بازدید 4430

ثبت اولین مورد خودباروری کروکدیل

به گفته محققان، ممکن است خود باروری (بکرزایی) در کروکودیل ها رایج باشد.
کد خبر: ۱۱۷۸۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲ 13 June 2023

 

به گزارش تابناک به نقل از دانشجو؛ بکرزایی نوعی تولید مثل است که در آن از تخمک لقاح‌ نیافته، یک موجود زنده کامل به وجود می‌آید. در برخی گونه‌ها بکرزایی به ندرت و در شرایط خاصی صورت می‌گیرد درحقیقت بکرزایی در برخی گونه‌ها به عنوان نوعی سازگاری برای بقا در شرایط فشارهای محیطی و کاهش شدید تعداد افراد جمعیت رخ می‌دهد. پدیده "بکرزایی" در گونه‌های پرندگان، ماهی‌ها و سایر خزندگان دیده شده است، اما تا به امروز هرگز در کروکودیل‌ها نشده بود. اما اولین مورد کروکودیلی که به تنهایی تولید مثل انجام داده است، اخیرا در باغ وحشی در کاستاریکا شناسایی شده است. او جنینی تولید کرد که ۹۹.۹ درصد از نظر ژنتیکی با خودش یکسان بود.

دانشمندان می‌گویند این ویژگی ممکن است از یک اجداد به صورت تکاملی به ارث رسیده باشد، بنابراین دایناسور‌ها نیز ممکن است قادر به تولید مثل خود بوده باشند.

این تخم توسط یک تمساح آمریکایی ۱۸ ساله آمریکایی در پارک رپتیلانیا در ژانویه ۲۰۱۸ گذاشته شد. جنین داخل آن کاملاً تشکیل شده بود، اما مرده به دنیا آمد و بنابراین از تخم خارج نشد.

تمساحی که تخم گذاشته بود در دو سالگی توسط انسان‌ها به پارک رپتیلانیا آمده و برای تمام عمرش جدا از سایر تمساح‌ها نگهداری شد. به همین دلیل، تیم علمی پارک با دکتر وارن بوث متولد بلفاست که اکنون در ویرجینیا تک در ایالات متحده کار می‌کند، تماس گرفتند. او ۱۱ سال است که در حال مطالعه بکر زایی است که به طور علمی به نام پارتنوژنز شناخته می‌شود.

دکتر بوث جنین را تجزیه و تحلیل کرد و متوجه شد که بیش از ۹۹.۹ درصد از نظر ژنتیکی با مادرش یکسان است و تایید می‌کند که این جنین پدری ندارد. او گفته بود که از این کشف شگفت زده نشده است.

«ما آن را در کوسه ها، پرندگان، مار‌ها و مارمولک‌ها می‌بینیم و به طور قابل توجهی رایج و گسترده است.»

بوث حدس زد که دلیل پارتنوژنز در کروکودیل‌ها دیده نشده است این است که مردم به دنبال نمونه‌هایی از آن‌ها نبوده اند.

زمانی که مردم شروع به نگهداری از مار‌های خانگی کردند، گزارش‌های مربوط به پارتنوژنز افزایش زیادی داشت. اما مردم برعکس خزندگان معمولی، کروکودیل نگه نمی‌دارند.»

یک تئوری این است که در گونه‌هایی که قادر به پارتنوژنز هستند، زمانی این اتفاق می‌افتد که تعداد آن‌ها کاهش می‌یابد و در آستانه انقراض هستند. در همین راستا دکتر بوث گفته بود که ممکن است این اتفاق برای برخی از گونه‌های دایناسورها، زمانی که تعداد آن‌ها به دلیل تغییرات محیطی کاهش یافته بود افتاده باشد.

«این واقعیت که مکانیسم پارتوژنز در بسیاری از گونه‌های مختلف یکسان است، نشان می‌دهد که این یک ویژگی بسیار باستانی است که در طول اعصار به ارث رسیده است؛ بنابراین این ایده را تایید می‌کند که دایناسور‌ها نیز می‌توانند از این طریق تولید مثل کنند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی