بازدید 38355
با چهارصد و شصت و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین

در صورت شکست روسیه در جنگ اوکراین چه بلایی سر پوتین می آید؟/زلنسکی: ضدحمله اوکراین آغاز شد/ ساقط شدن جنگنده اوکراینی در منطقه خرسون

چهارصد و شصت و هفت روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۷۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸ 11 June 2023

در صورت شکست روسیه در جنگ اوکراین چه بلایی سر پوتین می آید؟/زلنسکی: ضدحمله اوکراین آغاز شد/ ساقط شدن جنگنده اوکراینی در منطقه خرسون

بین الملل تابناک: چهارصد و شصت و هفت روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

مامور سابق اطلاعاتی آمریکا: ضد حمله اوکراین شکست خورد
۱۴۰۲/۰۳/۲۱ - ۱۹:۳۴

افسر اطلاعاتی سابق ایالات متحده در مقاله‌ای برای اسپوتنیک اعلام کرد که ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین با شکست موجه شده است.

 اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا در مقاله‌ای برای اسپوتنیک نوشته است: در طول چند روز گذشته، اوکراین دو تیپ مکانیزه آموزش دیده و مجهز خود را وارد عملیات تهاجمی علیه مدافعان مستقر روسی در بخش زاپوریژیا در خط مقدم کرده است.

این دو تیپ به صورت دست چین برای این کار انتخاب شده بودند، زیرا مجهز به تانک‌های مدرن غربی و خودروهای جنگی پیاده نظام، با پشتیبانی توپخانه‌های غربی و استفاده از تاکتیک‌های خاص ناتو که بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط ناتو و برنامه ریزی عملیاتی ناتو شکل گرفته، بودند. به طور خلاصه، این دو تیپ نشان دهنده یک توانایی سطح بالای ناتو بودند که مظهر پیوند بین اوکراین و غرب جمعی در جنگ مداوم آنها برای نابودی روسیه بود.

آنها شکست خوردند

در حالی که جهان با تصاویر خودروهای جنگی پیاده نظام M-۲Bradly ساخت ایالات متحده و تانک‌های Leopard ۲A۶ ساخت آلمان که در دشت‌های اوکراین رها شده و در حال سوختن هستند، مواجه است، حقیقت تلخ در مورد بیهودگی طرح‌های بزرگتر آن - شکست استراتژیک روسیه - در حال غرق شدن است.

با این حال، واقعیت این است که اوکراین هرگز به هدف اعلام شده خود یعنی ضربه زدن به دفاع روسیه برای قطع پل زمینی که کریمه را به روسیه متصل می‌کند، دست نمی‌یابد. این تفکر بی‌سابقه‌ای بود که توسط حامیان غربی اوکراین برای تشویق اوکراینی‌ها به ارتکاب خودکشی جمعی برای ایجاد تلفات غیرقانونی مشابه در میان مدافعان روسی تبلیغ شد.

امید غربی‌ها این بود که روسیه با این تلفات روحیه خود را تضعیف کند و پایان درگیری را از طریق مذاکره با شرایطی که هم برای اوکراین و هم برای متحدان غربی آن قابل قبول باشد، بپذیرد.

تاکنون اوکراین و متحدان غربی آن شکست خورده‌اند

پیدایش این شکست را می‌توان در دو چیز جستجو کرد. اولاً، اوکراین و متحدان آن در ناتو نسبت به توانایی‌های رزمی ارتش روسیه، و به‌ویژه نیروهای مستقر در منطقه زاپوریژیا، برآورد ضعیفی داشتند و دوم، انتظارات غیرواقع‌ بینانه‌ای که از آموزش و تجهیزات ناتو در اختیار ارتش اوکراین قرار گرفته بود. نیروهای اوکراینی وظیفه شکستن دفاع روسیه را بر عهده گرفتند.

منطقه‌ای که توسط اوکراین و شرکای ناتو آن به عنوان کانون تلاش برای ضد حمله انتخاب شده بود، توسط لشکر موتوری ۴۲ ارتش، بخشی از تیپ ۵۸ تسلیحات ترکیبی، اداره می‌شد. مؤسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در ایالات متحده با روابط نزدیک با دولت ایالات متحده و ناتو، ادعا کرد که نیروهای لشکر موتوری ۴۲ ارتش "عمدتاً متشکل از نیروهای بسیج شده و داوطلب هستند و بنابراین احتمالاً با مشکلاتی روبرو هستند. با آموزش و انضباط ضعیف."

علاوه بر این، حداقل یکی از هنگ‌های تابعه - هنگ ۷۰ تفنگ موتوری - را به عملکرد ضعیف در مراحل اولیه عملیات ویژه نظامی در سال ۲۰۲۲ متهم کرد.

بنابراین منطقی است که باور کنیم که برنامه ‌ریزان نظامی ناتو و اوکراین با استفاده از ارزیابی‌های اطلاعاتی که ضعف‌های فرماندهی و کنترل و روحیه ضعیف در میان نیروهای روسی را برجسته می‌کند و وقتی که این امر با عملکرد ضعیف گذشته ترکیب می‌شود، معتقد بودند که دفاع روسیه در بخش زاپوریژیا توسط لشکر ۴۲ موتوری ارتش تحت فشار یک حمله به سبک ناتو فرو می‌پاشد و به نیروهای اوکراینی اجازه می‌داد تا به عمق دفاع روسیه نفوذ کنند.

در حالی که نبرد در زاپوریژیا هنوز به پایان نرسیده است، نتایج اولیه در میدان نبرد نشان می‌دهد که بر خلاف انتظار اوکراین و شرکای ناتو، سربازان لشکر ۴۲ پیاده نظام ارتش وظایف خود را به صورت حرفه‌ای انجام دادند و قاطعانه حمله اوکراین را شکست دادند. عملکرد بسیار خوب نیروهای هنگ ۷۰ موتوری در شرایط سخت مشخص شده است. همین امر را می‌توان در مورد هنگ ۲۹۱ موتوری و هنگ ۷۱ موتوری به همراه سربازان نیروی ویژه از تیپ ۲۲ نیروهای ویژه گفت. تحلیلگران ISW، در ارزیابی موفقیت‌های اولیه مدافعان روسی، خاطرنشان کردند که "به نظر می‌رسد نیروهای روسی دکترین دفاعی تاکتیکی رسمی خود را در پاسخ به حملات اوکراین اجرا کرده‌اند."

این البته نباید کسی را غافلگیر می‌کرد، زیرا فردی که فرماندهی نیروهای روسی در منطقه زاپوریژیا را برعهده دارد، ژنرال الکساندر رومانچوک می‌باشد، فردی که مسئول طرح دکترین دفاعی مدرن روسیه است. در آوریل ۲۰۲۳ رومانچوک، که در آن زمان به عنوان رئیس آکادمی تسلیحات ترکیبی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه (معادل کالج فرماندهی و ستاد کل ارتش ایالات متحده در فورت لیونورث) خدمت می‌کرد، مقاله مشترکی را تالیف کرد با عنوان "چشم انداز ارتقای کارایی عملیات دفاعی ارتش".

این بیانگر تکرار دکترین دوران شوروی است. در واقع، رومانچوک از شکست عملیات تهاجمی آلمان در مجاورت دریاچه بالاتون در مارس ۱۹۴۵ به عنوان اجرای ایده‌آل این دکترین استفاده می‌کند و تأکید می‌کند که "مانور جسورانه ذخایر... به‌ ویژه توپخانه، استفاده ماهرانه از ذخیره‌های ضد تانک، چینش هوشیارانه موانع و ترتیب دادن کمین آتش" توسط نیروهای روسی در شکست حمله آلمان موثر بود.

با این حال رومانچوک به سادگی آموزه قدیمی را در مقاله خود تکرار نکرد. در عوض، او بر مفهوم "نیروهای پراکنده" در ساختن یک طرح دفاعی که قادر به غلبه در میدان نبرد مدرن است، تاکید می‌کند.

چنین عملیاتی "مبتنی بر حفظ مناطق مهم، مراکز و گره‌های حمل و نقلی در مهم‌ترین جهات مختلف است" و "توزیع یکنواخت نیروها و منابع در مناطق و استفاده غیرمتمرکز از ارتباطات و واحدهای نظامی نیروهای مسلح".

رومانچوک سپس به تشریح طرح استقرار ایده آل برای این "نیروهای پراکنده" پرداخت - طرحی که بر سه "منطقه مسئولیت دفاعی" جداگانه متمرکز است که با فواصل بین ۸ تا ۱۲ کیلومتر از هم جدا شده‌اند. این شکاف‌ها توسط توپخانه روسیه پوشانده شده است. اولین "منطقه" منطقه "پوشش" است که وظیفه آن تعیین محورهای اصلی پیشروی دشمن است. "منطقه" بعدی "خط دفاع اصلی" است که برای متوقف کردن حملات دشمن با استفاده از کمربندهای مانع و قدرت آتش (توپخانه و حملات هوایی) طراحی شده است. آخرین "منطقه" "ذخیره" است که مسئول ضد حمله‌های طراحی شده برای عقب راندن نیروهای مهاجم به موقعیت اصلی خود است.

دکترین رومانچوک طرح اولیه طرح دفاعی روسیه بود که در زاپوریژیا به کار گرفته شد. در واقع، رومانچوک از سمت تدریس خود در آکادمی سلاح‌های ترکیبی کنار گذاشته شد و فرماندهی بخش زاپوریژیا را بر عهده گرفت. به عبارت دیگر، مکانی که ناتو و اطلاعات اوکراین به عنوان "نقطه ضعیف" در طرح دفاعی روسیه انتخاب کردند، توسط متخصص ارشد رزمی دفاعی روسیه طراحی و تحت فرمان مستقیم او قرار گرفت.

ناتو و اوکراین با این باور که روسیه فاقد ظرفیت نظامی برای اجرای موفقیت‌آمیز دکترین نظامی خود است، قمار کردند و معتقد بودند که ستاد فرماندهی روسیه فاقد ارتباطات لازم برای هماهنگ کردن عملیات پیچیده لازم برای اجرای این دکترین است، و نیروهای روسی - به‌ویژه آن‌هایی که اخیراً بسیج شده‌اند. - فاقد آموزش و روحیه لازم برای عملکرد خوب در شرایط جنگی استرس زا هستند.

آنها در هر دو مورد اشتباه کردند

ارزیابی ضعیف ناتو و اوکراین از توانایی نظامی روسیه منعکس کننده ارزیابی‌های اغراق آمیز آنها از واحدهای اوکراینی است که وظیفه حمله به دفاع روسیه در زاپوروژیه، یعنی تیپ های ۳۳ و ۴۷ مکانیزه را داشتند. هر دو واحد دریافت کننده تجهیزات مدرن ناتو از جمله تانک‌های لئوپارد (سی و سوم) و خودروهای رزمی پیاده نظام بردلی (۴۷) بودند. افسران و افراد هر دو واحد بهترین آموزش‌هایی را که ناتو می‌توانست در مورد عملیات‌های تسلیحات ترکیبی مدرن ارائه دهد، از جمله هفته ها آموزش تخصصی در آلمان که بر تاکتیک های جوخه، گروهان، و گردان متمرکز بود و عملیات یکپارچه سازی قدرت آتش و مانور در حین انجام عملیات تهاجمی ارائه دهد را پشت سر گذاشتند.

سربازان اوکراینی که دوش به دوش مربیان ناتو کار می‌کردند، با استفاده از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای شروع کردند تا آنها را با پیچیدگی‌های میدان نبرد مدرن آشنا کنند، و سپس برای آموزش عملی واقعی با استفاده از تجهیزاتی که ناتو در برابر روس ها استفاده می کرد، به میدان رفتند.

"متخصصان" ایالات متحده مانند مارک هرتلینگ، ژنرال بازنشسته ارتش ایالات متحده معتقد بودند که ترکیب تجهیزات نظامی پیشرفته غربی و تاکتیک های برتر به سبک ناتو به تیم های تسلیحات ترکیبی نوظهور اوکراین اجازه می‌دهد تا مانورهایی با سرعت بالا انجام دهند که قادر به غلبه بر مدافعان روسیه در اوکراین هستند.

او اشتباه می کرد

هرتلینگ و همکاران فعال او در ناتو به خوبی به سخنان ژنرال کریستوفر کاولی، فرمانده عالی متحدان ناتو در اروپا، هنگام سخنرانی قبل از کنفرانس دفاعی سوئد در ژانویه گذشته گوش می‌دادند.

نتیجه این افشاگری این است که ناتو نه آموزش دیده است و نه مجهز برای مبارزه در نبردی که از اوکراین می خواهند علیه روسیه اجرا کند.

حقیقت غم انگیز ماجرا این است که هیچ نیروی ناتو که قادر به اجرای موفقیت آمیز وظایف تهاجمی که به اوکراین محول شده است، باشد، وجود ندارد. هیچ کس در شجاعت و تعهد نیروهای اوکراینی به سمت دیوار دفاعی ارتشبد رومانچوک اعزام شده اند شکی ندارد. اما شجاعت و تعهد نمی‌تواند بر این واقعیت غلبه کند که ناتو، هم از نظر تجهیزات و هم از نظر دکترین، توانایی شکست موفقیت‌آمیز روسیه را در یک رویارویی نیرو به زور، به ویژه در رویارویی که روسیه را وادار می‌کند تا قدرت دکترینی خود (عملیات دفاعی) بازی کند، ندارد. ناتو به دنبال انجام کاری (حمله به دفاع آماده) است که هیچ تجربه‌ای در انجام آن ندارد.

علاوه بر این، ناتو و فرماندهی عالی اوکراین، تیپ‌های اوکراینی را بدون پشتیبانی آتش کافی به سوی دندان‌های اره‌ای دفاعی روسیه فرستادند، به این معنی که روس‌ها آزادند برتری خود را در توپخانه و نیروی هوایی به حداکثر برسانند تا نیروهای مهاجم اوکراینی را قبل از آنکه آنها بتوانتد حرکت مورد انتظار از "مانور با سرعت بالا" را ایجاد کند، خنثی و نابود کنند.

نتیجه نهایی: واقعیت روسی، نظریه ناتو را در میدان نبرد شکست داد و این ارتش اوکراین است که بار دیگر سنگین‌ترین هزینه را پرداخت. علاوه بر این، هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم این وضعیت به زودی تغییر خواهد کرد، واقعیتی که برای آینده اوکراین و ناتو در آینده خبر بسیار بدی است.

حمله ناموفق اوکراین به کشتی روسیه
۱۴۰۲/۰۳/۲۱ - ۱۹:۳۳

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کشتی متعلق به این کشور از سوی اوکراین مورد حمله ناموفق قرار گرفته است.

 روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که اوکراین تلاش ناموفقی برای حمله به کشتی نیروی دریایی روسیه انجام داده است.

طبق گفته منابع روسی این کشتی در حال گشت زنی در اطراف خطوط گاز طبیعی در دریای سیاه بود.

طبق بیانیه منتشر شده توسط وزارت دفاع روسیه کشتی «پریازوویه» برای تضمین امنیت خطوط لوله گاز ترک‌استریم و بلواستریم در جنوب شرقی دریای سیاه گشت‌زنی می‌کرد.

بر اساس این بیانیه اوکراین در ساعات اولیه روز یکشنبه در منطقه‌ای در حدود ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی سواستوپل، مقر ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه به این کشتی حمله کرد.

به گفته وزارت دفاع روسیه در زمان حمله اوکراینی‌ها یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی هاوک در منطقه حضور داشت.

زلنسکی روسیه را تحریم کرد
۱۴۰۲/۰۳/۲۱ - ۱۹:۳۲

 «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز یک شنبه تحریم‌هایی را علیه قضات و رئیس دادگاه قانون اساسی روسیه وضع کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی تاس، زلنسکی حکمی را به امضا درآورده است که تصمیم شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین در خصوص وضع تحریم‌ علیه قضات و رؤسای دادگاه قانون اساسی روسیه را تأیید می‌کند.

سند فوق امروز (یکشنبه) بر روی وب‌سایت رئیس‌جمهور اوکراین قرار گرفت و طبق آن، 178 نفر از جمله تمامی 10 قاضی دادگاه قانون اساسی روسیه و «والری زورکین» رئیس دادگاه قانون اساسی روسیه در لیست تحریم قرار می‌گیرند.

ساقط شدن جنگنده اوکراینی در منطقه خرسون

 یک فروند جنگنده «سوخو-۲۵» ارتش اوکراین با آتش پدافند روسیه مستقر در منطقه  «خرسون» سرنگون شد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور یک فروند جنگنده سوخو-۲۵ اوکراین را در خرسون سرنگون کردند. این وزارتخانه توضیحات بیشتری از این ماجرا و سرنوشت خدمه جنگنده اوکراینی گزارش نکرده است. سوخو-۲۵ جت تک‌سرنشین دوموتوره است. ماموریت  این جت پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی است.  

روسیه منطقه خرسون را در پی یک همه‌پرسی به خاک خود الحاق کرده، اما همچنان بخش‌هایی از آن تحت کنترل اوکراین است.

زلنسکی: ضدحمله اوکراین آغاز شد

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین که در دوران زمامداری خود قریب به ۲۰ درصد از خاک کشورش را از دست داده و بسیاری از زیرساخت‌های این کشور در درگیری با ارتش روسیه یا نابود شده‌اند و یا آسیب جدی دیده‌اند، روز گذشته (شنبه)، بدون آن‌که جزئیاتی ارائه دهد، تأیید کرد که نیروهای اوکراینی در امتداد خط مقدم نبرد با نیروهای روسیه آغاز کرده‌اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری آلمان، اظهارنظر جدید رئیس‌جمهور اوکراین این سؤال را به وجود آورده که آیا این آغاز ضدحمله‌ای است که اوکراین مدت‌هاست وعده آن را برای بازپس‌گیری مناطقی که تحت کنترل روسیه درآمده، داده است یا خیر.

با این‌حال این اظهارات در تضاد با اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه است که گفته بود ضدحمله اوکراین آغاز شده اما موفق به دستیابی به اهدافش نشده است.

رئیس‌جمهور اوکراین در یک کنفرانس خبری در کی‌یف گفت که به کانال‌های تلگرامی یا پوتین اعتقادی ندارد و افزود که هر روز با ژنرال‌های اوکراینی گفت‌وگو دارد و آن‌ها «روحیه خوبی دارند».

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز در خصوص ضدحملات اوکراین که مدت‌هاست این کشور وعده آن را داده اظهارنظر نکرده است.

اخیراً گزارش‌هایی از نبرد سنگین در جنوب اوکراین منتشر می‌شود و زلنسکی در اظهارات خود از جنگجویان خود برای حفظ مواضع و پیشروی قدردانی کرد.

طبق گزارش مؤسسه مطالعات جنگ ایالات متحده، اوکراین در روزهای گذشته، دست‌کم در چهار بخش خط مقدم، ضدحملاتی را انجام داده است.

علی‌رغم آن‌که اوکراین مدعی است که به پیروزی‌هایی در مقابل روسیه دست یافته است اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران غربی گفته‌اند که مسکو با موفقیت در حال دفع ضدحملات اوکراین است.

بنا بر اطلاعات اندیشکده مطالعات جنگ آمریکا، شدیدترین درگیری‌ها در نزدیکی باخموت، کرمینا در جنوب غربی دونتسک و در غرب زاپروژیا است.

بر اساس این گزارش، ناظران معتقدند که اولین حملات از ضدحمله اوکراین با هدف شناسایی نقاط ضعف دفاع روسیه و افشای تاکتیک‌های دفاعی احتمالی مسکو است و پس از آن‌ کی‌یف تعداد بیشتری از نظامیان خود که توسط کشورهای غربی آموزش دیده‌اند را وارد عمل می‌کند و سلاح‌هایی که غرب در اختیار این کشور قرار داده را وارد نبرد با روسیه می‌کند.

ارتش اوکراین اوایل روز گذشته مدعی شد که سه نفر در شهر بندری اودسا در جریان حملات پهپادی شبانه روسیه، کشته و زخمی شدند.

نیروی هوایی اوکراین گفته است که روسیه، ۳۵ پهپاد و هشت موشک را به سمت مواضع اوکراین روانه کرده است. مقام‌های اوکراینی مدعی هستند که روسیه از پهپادهای شاهد ایران در عملیات شبانه خود در اوکراین استفاده کرده است.

ماههاست که اوکراین و متحدان غربی این کشور مدعی هستند که جمهوری اسلامی از طریق ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، به طور غیرمستقیم در این جنگ مشارکت دارد و این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، بارها این ادعاها را رد کرده‌اند.

اظهارات اوکراینی‌ها در شرایطی است که ارتش روسیه نیز اعلام کرده است که پیشروی‌های اوکراین در منطقه زاپروژیا و جنوب دونتسک را دفع کرده است و خسارات سنگینی را به نیروهای اوکراینی وارد کرده‌اند.

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این خصوص گفته است: «مجموع خسارات نیروهای اوکراینی ظرف یک روز در مناطقی که به آن اشاره شد، بیش از ۳۰۰ سرباز، ۹ تانک از جمله چهار تانک لئوپارد و ۱۱ وسیله جنگی پیاده‌نظام از جمله پنج بردلی (خودروی زرهی) آمریکایی بوده است».

در صورت شکست روسیه در جنگ اوکراین چه بلایی سر پوتین می آید؟

وبگاه الجزیره در گزارشی نوشت: هیچ کس نمی‌داند که جنگ اوکراین چگونه به پایان خواهد رسید، اما زبیگنیو برژینسکی تحلیلگر امور استراتژیک و مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر، در سال ۱۹۹۴ در مقاله‌ای در مجله Foreign Affairs درباره چالش‌های پیش روی روسیه در ارتباط با اوکراین، گفت: روسیه بدون اوکراین یک امپراتوری باقی نخواهد ماند!

در همین رابطه، والتر راسل مید تحلیلگر آمریکایی در روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: پوتین کاملاً با برژینسکی موافق است و برای وی و حامیانش در میان ناسیونالیست‌های روس، روسیه یا باید یک امپراتوری باشد یا در غیر این صورت اصلاً هیچ چیزی به حساب نمی‌آید!

وی افزود: این بدان معناست که پیروزی اوکراین در جنگ به طوری که کل اوکراین یا بیشتر سرزمین‌های اصلی آن، مستقل از مسکو و متحد با غرب باقی بماند، به منزله یک زلزله ژئوپلیتیک برای روسیه است. امری که منجر به تضعیف روسیه خواهد شد، کشوری که اروپا از قرن هجدهم به عنوان یک قدرت به آن می‌نگرد و از هراس دارد.

این نویسنده افزود که پوتین به مردم اوکراین برای تقویت سلطه اسلاوهای ارتدوکس در فدراسیون روسیه نیاز دارد، زیرا بدون آنها و در مواجهه با افزایش جمعیت در کشورهای آسیای مرکزی از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی، ناسیونالیست‌های روس انتظار چیزی جز تضعیف را ندارند!

تحلیلگر آمریکایی در ادامه اظهار داشت: این ملاحظات میزان اصرار ناسیونالیست‌های روس به پیروزی در جنگ اوکراین را نمایانگر می‌سازد. پیروزی اوکراین در این جنگ، کرملین را ضعیف و بی اعتبار ساخته و آن را به کشوری تحت حمایت چین قدرتمند تبدیل می‌کند. آن هم در شرایطی که قدرت آسیای مرکزی رو به گسترش است، اتحادهای امنیتی در غرب تجدید شده و اقلیت‌های قومی آشفته در داخل روسیه جولان می‌دهند. در واقع پیروزی اوکراین در این جنگ موجب ایجاد یک چالش سیاسی جدی و خطرناک برای مسکو می‌شود چون منجر به افزایش قدرت آمریکا و دیگر کشورهای غربی خواهد شد.

به اعتقاد ستون نویس وال استریت ژورنال خروج پیروزمندانه اوکراین از جنگ، موجب می‌شود لهستان و دیگر کشورهای حوزه دریای بالتیک و اسکاندیناوی به پیمان ناتو و تقویت هرچه بیشتر ائتلاف با آمریکا نزدیک‌تر شوند.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۹۷
تیر غیب به پوتین بخوره / این دشمن دیرین ایران و ایرانی و اسلام ‌و مسلمانان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
معلومه خیلی از شکست ناتوی جنگ افروز ناراحتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
مرگ پوتین در پایان رقم میخورد و لاوروف را بر سر دار مجازات میبینیم انشالله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
واقعا خجالت داره که شما دارید روسیه را مدافع و اکراین را مهاجم معرفی می کنید در صورتی که کاملا برعکسه. مثل این می مونه که وقتی خرمشهر را عراق تصرف کرد خبرگذاریها بیان و بگن مدافعان عراقی خرمشهر را از ایران باز پس گرفتند. واقعا متاسفم
رضا
| Canada |
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
تیر غیب به مزدوران آمریکا بخورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
زلنسکی یعنی دلقک پلاستیکی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
اروپایی ها داغش را ساختند و سوریه را ویران ساختند امروز باید هم اوکراین ویران و منهدم شود.
هنوز انتقام یمن باقی مانده
زلنسکی جوجه غربگدا تحریم یاد گرفته تازه! آخی نازی که تحریم یاد گرفتی از اربابات. همین روزها خودتو و اربابت و تحریم هاشو یکجا جمع میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
قراره آتش جنگلهای کانادارو هم خاموش کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
چرت نگو بابا... غربگدایی خیلی بهتر از شرق ذلیلیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
خیلی بدبختی. شیطان چه شرقی باشه چه غربی بازم شیطانه
چ اخبار مسخره ای نشر میدی همش به نفع روسیه، بیخیال بابا همه دنیا میدونن روسیه زاییده با این اخبار خودتونو گول نزنین به هر طریقی فقط میخواین بگین روسیه حتما پیروز میشه ولی روسیه تا اینجا فقط به اقتصاد و نیرو و تجهیزاتش ضربه وارد کرده و اوکراینو مصمم تر کرده برای ادامه جنگ. حالا اوکراین به درک اصن ما فرض میکنیم اوکراین یه بازیچس ولی این روسیه س که جایگاهشو از دست داده و پوتین هر چی تو اروپا رشته کرده بود کاملا پنبه شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
روسیه پیروز هستش مقابل 30 تا کشور جنگید و هنوز هم در حال پیشروی هستش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
آمار لایک و دیسلایک جعلی است با فیلتر شکن درست شده
تمام تسلیحات ناتو هم منهدم شده است
اوکراین میگه پیشروی کردیم و روسیه همشو رد میکنه دوباره روسیه میگه انقد خسارت زدیم به اوکراین و اوکراین همشو رد میکنه کلا این جنگ همش مسخره بازی و تبلیغات دروغه حتما باید در میدان نبرد باشی تا بفهمی واقعا چخبره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
مسخره خودتی خب معلومه که غرب وحشی بازهم بازنده است
باشه تابناک خودتو اذیت نکن اصن میگیم کل اروپا رو دو دستی تقدیم روسیه کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
عظیم ترین کشور کل اروپا یعنی اوکراین تبدیل به ویرانه و مخروبه شده
ولی تا الان حتی یک ساختمان روسیه هم آسیب ندیده است
همین یعنی پیروزی روسیه
شکست روسیه نه تنها برای روسیه یک فاجعه محسوب میشه بلکه متحدان نزیک روسیه هم ضررهای بسیاری خواهند دید به غیر از چین که از موقعیت استفاده کرده و روسیه رو به یک کشور مستعمره خودش تبدیل میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
تنها بازنده واقعی این جنگ آمریکاست
روسیه بمب اتم داره که قارچ‌ 60 کیلومتر انفجار داره
روسیه بیشترین تعداد سلاح هسته‌ای در جهان رو داره و با غرب ظالم کافر مرتد نجس می‌جنگد.
روسیه باید هم پیروز شود
در یک غار مخفی مجهز مثل یه خرس بقیه عمرش به خواب زمستانی فرو میره زمان بیداری هم کتاب میخونه یه وقتهایی هم یه مطالبی مینویسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
امیدوارم وقتی کی یف تبدیل به ویرانه شد ناراحت نشوی
ضدحملات قبلی اوکراین موفق بود و تونستن روس‌ها رو عقب برونن و شهر ها رو پس بگیرن اما اوکراین برای ضد حملات جدید کارش سخت تره چون روس‌ها از شکست ها و اشتباهات قبلی درس گرفتن و مواضعشونو مستحکم تر کردن و اوکراین فعلا باید آزمون و خطا کنه تا بتونه راه نفوذ به مواضع روسها رو پیدا کنه در کل به اخباری که از سمت دو طرف جنگ پخش میشه اعتماد نکنید زمان همه چیزو مشخص میکنه
احتمال داره بقیه عمرش دریک زیردریایی مجهز کنار یه جزیره زیبا دراعماق اقیانوس سپری کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
البته قبلش 4 موشک زیبای هسته ای قاره پیما به طرف نیویورک و لس آنجلس و شیکاگو و واشنگتن شلیک خواهد کرد که حامل بمب تزار هستش
پوتین شکست خواهد خورد و این تاوان اشتباه محاسباتی او بود قرار بود ظرف دو هفته دولت اوکراین را ساقط و دولتی دست نشانده سر کار بیاورد اسم این حماقت را گذاشته بود عملیات ویژه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
بشار اسد هم میگفتید شکست خواهد خورد
«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز یک شنبه تحریم‌هایی را علیه قضات و رئیس دادگاه قانون اساسی روسیه وضع کرد!!!
دلقک، در میدان نظامی شکست میخوره، در میدان دیپلماسی چنین تحریم کمرشکنی وضع میکنه...!!
میگم این زلنسکی نمی توانست در دعوای ناتو و روسیه اعلام بی طرفی کنه و اوکراین را به فنا نده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
روسیه اومده کشورش رو اشغال کرده ،اون وقت اعلام بی‌طرفی کنه !!؟؟
انگار بدجوری بوی شکست روسیه به مشامتون خورده که دارین اوضاع پوتین بعد از شکست ارزیابی میکنین و خودتونو با این اخبار الکی دلخوش میکنین خب طبیعی هم هست عاقبت هر متجاوزی شکست و نابودیه
تبریک به پوتینی ها بهاطر افتماد به نفسشون که به سقف شیشه ای خورده. پاییز های و هوی میکردند که رو ماه دیگر صبر کنید تا تابستان سخت اروپا و امریکا برسه ببینید به چه روزی خواهند افتاد و به ما التماس میکنند! ولی حالا که هیچ کدام نشد در استانه تابستان سخت ناگهان اهل تفاهم و توافق شدند و میگن اشتی اشتی با هم بریم تو کشتی! خداقل یکماه هم از تابستان سخت نگذشته. ولی خیلی دیر شده. خیلی بهتون ارفاق بشه پوتین و دوستان اجازه دارند سوار به قایق بادی نجات کشتی اصلی دنیا که انها ان را غرب می نامند اویزان بشوند و از محل فروش نفت و گاز تخفیف دار غذایی دریافت کنند و خوش باشند که زرنگی کردند و گرداب را دور زدند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
کانادا که بنام مستعمره انگلیس معروف خاص و عام است، باید هم اینجوری فکر کنند.
درست است که پوتین نفت ارزان میفروشد ولی به آدمهایی میفروشد که سرشان به تنشان می ارزد و اگز زمانی خود را از فرهنگ «مهانما گاندی» منحط ظریف روحانی هندوستان جدا کنند و از تسلیم دست بردارند، از آمریکایی های دمپینگ شده اروپای نیم هزاره گذشته تاکنون و کشور مادر انگلیس و فرانسه یک سروگردن جلوترند و بزودی در مثلث ایران چین روسیه مردم اروپا و آمریکا را از شر یک مشت بکش پول بنام های دونالد ترامپ که بچه بیارش بنام اپ اشتاین را حتی در زندان بقتل رسانید نجات خواهند داد
گفته بودیم که شکست روسیه و تابستان داغ دنیا را هیلی تغییر خواهد داد. تازه اول تابستونه ۱۸۰ درجه طرفدار مذاکره شدند
روسیه نابوده
آقا باشه ما قبول میکنیم روسیه پیروزه و هر کاری بکنه درسته و تمام نیرو و تجهیزات اوکراینو از بین برده و الان دارن با ارواح سرگردان میجنگن مث اینکه دوباره مث پارسال دلشون هوای اون حملات سریع اوکراینو کرده که سه سوته شهرهای تصرف شده رو پس گرفتن و روس‌ها رو به چنتا شهرک مرزی محدود کردن یکم واقع گرا باشیم من نمیخوام بگم اوضاع اوکراین خیلی خوبه ولی خب اوضاع روسیه هم افتضاحه و اصلا نمیتونه اوکراینو رام کنه به این تحلیل های تکراری بها ندین روس‌ها ضعف های زیادی از خودشون تو این مدت نشون دادن که با توجه به اون همه ادعایی که داشتن غیر قابل باوره
برای پوتینی ها بن بست وجود ندارد. تا تابستان داغ رسید هم کولد گازی توافق را روشن کردند و هم شربت شیرین را سر کشیدند!
تحلیل گران غربی بعد از پودر شدن تانک ها و تجهیزات نظامی ساخت غرب رو به هذیان گویی و خیال بافی افتادن
اون ساده لوح های که میگفتن اگر پشتیبانی تسلیحاتی آمریکا نبود شوروی نمی تونست آلمان رو شکست بده بیان جواب بدن چرا این همه حمایت تسلیحاتی آمریکا به علاوه تمام متحدینش نمی تونن اوکراین رو در پیروز شدن کمک کنه ؟؟؟
خب گویا غربی ها بد جور رو دست خوردن احتمالا برنامه این بوده که از جبهه زاپروژیا فشار وارد کنن و از جبهه خرسون نفوذ رو انجام بدن که روسیه با منفجر کردن سد جبهه خرسون رو‌مسدود مرد و تمرکز قوا رو گذاشت در زاپروژیا که اونجا به شدت داره از اوکراین تلفات میگیره
اگر کسی رمان زیبای جنگ و صلح رو خونده باشه متوجه میشه که روس ها خیلی صبر استراتژیک دارن و اینکه بعضی ها میگن قرار بود سه روزه و‌دو روزه اوکراین رو شکست بده اصلا همچین چیزی به جز از زبان سیاست مداران انگلیسی شنیده نشده و هیچ مقام روسی همچین حرفی نزده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
هر صدام هم نگفت هفت روزه تهران را میگیره مسعودشون گفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
باشه تو راست میگی با همین حرفا خودتو دلخوش کن انشالا پوتین تا بیست میلیارد سال آینده اوکراینو تصرف می‌کنه دیگه بهرحال روس‌ها که صبر استراتژیکشون خیلی بالاس و اصلا هم تو این مدت تلفات ندادن کاملا ضد گلوله هستن
بیخیال بابا ما دیگه گوشمون از این حرفا و اخبار تکراری پر شده به پوتین بگین گریه نکنه اوکراین قول داده یجوری حمله کنه که حداقل روسیه وقت داشته باشه بیانیه صادر کنه و تبلیغات کنه و مدودف و پوتین هم رویای فانتزی فتح کره زمین رو توی قلب و ذهنشون پرورش بدن
یه احتمال دیگه هم داره به یک پناهگاه در قطب شمال بره مثل اسکی موها زندگی کنه از بقیه زندگیش لذت ببره
خدا وکیلی هنوز به قدرت و تاکتیک روسیه ایمان دارید بیخیال بابا آمریکا به هدفش رسیده حتی خود روسها هم میدونن که تو چه باتلاقی گیر افتادن و میدونن که با این جنگ چقد حضور ناتو رو پر رنگ تر کردن منم قبل این جنگ خیلی روی روسیه حساب باز میکردم و تو ذهنم اما بهم ثابت شد که روسیه اونی که فکر میکردم نیست واقعا نباید گول ظاهرو خورد روسیه دیگه هیچوقت نمیتونه در برابر غرب قد علم کنه اتاق فکرهای انگلیسی بخوبی نسخشو پیچیدن
روسیه به اکراین تجاوز کرده ومیلیونها نفررا کشته واواره کرده ،هزاران شهر وروستا را نابود کرده ،هربلایی سرپوتین بیاید اهمیتی ندارد،مگر خون پوتین رنگین تراز بقیه است ،بدون شک روسیه از اکراین عقب نشینی خواهد کرد
پوتین جنایتکارو باید حلق آویز کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
پوتین با غرب جنایتکار می‌جنگد این جنگ پاسخ به برخی شرارت ها و جنایت های اروپاست
هدایت روسیه به حمله به اکراین توسط کسانی صورت گرفته است که سالهاست از هوش مصنوعی استفاده میکنند و در این زمینه بسیار توانمند شده اند . شکست پوتین حتمی است و ما مثل همیشه سمت بازنده ایم . حداقل میتوانستیم بی طرف باشیم
شیر بچه های اوکراین ، خدا با شماست....
خدا کنه از این حمله های ناموفق اوکراین زیاد شه! :)) با همین حمله های ناموفق شاید دمپایی ابری شتک شد....
تابناک بهتره بنویسی «شکست کامل روسیه» و خیال خودت و روس پرستها رو راحت کنی و این اما و اگر ها رو کنار بزاری
وااااای خدا حالا چیکار کنیم روسیه تمام تجهیزات اوکراینو نابود کرد و در عرض سه روز تصرفش کرد احتمالا بعدش میره سراغ لهستان و بعدشم فرانسه و... دلم برای مردم بیچاره اروپا میسوزه آخه قراره روسیه با این ارتش و تجهیزات درخشانش کل اروپا رو تا ده میلیارد سال دیگه تصرف کنه
درست است که اسکات ریتر حدود 30 سال پیش افسر اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا بوده است، ولی هیچ تجربه رزمی ندارد. بعد پایان خدمتش مشکلات روانی و کیفری زیادی داشته و به جرم تعرض به کودکان در آمریکا محاکمه و زندانی شد. سپس با استفاده از یک پرستوی روسیه به دام کا-گ-ب افتاد و به روسیه برده شد و فعلا کرملین پروپاگاندای خودش را از دهان این مأمور سوخته آمریکایی پخش می کند. از اول تجاوز روسیه به اوکراین هم مقاله نوشته که اوکراین توان مقاومت در برابر روسیه را ندارد، در حالی که اوکراین هزاران کیلومتر مربع از سرزمین خودش را آزاد ساخته است.
لعنت به روسیه تجاوزگر که هم مانع سر گرفتن مذاکرات و لغو تحریم ها شد و هم پای ایرانو به این جنگ کزایی باز کرد امیدوارم عاقبت شکست بخورن و محو بشن روسهای خونخوار و بی مصرف
پوتین به اهداف نظامیش که نرسید حالا باید بشینه بزنه تو سرش که قراره بعد از شکست چه بلایی سرش بیاد
جهان دوباره به سمت دوقطبی شدن می رود و نقطه درگیری آن اکراین و خاورمیانه است که در آینده اکراین تبدیل به سرزمینی سرد و بی روح در جنگ سرد بین قطب غرب و شرق خواهد شد یعنی در نهایت آتش بین اکراین و روسیه بعد از تلفات زیاد خواهد خوابید اما اکراین دیگر اکراین قبل نخواهد بود و آرزوهایش را که با ارتباط با غرب ترسیم شده بود نه تنها به وقوع نپیوسته بلکه غرب برایش ارمغان بدبختی شده است.

غربگراهای اکراین هم مثل غربگراهای ایران هستند و با نگاهی که به غرب کرده و اوامر آنها را گوش کردند در منجلابی افتادند که غرب برای آنها درست کرد
اگر غربگراهای اکراینی به دامان آمریکا و غرب متمایل نمی شدند الان نه تنها دچار چنین جنگی نبودند بلکه هم از موهبت های شرق استفاده می کردند و هم از موهبت های غرب بهره می بردند و پلی بین غرب و شرق می شدند

اما حماقت غربگراهای اکراین و در راس آن زلنسکی اکراین را به باتلاقی تبدیل کرد که بیشترین ضرر آن را کشور اکراین کرد
جالب است که اکراین توسط غرب تا دندان مسلح شده در توهم پهپادهای ایرانی است و با اینکار می خواهد شکست خودش را با حمایت های ایران توجیه کند که برای هر ایرانی ختده دار است که چطور کشوری که ۴۴ سال در تحریم غرب است موجب وحشت اکراین شده است

این یک تجربه برای کشور ما و کشورهای همسایه ما است که نباید خود را در دامان غرب بیندازند که غرب فقط مار خوش و خط و خال است و نیش و زهر آن کشنده و بدبخت کننده است و باید احتیاط کرد

غرب به این کاری ندارد که آغازگر جنگ کیست و اساسا اصول انسانی برایش مهم نیست چون در جنگ ایران و عراق پشت صدام متجاوز بود که حلبچه و خرمشهر را که مردمی بی دفاع بودند نابود کرد
در جنگ بین یمن و عربستان پشت عربستان بود که به یمن تجاوز کرد
در جنگ بین اسرائیل و فلسطین پشت اسرائیل متجاوز است در عراق و سوریه اساسا توجهی به رای اکثریت مردم عراق و سوریه ندارد که آیا کدام عراقی و سوری است که دلش بخواهد آمریکا به عنوان وکیل و وصی و ولی او حضور داشته باشد؟

من نمی گویم با غرب درگیر باشیم و با آنها از درب نزاع وارد شویم اما باید احتیاط کرد و از این اسب چموش به جای تقابل و ایجاد تضاد سواری گرفت و در مراودات ارتباطات خود را بر اساس پیمان نامه هایی استوار کرد که همه کشورها و یا اکثر قریب به اتفاقشان به آن پایبند هستند
مثلا در موضوع هسته ای باید به مواردی پایبند بود که همه کشورها به آن پایبند هستند نه کمتر و نه بیشتر
اگر برجام از این جنس است پس آری و اگر نیست پس خیر
یقین بدانید که همانطور که پیمان نامه پیامبر و کفار قریش توسط موریانه خورده شد میلیون ها روش وجود دارد که پیماننامه های بین غرب و کشوری که انقلابش بر خواسته از قلب ها است را نابود کند و سنت های خدا محدود به عصر پیامبر نیست و در تمام زمان ها جاری و ساری است
و ما نمی دانیم شاید حماقت های ترامپ در پاره کردن برجام و یا جنگ بین اکراین و روسیه یکی از همان راه هایی است که برای کشور ما ترسیم کرده است تا تحریم های غرب را نابود کند
چرا فراموش کار شده ایم و گذشته ها را فراموش کرده ایم اگر دیروز چین و روسیه به عنوان دو قدرت منطقه در شورای امنیت بر علیه ما بود اما امروز این دو قدرت همراه ما است و غرب از پیوند ما با چین و روسیه در هراس است و نمایندگان آنها در داخل دم از شرقگرایی و تمسخر می کنند چون اگر این سه کشور دلار و اقتصاد آنها را تحریم کنند آیا غرب توان آنرا خواهد داشت؟ شاید آری شاید هم نه
عزت و بزرگی دست خداست و خدا هر امتی را که شایسته آن بداند به آن می دهد

دیروز کسی باور نمی کرد که ایران صاحب موشک هایی شود که غرب از آن وحشت کند و صاحب انرژی هسته ای شود که دنیا را متعجب کند و هیچ کدام از ما امیدی به این موفقیت نداشتیم
و تمام اینها بخاطر ارتباط تنگاتنگ با دانش و علم و تدبیر و نظم بود
پس باید به علم و دانش و خودباوری اهمیت داد و از آن در تمام امور بیشتر استفاده کرد
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
خودتو به خواب زدی ؟ در جنگ با صدام هم شرق و هم غرب با صدام بودند پس لطفاً با انصاف تحلیل فرمایید .بله همه می‌دانستیم که روزی صاحب تکنولوژی موشکی و هسته ای میشویم وگرنه در دهه ۵۰ کشور بسمت همچین تکنولوژی حرکت نمی کرد .هر کشوری به نفع منافع خودش کار می‌کنه شرق و غرب روسیه و چین و آمریکا و انگلستان هم ندارد همانطور که در جنگ با صدام دیدیم .چین هم به ما هم به صدام سلاح می‌فروخت یا خیلی از کشورهای دیگه ،الان هم سیاستمدار آن و حتی رسانه‌ها میتونستن با دقت نظر بیشتری در رابطه با مسائل جنگ اکراین موضع گیری کنند.بدون شک اگر عمری باقی باشد تبعات این موضع گیری ها بعد از خاتمه جنگ اوکراین برای کشور ملت و دولتمردان ما مشخص خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
ممنون از نکات خوبی که به اشتراک گذاشتید
شکست روسیه حتمیه دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نه آخرش دست از پا دراز تر با این ارتش زپرتیش باید از اوکراین بزنه بچاک و برای همیشه تبدیل به یه مهره سوخته بشه امیدوارم دنیا هر چه سریعتر از شر روس‌ها ی عقب مونده و دیدگاه های قرون وسطاییشون خلاص بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
روسیه پیروز و فاتح میدان جنگ هستش
حتی هیتلر هم نتوانست روسیه را شکست دهد این دلقک پلاستیکی که کشورش ویران و منهدم شده چه غلطی میخواد داشته باشه؟
عاشقتم روسیه
زنسکی صد حمله هم بکند شکست می‌خورد روسیه اگر قرار باشد ناتو و آمریکا وارد
جنگ شوند اروپا نا امن و کنار اکراین باشند جنگ جهانی سوم خواهد شد
متاسفانه این مسیر اکراین سکست خورده مشکلات جهان را بیشتر می‌کند
بهتره صلح بر قرار شود
اسلحه های ناتو و آمریکا هر روز در آتش می‌سوزد ادامه آن بد تر میشود
باشه بشین تا روسیه پیروز بشه دیگه این تحلیل های فیلسوفانه شما کسی رو گول نمیزنه دم اوکراین گرم که تا همینجا هم پوزه روسیه رو به خاک مالیده انشالا اوکراین حملاتشو گسترش میده و روس‌ها رو با اردنگی از خاکش میندازه بیرون
تابناک از این به بعد وقتی اخبارتو میخونم فقط خندم میگیره بسه بابا کل دنیا به درماندگی روسیه یقین پیدا کردن فقط هنوز واسه شما زنده و سرپا باقی مونده لابد چند وقت دیگه میخای بگی روسهای دلاور خاک آمریکا رو هم تصرف کردن خخخخ
پایان روسیه نزدیک است دیگه هیچ تحلیلی نمیتونه هیچ دردی از این روسها دوا کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
تا الان که روسیه پیروز هستش و باید شما غرب زده های بدبخت منتظر حلوای بایدن مفنگی باشید
مرگ بر متجاوز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
مگر مهاجم تر از آمریکا هم داریم؟
مرگ بر متجاوز
روسیه اگر محبور شود اکراین را با تسلیحات نیمه اتمی وادار به شکست میکنه
ولی هرگز اجازه نخواهد داد یک دلقک سیرک از یک کشور ورشکسته ایی
مثل آکراین این دومین غول جهان نظامی و اتمی را به زیر بکشه
حتی اگر تمام جهان از دلقک حمایت مالی تسلیحاتی کنند
یعنی کاری را که ژاپن در جنگ دوم جهانی بخاطر فشار به آمریکا برای شکستش کرد و امریکا با بمباران هسته ای شکستش داد را
روسبه با اکراین خواهد کرد
کاملا واضحه که اوکراین هیچ کاری نمی تونه بکنه
آمریکاییها با حمایت از زلنسکی فقط اوکداین را نابودتر می کنند
خدا یاور ارتش شجاع اوکراین که دلاورانه از خاکشون دفاع میکنن انشالا پیشروی ها بیشتر میشه و روسهای خونخوار که مایه ننگ و بدبختی برای این دنیا هستن شکست میخورن حالا روسها کجاشو دیدن خیلی بدبختی ها در انتظارشونه فعلا داغن نمیفهمن بعد ها همچی رو میشه غرب خواب خوبی واسه روسیه دیده
حالا اصطلاح «مدافعان روسی» برای ارتش متجاوز روسیه، هر چند وقیحانه است، ولی از سوی طرفداران روسیه رایج است ولی معنی «تلفات غیر قانونی» را دیگر نفهمیدیم. یعنی وارد کردن تلفات به نیروی نظامی روسیه در هنگام جنگ غیر قانونی است؟
پس از شکست روسیه بلای سخت وسنگینی بر پوتین وهمچنین ایران می اید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
خیالت راحت اگر روسیه بخواد شکست بخوره آمریکا و اروپا رو هم با بمباران اتمی به خاکستر تبدیل خواهد کرد
با توجه به اینکه روسیه قوی ترین قدرت اتمی جهان هستش و 4 بمب اتم هم برای نابودی آمریکا کافی است نیویورک لس آنجلس شیکاگو واشنگتن
تا الان همه پیش بیتی های شما اشتباه بوده است
از جمله زمستان سرد اروپا
اللن هم پیش بینی شکست حمله اکراین شما اشتباه است
تا الان هر جا امریکا بوده پیروز شده
در اکراین هم قطعا روسیه کمونیست شکست می خوره
مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران جیمی کارتر (بزژنسکی) عنوان داشته؛
"روسیه بدون اوکراین یک امپراطوری باقی نخواهد ماند"
و از سوی دیگر 'والتر راسل مید'، تحلیلگر آمریکایی گفته؛
" پیروزی اوکراین در جنگ به منزله یک زلزله ژئوپلیتیک برای روسیه است"
با کمی دقت در این دو متن متوجه می شویم که چرا ناتوی به رهبری آمریکا در اوکراین سامانه های موشکی نصب کرد و به اوکراین وعده پیوستن به ناتو را داد، آنها می خواستند با این سری اقدامات اوکراین را غربگرا کرده و با چیرگی سیاسی بر اوکراین به امپراطوری روسیه پایان دهند، چیزی که پوتین و مقامات کرملین به خوبی از آن آگاه بودند و همین امر آتش جنگ افروزی را بین کی یف - مسکو شعله ور ساخت و از آن جایی که تحلیگر آمریکایی 'والتر راسل مید'، پیروزی اوکراین را به منزله زلزله ژیوپلیتیک در روسیه می داند پس با این تفاسیر، نه روسیه می خواهد بازنده جنگ باشد و نه ناتو پا پس می کشد و با این رویه ای که دو طرف در پیش گرفته اند با جنگی طولانی و بدون آینده مشخص مواجه خواهیم بود که نتیجه آن ویرانی بیشتر کشور اوکراین و آوارگی بیشتر مردم اوکراین است و چه بسا اگر این جنگ طولانی شود احتمال آن برود که کشورهای بیشتری درگیر جنگ شده و دنیا با جنگ جهانی و تهدید اتمی مواجه شود.
زلنسکی بدجور در تله غرب افتاد، چون با توجه به گفته های مقامات آمریکایی و تحلیگرانشان، هدف آمریکا و غرب از اقدامات تحریک آمیزشان (نصب سامانه موشکی در اوکراین و وعده پیوستن این کشور به ناتو)، پیشرفت قدرت دفاعی اوکراین نبوده و نیست و نخواهد بود بلکه می خواستند با چیرگی سیاسی بر اوکراین به امپراطوری روسیه پایان دهند، هدفی که از سوی کرملین غیر قابل قبول بود و با توجه به هشدارهای دیپلماتیک مکرر مقامات کرملین، این هشدارها توسط مقامات اوکراینی و رهبران ناتو نادیده گرفته شد و در نهایت منجر به بحران آفرینی در شرق اروپا شد و زلنسکی به جای تحریم مسکو و سایر کشورها باید خود را تحریم کند که چرا در تله غرب گرفتار شد و این گونه مردم کشورش را آواره و زیر ساخت های کشورش را ویران ساخت، جنگی که پایان مشخصی برای آن وجود ندارد و حتی ممکن است منجر به جنگی جهانی با چاشنی اتمی شود و جان انسان های بی گناه زیادی در سراسر دنیا در پی تصمیمات سیاسی غلط و منفعت طلبانه آمریکا و تروئیکای اروپایی اش، گرفته شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
جالبه که یک توده ای بی سواد از کُنج دخمه اش در ناکجاآباد ایران حس می کنه که «زلنسکی بدجور در تله غرب افتاد» و خود اوکراینی ها متوجه این نمی شوند! واقعآ فدار توهمت توده ای! اصلا تو میدونی اوکراین کجا است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
نا شناس 02:22زیادی حرص خوردن برای سلامتیت خوب نیست
اینجا مسٸله پوتین نیست بلکه قدرت نظامی روسیه است؟ روسیه تمام تجهیزات نظامی را دارد ولی اکراین باید همش درخواست کند و سلاح کامل بهش داده نمی شود چون نمی خواهند جنگ بزرگی ایجاد شود همین که اقتصاد روسیه به مشگل خورده است وهزینه مالی و جانی زیادی دارد در جنگ اکراین می دهد برای امریکا کافی است و همچنین وابستگی غرب به امریکا.
اینجا مسٸله پوتین نیست بلکه قدرت نظامی روسیه است؟ روسیه تمام تجهیزات نظامی را دارد ولی اکراین باید همش درخواست کند و سلاح کامل بهش داده نمی شود چون نمی خواهند جنگ بزرگی ایجاد شود همین که اقتصاد روسیه به مشگل خورده است وهزینه مالی و جانی زیادی دارد در جنگ اکراین می دهد برای امریکا کافی است و همچنین وابستگی غرب به امریکا
برادر من .روسیه ۱۵ هزار تی۵۵ و تی۶۴وحدود۲۰۰۰تی ۷۲ از نوع اصلی ونه نوع میمون که به صدام داده بود.ذخیره دارد.حرکت ستون ۱۵۰۰۰ تانک به سمت اکرای با حمایت تانک سنگین تی۹ام وتی۸۰ یعنی به تعداد شلیک فقط ۱۰ گلوله معمولی کل استحکامات اکراین نابود میشود.روسیه از خداشه چند راکت به شهرهاش بخوره تابسیج عمومی خودجوش صورت بگیره.علاوه براین۵۰۰۰ توپ ۱۵۰mmخودکششی درحمایت ۱۲۰۰زره کوب یعنی یکنفر از اکراینی ها از خط اتش۴۰kmرد نشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
پوتین جونت با این همه آهن قراضه فعلا که مثل...تو باتلاق اوکراین گیر کرده و نزدیک 200 هزار از مزدورانش در اوکراین به درک واصل شدند.
حرف حساب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
خخخ بسیج عمومی..بگو گوشت دم توپ ،مردمی که حق اعتراض ندارند،سربازی که بزور بجنگ برده میشوند ،دلیل منطق هم برای ادامه جنگ نداشته باشی جز خودخواهی ،وتجاوز،ده سال هم طول بکشه جنگ روسیه باید از خاک اوکراین خارج بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
این تجهیزات نیاز به نیروهایی دارند که به جنگ برای هدفی ایمان کامل داشته باشند ، ظاهرا روس ها در این مورد با کمبود شدید روبرو هستند . فراموش نشود که علت از کار افتادن ماشین جنگی صدام با آن همه حمایت تسلیحاتی مقابله مردمی با حمله عراق بود
ناشناس
| Australia |
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
اون تیتاب‌ها که میگی‌ همون ماه اول جنگ توسط اکراین نابود شدن و الان هم تو دره تپه در حال تجزیه شدن هستن
پوتین به پایان سلام کن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
با توجه به ده هزار سلاح هسته‌ای روسیه
پایان روسیه = نابودی امریکا
ضد حمله های اوکراین مثل ضد حمله های استقلال ضد پرسپولیسه خخخخخخ
نمیدونم چه بر سر پوتین میاد اگر شکست بخوره. ولی میدونم که تا اینجا پدر اروپا و آمریکا رو در آورده. روزهای سیاه اروپا و آمریکا فرا میرسه. عجول نباشیم.
اکراین درحال حاضر یک سنگر برای اعتلاف غرب است. اکراین زمین بازی غرب با فدراسیون روسیه می باشد. ناتو از نظر ژیوپولوتیک از روسیه قوی تر می باشد. اکراین مطلوب برای غرب ، اکراین درگیر جنگ با روسیه می باشد تا با این دستاورد روسیه از درون وارد چالش و فروپاشی شود. گروه واگنر در حال حاضر رقیب ارتش روسیه می باشد. غرب به روسیه باج نخواهد داد. جنگ کوتاه مدت مهم نیست ، هدف غرب طولانی کردن جنگ می باشد
سلام
جالب وقتی خبر را می خوانید فکر می کنید یک تحلیلگر روس آن را نوشته است، البته این شیوه اکثر سایتها و خبرگزاری های وطنی است که می گوید عملیات ویژه، فکر کنم نویسنده اش از مسکو می نویسد. و قسمت جالب مسئله متن‌های خوانندگان است که اکثر ا در یک چرخش 180 درجه ای با مطالب ارائه بیان شده اند و متاسفانه در اکثر موارد خبری چه موارد داخلی و چه خارجی این روال وجود دارد و کسی هم به این بی اعتمادی توجهی نمی کند و هر کس راه خود را می رود.
جواب در صورت شکست روسیه پوتین چه کار می کند . میرود ودر خیابان گمرک روسیه برا خودش مکانی باز می کند .
اگر کارشناسان جنگهای نوین وافسران سپاه در سوریه نبودند روسیه وسوریه شکست میخوردند.دقیقه به دقیقه این ادعا موجود است.البته بدون شک به یاری خدا پیروز شدند.
روسیه در جنگ داعش هم فقط حمله هوایی میکرد.اکنون در استحکامات روسها سیستمی توسط دوستان روسیه به کار رفته که براحتی نیروهای مهاجم رامیبلعند.این سنگرها با کمک نیروهای از جان گذشته دونباس که کینه ۱۵ساله از اکراین دارند فقط به قصد کشتن نیروهای مهاجم نفس میکشند.
نمی دونم چرا در هر نظری نام نوکر پوتین باشه تابناکی ها نظر رو منتشر نمی کنند!!!!!! واقعا تعبیر شما از نوکر پوتین کیه که ترجیح می دید سانسور کنید؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
چرند نگو
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار