بازدید 8423
معاون رییس قوه قضاییه و رییس مرکز توسعه حل اختلاف کشور:

دچار «ایدز حقوقی» در فضای مجازی هستیم / نگاه‌های سنتی در قوه قضاییه باید تغییر کند

معاون رییس قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه نگاه دستگاه قضایی، قاضی‌ها و حقوقدانان بطور عمده سنتی است و باید تغییر کند، تصریح کرد: این حرف من به این معنی نیست که آن‌ها از مسائل جدید آگاهی یا مطالعه ندارند؛ اما خروجی آن‌ها به این شکل است که از همان اول کار می‌خواهند مجازات کنند یا قوانینی در مجلس وضع می‌شود که تُند است و با کوچک ترین جرم انگاری، مجازات گرایی و بعد حبس مواجهیم و این حاصل وضعیت حقوقی امروز ماست.
کد خبر: ۱۱۷۵۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹ 15 May 2023

دچار «ایدز حقوقی» در فضای مجازی هستیم/نگاه های سنتی در قوه قضاییه باید تغییر کند

تابناک _ معاون رییس قوه قضاییه و رییس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: ما در زمان حاضر در فضای مجازی دچار پدیده ایدز حقوقی هستیم؛ یعنی به دلیل ناکارآمد بودن مسائل حقوقی، سامانه دفاعی خوبی در جامعه در برابر آن نداریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین هادی صادقی روز یکشنبه در نشستی با نام "حکمرانی نوین قضایی و نقش مردم و نخبگان" در دانشگاه اصفهان افزود: ایدز بیماری است که در آن سامانه دفاعی بدن انسان از بین می رود و در فضای مجازی نیز اگر مسائل حقوقی ناکارآمد باشد مانند ایدز می شود؛ یعنی سامانه دفاعی جامعه از بین می‌رود.

وی تاکید کرد: به تازگی جهان های جدید و عجیبی در فضای مجازی ایجاد شده که به اندازه دنیای واقعی برای آنها به قانون نیاز داریم؛ اما هنوز کاری برای آن انجام نداده ایم.

حجت الاسلام صادقی افزود: حقوقدانان ما باید به فکر این باشند تا عقب ماندگی ها در این زمینه را به سرعت جبران کنیم و به جای صرف پرداختن به مباحثی مانند تولید مقاله، قوانین کارآمدی در این زمینه وضع شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در نظام حل اختلاف باید نقش های جدید مردم و نخبگان را دید و آنها را بازتعریف کرد و توسعه داد، اظهار داشت: ما باید روش های مختلف حل اختلاف که با فرهنگ ما همخوانی دارد را توسعه دهیم تا حل اختلاف دادگاهی به حداقل برسد.

معاون رییس قوه قضاییه با اشاره به اینکه در زمان حاضر به شکل حداکثری، مردم با کوچک ترین اختلاف به دادگاه‌ها سوق داده می شوند، اضافه کرد: تشکیل شوراهای حل اختلاف در بیست سال گذشته کار شایسته و جدیدی بود؛ اما دچار فراز و فرودهایی هم شد و اکنون قانون سال ۹۴ بر آنها حاکم است که مهلت تمدید آن شهریور امسال به پایان می رسد و امیدواریم لایحه جدید که در مجلس در حال بررسی است، هرچه زودتر تصویب شود.

به گفته وی، در لایحه جدید، شوراهای حل اختلاف در دل دادگاه های صلح در نظر گرفته شده اند که این کار بسیار کمک می کند، ضمن اینکه ما دادگستری موازی نداریم.

حجت الاسلام صادقی با تاکید بر ضرورت توسعه بخش های دیگر شوراهای حل اختلاف یعنی میانجی‌گری و داوری گفت: بحث داوری دچار وضعیت غیرحرفه ای و آسیب شده و زمینه سوء استفاده عده ای را فراهم آورده است.

معاون رییس قوه قضاییه در عین حال با انتقاد از اینکه چرا تاکنون بسیاری از اصطلاحات حقوقی از زبان عربی به فارسی معادل‌سازی نشده است، تصریح کرد: بسیاری از مردم بدلیل آشنا نبودن با مفاهیم حقوقی و اصطلاحات عربی مندرج در آن، از مفاد قراردادهای مختلفی که امضا می کنند مانند قراردادهای ملکی مطلع نیستند و همین موضوع زمینه ساز برخی سوء استفاده ها شده است.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف کشور ادامه داد: برای رفع این معضل، داوری حرفه ای تعریف شده است و از این پس داوران در شوراهای حل اختلاف باید مجوز بگیرند و دوره های آموزشی را طی کنند.

نگاه های سنتی در قوه قضاییه باید تغییر کند

معاون رییس قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه نگاه دستگاه قضایی، قاضی ها و حقوقدانان بطور عمده سنتی است و باید تغییر کند، تصریح کرد: این حرف من به این معنی نیست که آنها از مسائل جدید آگاهی یا مطالعه ندارند اما خروجی آنها به این شکل است که از همان اول کار می خواهند مجازات کنند یا قوانینی در مجلس وضع می شود که تُند است و با کوچکترین جرم انگاری، مجازات گرایی و بعد حبس کردن مواجهیم و این حاصل وضعیت حقوقی امروز ماست.

حجت الاسلام صادقی با تاکید بر اینکه این الگوواره های ذهنی هنوز سنتی است، افزود: ما برای حکمرانی جدید باید با مشارکت مردم و نخبگان، تا می توانیم مسائل را نقد کنیم و الگوهای سنتی را تغییر دهیم و اجازه ندهیم قوانین جدید تا این حد جرم انگار و کیفری باشد، زیرا در پسِ ذهن ها این انگاره وجود دارد تا جرمی اتفاق می افتد حتما باید مجازات شود، درحالی که نه سیره پیامبر این بوده و نه اسلام آن را خواسته است و نه عقل.

به گفته وی، این روزها موضوع حجاب نیز مطرح است و برای آن بحث کیفری مطرح می شود اما آیا اینها مسائل و مشکلات موجود را حل می کند.

وی بر ضرورت همکاری با دانشگاه ها برای رسیدگی به این موارد تاکید و اضافه کرد: ما اگر الگوواره های ذهنی را تغییر ندهیم پیشرفت نمی کنیم، فقط چند ماده قانونی جابه‌جا می شود؛ اما از جریان سریع تحولات دنیا عقب می مانیم.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف کشور با اشاره به موضوع حکمرانی خوب و جدید و مقایسه آن با حکمرانی سنتی در قوه قضاییه توضیح داد: حکمرانی سنتی مبتنی بر عدالت سِزادهنده، تعارض‌گرا و همراه با اِعمال قدرت از بالا به پایین است؛ اما حکمرانی نوین باید مردم محور، جامعه محور، مشارکت جو و تعاملی باشد و نقش قاضی از عاملی مطلق به تسهیلگر یا میانجی‌گر تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ما برای حکمرانی جدید در قوه قضاییه ابتدا به مطالعه و تفکیک نقش ها و نقش آفرینان مانند قوه مقننه و قضاییه، نهادهای وابسته مانند کانون ها، موسسه های حقوقی، نظام های صنفی و کارگزاران حل اختلاف پرداختیم، افزود: به هفده روش از چند کشور در این زمینه دست یافتیم که درصددیم از بین آنها پنج یا شش روش را عملیاتی کنیم.

حجت الاسلام صادقی همچنین گفت: در فرهنگ اسلامی می گویند اگر کسی می خواهد قصاص شود، باید اذن حاکم برای آن باشد؛ اذن حاکم به این معناست که این حق وجود ندارد، خودسرانه قصاص شود، بلکه باید ترتیبات حاکمیتی را طی کند.

وی افزود: اما برخی اذن حاکم را به شخص وصل می کنند نه به نظام حکمرانی که این تعبیر باید اصلاح شود، زیرا وقتی می گوییم اذن حاکم در امر قصاص لازم است، به این معنی نیست که حتما رهبری اجازه دهند یا اگر فردی تفویض کرد خود رییس قوه قضاییه اذن دهد، این تعبیر نادرست است.

معاون رییس قوه قضاییه ادامه داد: اذن حاکم یعنی اذن نظام قضایی و همین کفایت می کند و وقتی فرایند طبیعی طی شود، دیگر نیازی به اذن جدا ندارد.

حسین هرسیج رییس دانشگاه اصفهان نیز در این نشست، با بیان اینکه این دانشگاه حدود ۵۳۰ دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف در گروه آموزشی حقوق دارد، بر ضرورت ارتباط هرچه بیشتر بین دانشگاهیان و نخبگان با قوه قضاییه به منظور حل مسائل و چالش های موجود در جامعه تاکید کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۲
ایدز فعلا دامنگیر است و حاصل درهم تنیدگی افراد خاصو روابط نامشروع سیاسی آنهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
اعدامها را متوقف کنید .
yavari
| Poland |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
فعلا دچار ایدز مدیریتی هستیم .
حالا کی و چطور درمان ها موثر واقع شود.
خدا می داند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
ایکاش حاج آقا بیشتر نگران رواج گسترده ایدز دینی

بودند که عامل اصلی گسترش و شیوع ان در دیگر موارد

از جمله در سیاست و تجارت و مدیریت و اقتصاد و

دادگستری و اجتماع و ورزش و فرهنگ و وووو
در فضای مجازی مشکلات صرفا حقوقی نیست و راه حلهای هم از این مسیر نمی گذرد و اصولا بسیاری از مشکلات امروز، ناشی از راه حل های حقوقی دوران گذشته است.
اگر راه حلهای حقوقی شما بلاگفا و کلوب را نمی بست، الان تمام تعاملات فضای مجازی کشور در فضای داخلی انجام میشد. ملیون ها محتوای مختلف ِ تولید داخل داشتیم. ولی مساله دقیقاً مثل فضای صداوسیماست، الان زنهای خارجی با انواع و اقسام عشوه ها و لباسهای کوتاه نمایش داده می شود اما اگر یک خانم 70ساله رفت آمریکا و در عروسی دخترش با فلان خواننده عکس گرفت، پخش تصویرش در تلویزیون ممنوع می شود (سابقه از سریال زیرخاکی است)
حتی در خصوص شبکه های اینترنشنال و بی بی سی فارسی و امثال اینها هم استانداردها کاملا متفاوت است. تصاویر بی حجاب مجریان و خبرنگاران عمدتاً مسلمان این شبکه ها بدون هیچ مشکلی پخش می شود.

در خصوص محتوا و فضای مجازی هم، همین الگو حاکم است. محتوای خارجی استانداردهایی بسیار متفاوت از محتوای داخلی دارد.

اما درباره برخوردها:
مثالی میزنم.
جنابتان لطف کنید و بروید سابقه فیلترشدن سایت بی بی سی فارسی را بررسی کنید.
اولین باری که این سایت فیلتر شد. اواسط دهه 80. مکاتبه ای در دستگاه قضایی وجود دارد آنرا پیگیری کنید و در سازمان ِ مبدأ، با فردی که این مکاتبه را تهیه کرده و کسانی که این مکاتبه را امضا کرده گفتگو کنید. سواد فضای مجازی ایشان را ارزیابی کنید. اسناد مثبته در جهت این درخواست را از ایشان مطالبه و رویت کنید. و بعد از همه اینها آثار این درخواست و اقدام متعاقب آنرا بر روابط بین کشورهای ایران و انگلیس و اروپا از یکسو و فرهنگ مقابله با فضای مجازی در حاکمیت از سوی دیگر بررسی کنید.
نتایج را برایتان پیش بینی می کنم
1) فردی که درخواست اولیه را تولید کرده کاملا با این موضوعات (فضای مجازی و مباحث روابط بین الملل و غیره) بیگانه بوه و همین حالا بعد از گذشت حدود 20 سال هنوز هم بیگانه است.
2) سلسله مراتب او که امضاهای آنها در حاشیه نامه است نیز با این موضوعات کاملا بیگانه اند.
3)درخواست ایشان در دستگاه قضایی یا سازمانِ مجری فیلترینگ تحریف شده است و اقدام صورت گرفته به مراتب بزرگتر از درخواست واصله بوده است.

جناب صادقی، این مکاتبه موجود است و تمام موارد بالا به صورت مکتوب، ثبت شده است.

بد نیست سابقه را ببینید تا بدانید بدنه ی کارشناسیِ مقابله با تهدیدهای فضای مجازی، چه کسانی هستند. و صد البته از این سوابق کم نیست و شاید بخش قابل توجهی از سوابق گذشته را بتوان مشمول همین قاعده کرد.
البته در سیستم مدیریتی کشور هم دچار ایدز مدیریتی هستیم که بلای جان مردم است
بايد تغيير كند/ بايد اصلاح شود/ بايد ارزان شود/ بايد فراهم شود/ بايد نهادينه شود!
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
انشااله/به امید خدا/ با توکل به خدا/به قوت الهی/به زودی/با صبر و شکیبایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
باید ساخت /باید تحمل کرد / باید و غیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
سعید|Iran (Islamic Republic of)|۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
انشااله/به امید خدا/ با توکل به خدا/به قوت الهی/به زودی/با صبر و شکیبایی

چهل و چهار ساله دارید همینا رو میگید و مردم بدبخت کردید نسل جدید دیگه با انشالله به امید خدا توکل به خدا اینارو قبول ندارد نه اینکه خدارو قبول نداره این خرافاتو قبول نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
لوکوموتیرش تصادفی بود از اول
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
دست هایی در کار نبود که نشد و نگذاشتند
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
دوست عزیز ناشناس 11:30
دیگه نسل جدید و قدیم نداره، همه نسل ها با انشااله و ماشالا گفتن مسئولین مشکل دارن، من به کنایه گفتم
دچار سرطان در اقتصاد و معیشت هستیم
پاسخ ها
saman
| Poland |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
کسانی که از فضای مجازی می ترسند و خوف دارند آنهایی هستند که ریگی به کفششان است می ترسند اشتباهات و اختلاس ها و رانت ها برملا شود والا از چه می ترسند. مهم ترین دستاورد غرب و اروپا ازادی است که توانسته به جامعه عدالت نظم برابری و هم چنین رفاه و بهداشت و تحصیل و برابری حقوق را به ارمغان بیاورد تنها چیزی که دارند ازادی است .
استثنائ شدن بعضی ها که در قدرت هستند بر خلاف استاندارد های جهانی است و سدی .برای پشرفت و توسعه و عدالت است
همان است که باعث عقب ماندگی ما شده است برای پیشرفت و توسعه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
اشتباه منفی زدم با اینکه غرب زده ای اما کالا درست گفتی
نگاهی به محاکم حقوقی بکنید متوجه میشوید که بیشترین امار مراجعه کنندگان به دادگاه ها بخاطر احضارهای حاکمیتی است از جمله حجاب!!
اگر حریم خصوصی و حقوق شهروندی توسط نیروهای انتظامی رعایت شود خود بخود همه مسائل حل میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
حرف حساب
برای حدود75میلیون چک حکم یک میلیارد ونیم همراه با جلب داور و قاضی صادر کرد ایشان جواب بدهد نه قانونی نه عقلی ونه عرفی و نه شرعی هست به داد این گونه افراد برسید.
نگاه سنتی باید عوض شود. اعدام بیشتر شود.
کار درست عقلایی این است که دسترسی به اینترنت و فضای مجازی به جز برای افرادی که صاحب صلاحیت و واجد شرایط هستند محدود بشود تمام گرفتاری که امروز در مملکت دچارش هستیم ماجراهایی مثل فوت خانم امینی و آشوبهای بعدش دست پخت سرویسهای اطلاعاتی غرب و ضد انقلاب و نوکران داخلی انها بود ولی ابراز تزریقش به جامعه اینرتنت بود اگر دسنرسی وجود نداشت این همه هزینه به نظام تحمیل نمیشد و هر روز شاهد یک جنجال جدید نبودیم. اساسا دلیلی ندارد که نوجوان و جوانی که هموز قوه تمیز و درک درستی از دنیا ندارد ازادی در دسترسی به اطلاعات داشته باشد تا در دام ضد انقلاب و دشمنان دین و نظام بیافتد هم خودش و اخرتش را به فنا بدهد هم برای حاکمیت چالش ایجاد کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
شما حالتون خوبه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
يا خدا
يعني چند نفر با اين نوع تفكرات تو جامعه هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
همه مردم دکتر و مهندس و فهمیده و دانا هستند و صاحب صلاحیت هستند و فرق بین خوب و بد را میتونن تشخیص بدهند.شماها که با اینترنت مخالفید استفاده نکنید.
با سلام واقعا حسب نظر ایشان بایستی لغات عربی در متن قرارداد های حقوقی
به فارسی قابل فهم عموم مردم تغییر یابد ,تاطرفین معامله در جریان همه تعهدات قرار گیرند . با تشکر
اشخاصی مانند جناب مصدق واقعا مصدق زمان است و اگر جناب مصدق و جناب اژه ای اختیاراتی داشته باشند و محدود نباشند قوه قضاییه و بلکه جامعه ایران را آباد می کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
اگر اختیاری نداره و نمیگذارنش کار کنه.خوب بره استعفا بده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
بهار میاد ...... کمپوزه با خیار میاد
بيشتر از ١٠٠ سال است كه مردم دنبال عدالت خانه هستند و هنوز هيچ.
ای وااااای خدای من هر دم از این باغ بری می رسد... حالا این ایدز حقوقی رو ملت کجای دلشون بذارن!!!
کشور ما دچار ایدز نشست، سرطان همایش و آلزایمر قانون می باشد. ولی طبیبان حاذق تبعید شده‌اند..
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی