور بوده اند ) به انتخاب راهبرد منطقی و علمی شجاعانه دریت و اصولی بپردازند

و تا دیر تر نشده است و کشور با خطر تهاجم نظامی و اشعالگری دشمنان تاریخی و قسم خورده که ما را در محاصره دارند ، نسبت به نجات کشور و دعوت از همگان و طی فرا خوان ملی وسیع ، آب رفته را به جوی باز گردانند .

و همه بدانیم که در درجه اول باید ایران باشد تا ما بعنوان ایرانی در ان زندگی کنیم و اجازه ندهیم تا همچنان منافع مادی و معنوی بیشمار کشور طعمه دشمنان بیرحم و طماع گردد .
چه عجب یک مورد کاملا علمی از طرف روزنامه جمهوری اسلامی دیدیم و در تابناک قابل مشاهده شد با اینکه در حالت کلی مخالف مشی این روزنامه هستم
خیلی واضح میگم: نماینده یا نمایندگانی که به دنبال تعطیلی بیشتر در کشور هستند باید برای همیشه از صلاحیت نمایندگی و مدیریتی در کشور عزل شوند. حالا یک مشت مزدور به این نظر منفی میدهند اما مهم منافع ملی است نه شخصی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
پس هر کی با نظر شما موافق نباشه مزدور هست.
خیلی راحت به دیگران برچسب میزنی هموطن
چرا؟
لطفا از طرف مردم نسخه نپیچید!
در شرایط فعلی مردم مجبورند به شدت کار کنند و حتی شغل دوم داشته باشند .چنانچه ساعات اجباری کار کمتر شود کسانی که از مبلغ حقوق کم در رنج و مشقت هستن لااقل با کار دوم بتونن بخشی از اون در آمدشون رو تامین کنن.
در ضمن هیچ کس با هر توانایی بیش از 8 ساعت توانایی یه کار رو نداره یعنی بازدهی به شدت میاد پایین وپس اینکه شنبه رو تعطیل کنید و بگین ساعتش بره رو روزهای دیگه به شدت اشتباهه و طرح مجلس بنظرم بسیار منطقی هستش
کارفرماهای عزیز که الان شاکی هستین وقتی قرار میشه حقوق رو افزایش بدین به زندگی و معیشت کارگران هم توجه بکنید و فکر نکنید اونها برده شما هستن
اره چین شعورش شد که بدونه توافق ایران با عربستان بسود اسلامه!
عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو
نفی حکمت مکن از بهر دل عامی چند
شری جون بیخال اسراییل شو چ ربطی داره تعطیلی شنبه به اسراییل . اقابی بندوباری وبی حجابی تقصیر اسراییل و گرانی اسراییل وطلاق اسراییل اقا ول کن . همهمقثر شما هستید از طلاق گرفته تا قیمت دلار
خداوندازسرتقصیرسازندگان وتوزیع کنندگان وفروشندگان‌خدانشناسی که باامتیازاقلیت بودن دست به چنین کارهائی اگاهانه برخلاف مصالح مردم کشورمان میزنند نگذرد چون کسی هم کاری بکارشان ندارد
در ایران بعلت وجود مدیران نالایق با عملکرد مخرب که نمونه بارز آن عدم اجرای برنامه های توسعه در طول سالهای بعد از انقلاب وبه قهقرا رفتن و نابودی زندگی مردم شده است عملا چون هیچ کار توسعه ای انجام نمیشود و تحریم‌ها هم بهانه لازم به آنها داده است،کارمندان اکثرا بیکار هستند و روزی دو تا سه ساعت بیشتر کار مفید و موثر انجام نمی دهند و بقیه اوقات خود را به امور شخصی یا کار برای شرکتهای خصوصی و یا به بطالت می گذرانند.در نتیجه اضافه یا کم کردن تعطیلات هیچ‌اثری در امور مملکت با وجود مدیران نالایق و مخرب ندارد و نباید ناراحت شد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی