بازدید 2713

مرگ ده‌ها نفر در درگیری‌های قومیِ هند

بنابر گزارش‌ مقام‌های رسمی هند، دست‌کم ۳۰ نفر در جریان خشونت‌های قومی در ایالت دورافتاده «مانیپور» کشته شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۷۴۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰ 07 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از شبکه خبری بی بی سی، برخی از گزارش‌ها همچنین تعداد کشته‌شدگان را تا ۵۴ نفر برآورد کرده است.

خشونت‌ها از چند روز پیش و در پی آن آغاز شد که اقوام بومی علیه اختصاص امتیازاتی به قوم اصلی این ایالت اعتراض کردند و در جریان این خشونت‌ها مهاجمان به خانه‌های مسکونی حمله کردند، کلیساها و معابد را به آتش کشیدند و چندین خودرو را واژگون کردند و آتش زدند.

گزارش‌ها حاکی است، هزاران نیروی ارتش برای کنترل اوضاع به این ایالت اعزام شده‌اند و همزمان حدود ۱۰ هزار نفر از خانه‌های خود رانده شده‌اند.

روز گذشته (شنبه) نیز گزارش شد که در بسیاری از مناطق این ایالت قوانین منع آمد و شد وضع شده و اینترنت در این مناطق قطع شده است. همچنین گزارش شده که ایالت‌های مجاور مانیپور در شمال شرقی هند و مرز میانمار، تلاش‌ها برای تخلیه دانشجویان غیربومی را از این ایالت آغاز کرده‌اند.

ارتش هند می‌گوید عملیات خود برای کنترل اوضاع را آغاز کرده است اما دولت حاکم که در دست حزب ملی‌گرای هندو بی‌جی‌پی است به اهمال و نادیده‌گرفتن اوضاع و انفعال برای پیشگیری از وقوع خشونت‌ها در این منطقه متهم شده است.

قوم مانیپور که دست کم ۵۰ درصد جمعیت این ایالت را تشکیل می‌دهد سال‌هاست که به دنبال کسب جایگاه قانونی برای خود بوده است.

دولت مرکزی هند برای اقوامی که به رسمیت شناخته شوند سهمیه‌های مختلفی چون فرصت‌های شغلی، قبولی در دانشگاه و کرسی در دولت‌های محلی و ملی در نظر می‌گیرد. اکنون تثبیت رسمی قوم مانیپوری به آنها دسترسی به زمین، مراتع و جنگل‍‌های اجدادی‌ و تاریخی‌شان را تضمین خواهد کرد و اختصاص سهمیه‌ای از مشاغل دولتی و موسسات آموزشی را برای اعضای آن به دنبال خواهد داشت.

همین موضوع دیگر اقوام در ایالت مانیپوری را هراسان کرده که مبادا قوم اکثریت در این ایالت (قوم مانیپوری) در پی تصرف مناطق جنگلی که آنها به طور اجدادی میراث‌دار آن بوده‌اند وادارد.

روز سه‌شنبه گذشته هزاران نفر از اعضای این اقوام در اطراف ساختمان‌ها و مناطق اداری دولتی این ایالت تجمع کردند و ادامه این اعتراض‌ها در مناطقی به خشونت کشیده شد و همین جرقه آغاز خون‌ریزی‌های قومی و خشونت‌های قبیله‌ای در روزهای اخیر شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست