حواشی استیضاح وزیر صمت؛ از ادعای پس گرفته شدن امضاها تا مانع قانونی برای انتفای استیضاح

اعلام وصول استیضاح وزیر صمت در اواخر فروردین ماه، حواشی زیادی در پی داشت. در حالی که یک نماینده شب گذشته از منتفی شدن این ماجرا خبر داده بود، نماینده ای دیگر این موضوع را تکذیب کرد. یک عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز گفت که هیچ امضایی از استیضاح وزیر صمت پس گرفته نشده و آیین‌نامه اجازه پس‌ گرفتن امضا را نمی‌دهد.
کد خبر: ۱۱۷۲۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷ 24 April 2023

حواشی استیضاح وزیر صمت؛ از ادعای پس گرفته شدن امضاها تا مانع قانونی برای انتفای استیضاح

 

تابناک _ اعلام وصول استیضاح وزیر صمت در اواخر فروردین ماه، حواشی زیادی در پی داشت. در حالی که یک نماینده شب گذشته از منتفی شدن این ماجرا خبر داده بود، نماینده ای دیگر این موضوع را تکذیب کرد. یک عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز گفت که هیچ امضایی از استیضاح وزیر صمت پس گرفته نشده و آیین‌نامه اجازه پس‌ گرفتن امضا را نمی‌دهد.

بیست و هشتم فروردین ماه ۱۴۰۲ طرح استیضاح وزیر صمت طی گزارش مورخ ۱۴۰۲.۱.۲۷ کمیسیون صنایع و معادن مطابق ماده ۲۲۱ آیین‌نامه داخلی مجلس با امضای ۴۰ نفر از نمایندگان اعلام وصول شد.

نماینده سردشت و پیرانشهر: مساله استیضاح وزیر صمت منتفی است

پس از این ماجرا، شب گذشته کمال حسین پور، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس در مورد استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: با توجه به رهنمود رهبر معظم انقلاب، استیضاح وزیر صمت منتفی است.

سیاهکلی: استیضاح وزیر صمت منتفی نشده و این صرفا استنباط شخصی یک نماینده است

در پی این موضوع، لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مجلس در واکنش به اظهارات یک نماینده مبنی بر منتفی خواندن استیضاح وزیر صمت گفت: اتفاقا رهبر انقلاب از مجلس می خواهد که حقوق مردم استیفا شود و استیضاح وزیر در این خصوص لازم است. استیضاح وزیر صمت منتفی نشده و این صرفا استنباط شخصی یک نماینده است.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: ۲۲ تن از استیضاح‌کنندگان وزیر صمت، پیش از اعلام وصول استیضاح انصراف دادند

در همین رابطه، علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: تعداد ۲۲ تن از استیضاح کنندگان وزیر صمت پیش از اعلام وصول استیضاح، امضای خود را پس گرفتند که طبق آیین نامه باید شمار امضاها در زمان اعلام وصول کاسته می شد.
وی افزود: نکته قابل توجه اینجاست که ۱۵ تن از ۲۲ نفری که از استیضاح وزیر صنعت انصراف داده بودند، انصراف خود را در سامانه مجلس نیز به ثبت رسانده بودند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: با وجود انصراف تعداد قابل توجهی از نمایندگان، هیات رییسه مجلس بدون توجه به آن، استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت را با ۴۰ امضا اعلام وصول کرد؛ حال‌ آنکه باید استیضاح با ۱۸ امضا اعلام وصول می شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس: هیچ امضایی از استیضاح وزیر صمت پس گرفته نشده است/ آیین‌نامه اجازه پس‌ گرفتن امضا را نمی‌دهد

احمد رسولی نژاد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: زمانی که استیضاح اعلام وصول می شود، طبق آیین نامه مجلس هیچ امضایی نه می توان پس گرفته شود و نه اضافه؛ از این روی، استیضاح وزیر صمت همان 42 امضا را دارد.

وی افزود: متاسفانه برخی رسانه ها در حال بی تقوایی هستند و هر کاری می کنند تا نمایندگان مجلس را از وظیفه اصلی خودشان که نظارت بر وزراست، منع کنند و با خبرسازی های فیک و غلط، قصد بدنام کردن نام مجلس شورای اسلامی را دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به صحبت های عیدفطر رهبر انقلاب درباره هماهنگی بین قوا، گفت: متاسفانه برخی از همکاران بنده فرمایشات رهبر انقلاب را به درستی متوجه نشده اند و سعی دارند با تفاسیر غلط، مسیر و وظیفه مجلس شورای اسلامی را منحرف کنند. رهبر انقلاب نفرمودند که نمایندگان از وظیفه خود دور یا کوتاهی کنند، بلکه موضوع ایشان هماهنگی در حل مسائل مردم بود.

 استیضاح فاطمی‌ امین چه زمانی اعلام وصول شد 

محمد رشیدی عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز دوشنبه، ۲۸ فروردین ماه مجلس شورای اسلامی، طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را با ۴۰ امضا اعلام وصول کرد؛ هیات‌رئیسه مجلس مطابق ماده ۲۱۳ آیین نامه  داخلی مجلس، یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت را زمان برگزاری جلسه استیضاح اعلام کرد.

ماده ۲۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس تصریح می‌کند: هیأت رئیسه موظف است در اولین جلسه علنی، موضوع استیضاح را اعلام وصول و حداکثر تا ده روز در دستور جلسه علنی قرار دهد. در این‌ صورت، سخنگوی کمیسیون حداکثر نیم ساعت گزارش می‌دهد و سپس طبق مواد مربوط به استیضاح عمل خواهد شد.

برخی خبر اعلام وصول استیضاح آقای فاطمی‌امین را امروز منتشر کردند، در حالی که اعلام وصول استیضاح باید در جلسه علنی مجلس انجام شود و اساساً امروز مجلس جلسه علنی ندارد و طرح استیضاح نیز هفته گذشته اعلام وصول شده است و یک طرح نیز نمی‌تواند بیش از یک‌بار اعلام وصول شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۵
اگر مجلس ، وزیر صمت را استیضاح نکرد ، مدال " حرف شنوترین مجلس .. " را باید به آن اهدا کرد !
تابی ، لطفاً منتشر کنید .
تابی جون
چرا به " اعتصاب کارگری " که در حال رُخ دادن است ، نمی پردازید .
کارگران گناه دارند ، از هیچ حمایتی برخوردار نیستند .
ضمناً سانسور کامنت کار خوبی نیست !
واقعا ماندن فاطمی آمین یعنی مجلس در راس امور نیست و حیثیت نمایندگان مجلس را خدشه دار می کند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
همین الان هم مجلس تحت اموره نه راس امور
بس کنید این نمایش الکی دلسوز بودن رو. مردم رو مسخره کردید با این استیضاح های الکی و آبکیتون.
مجلس منفعل و بله قربانگو ! مردم هيچ اميدي به اين دولت و مجلس و بهبود اوضاع ندارند ،
حالا این نباشه یکی از معاون هاش وزیر بشه . چه فرقی میکنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ر
عرضه یک استیضاح هم ندارید
این نشون میده که وضع مملکت قطعا قطعا سال دیگه بدتره از الآن
در تمامی انواعی بازارها هرج و مرج حاکم است بدون کوچکترین نشان از مدیریت مطلوب! که نشان از آن دارد که نبود مسئولان بهتر از بودن شان است. چه بسا اگر مسئولان نباشند ثبات بیشتری در بازارها حاکم میشود!
مسئولان بهتر است در خانه های خود بنشینند و هیچ دخالتی در امر مدیریت کشور نداشته باشند تا حداقل کشور بصورت خود مدیریتی بهتر اداره شود!
الان زوده به نظرم محلس صبر كنه قيمت پرايد كه ١ ميليارد شده بعد وزير صمت استيضاح كنه،الان مقصر هنوز وزير صمت دولت روحاني هست
نمایندگان چون همه جوره ضعیف هستند اعتماد به نفس ندارند یک نمایند باید مقتدرانه در مورد متنی با مطالعه همه جانبه سنجیده امضا کند و پس گرفتن امضا خیلی بی اراده گی می‌خواهد و اینها متزلزلی نمی توانند تصمیم بگیرند اینها بدرد نمایندگی نمی خورند
این نمایندگان بی خاصیت با استخدام فامیل در ایرانخودرو یا سایپا و پستهای مدیریتی نزدیکانشان و گرفتن مجوز معدنی ویا چیز دیگری مصالح را میفروشند
چه آبرویی از مجلس میره اگر استیضاح نشه
جانم به این وزیر بی لیاقت که قیمت دنا را رسونده به 20هزار دلار(در افغانستان و عراق با این پول چه ماشینهایی میشه خرید)بازهم یه عده میگن که خیلی خوب کار کرده!!اگه بد کار کرده بود چی میشد؟؟
مجلس باید وزیر صمت و دارایی را که بزرگترین عامل گرانی بوده اند رذ استیضاح و عزل نماید و این خواسته مردم است که بر گرفته از کوچک شدن سفره انهاست

هردولتی خصوصا دولتهای 12و11هم برای تورم خود توجیهاتی داشتند این وزیران نیز همینطور سیاستهای تورمی خود را توجیه کرده اند و مجلس نباید به ان توجه کند

آقای رییسی اره اصلاح دولت را اشتباهی گرفته بجای اینکه اشاخه های ساسیگذاران وعاملان اصلی تورم قطع کند به برزها و شاخه های فرعی پرداخته است
در هر صورت نباید استیضاح بشود. فکر نمیکنم نماینده ها دغدغه شان مردم باشد.
این نمایندگان دلشون به حال مردم نسوخته، ولی چون به انتخابات نزدیک هستیم دارند برای مردم وانمود می‌کنند که طرفدار مردم هستیم و وزیر صمت را استیضاح میکنیم.
اگر استیضاحش کردید و قیمت کالاها را ثابت نگه داشتید آن موقع میشه امیدوار بود.
اخه این چه وضعیه بعد از اینکه گفتن اونهایی که سال ۴۰۳ افتادن می تونن خوروشونو تغییر بدنسال ۴۰۲ بگیرن حالا می گن باید ۵ تا انتخاب کنی که قطعا یکیش بیفته سال ۴۰۲ به نظر خودتون اینطوری می شه بازار رو کنترل کرد اخه ما حق انتخاب یک خودرو مد نظرمون رو نداریم به اجبار باید هرچی بود رو انتخاب کنیم اخه این چه وضعیه به گوش وزیر برسونید همه از این طرح اگر به درستی اجرا نشه ناراحتن
الان زوده هنوز کلی ماشین چینی مونده
اون نمایندگانی که امضاشون رو پس گرفتن با چه رویی میخوان برگردن به حوزه انتخابیشون؟؟
مجلس بی عرضه
کدوم مجلس کدوم استیضاح تمام اینها بازی دادن ملت بیچاره است نمایندگان عزیز به محض گرفتن رای از مردم دیگه مزاحمشون نمیشن تا چهار سال بعد
دو سال خاله بازی نمایندگان مجلس مردمی تحت عنوان استیضاح !!!
باسلام
واقعا برای این مجلس به ظاهر مردمی باید خون گریه کرد از قدیم گفتند که از ماست که برماست شما نماینده مردم هستید ویا حافظ منافع اشخاص وگروه خاص آقایان وزارت صمت ودر راس ان وزیر پدر صاحب مردم را در اورده است باز هم مماشات بار پروردگارا شکایت به که برم تا احیای حق مظلم شود
از همین اعلام نظراتون نتیجه مشخصه هر نماینده ای ساز خودشو میزنه خدا به داد این مردم برسه که شما نماینده شون هستید
به جای ای کارای بیهوده بییان مشکلو حل کنند ، اینا فقط دارن صورت مسعلرو پاک میکنن، موضوع رفتن یا نرفتن نیست
الان تو تاکستان بزرگترین رانت خودرو در حال انجام که کل مسعولینم می‌دونن و آگاهن ولی کسی کاری نمیکنه !!!!!!!
مجلس که استیضاح نمیکنه یعنی مجلس یارش رفته که استیضاح وظیفه ی مجلسه
از وزیر صمت خواهش می کنیم خودش تشریف ببره مجلس وبه نمایندگان بگوید شایسته نیستم لطفا مرا استیضاح کنید
دغدغه نمایندگان محترم آن است که بعد چهارسال حرفی برای گفتن به مردم داشته باشندودغدغه شازده وزیر حفظ سمتش می باشد.مردم کیلویی چند؟
سلام وقت بخیر
دوصد گفته چون نیم کردار نیست
تو مملکت ما فقط خوب حرف زده میشه از مناظره و... تا استیضاح و.... عمل و کرداری نیست دلخوش نباشید
بیکفایتی وبی خاصیتی آبروی مجلس رابرده مردم اصلا توجهی وانتظاری از این مجلس ندارند
پاسخ نمایندگانی که با فاطمی امین همراهی می کنند را قطعا در انتخابات مردم خواهند داد. تا درسی بشه برای آیندگان
وزیری که سه بار پای استیضاح برود. دبگر وزیر نیست. لابیگر است
فاطمی امین در مدت یکسال واندی فقط دنبال لابیگری وتلاش برای عدم استیضاح بود کی فرصت می کرد برا مردم کار کند.
برخی سودجو یان ومنغعت طلبان چوب حراج زدن به اموالشان برای ابقای فاطمی امین
قالیباف که در مجلس این همه از فاطمی امین دفاع می کنه. فکر می کنه مردم متوجه نمی شوند. با با اینبار مردم 4000رایتو 2000می کنن. فکر نکنید تولید کنندگان میان پشت سرت. اینا ها همه هستم نهایتا پای صندوق خم نمی آیند. این مردم هستن مه سرنوشت انتخابات را تعیین می کنن.
آقای رییس وقالیباف نباید بیشتر از این فرصت را در اختیار فاطمی امین بدهند. وفشار به استیضاح کنندگان بیاوند. مردم از عملکرد ایشان واقعا راضی نیستند
یکی نیست به فاطمی امین بگه وزارت ارث پدری نیست با با ول کن
طی نظرسنجی که بین همکاران وزارت صمت انحام شد فاطمی امین را ضعیف ترین ونا کارامد ترین وزیر صمت وبازرگانی دانستند.
کاملا درسته عملکردش قابل دفاع نیست
فاطمی امین بیشتر از اینکه برنامه تخصصی صنعت معدن وتجارتی داشته باشد. به بازی های رایانه ای علاقه مند است.
حامیان فاطمی امین قیمت یک فرغون رااز زمان انتصاب فاطمی امین تا امروز بررسی کنند. ببینن چند درصد رشد داشته است. قیمت خودرو. لوازم خانگی. لوازم یدکی و........ پیش کش اگر وجوانشان قبول کرد مخالف استیصاح باشن اگرنه مدیون استیصاح کنندگان مردمند
بابرکناری چیزی درست نمیشه اصل کارمشکل داره این گرانیهآ بایدبامدیریت درست حل شود
اگه این کار را انجام ندهند مشخصه که حق سکوت گرفتند.
خدایی اگر استیضاح هم زمانی بود دوران ریاست جناب روحانی بود
فاطمی آمین ترسو گوش به فرمان نهادهای بخش خصوصی مثل اتاق بازرگانی اتاق اصناف هست و آنها در عدن اقتدار و عدم نظارت وزارت صمت به هر شکلی که دلشان می خواهد در تولید و بازار عمل می کنند فقط در مجوز های افزایش قیمت کارخانجات فولاد ببینید فاطمی آمین جرات کرد حداقل تعدیلی به خرج بدهد هر چه می‌گویند نی گوید چشم و اطاعت
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی