مسائل زنان از موضوعات درجه یک کشور است

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در سال ۹۰ تأکید کردند جامعه مدیریتی کشور باید مسائل زنان را در تراز مسائل درجه یک کشور قرار دهد.
کد خبر: ۱۱۶۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱ 11 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خانه ملت، همایش تخصصی یک روزه گفتمان تمدن اسلامی در حوزه زنان با موضوع زن، هویت و تمدن با حضور فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان و زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان و جمعی از بانوان تمدن‌ساز در فرهنگسرای خانواده واقع در بوستان شفق برگزار شد.

فاطمه قاسم‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی، در همایش تخصصی یک روزه گفتمان تمدن اسلامی در حوزه زنان ضمن تبریک ایام دهه فجر به نقش ویژه زنان در انقلاب اشاره کرد و گفت: امیدواریم ما وارث و امانتدار خوبی در رسیدن آرمان‌های انقلاب به نسل‌های آینده باشیم و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی و آموزه‌های مترتب بر این گفتمان را به خوبی پیش ببریم تا در گام دوم انقلاب با فکرورزی و اندیشه‌پروری عدالت و معنویت را برقرار کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث امروز من درباره بررسی نحوه تدوین و تصویب قوانین در حوزه زنان است؟ چرا ما باید با چنین تجربه طولانی در حوزه اصلاح قوانین زنان مواجه باشیم و قوانینی که مصوب می‌شوند حداقل ۱۰ سال زمان برای تدوین و تصویب قوانین گذاشته می‌شود، چه اتفاقی باید رخ دهد تا این مسیر کوتاه‌تر شود؟

وی بیان کرد: فعالان حوزه زنان باید شفاف‌تر در این حوزه گام بردارند، چرا فرآیند تنقیح قوانین طولانی است؟ در سال ۹۰ در نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع زن، مقام معظم رهبری به خلأ نظریه‌پردازی در موضوع زنان اشاره کردند که می‌بایست هر چه سریعتر ما فعالان حوزه زنان در این زمینه ورود جدی داشته باشیم. همه ما از الگوی سوم زن صحبت می‌کنیم در صورتی که زمانی الگوی سوم زن محقق می‌شود که تمام اقتضائات در این راستا تغییر کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: در مورد الگوی سوم زن باید حرکت و جهشی در راستای نظریه انقلاب آغاز شود؛ تمام این مباحث ما نقطه آغازی دارد که پیش نیاز آن هم‌اندیشی در حوزه زنان است. اگر این هم‌اندیشی رخ ندهد در آینده با مشکلاتی روبرو خواهیم بود، انقلاب اسلامی فارغ از نگاه تجدد غربی و تحجر، راه سومی را پیش روی زنان قرار می‌دهد که اگر در این مسیر نتوانیم گفتمان الگوی سوم را بسط دهیم، امکان تسلط هژمونیک دو گفتمان تحجر و تجدد فراهم می‌شود؛ لذا لازم و ضروری است در این زمینه گفتگو‌های جدی صورت پذیرد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل سخت شدن تصمیم‌گیری در حوزه زنان غیرمشارکتی بودن قانون گذاری و اجرا در این زمینه است. باید جریان‌های میانجی و حلقه‌های میانی در این زمینه فعال‌تر شوند تا مجرا‌هایی برای رساندن مطالبات زنان در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی اتفاق بیفتد.

قاسم‌پور در ادامه یادآور شد: مقام معظم رهبری در سال ۹۰ تأکید کردند که مسائل زنان از موضوعات درجه یک کشور است، که لازم و ضروری است جامعه مدیریتی کشور مسائل زنان را در تراز مسائل درجه یک کشور قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه همایش تأکید کرد: در حوزه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری و در حکمرانی، حضور افراد دغدغه‌مند و متخصص این حوزه کم است، علاوه بر این ساختار‌های حوزه زنان نیز نحیف هستند، چه در دولت، چه حوزه مدیریت شهری حتی در حوزه قوه مقننه و قوه قضائیه نیز نیازمند بازآرایی ساختار مرتبط با موضوع زنان هستیم.

وی یادآور شد: علاوه بر تقویت ساختار‌ها در حوزه زنان و خانواده و زمینه‌سازی حضور افراد متخصص، مسئله بانوان باید به مساله اصلی جامعه مدیریتی کشور تبدیل شود. مسائل مربوط به زنان باید از زبان ۲۹۰ نماینده در مجلس نه فقط ۱۶ نماینده خانم و ۱۹ وزیر و معاونان رئیس جمهور از ریاست جمهوری نه فقط معاونت زنان و در واقع همه ارکان مدیریتی به صورت جدی پیگیری شود و تک تک این افراد پاسخگوی مسائل و مطالبه‌گری مسایل زنان در کشور باشند.

قاسم پور در پایان این همایش یادآور شد: مسئله زنان، موضوعی فرابخشی است که با اقتصاد، ورزش، آموزش و پرورش و تمام مسائل دیگر نسبت دارد. باید این مسائل در حوزه بانوان تبدیل به گفتمان اصلی و برنامه‌ریزی نهاد‌ها تبدیل شود.

وی در ادامه اضافه کرد، برش حضور زنان در حکمرانی به جهت درک و تجربه زیسته زنان از مسائل به پیگیری بیشتر مسائل زنان منجر می‌شود.

در این همایش زهرا شیخی رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس شورای اسلامی با تبریک اعیاد ماه رجب و گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر گفت: بر اساس نگاه اسلامی، حیثیت زنانگی و مردانگی در مسیر رشد و تکامل و قرب الهی، عنصری اثرگذار و امتیازآفرین نیست. آنچه در این مسیر به افراد امتیاز می‌بخشد تقواست و خداوند متعال وعده داده است که عمل هیچ انسانی اعم از زن و مرد ضایع و باطل نخواهد شد. چه بسا زنانی که در این میدان به عنوان چهره‌های موفق و الگو به جامعه ایمانی (زن و مرد) عرضه شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر تمایز زنانه و مردانه زمینه‌ساز اختلاف‌ها و تفاوت‌هایی در استعداد‌های این دو گونه خاص خلقت شده است. مسئولیت‌ها و وظایف هر کدام از زن و مرد نیز در نظام حقوقی تعریف شده از جانب خداوند حکیم، بر توانمندی‌ها، استعداد‌ها و اقتضائاتی که هر نوع دارد، ابتنا یافته است. قطعا تعامل مساوی با دو ظرفیت متفاوت، خلاف عدالت است و هر یک از زن و مرد به عنوان عضوی از جامعه ایمانی می‌بایست بر اساس ظرفیت‌ها و استعداد‌هایی که دارند ایفای نقش کنند و حواله دادن نقش‌های هر یک به دیگری بدون در نظرگرفتن استعداد‌ها و ظرفیت‌ها، ظلمی در حق ایشان محسوب می‌گردد.

رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس ادامه داد: یکی از نقش‌های بسیار ویژه و کلیدی و اثرگذار اجتماعی زنان که در جوامع مدرن و متاثر از نگاه فمینیستی، از آن غفلت می‌شود یا مورد تغافل واقع می‌شود، نقش مادری است. مادر شدن و ایفای نقش مادری، بر خلاف تفکر رایج فضای فمنیستی، به جای آنکه زن را از جامعه دور کند او را به متن جامعه و اثرگذاری اجتماعی وارد می‌کند. مادر مربی است. مادر به تربیت انسان می‌پردازد و بر همین اساس نقش کلیدی در ساختن تمدن بر عهده می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مهم‌ترین عنصر سازنده هر تمدنی، انسان است. انسانی که پذیرای رسالت تمدنی باشد و بتواند نرم‌افزار تمدنی را محقق سازد؛ از همین رو غایت رسالت ادیان تربیت انسان و رشد دادن انسان در حوزه فردی و اجتماعی است و زنان همراستای پیامبران چنین رسالتی را با عهده‌داری نقش خویش به دوش می‌کشند. به خصوص که هویت انسان و زیربنای شخصیتی او در دوران کودکی و در زمانی که نقش اساسی تربیت به عهده مادران است شکل می‌گیرد؛ اگرچه نقش مادری و مربی‌گری مادر پیوسته استمرار دارد و محدود به دوران کودکی فرزندان نیست.

شیخی با اشاره به اینکه اثرگذاری زنان در حوزه تربیت فقط محدود به نقش مادری نیست؛ یادآور شد: زنان در سمت‌های مختلفی که در خانواده دارند، اعم از نقش مادر بودن، همسر بودن و خواهر بودن، پایه و اساس تربیت هستند. شخصیتی هم‌چون حضرت زهرای اطهر (س) چنان قابلیت‌های تربیتی از خویش بروز می‌دهند که حتی در سن طفولیت و در مقام دختر بودن، برای پیامبر خاتم (ص) نقش مادری ایفا می‌کنند و ملقب به وصف «ام ابیها» می‌شوند.

رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس خاطر نشان کرد: این در حالی است که سبک زندگی متاثر از نگاه فمینیستی ایفای نقش مادری را در تزاحم با موفقیت‌های اجتماعی و مزاحم رشد زن برمی‌شمارد. زنان را از بچه‌دار شدن بر حذر می‌دارد؛ چرا که فرزندان را مزاحم حضور اجتماعی زنان می‌بیند. بر اساس فرموده حضرت امیر علیه‌السلام: خدا رحمت کند کسی که جایگاه و منزلت خویش را بشناسد؛ و چه بسا جهل به مقام و نقش زن، عامل اساسی در بی‌مهری و بی‌توجهی به این عنصر اثرگذار تمدنی است. تفکیک دو مقوله اثرگذاری اجتماعی و ارتباط و حضور مستقیم در جامعه برای از بین بردن این تصور غلط و بازسازی هویت زن در تمدن اسلامی مهم و راهگشاست. اثرگذاری اجتماعی لزوما به معنای حضور مستقیم در جامعه نیست و حضور مستقیم در جامعه نیز همیشه مستلزم اثرگذاری نیست.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: اقتضائات و نیاز‌هایی که به صورت انحصاری با جامعه زنان در ارتباط است، جز از طریق زنان قابل پیگیری و تحقق نیست و این بدان معناست که متولیان جامعه دینی می‌بایست از باب جامع‌نگری بهترین زمینه را جهت رفع نیاز‌های هر دو طیف زن و مرد فراهم سازند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار