بازدید 3290
واکنش عجیب ضرغامی به ثبت فرهنگ پهلوانی برای جمهوری آذربایجان

ماجرای نان لواش بنام ایران جای ثبت زورخانه!

کد خبر: ۱۱۵۶۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۹ 26 December 2022

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از ثبت «فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای» به نام جمهوری آذربایجان در فهرست میراث ناملموس بشری خبر داد و بسیاری از مردم ایران را در شوک فرو برد.

به گزارش تابناک ورزشی؛ در ایران مسئولان دستگاه‌های مختلف؛ از فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سویی اعلام کردند ایران ۱۲ سال پیش این آیین را ثبت کرده و از سوی دیگر مدعی شدند میراث فرهنگی ناملموس می‌توانند به دست کشورهای مختلف ثبت شوند.

یکی از دستگاه‌هایی که در این جریان با انتقادات زیادی روبه‌رو بوده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی محسوب می‌شود. حالا وزیر میراث فرهنگی در این باره صحبت کرده و البته او نیز اعتقاد دارد اتفاق خاصی رخ نداده است.

عزت‌الله ضرغامی درباره ثبت‌ ورزش زورخانه‌ای در یونسکو به نام یکی از کشورهای همسایه گفت: امسال برای کارنامه جمهوری اسلامی یک سال استثنایی (در یونسکو) بود، یعنی در سالی که سهمیه نداشتیم، توانستیم چهار سهمیه را اخذ کنیم و مقام خود را یک رتبه در دنیا ارتقا دهیم.

وزیر میراث فرهنگی بیان کرد: درباره ورزش زورخانه‌ای هیچ مشکلی نداریم و همانطور که در یک بیانیه‌ کامل از سوی وزارتخانه اعلام شد مشکلی وجود ندارد، به دلیل اینکه اصولا آثار ناملموس و معنوی بین کشورهای مختلف مشترک است، یعنی یک اثر هم می‌تواند مشترک با چند کشور تصویب شود و هم می‌تواند وقتی یک اثری تصویب شد، سال‌ها بعد کشور دیگری یک تبصره و تخصیصی بزند و دوباره آن را برای خودش ثبت کند و این هیچ مشکلی ندارد.

وی یادآور شد: در خصوص چوگان هم این کار را کردیم؛ چوگان یکی از آثار ثبت شده ارزشمند ماست، در صورتی که چوگان در گذشته از کشور طرف دیگری ثبت جهانی شده بود ولی ما بعدها با اسب ایرانی رفتیم و چوگان ایرانی را با همان نام چوگان تثبیت کردیم یا درباره ثبت نان لواش باز هم همین موضوع اتفاق افتاد؛ نان نازکی که ما به ثبت رساندیم قبلا به ثبت رسیده بود بنابراین اگر ایران چیزی را ثبت می‌کند و سال‌ها بعد کشوری تخصیصی می‌‌زند و چیزی به آن اضافه می‌کند، هیچ مشکل قانونی ندارد.

ضرغامی در پایان تاکید کرد: اصل ورزش پهلوانی با این عنوان کلی توسط جمهوری اسلامی ایران ثبت شده، هیچ مشکل قانونی ندارد و ابعادش ثبت شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی