بازدید 2835

دیدار مقامات آمریکا و چین در مونیخ

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا برای نخستین بار در پی سرنگونی بالون اطلاعاتی چین با "وانگ یی" دیپلمات ارشد پکن در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و بصورت حضوری گفت وگو کرد.
کد خبر: ۱۱۶۴۵۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷ 19 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده است، اعلام کرد با "وانگ ایی" دیپلمات ارشد و رئیس دفتر کمیسیون روابط خارجی مرکزی حزب کمونیست جمهوری خلق چین دیدار و گفتگو کرده است.

وزیر خارجه دولت بایدن گفت که در این گفتگو حضور بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده را محکوم و تاکید کرده است هرگز نباید دوباره تکرار شود.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود که در مورد عواقب حمایت های مادی از روسیه در جنگ اوکراین نیز هشدار داده است و همچنین بر باز بودن خطوط ارتباطی واشنگتن - پکن تاکید کرده است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره این دیدار گفت که بلینکن در این دیدار با تکرار اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه واشنگن به دنبال یک جنگ سرد جدید نیست، در عین حال تاکید کرد که واشنگتن هیچ‌گونه نقض حاکمیت ایالات متحده را تحمل نمی‌کند و این اقدام غیرمسئولانه هرگز نباید تکرار شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه بلینکن درباره برنامه بالون های نظارتی پکن در بیش از ۴۰ کشور در ۵ قاره جهان با وانگ ایی گفتگو کرده است، افزود: بلینکن با تکرار اظهارات بایدن گفت که ما خواهان درگیری با جمهوری خلق چین و یک جنگ سرد جدید نیستیم.

ند پرایس ادامه داد: وزیر امور خارجه ایالات متحده  بر اهمیت حفظ گفتگوهای دیپلماتیک و خطوط باز ارتباط در همه زمان ها تاکید کرد.

بلینکن پیش از این نیز، همزمان با اعلام حضور بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده آمریکا نیز با این مقام ارشد چین گفتگو کرده بود.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ۲۸ بهمن ماه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن درباره گفتگوهای  آمریکا و چین در پی سرنگونی بالون اطلاعاتی پگن افزود: متاسفانه خطوط نظامی باز نیستند و این واقعا موضوعی است که دوست داریم آن را اصلاح کنیم.

کربی همچنین درباره سفرآنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به پکن که در پی سرنگونی بالون چینی، لغو شد، گفت که اکنون "زمان مناسبی" برای سفر بلینکن به چین نیست.

در  پی سرنگونی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده توسط ارتش این کشور، روابط دفاعی این دو کشور تیره تر شد و پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا خبر داد که وزیر دفاع چین حتی حاضر نشد تماس تلفنی آستین را پاسخ نداد.

وی افزود: ما به باز نگاه داشتن خطوط ارتباطی بین آمریکا و چین برای مدیریت مسئولانه روابط باور داریم. خطوط تماس بین ارتش‌ها ما در چنین مواقعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

 لوید آستین وزیر دفاع  آمریکا و رئیس پنتاگون نیز پس از سرنگونی بالون چینی تاکید کرد که او از درخواست برای بازگشایی خطوط ارتباطی با چین دست نخواهد کشید.

وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با شبکه ان بی سی گفت: وقتی اتفاقی می افتد، (چین) به نوعی تمایل دارد کانال های ارتباطی نظامی خود را ببندند.

رئیس پنتاگون افزود: فکر می کنم این کار خطرناک است، اما مرا از ادامه تشویق آنها برای باز کردن خطوط ارتباطی باز نمی دارد. فکر می کنم این کار درستی است.

به گزارش ایرنا, ایالات متحده آمریکا اخیرا چهار شئی را بر فراز آمریکای شمالی ساقط کرده است که اولین مورد آن یک بالون اطلاعاتی چینی در سواحل کارولینای جنوبی در چهارم فوریه بود.

 مقامات آمریکایی  دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) برای نخستین بار بصورت علنی اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

سرانجام عصر شنبه به وقت محلی، چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، با جنگنده اف ۲۲ در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی