بازدید 14249
۷

واردات خودرو کارکرده تصویب شد، این طرح کی اجرایی شده و چه جزئیات و نکاتی دارد

همه چیز درباره تصویب واردات خودرو کارکرده توسط مجلس. روند و زمان تخمینی اجرایی شدن واردات خودرو دست دوم و بررسی چالش ها و مشکلات آن. تعرفه جدید واردات خودرو به کشور.
کد خبر: ۱۱۷۸۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰ 13 June 2023

واردات خودرو کارکرده تصویب شد، این طرح کی اجرایی شده و چه جزئیات و نکاتی دارد

در سال گذشته بحث واردات خودرو بسیار داغ بود و حواشی مختفی داشت، پس از کشمکش های مختلف نهایتا در بهمن ماه 1401 ، موافقت مجلس با واردات خودرو های کارکرده با عمر کمتر از 5 سال مشخصا اعلام شد و طبق گفته قالیباف این موضوع باید پس از تصویب بودجه سال 1402 مورد بررسی قرار میگرفت. در مورخ 22 خرداد ماه مجلس با 212 رای مثبت کلیات قانون واردات خودرو های کارکرده با عمر کمتر از 5 سال را تصویب کرد.

قانون واردات خودرو دست دوم کی اجرایی میشود؟

همانطور که گفته شد کلیات قانون واردات خودرو دست دوم توسط مجلس تصویب شده است و باید جزئیات آن نیز به رای گذاشته شود. قدم بعدی ارجاع این طرح به شورای نگهبان بوده، شورای نگهبان این طرح را تایید یا رد خواهد کرد. در صورت رد کردن این طرح توسط شورای نگهبان، با هدف اصلاح مجدد، طرح به مجلس باز خواهد گشت و پس از اصلاح، مورد تایید شورای نگهبان قرار خواهد گرفت و قانون واردات خودرو کارکرده به وزارت صنعت معدن تجارت ابلاغ خواهد شد.

وزارت صمت وظیفه دارد تا ساز و کار و دستورالعمل های لازم برای اجرایی کردن این قانون را طراحی و اجرا کند. این روندی زمان بر بوده و طبق نظر کارشناسان حوزه خودرو در صورتی که هیچ مشکلی در طی این روند رخ ندهد حداقل 4 تا 6 ماه زمان برای اجرایی شدن قانون واردات خودرو دست دوم لازم است. البته گفتنی است طبق نظر برخی کارشناسان حوزه خودرو با توجه به پیشنه ای که در تصویب قوانین برای واردات خودرو شاهد بودیم انتظار میرود زمان اجرایی شدن این قانون بیشتر از 6 ماه باشد.

افزایش تعرفه واردات خودرو با تصویب قانون واردات خودرو کارکره

همزمان با تصویب قانون واردات خودرو های کارکرده طبق مصوبه جدید دولت تعرفه واردات خودرو تا 171 درصد افزایش داشته است. در ادامه میتوانید جدول تعرفه واردات خودرو را مشاهده کنید.

حجم موتور

تعرفه واردات قبلی

تعرفه واردات جدید

میزان افزایش تعرفه

تا 1 لیتر

6%

16%

10%

1 تا 1.5 لیتر

51%

66%

15%

1.5 تا 2 لیتر

71%

91%

20%

2 تا 2.5 لیتر

91%

131%

40%

2.5 تا 3 لیتر

96%

161%

65%

3 لیتر به بالا

96%

171%

75%

توجه داشته باشید که به تعرفه های بالا مالیات و عوارض نیز اضافه خواهد شد و سپس قیمت تمام شده خودرو های وارداتی دست دوم تعریف میشود.

تامین لوازم یدکی مورد نیاز برای خودرو های وارداتی دست دوم

با توجه به تصویب واردات خودرو های دست دوم یکی از مهم ترین چالش هایی که باید به آن توجه کرد تامین لوازم یدکی خودرو های کارکرده وارداتی است. از اینرو طبق گفته یکی از متخصصین یدک یار، به عنوان یکی از معروفترین و بزرگترین فروشگاه های آنلاین لوازم یدکی خودرو در کشور، تامین قطعات این خودروها یکی از اصلی ترین دقدقه های بعد از واردات خواهد بود. بدیهی است خودرو کارکرده نیاز به هزینه نگهداری و تعویض قطعات یدکی خواهد داشت و در صورتی که قطعات لازم در بازار لوازم یدکی خودرو یافت نشود میتواند چالش جدی برای دارندگان خودرو های وارداتی دست دوم باشد.

این متخصص بازار لوازم یدکی خودرو افزود با توجه به اینکه تنها واردات خودرو هایی با عمر نهایتا 5 سال تصویب شده است میتوان گفت تقریبا هیچ قطعه ای از این خودرو ها در بازار حال حاضر لوازم یدکی کشور وجود ندارد و باید برای تامین قطعات این خودرو فکری جدی اندیشید. وی افزود یدک یار به عنوان بزرگترین فروشگاه لوازم یدکی کشور تلاش دارد تا بعد از مشخص شدن مدل های وارداتی، اقدام به تامین لوازم یدکی این خودرو ها کند تا دارندگان این خودرو ها با مشکل خرید قطعات مورد نیاز خود روبرو نشوند.

 

سلب مسئولیت: این محتوا توسط مشتری تهیه شده است .

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۷
تا 1 لیتر 5 درصد تعرفه...آفرین. این هم 5 درصده چون وجود نداره. قصد مجلس محترم توهین به شعور مردم نبوده که ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
مردم کی اند
ساده ای تو
این هم عین فیلترینگ فیلترشکن یه تعدادی از ما بهترون پشت قضیه اندو بندگان خدا میخوان از راه قانونی کسب درآمد کنند اون هم حلال و قانونی
چراباید تعرفه ها اینقدر افزایش داشته باشد مگر سال مهارتورم نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وای خدای من چقدر معلومه که نمیخواهند قیمت خودرو کاهشی شود؟؟!!! بجای اینکه تعرفه را کاهش دهند افزایش داده اند ؟؟!!! واقعا" پشت آدم به لرزه درمیاید که این مافیا کیا هستند که اینگونه مراکز تصمیم گیری را وادار به افزایش تعرفه میکنند؟؟!!
یک زمانی قرار بود هر ساله عوارض واردات خودرو کاهش پیدا کند و تا صفر شدن ادامه پیدا کند و در مدت کاهش عوارض خودرو سازان فرصت داشتند توان رقابتی خود را افزایش دهند ولی نفوذ انها در سیاسمتداران کشور و ارکان تصمیم ساز کشور اجاز کاهش عوارض نمی دهد
مردم را سر کار گذاشتید این کار باعث خنده مردم شده. خوب چه تفاوتی بوجود میاد جز گران تر کردن ماشین
قشنگ معلومه نشستند محاسبه کردند جوری تعرفه تععین کنند که به فروش این اشغالهای داخلی ضربه نخوره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی