بازدید 5963
پای کردانی به پرونده بلیت‌های نپال باز شد

آیا مدیر ایرانی AFC بلیت جام‌جهانی رشوه گرفت؟

کد خبر: ۱۱۶۰۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴ 21 January 2023

مخاطبان جدی‌تر فوتبال در ایران نام وحید کردانی را طی چندسال اخیر بارها شنیده اند.

به گزارش تابناک ورزشی؛ این عضو ایرانی رده بالای ای اف سی که در مالزی زندگی می‌کند، بارها در ماجرای دخالت در امور فدراسیون فوتبال ایران به عنوان یک مسوول در کنفدراسیون آسیا به تشکیلات فوتبال در ایران اخطار و هشدار کتبی فرستاده است.

برخی خبرنگاران ادبیات نامه‌های کردانی و همچنین مقاطع زمانی صدور آن را بی‌ربط با حمایت از مهدی تاج در بازی قدرت در فوتبال ایران نمی‌دانند. حالا کردانی متهم به دست داشتن در اتهامات فروش بلیت های جام جهانی شده است.

بر اساس مستنداتی که نشریه The Kathmandu Post در دست دارد، ANFA در قالب سهمیه کشورهایی که به جام جهانی راه پیدا نکرده بودند، دست کم ۲۹۰ بلیت به دست آورد.

استفاده اتحادیه فوتبال نپال از بلیت‌های ارسالی فیفا، حسابی سر و صدا به پا کرده است. نپالی‌ها به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی خود، بخشی از سهمیه‌شان را به جای شهروندان خود به سران کنفدراسیون فوتبال آسیا واگذار کردند. 

اتحادیه فوتبال نپال (ANFA) متهم به این شده است که از سهمیه بلیت‌های اختصاص یافته از سوی فیفا برای جام جهانی ۲۰۲۲، سو استفاده کرده است. 

 هدف از تقسیم این بلیت‌ها آن است تا در وهله اول به دست شهروندان این کشورها برسد ولی سران ANFA از ۲۹۰ بلیتی که در اختیار داشتند، ۷۵ مورد را برای به دست آوردن «لطفی ناخواسته» در اختیار کارکنان AFC قرار دادند. 

مقامات ANFA در روز چهارشنبه در پاسخ به این که ۷۵ بلیت مورد اشاره دقیقا به چه کسانی تعلق گرفته‌ است، مدعی شدند که برای شفاف‌سازی در تلاش هستند تا فهرستی از خریداران آن بلیت‌ها را آماده کنند. آن‌ها همچنین می‌گویند که عده‌ای از بلیت‌ها به «خیرین» رسیده است که البته هویت این افراد تا این لحظه فاش نشده است.

سخنگوی ANFA همچنین گفته است: «شاید برخی از دریافت کنندگان، کارمندان AFC بوده باشند که در این مدت یار و یاور ما بوده‌اند». 

یک منبع که نمی‌خواست نامش فاش شود، به The Kathmandu Post گفته است که وحید کردانی (معاون ایرانی دبیرکل AFC)، از جمله آن افراد بوده است. در یکی از اسناد موجود، فردی از ANFA در پیامی برای کردانی ضمن تشکر می‌پرسد که او به چند بلیت نیاز دارد: «اگر بخواهید، ما می‌توانیم تقاضای بلیت‌های بیشتری کنیم». 

همچنین مشخص شده است که از ۱۰ بلیت دیدار افتتاحیه میان قطر و اکوادور، ANFA فقط ۶ مورد را به دیگران واگذار کرده است. آن‌ها همچنین از سهم ۱۰ بلیته خود در دیدار فینال، ۵ مورد را به مقامات AFC سپردند. 

وحید کردانی

اما چرا ANFA چنین کاری کرده است؟ از آنجایی که مقامات نپال در زمان توزیع بلیت‌ها از سوی فیفا قادر به پرداخت هزینه 116,922.96 دلاری آن‌ها نبودند، AFC این هزینه را متقبل شد ولی نپالی‌ها متعهد شدند که معادل آن مبلغ را به این نهاد بپردازند.

در اینجا باید اشاره کرد که به دلیل کمبود ذخایر ارزی دلار در نپال، هرگونه تراکنش خارجی نیاز به تایید بانک مرکزی این کشور دارد. حالا نپال باید علاوه بر آن بلیت‌ها، 116,922.96 دلار هم به فیفا بپردازد ولی رابیندرا جوشی (خزانه‌دار اتحادیه فوتبال نپال) با لحنی مبهم می‌گوید که نمی‌داند آیا قرار است این مبلغ پرداخت شود یا نه. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست