بازدید 23988

انتقاد کارگردان یوسف(ع) از سریال امام علی(ع)

«به طور نمونه ما مجموعه‌ای درباره امام علی (ع) می‌سازیم، اما بخش عمده آن با اشکال‌های تاریخی همراه است. در این مجموعه شخصیت قطام، زنی که وجودش در تاریخ مشکوک است محور بسیاری حوادث است. آنچه در این مجموعه کمتر مورد توجه قرار گرفت قهرمان اصلی یعنی حضرت علی (ع) بود.»
کد خبر: ۱۱۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۲ 01 September 2010
مهر: فرج‌الله سلحشور کارگردان مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر» با اشاره به دغدغه‌اش درباره ساخت اثری با موضوع حضرت علی (ع) گفت فیلمسازی که به سراغ موضوع‌های دینی و مذهبی می‌رود باید شناخت کافی از این حوزه داشته باشد.

او در این‌باره، گفت: «متاسفانه پرداختن به چنین مضامینی در ذات سینما و تلویزیون وجود ندارد. دولت دهم بر روی ساخت چنین آثاری تاکید دارد و مانعی در این زمینه وجود ندارد، اما تا کنون طرحی از طرف فیلمسازان برای پرداختن به چنین آثاری ارائه نشده است. عظمت و بزرگی شخصیتهای دینی و مذهبی بسیاری را از ورود به این عرصه می‌ترساند.»

سلحشور افزود: «هنرمندان ما باید علاقه‌مند به ساخت آثار در این زمینه باشند و قرار نیست مسئولان تولید چنین فیلمهایی را سفارش دهند. سینماگران ما از مفاهیم ارزشی آگاهی ندارند. آنها معتقدند اگر آثاری درباره پیامبران و معصومین ساخته شود مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد و مخاطبان سینمای ما علاقمند به دیدن آثار کمدی و سطحی هستند.»

این کارگردان ادامه داد: «تاکنون فیلمسازان ما اثر ارزشی درباره حضرت علی(ع) یا سایر امامان شیعه تولید نکرده‌اند، اما مردم ما پیش از این نشان داده‌اند به دیدن فیلم‌های ارزشی در این حوزه علاقه‌مندند. پرفروشترین فیلم‌های سینمای ایران بیشتر در زمینه آثار جنگی و ارزشی بوده است. مخاطبان ما چون با اثری مناسب در سینما روبرو نمی‌شوند برای تفریح به دیدن آثار دیگر می‌روند.»

سلحشور درباره ساخت فیلمی درباره شخصیت حضرت علی(ع) گفت: «قطعا به ساخت چنین فیلمی فکر کرده‌ام، اما من فقط یک نفر هستم. نمی‌توانم 10 کا را با هم انجام بدهم. هر فردی تا تجربه در زمینه کارهای ارزشمند نداشته باشد نمی‌تواند به سراغ ساخت چنین آثاری برود.»

وی افزود: «در نظر دارم فیلمی درباره عاشورا یا ائمه بسازم. البته این تا زمانی که این طرح عملی نشده و فقط در حد یک شعار باقی می‌ماند. اسلام مقوله‌ای پیچیده است که در بالای همه علوم به لحاظ ارزشی قرار دارد. سینماگر برای تولید چنین آثاری باید با اسلام آشنایی کامل داشته باشد. شما چند فیلمساز می‌شناسید که چنین شناخت کاملی از اسلام داشته باشند؟»

این کارگردان با اشاره به مجموعه تلویزیونی «امام علی» (ع) عنوان کرد: «به طور نمونه ما مجموعه‌ای درباره امام علی (ع) می‌سازیم، اما بخش عمده آن با اشکال‌های تاریخی همراه است. در این مجموعه شخصیت قطام، زنی که وجودش در تاریخ مشکوک است محور بسیاری حوادث است. آنچه در این مجموعه کمتر مورد توجه قرار گرفت قهرمان اصلی یعنی حضرت علی (ع) بود.»

وی خاطرنشان کرد: «حتی برخی معتقدند این مجموعه ذهنیت آنها را نسبت به این شخصیت تنزل داده است. من به خاطر دارم آقای لاریجانی که آن زمان رئیس رسانه ملی بودند عنوان کردند من خودم از دیدن برخی صحنه‌های این مجموعه سردرد می گیرم. کارگردان این مجموعه با اینکه تجربه و تبحر دارد، اما تخصص‌های لازم را دارا نیست.»

سلحشور در ادامه بیان کرد: «متاسفانه مجموعه زندگی «امام رضا» (ع) را می‌سازیم ولی کمتر در آن به حقیقت اسلام می‌پردازیم. بیشتر بخش‌هایی از تاریخ را بازگو می‌کنیم که سندیت ندارد. فیلمساز اثر دینی باید دینمدار باشد تا حقیقت را از داستانگویی تشخیص دهد و اثری درست درباره ائمه و پیامبران بسازد.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۰
بهترین سریال مذهبی سیما امام علی (ع) بود وحال این آقا چه میگوید؟ سریال جضرت یوسف اصلا به پای سریال امام علی نمیرسد

چقدر این اقا اعتماد بهنفس دارد
تازه شده مثل زلیخای شما
آقای سلحشور عزیر یک باره بگو فیلم ساز دینی باید قیافه اش شبیه من باشد تا اجازه داشته باشد فیلم دینی بسازد!
نه زلیخا کم مورد توجه قرار گرفت در سریال یوسف
ایشان اول مساله سرقت ادبی فیلمنامه یوسف (ع) را حل کند بعد از سریال عالی حضرت علی انتقاد کند!
ایشون بود می گفتن فیلم نامه اش هم دزدیه؟
بهتر است شما بجای انتقاد از سریال بسیار جذاب و خوش ساخت امام علی ، اسم سریال حضرت یوسف را به سریال حضرت زلیخا تغییر دهید !!!
جناب آقاي سلحشور طوري صحبت مي‌كنند كه گويي خودشان سريال حضرت يوسف را عينا از روي كتاب سينوحه كپي نكرده‌اند. تنها چيزي كه به نقل سينوحه اضافه شده همان حضرت يعقوب،حضرت يوسف و برادرانش است آنها را كه از داستان برداري با داستان سينوحه مو نمي‌زند. مي‌گوييد نه؟ كتاب سينوحه را بخوانيد و ببينيد كه حتي يك واو را هم جا نيانداخته است!
متاسفم که ایشان فقط خودشان را قبول دارند. سریال یوسف پیامبر را هم که همه دیدند. قضاوت با مردم ولی آیا کسی مشتاق هست دوباره این فیلم رو ببینه؟ فیلم مصداق بارز یک فیلم روایی صرف با ضعفهای فاحش ساختاری و کارگردانی است. انگار که داستانی رو از روی کتاب میخوانیم! به نظرم سریال امام علی بحق بهترین و خوش ساخت ترین سریال تاریخ تلویزیون ایران هست .
خوب چرا آقای سلحشور با آن پیشینه درخشان و پر بارشان در زمینه نوشتن فیلمنامه و سریال!!! (به تایید دادگاه)اقدام به نگارش نمی کنند .البته شخصاً
راست میگه، سریال امام علی (ع) هم باید می دادن به این. طفلی حقشو می خورن همش
حتما میخواین یه سریال امام علی بسازین و توش در مورد صرفه جویی برق و یارانه ها و سهام عدالت و سهمیه بندی بنزین و هدفمند کردن یارانه ها اون هم به سبک یوزارسیف تبلیغ کنین ... سریال امام علی یه سریال و بود و تا سالها بعد هم کسی نمیتونه یه سریالی تو سطح اون بسازه
تو همون یوسف رو که ساختی بس بود
حیف از بهترین قصه ی قرآنی که با کارگردانی ضعیف تو خراب شد
این بابا آخر اعتماد به نفسه....آدم رو یاد یه شخصیت معروف میندازه!
باید خدمت اقای سلحشور گفت که سریال ایشان هم مشکلات زیاد تاریخی داشت که کارشناسانه بررسی نشده بود ......
ايشان خيلي ادعا دارند
به عنوان نمونه كدام پيغمبر خدا جلوي جمعيت ميگويد با داشتن زني به اين زيبايي ... اگر ايشان فيلمسازي بلد بود كه ازين كارها نميكرد. كدام پيغمبر در جلوي جمعيت اين حرف را ميزند؟!!!!
بله ماشاهد تبحر هنر و تخصص ایشان در سریال ماجراهای یوزارسیف و زلیخا بودیم!
آقای سلحشور کارگردان آن سريال استاد بزرگ میر باقری بودند. دچار خودبزرگ بینی نشوید
زیبایی سریال امام علی که در زمان خودش با اون بودجه اندک ساخته شد غیر قابل انکار است. آقای سلحشور اون کار با عشق ساخته شد نه با 30 میلیون بودجه در اون زمان
ایشون بهتره بره فکر کار خودش باشه! بهتره ایشون مستندات تاریخی فیلم خودش از جمله اتفاقات زلیخا رو ارائه بدن!
سریال امام علی سریال ماندگاریست که با این صحبت ها خراب نمیشه!
اقای سلحشور شما خودت یه فیلم ساختی به نام یوسف پیامبر. خیلی سطحی وضعیف.حتی مردم عادی هم اشکالاتشو فهمیدند.بعد به استاد اعظم تلوزیون ایرا "استاد میرباقری" میگی
البته ایشون راست میگن...فقط یوسف پیامبر عالی و بدون نقص بوده!!!!!!
مثلا ما فیلم حضرت یوسف می سازیم و نشان میدهیم پیامبر خدا با دو خواهر همزمان ازدواج کرده (که کار حرامی است) و که سندیت ندارد و یا این که نشان می دهیم که زلیخا دوباره جوان می شود که سندیت ندارد و از اسرائیلیات است
شما یه حضرت یوسف ساختی، هزار و یکجاش ایراد داشت، آنوقت چطور می تونی به اثر ارزشمندی مثل سریال امام علی (ع) ایراد بگیری!!!!!!!
ببینید چه کسی داره درباره اشکال های تاریخی حرف میزنه
با احترام فراوان به همه هنرمندان عزیز،
حقیقتا سریال امام علی از نظر انتقال مطلب و تاثیر گذاری بر مخاطب شاهکار بود.
مظلومیت امام علی و دیالوگ های این سریال فوق العاده بود.
سریال یوسف پیامبر هم خوب بود و نقش زلیخا خیلی تاثیر گزار بود. ولی نقش یعقوب پیامبر با یک قصه گوی کودکان جابجا شده بود.
البته که بازم تابناک سانسور می کنی با اینحال از حکم دادگاه چه خبر اقای سلحشور
واگذارش به خدا با فیلم بسیار ضعیفش(یوسف).
بی خیال
این آقای سلحشور هم فیلم هندی ساخته و اولیای خدا رو بزک دوزک کرده و کل فیلمنامه اش هم بر اساس مسائل جنسی می چرخه بعد به سریال سنگین و با وقاری مثل امام علی (ع) که در زمان خودش محبوب همه بود خرده می گیره؟
میگن فلانی رفت تو محله ی گنده لات ها پرید یقه ی رئیسشونو گرفت، اون بابام نامردی نکرد و فلانی رو بلند کرد و کوبید زمین. ملت رفتن از فلانی پرسیدن تو که میدونستی کتک می خوری چرا رفتی با این جنگیدی؟ فلانی جواب داد اقلا همه می گن از پهلوون گندهه کتک خورد.
آقای سلحشور باید بدانند که فیلم ایشان درباره حضرت یوسف (ع) از هر لحاظ بسیار ضعیف تر از دو مجموعه حضرت علی (ع) و امام رضا (ع) بود بگذریم از حاشیه های فیلم نامه و سایر مسائل ...
شما که چنین نظری داری چرا زلیخا را حذف نکردی چرا این همه رو عشق اون مانور دادی ؟
چرا زلیخا جوان شد ؟ همچین دلایل محکمی برا جوان شدن زلیخا نیست.
چرا آخر داستان را برا اینکه به شخصیت یوسف لطمه نخوره تحیف کردی؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست