بازدید 12651
وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد؛

توازن منابع و مصارف خانوار در ده سال گذشته بهم ریخته است/ ۳۰ درصد واحد‌های غیرفعال ضعف مدیریت دارند/ تولید لوازم خانگی و خودرو، مثبت است

فاطمی امین گفت: وضعیت اقتصادی در قالب شاخص‌های کلان روند بسیار خوبی دارد، اما به این معنا نیست که مسائل ما حل شده است. چرا که ریشه اصلی مشکلات ما، بهم ریختگی سازوکاری است.
کد خبر: ۱۱۶۴۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۷ 21 February 2023

توازن منابع مصارف خانوار در ده سال گذشته بهم ریخته است/ ۳۰ درصد واحد‌های غیرفعال ضعف مدیریت دارند/ تولید لوازم خانگی و خودرو، مثبت است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور در همایشی ضمن بررسی شاخص های کلان اقتصادی گفت: اگر شاخص های کلان اقتصادی را مرور کنیم، متوجه میشویم تمام شاخص ها روند مطلوب داشته است. برای مثال طبق آمار گمرک در ده ماه اول سال جاری صادرات ۱۷.۷ درصد و واردات کشور ۱۶.۹ درصد رشد داشته است. در این میزان واردات ۱۶ درصد کالای واسطه ای رشد کرده و این به آن معناست که تولید اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: همچنین بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد که تولید در بخش ماشین الات ۱۵ درصد رشد داشته که در ۸ سال گذشته تقریبا بی سابقه بوده است. از طرفی طبق بررسی های مرکز امار ایران در ۶ ماه اول امسال صنایع و معادن کشور هم ۴.۹ رشد داشته است.

وضعیت اقتصادی در قالب شاخص های کلان روند بسیار خوبی دارد

فاطمی امین افزود: بنابراین وضعیت اقتصادی در قالب شاخص های کلان روند بسیار خوبی دارد اما به این معنا نیست که مسائل ما حل شده است. چرا که ریشه اصلی مشکلات ما، بهم ریختگی سازوکاری است. یعنی در نتیجه سازوکار و قوانین نامناسب ناترازی های متعدد ایجاد میشود.

وی افزود: برای مثال در ده سال گذشته رشد اقتصادی اندک داشتیم اما تورم بسیار افزایش داشته است. توازن منابع مصارف خانوار در ده سال گذشته بهم ریخته و قدرت خرید کاهش یافته است. همچنین ناترازی هایی در زنجیره تولید ایجاد شده است. مثلا در برخی زنجیره‌ها مانند فولاد موفق بوده ایم اما ناترازی داشته ایم.

ضرورت توجه به صادرات

وزیر صمت بیان کرد: قطعا نمی شود همه مسائل را باهم حل کرد اما باید اینها را باهم تحلیل کرد. باید تمامی مسائل همزمان تحلیل شوند اما حل آنها در یک نقشه راه یک به یک حل می شود. یکی از مسائلی که باید از سمت پیشران ها حل شود، همکاری بین حاکمیت و کسب و کارهاست. یکی از این کارهایی که به عهده پیشران ها محول می‌شود، موضوع صادرات است. به چند دلیل صادرات مهم است. اول اینکه یک منابع ارزی برای تامین واردات فراهم کند و از طرفی دیگر ما باید بتوانیم صادرات انجام دهیم تا بخاطر آن اشتغال و به دنبالش تقاضا ایجاد شود.

فاطمی امین با تحلیل شرایط جهانی اظهار داشت: در دنیا آن کسی که قدرت دارد می تواند از منافعش دفاع کند. ما برای اینکه در صحنه بین المللی قدرت داشته باشیم دو کار باید انجام شود اول اینکه کالاهایی تولید کنیم که کمتر کشوری تولید می کند و موضوع دیگر سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری با توزیع جغرافیایی مناسب و سرمایه گذاری برای تکمیل زنجیره های ارزش مورد اهمیت است.

تولید مثبت در حوزه لوازم خانگی و خودرو

وی افزود: در رشته های مختلف مانند لوازم خانگی و خودرو، تولید ما مثبت است اما این تولید متوازن در کشور انجام نمی شود. ما در وزارت صمت تک تک شهرستان ها را تحلیل کردیم که توزیع سرمایه گذاری را متعادل کنیم. پس یعنی نباید در رشته هایی که سرمایه گذاری داریم مجدد سرمایه گذاری شود. در گلوگاه ها باید سرمایه ها جذب شود.

ضعف مدیریت ۳۰ درصد واحد‌های غیرفعال

فاطمه امین در پایان گفت: احیا و فعال سازی واحدهای غیرفعال و زیرظرفیت از دیگر موضوعات مهم است. ۳۰ درصد واحد‌های غیرفعال ضعف مدیریت دارند. حل این مشکل کاری ست که از عهده پیشران ها برمیآید. اما آخرین نکته بنده، تلاش برای ارتقای مدیریت است. در اقتصاد کشور چالش های جدی در رویکردها وجود دارد. پیشران های اقتصادی میتوانند در نواوری های مدیریتی تمرکز کنند تا شاهد رشد مضاعف اقتصاد کشور باشیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳۵
چه وزیر خوبی
اگر ذره اي وجدان و مديريت و نظارت در كار بود اين فرد الان در جايگاه وزارت صمت تكيه نزده بود ، اوضاع نابسامان كشور در عرصه صنعت ، معدن و تجارت با خيال پردازيهاي ايشان زمين تا اسمان متفاوت است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
معیار وجدان یا تخصص نبوده
جالبه، مسولین ما ناکارامدی و بی کفایتی خود را در پشت قید زمان پنهان میکنند
بسه بابا بسه دیگه
خودتان از این حرفهای پوچ خسته نشدید
از نظر شما مسئولین وضع مملکت گل و بلبله وضع مردم عالیه وضع اقتصاد خیلی خوبه الحمدلله هیچ مشکلی نیست اون یه ذره ای که هست بخاطر دشمنی دشمناست و زیاده خواهی مردم!
دلیل بهم ریختگی سازوکاری، ضعف مدیریت است.
همه چی خدارو شکر هست اما مردم به خاطر نبود مدیریت درست توان خرید شون روز به روز کمتر میشه حرف نزنید عمل کنید طوری حرف می زنید که انگار تو ایران زندگی نمی کنید واز وضع مردم خبر مدارید بعد این همه سال که گند به اقتصاد کشور زدین وبه حرف اقتصاد دانها وهشدارهاشون گوش ندادین حالا امدین و قصه میگین افرین دارید شماها به خدا
بروبابا مردم بیچاره شدن دیگه خانواری نمانده که توی این اوضاع له لورده نشده باشه
اینگونه تحلیل باعث تاسف بسیار است و از یک وزیر بسیار بعید . آقای وزیر مردم را چی فکر کردی از دوستان و همفکران خودت نظر خواهی کن . با یک مشت آمار نا معتبر نتایج دلخواه گرفتی اگر رشد اقتصاد در تولید و صادرات داشتیم شرایط اینگونه نبود .
وضعیت اقتصادی در قالب شاخص های کلان روند بسیار خوبی دارد!!!!!!!!
احتمالا منظور از شاخص های کلان، جیب آقایون و آغازاده هاشون هست.

چرا مسئولین برای داغون کردن اعصاب ملت باهم رقابت میکنن؟!!!!!
وی افزود: در رشته های مختلف مانند لوازم خانگی و خودرو، تولید ما مثبت است!!!!!!!!
باز خدارو شکر تولیدتون مثبته سالی چندتا خودرو تولید میکنید که حدودا 5 درصد نیاز کشور رو پاسخ میده
اگر تولیدتون منفی بود احتمالا هر سال میومدین چندتا خودرو رو نابود میکردین که البته الانم دارین همون کارو میکنید
ضعف مدیریت ۳۰ درصد واحد‌های غیرفعال
البته این ضعف تنها در واحد های تولیدی نیست بلکه در اداره کشور هم ضعف مدیریت داریم ریشه اصلی این ضعف از انجا ناشی میشود که ما در کشور برخی دانشگاه ها و موسسات آموزشی داریم که مدارک کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا صادر میکنند مسئول ، مدیر یا مدیر عامل در دفتر کارش نشسته در عین حال تحصیل میکنه ودر پایان هم بدون شرکت در کلاس و آزمون مدرک تحصیلی دکتری به محل کارش فرستاده میشه و از فردا آقا ویا خانم دکتر میشود کسی که پایه علمی دکتری را ندارد و مدرک دکتری بهش تقدیم میکنند مدیریت این در مجموعه هم کشکی میشه و این وضع در مملکت بوجود میاید تا قیامت هم حل نمیشود مگر اینکه دانشگاه ها و موسسات آموزشی که نقش دستگاه قتو کپی را دارند و مدرک تحصیلی کپی میکنند بسته بشوند و مدیرانی که از این مراکز فارغ التحصیل شده اند از مدیریت عزل و از افراد نخبه تحصیلی در دانشگاه های سراسری به پست های مدیریتی منصوب بشوند
بله تولید مثبت هست ولی کیفیت با سرعت غیر قابل وصفی منفی و زیر منفی
چطوری میتونه بدون اینکه بخنده، این حرفا رو بزنه؟
من که موقع خوندن، کلی خندیدم. دمش گرم. روزم رو ساخت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
وقتی مسئولان می گویند مشکلی نیست پس نیاز و برنامه ای هم برای حل آن ندارند حالا باید مردم به حال و آینده خود گریه کنند با این مسئولان
واقعن کی تو رو وزیر کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
رئیسی مرد هزاره سوم
آقای وزیر در کدام کهکشان زندگی میکنند؟
اینا انگار تو کشور دیگه زندگی میکنن اصلا خبر ندارن بازار چه اتفاقی داره میفته . دو هفته است دنبال پکیچم گیرم نمی یاد اگر هم تک و توک پیدا بشه 40 -50 درصد گرون تر از قیمتش
خدا وکیلی ایشون خودشون ضعف مدیریت ندارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به والله در حد یک کارشناس ساده هم نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به ولله گفتم که قسم جلاله هست!!!! بعد از ضعف مدیریت صحبت می کنند؟؟؟؟
باز این وزرای رییسی شروع کردن به حرف درمانی
بنده خداها کار دیگه ای بلد نیستند
نابودی قشر کارمند و بازنشسته توسط دولت رئیسی به مراتب بدتر از دولت های قبلی است و این دولت هیچ توجهی به قشر آسیب پذیر ندارد.
واقعا این مسئولان عجیب هستن، کارشون فقط مقایسه و تحلیل بر اساس گذشته است و در حرفهایشان راه حل مشخصی وجود ندارد؟؟؟ مثلا ایشان فرمودتد که صادرات کنیم؟ به کجا صادرات کنیم وقتی بانکها به راحتی آب خوردن پولهایمان را بلوکه می کنند؟؟؟ وقتی که خودتان یک شبه قوانین را عوض می کنید و صادرات فلان محصول را کنسل می کنید و تمام زحمات یک بخشی را به باد هوا تبدیل می کنید؟؟؟ وقتی که یک کشوری را بدلایل ایدئولوژیک یک شبه تحریم می کنید و روابطتان را یکجانبه و بدون برنامه قطع می کنید؟؟؟و...
اگه مثبته پس چرا بدست مردم نمی رسه
وزير سمت : توليد لوازم خانگي و خودرو مثبت است !!
---------------------
--- شكر خدا ! ... اما فروشش چه ؟ ... آيا لوازم خانگي و خودرو را مي توان به آساني ابتياع كرد ؟ ... خريد ؟ آيا آقا لطفي بازنشسته دولت با حقوق ٨ توماني مي تواند يك تكه از لوازم خانگي را براي جهيزيه صبيه بخرد ؟ آقا لطفي مي گويد :
-- تمام هم و غمم در اين آخر عمري جور كردن جهيزيه اين دختر هست ! ديگه نميشه يك دست استكان خريد .. يك دست ليوان خريد چه برسه به لباسشويي و يخچال ... واي واي ... واي ...خدا به فريادم برسه ! ... شب ها از فكر اين طفلك خواب نميرم و گرنه خودم و ننه بچه ها با يك تكه نون و يك پياله چاي اموراتمون ميگذره !!
البته در يخچال مغازه قصابي مش غلام حسين هم گوشت فراواني آويزان است :
--- مش غلوم حسين ! اين همه گوشت ، مشتري هم داره ؟ ... آخه قيمتش به فلك الافلاك رسيده ! مطمئني كه فروش ميره ؟
مش غلام حسين پوزخندي ميزنه و ميگه :
-- هه هه ! تا وقتي كه از ما بهترون مشتري ام هستند ، هيچ غصه اي ندارم ! ... حتي يك مثقالش هم روي دستم
نمي مونه ! ... خاطرت جمع ! ... اميد من اول به خداست ، دوم به از ما بهترون » !
بله برادر ! توليد لوازم خانگي و خودرو به گفته جناب وزير مثبت است ، بازهم شكر خدا ! ... اما كيفيتش چه طور؟
فروشش چه طور ؟ آيا سهم آقا لطفي از لوازم خانگي و خودرو به عنوان يك شهر وند هم محفوظ مي ماند ؟ مهم اينه برادر !





مش غلام حسين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
-- ببخشيد برادر ؟ حالا « وزير صمت » يا « وزير سمت » ؟
-- شما هم ببخش ! اشتباه چاپي ! اميد است همه ما فرزندان بابا آدم و ننه حوا ، راه مان به سمت خدا باشد ، آمين يا رب العالمين
فقط همب صحبت های ایشون برای عدم کفایت و عدم شایستگی و کارآمدی ایشون کافیه، اگر مرجع صالح و شایسته ای وجود داشته باشه با استناد به همین صحبت ها و وضعیت معیشت و اقتصاد جامعه باید ابتدا ایشون را عزل و سپس بعلت تناقضات فاحش محکمه کنه
یکی از وزیران بسیار متوهم این روزگار
بااحترام،ایکاش این وزیرمحترم که۱۰۰در۱۰۰ضعف مدیریت دارندبه اندازه همان واحدهای تولیدی غیرفعال که بزعم خودشان ۳۰درصدضعف مدیریت دارند،ضعف مدیریت داشت!
بله درست می فرمایند حرف های (خندار ایشان)در زندگی روزمره مردم کاملا دیده مشود !مشکل در مدیریت جنابعالی و امثالهم است....چون اوضاع را خوب می بینید لزومی به کاری برای اصلاح امور هم نیست....
حداقل به حرمت معنی فامیلی ات که هم فاطمی و هم امین است دعایت کن
در عرض ۱۷ ماه تمام رکودهای منفی تاریخ اقتصاد را با فاصله وحشتناک فروریخته و تازه با امارهایی که صد در صد مخالف واقعیات جامعه است ، ادعای پیشرفت هم میکنی
کاشکی به حرمت فاطمه و امین که لقب حضرت رسول بود حداقل مشکلات را گردن میگرفتی و با یک عذر خواهی و استعفا اینقدر به مردم توهین نمیکردی
ایا خبر از سفره مردمی که حالا حتی برای تهیه قوت لا یموت خود با مشکل مواجه هستند اطلاعی داری
اگر حکومتتیان را مجبور میکردند با حداقل حقوق اداره کار زندگی کنند شاید انوقت از گفتن امارهای غیر واقعی و فرافکنی پرهیز میکردند ، البته افسوس و صد افسوس وقتی با محافظ و ماشینهای خاص واستفاده از خطوط ویژه تردد، ارتباطی با مردم فرودست جامعه نداری نمیتوان از شما انتظاری بیش از این داشت
اصل ضعف مدیریت خود شما و امثال شما هستید برادر من . اگر ذره ای وجدان دارید استعفا بدید تا آدمای باتجربه سکان وزارت رو به دست بگیرند .
ساعت خواب آقای وزیر
بله شاخص های کلان مانند رشد تورم بالا ، رشد اقتصادی پایین ، سقوط وحشتناک ارزش پول ملی و.... همه خیلی خوبند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست