بازدید 2666

وزیر صمت: قیمت‌ها در بازار خودرو کاذب است

وزیر صمت، قیمت‌های بالا در بازار آزاد خودرو را کاذب توصیف کرد و گفت: دو دلیل کاذب بودن قیمت‌ها، یکی تقاضای کاذب بخاطر تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه‌ای و همچنین مافیایی است که نمی‌خواهد قیمت‌ها بشکند.
کد خبر: ۱۱۷۰۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴ 13 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سید رضا فاطمی امین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: علت اینکه رشد تولید در زندگی مردم احساس نمیشود، نقص در تولید و راهکار آن هم تولید است. در دهه ۹۰ متوسط رشد اقتصادی کشور یک درصد بوده است. بنابراین سرانه درآمد واقعی زیاد نشده است. نکته دوم تورم بالا است که باعث کاهش قدرت خرید شده است. در این شرایط باید بر تولید تمرکز کرد. بنابراین اینکه مردم حس می‌کنند معیشت‌شان ضعیف شده درست است و با آمار تناقض ندارد. اما راهکار آن تولید است‌.

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در پایان سال قبل نیز گفت: در سال‌های اخیر تولید، زیر یک میلیون دستگاه بوده و بخشی از آن هم ناقص بوده است. بنابراین تقاضای انباشه وجود داشته است. پس یک مشکل کمبود عرضه بوده و دو مسئله همزمان هم وجود دارد که با افزایش عرضه و مالیات بر عایدی سرمایه حل می‌شود. وقتی شکاف بین عرضه و تقاضا زیاد می‌شود، خودرو خاصیت کالای سرمایه‌ای پیدا می‌کند و باعث ایجاد تقاضای کاذب می‌شود. بحث مافیا هم در بازار هم مطرح است. 

به گفته این مقام مسئول، بعضی از خودروسازان به ویژه مونتاژ کارها به التهاب بازار دامن می‌زنند. مثلا برخی، قسمتی از قیمت خود را به شکل سکه دریافت می‌کردند یا برای ثبت نام در فرصت کم مبلغ بالا می‌خواستند که امکان پذیر نبود. پس عدم شفافیت و کمبود عرضه وجود داشت.

واردات خودرو کارکرده در دستور کار

فاطمی امین در ادامه با بیان اینکه در سال جاری برنامه تولید خودروسازان دو میلیون دستگاه و پیش بینی تولید ۱.۷ میلیون دستگاه است واردات هم در حال انجام است، گفت: واردات خودروی کارکرده هم در دستور کار است که در کنار افزایش تولید میتواند به بازار کمک کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار کاذب است، تصریح کرد: الآن قیمت کارخانه خودروی شاهین زیر ۴۰۰ میلیون و در بازار ۷۰۰ میلیون تومان است. این در حالی است که به دلیل رشد تولید این خودرو نسبت به سال قبل، دلیلی برای این افزایش قیمت وجود ندارد.

به گفته وی، بخشی از این وضعیت خودرو مربوط به مافیاست. ‌دو علت این قیمت‌های کاذب، تقاضای کاذب بخاطر تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای و همچنین مافیا است که نمی‌خواهد قیمت بشکند، چون از این وضعیت نفع می‌برد. بنابراین قیمت سازی صورت می‌گیرد که راه حل این معضل، افزایش تولید و تمرکز بر واردات است.

فاطمی امین در پاسخ به اینکه چقدر زمان می‌برد تا قیمت بازار به کارخانه نزدیک شود، گفت: امیدواریم امسال این موضوع حل شود. برآورد ما این است با افزایش تولید و واردات تا اواسط امسال برای بسیاری از خودروها و تا پایان سال برای همه خودروها این مشکلات را نداشته باشیم. 

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر ساز و کار نوبت دهی جایگزین قرعه کشی شده، گفت: اطمینان می‌دهیم به همه کسانی که ثبت نام می‌کنند، خودرو می‌رسد. قبلا چند میلیون نفر شرکت می‌کردند، ولی ۲۰ هزار خودرو عرضه می‌شد. اما از پارسال نوبت دهی جایگزین قرعه کشی شد و از هفته آینده تحویل خودروها شروع می‌شود. در اردیبهشت هم یک دوره دیگر ثبت نام خواهد شد.

فاطمی امین در پاسخ به اینکه خودروها در این روش چه زمانی تحویل می‌شود، گفت: برخی زودتر برخی دیرتر.

احتمال فروش قسطی خودرو از میانه سال

وی همچنین از احتمال راه اندازی فروش قسطی و لیزینگی خودرو از میانه امسال خبر داد.

 برای پس گرفتن پول‌های بلوکه شده در حال رایزنی هستیم

فاطمی امین در ادامه در پاسخ به سوالی درباره صاحبان حساب‌های وکالتی که هنوز موفق به پس گرفتن پول خود نشدند، گفت: بعضی از بانک‌ها علارغم انصراف مشتریان، پول آن ها را پس نمی‌دادند. اما با بانک مرکزی مکاتباتی انجام شده که این بانک‌ها اجازه نداشته باشند در دوره‌های بعد شرکت کنند. برای خودروهای وارداتی، هنوز افرادی نتوانستند پول خود را پس بگیرند که از بانک مرکزی در حال پیگیری هستیم و امیدواریم بانک‌ها مشتری مداری کنند.

وی افزود: همچنین هفته آینده دعوتنامه برای ثبت نام کنندگان خودروهای داخل ارسال می‌شود. کسانی که نوبتشان تا پایان تابستان است، قرارداد می‌بندند و کسانی که مهر به بعد نوبت دارند، می‌توانند پول خود را از بلوکه خارج کنند، اما نوبت‌شان حفظ می‌شود.

تولید ۹ خودرو جدید در سال جاری

این مقام مسئول با بیان اینکه صنعت خودرو یک صنعت بیمار تحت درمان است، گفت: من به عنوان وزیر اولین منتقد خودروسازان هستم، اما این صنعت رو به بهبود است‌.‌ امسال حساست‌های خاصی روی کیفیت، خدمات پس از فروش و رضایت مشتری اعمال می‌شود.

وزیر صمت همچنین از تولید ۹ خودروی جدید در سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون ۳۰ شرکت برای واردات اقدام کردند و ۱۰۰ هزار خودرو ثبت سفارش شده است. بعضی از این شرکت‌ها شبکه خدمات پس از فروش ندارند که مقرر شده با شرکت‌هایی که خدمات دارد قرارداد ببندند. بر اساس آیین نامه واردات خودرو یکی از شروط واردات در آیین نامه این است که خودرو باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
بزک نمیر بهار میاد
کنپزه با خیار میاد
سلام سید رضا جان ، گل پسر عزیز اگر قیمتهای خودور در بازار کاذب هستند و این کاذب بودن هم سالهای سال ادامه دارد پس راه حل چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اینکه بیای پشت تربین بگی قیمت ها کاذب هستند تمام شد و رفت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مرد حسابی راه حللللللللللللللللللل بدددددده. تو رو خدا جمع کن این وزارت ناقابل را بزار کنار چون در حد و اندازه تو نیست تو لیاقتت بیش از اینهاست.
سلام . از آقای رئیس محترم جمهور تقاضا داریم جهت کمک به خروج هر چه زودتر خودرو های فرسوده و کاهش آلودگی و براورده شدن آرزوی مالکین خودروهای فرسوده جهت سوار شدن به خودرو های نو ، به وزیر صمت دستور بدهند تا مذاکراتی با خودرو سازان دنیا و بخصوص چین و روسیه که مناسبات خوب با ما دارند انجام دهند تا این خودرو سازان خودرو های فرسوده را جایگذین کنند و در مقابل نفت و آهن ضایعات آهن و دیگر محصولات مورد نیاز به آنها بدهند با این تهاتر تورم هم ایجاد نمی شود و بار مالی هم به دولت تحمیل نمی شود و پول نفت هم تهاتر و خودرو های فرسوده جمع آوری می شود
پاسخ ها
محمددد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
فعلاً ارباب روسیه داره بهمون سوخت میفروشه
فاطمی امین در پاسخ به اینکه چقدر زمان می‌برد تا قیمت بازار به کارخانه نزدیک شود، گفت: امیدواریم امسال این موضوع حل شود.
فاطمی امین در پاسخ به اینکه چقدر زمان می‌برد تا قیمت بازار به کارخانه نزدیک شود، گفت: امیدواریم امسال این موضوع حل شود.
فاطمی امین در پاسخ به اینکه خودروها در این روش چه زمانی تحویل می‌شود، گفت: برخی زودتر برخی دیرتر.
پاسخ های وزیر مملکت در حد یه بچه ی ابتداییه,کلی حقوق میگیره که فقط ابراز امیدواری کنه,کسی فراموش نمیکنه که قبل از انتخابات وعده های حل مشکل خودرو ظرف یکسال رو میدادن....
درسته ! باشه ! شما درست میگین ای وزیر محترم و زحمتکش !

اصلا ما همه کر و کور و لال و دروغگو !

شما راست میگین ! احسنت ! عالی ! بیست !

یاد فروختن گوجه فرنگی با قیمت خیلی پائین تو مغازه سر کوچه یک رئیس جمهور بسیار مردمی افتادم !
آقا کم با الفاظ بازی کن قیمت های کاذب به دلیل حرف های نسنجیده شما و دوستانتان بوجود آمده، بخاطر رها سازی صنعت خودرو و عدم سیاستگذاری درست این قیمت های کاذب شک گرفته ،به نظر می رسد شما باید بیشتر در اولویت تغییر و برکناری توسط رئیس جمهور بودید زیرا بلایی که شما و تیم ناتوانتان بر سر صنعت آوردید بی سابقه است
کذب شمایید.! چون قیمت ها بیشتر هم هست. شما مثل کپک سرتون تو برفه همه چیز را سفید می بینید.
عزیزان تا تحریم هست این وضع مون اوضاع بهتر ازین نخواهد بود بعد برجام ما ۴۰ درصد کاهش قیمت داشتیم بی سابقه بود
خواه یا نا خواه باید با آمریکا ا دوست بشیم چاره ای نیس
آقای وزیر قیمت ها کارب هست قبول
درحال حاضر من نیاز به خودرو دارم به کجا مراجعه کنم که خودرو را به قیمت امروز بگیرم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
مرگ بر امریکا و کسانی که دوست دلرند امریکا را
خوب این حرفها چه فایده ای داره وزیر شدی واسه این؟
ایشون وعده انتخابش این بود که قیمت خودرو رو 15 درصد کاهش میده.

در عمل نه تنها 15 درصد کاهش نداد بلکه فقط امسال 40 درصد افزایش داد،

در واقع یه 15 درصد و 40 درصد افزایش
آخه آقای (صمت) نمیشه که در دل دولت(صادق الوعد) قیمت (کاذب) وجود داشته باشه که تو صادق کاذب !!!
خوب یکی از این دوتا دروغه یا این صادق نیست یا اون کاذب نیست یا هر دو کاذبند یا هر دو صادقند یا یکی کاذب اون یکی دیگه هم کاذبه یا یکی کاذبه و اون یکی دیگه صادق نیست
حرفهای تکراری
قیمت های همه چی کذب است. سفره ی کوچک شده ی مردم هم کذب است. این که من کارمند ۸ میلیون حقوق میگیرم و قیمت یک ماشین معمولی داخلی برابر با حقوق ۱۲۰ ماه من است هم کذب است
قیمت کاذب آن است که برای کسبکرسی وزارت وعده ی آن را می دادید.
تو اولی نیستی که همه چیز حباب داره و .....
یادم هست زمانی که پراید نو ۴۰ میلیون بود همکار وقت شما میگفت نخرین قیمت ۴۰ میلیون ساخته و پرداخته دلالان هست!
الان شما بگی شبه من قطع به یقین میگم روزه
تو کاذبی
کاذب
تعریف کاذب چیه؟؟ یعنی دروغ.
منتظر جهش های بعدی نیز باشید
وزیر صمت فقط تشریفاتی است. باید کدخدایش را دید کیست
قیمت خودرو کاذب است . قیمت سکه و طلا حباب است . قیمت دلار دست دلالان است و بزودی ریزش خواهد داشت . سوخت و کرایه هواپیما و لبنیات گوشت و مرغ و قیمت مسکن و اجاره خانه و . . . دست دشمن است . پس نقش دولتمردان ذر این وسط چیست ؟
قیمتا کاذبه؟ شما با من بیا بریم بازار یه خودرو به قیمت غیر کاذب بخریم.
وزیر صمت: قیمت‌ها در بازار خودرو کاذب است
پس تو و امثال تو چکاره هستید چرا واسه روسری تصمیم میگیرید و هزاران داستان درست میکنید اما با موضوع اقتصاد برادرانه و رفیق برخورد میکنید که هر دو طرف سود ببرید
وزیر صمت : قیمتها در بازار کاذب است
وزیر مسکن : قیمتها در بازار کاذب است
رییس اتحادیه طلا وجواعر: قیمتها در بازار کاذب است
رییس اتحادیه لولزم خانگی: قیمت ها در بازار کاذب است
رییس اتحادیه گوشت ومرغ : قیمتها در بازارکاذب است
رییس اتحادیه پوشاک وکفش : قیمتها در بازار کارب است
متاسفانه حرف هاي شما هم كاذب هست . گويا يادت رفته كه يكماه پيش معاونت اعلام كرد كه قيمت خودرو در سال ١٤٠٢ ، بين ٣٠ تا ٧٠ درصد گرون ميشه . اما فرداي اون روز وزارتخانه جننابعالي ادعاي معاون مربوطه را رد كرد . اما الان مشخص شد كه اون ادعا و گفته صحت داشت . بنابراين ، منشاء سخن كذب ، خود شما هستيد
ای خداوند قادر متعال مردم ازین همه ظلم خودرویی به خودشان به ستوه آمده اند لطفا خودت انتقام مردم را از عوامل گرانی و موانع کاهش قیمت بگیر و آتشی بر جانشان بنداز به حق همین شب قدر که تا ابد بسوزند
مینداختیش به گردن دشمن و خودت رو خسته نمی کردی. خلص وتمت .
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی