بازدید 1910

دیدار و گفت‌وگوی مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه با یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در بروکسل دیدار کرد.
کد خبر: ۱۱۷۹۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹ 16 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از تارنمای پنتاگون, در این بیانیه آمده است: آستین و گالانت در مورد تحولات مهم در همکاری دفاعی دو جانبه، کمک‌های امنیتی و تلاش‌ها برای افزایش همکاری گفت و گو کردند.

در ادامه این بیانیه, با تکرار ادعاها درباره ایران و پیشبرد روند یا سناریوی ایران هراسی از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بدون اشاره به نقش واشنگتن در نقض برجام آمده است: دو مقام به همکاری برای رسیدگی به طیف وسیعی از تهدیدات نشات گرفته از ایران، از جمله برنامه هسته‌ای این کشور, فعالیت‌های منطقه‌ای بی‌ثبات‌کننده ، تکثیر سامانه‌های پهپادی و سایر کمک‌ها به سراسر خاورمیانه و روسیه به توافق رسیدند.

آستین از ادامه تلاش رژیم صهیونیستی برای برقراری روابط منطقه ای تمجید کرد.

در بخش دیگری از بیانیه پنتاگون آمده است: آستین و گالانت درباره تجاوز روسیه به اوکراین گفت و گو کردند. آستین خاطرنشان کرد که افزایش همکاری نظامی ایران و روسیه پیامدهای منفی عمیقی برای اوکراین و همچنین منطقه خاورمیانه که با سامانه‌های پهپادی ساخت ایران مورد حمله قرار می‌گیرند، دارد.

در پایان این بیانیه آمده است: آستین، نسبت به وخامت اوضاع امنیتی در کرانه باختری ابراز نگرانی و بر همکاری‌های بیشتر از جمله از طریق هماهنگ کننده امنیتی آمریکا برای کاهش تنش‌ها تاکید کرد .

وزیر دفاع آمریکا همچنین بر حمایت واشنگتن از راهکار دو کشوری و روش‌ها جهت پیشبرد اقدامات برابر آزادی، عدالت، کرامت و رفاه برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایرنا, این دیدار پس از آن انجام می‌شود که پیشتر روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» به نقل از یک منبع آگاه در رژیم صهیونیستی مدعی شده بود که احتمال توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا در حال افزایش است.

این روزنامه صهیونیستی بدون اشاره به نام کشور اروپایی که قرار است این دو در آن دیدار داشته باشند، افزود که دلیل سفر محرمانه «یوآف گالانت» به این کشور، دیدار با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به مناسبت نزدیک بودن توافق هسته‌ای بین تهران و واشنگتن است.

یدیعوت آحارونوت، دلیل دیدار غیررسمی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با وزیر دفاع آمریکا را دعوت نکردن دولت این کشور از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای دیدار از کاخ سفید ارزیابی کرد و نوشت: نتانیاهو دستور داده وزیران کابینه‌اش تا پیش از دیدار وی با بایدن، با هیچکدام از همتایان آمریکایی خود دیداری نداشته باشند.

به گزارش ایرنا، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اخیراً خط نزدیک بودن توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا را دنبال می‌کنند؛ موضوعی که هیچکدام از طرفین برجام و حتی تهران و واشنگتن آن را تأیید نکرده‌اند.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، در نهایت با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می‌۲۰۱۸) ، در ۲ مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می‌۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمام تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما همچنان سیاست‌های فشار حداکثری دولت ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی‌ها در ایران و نیز قدرت پهپادی ایران و ادعای بکارگیری این پهپادها از سوی روسیه در جنگ علیه اوکراین تحریم‌هایی را وضع کرده است.

تجربه ماه‌ها مذاکرات وین نشان داد که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی، اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.
ایران در گذشته هم طرح توافق موقت را رد و به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار