بازدید 9384

طرح استیضاح فاطمی امین وزیر صمت اعلام وصول شد / مهلت دو ماهه‌ای که افاقه نکرد!

طرح استیضاح تعدادی از نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت جناب آقای سیدرضا فاطمی امین که در مورخه ۱۹/۷/۱۴۰۱ به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع شده بود، با توجه به مهلت قانونی و داشتن نصاب لازم اعلام وصول می‌شود. مطابق با ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس، وزیر صمت حداکثر ظرف مدت ده روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی مجلس خواهند بود.
کد خبر: ۱۱۴۵۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴ 19 October 2022

تابناک _ عضو هیأت رئیسه مجلس طرح استیضاح فاطمی امین وزیر صمت را اعلام وصول کرد.

علی نیکزاد در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۲۷ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد؛

طرح استیضاح تعدادی از نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت جناب آقای سید رضا فاطمی امین که در مورخه ۱۹/۷/۱۴۰۱ به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع شده بود، با توجه به مهلت قانونی و داشتن نصاب لازم اعلام وصول می‌شود.

مطابق با ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس وزیر صمت حداکثر ظرف مدت ده روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی مجلس خواهند بود.

علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس هم اظهار داشت: جلسه بررسی استیضاح وزیر صنعت، معدن، تجارت ۸ آبان و پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه برگزار می‌شود.

درخواست قالیباف برای مهلت دو ماهه به دولت جهت تفکیک وزارت صمت هم افاقه نکرد

گفتنی است، برای نخستین بار قرار بود استیضاح وزیر صمت در جلسه ۷ تیر اعلام وصول شود که با درخواست رییس مجلس از نمایندگان این امر به تعویق افتاد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه صحن علنی (۷ تیر) مجلس طی سخنانی درخصوص استیضاح وزیر صمت، گفت: لازم می‌دانم این را با صراحت عرض کنم که ما حتما وظیفه خود می‌دانیم که هر سه قوا در حوزه اداره کشور مجلس و دولت هم هماهنگی باشد هم هم افزا.

وی افزود: اگر روزی مجلس شورای اسلامی به این نتیجه برسد که وزیری را استیضاح کند، جز اینکه به این نتیجه رسیده  که راه حل این مشکل استیضاح است، هیچ دلیل دیگری ندارد. برای مثال امروز بحث گرانی، وضعیت معیشت مردم و مشکلات حوزه خودرو وجود دارد و یکسری مشکلات در حوزه وزارت صمت مطرح است و اگر نمایندگان به دنبال استیضاح وزیر صمت هستند، هیچ نیتی جز اصلاح امور و کمک به دولت ندارند و استیضاح یک وزیر به معنای اختلاف مجلس و دولت نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بالاخره مجلس شورای اسلامی یکسری وظایف ذاتی دارد و باید به وظیفه خود عمل کند و در مقابل دولت هم یکسری وظایف ذاتی دارد که باید به وظیفه خود عمل کند و مسئولیت‌ها نباید لوث شود.

قالیباف با اشاره به اینکه وزارت صمت جزو سنگین‌ترین مجموعه‌های وزارت خانه‌های دولتی است، تأکید کرد: امروز تجارت، صنایع بزرگ و صنایع کوچک متمرکز در وزارت صمت شده و همه قبول داریم این وزارتخانه مشکلات ساختاری دارد که بار‌ها به رئیس جمهور این موضوع را اعلام کردم.

وی تصریح کرد: تشخیص مجلس شورای اسلامی آن بود که شرایط به جایی رسیده است که باید استیضاح وزیر صمت انجام شود و امروز ۱۷ نماینده در لیست متقاضیان استیضاح وزیر صمت هستند و زمانی که ۱۰ نماینده متقاضی استیضاح وزیری باشند، قابل اعلام وصول در صحن علنی مجلس است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از آنجایی که مجلس به دنبال اصلاح امور است و در این زمینه با رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور و وزیر صمت بحث و تبادل نظر شد، بحث ما این است که باید اصلاحات ساختاری در وزارت صمت ایجاد شود و دولت هم این دغدغه را دارد.

قالیباف افزود: رئیس جمهور در آخرین صحبتی که با هم کردیم، به این جمع بندی رسیده است که حتماً وزارت خانه صمت نیازمند آن است که در آن تجدیدنظر و به دو وزارتخانه تبدیل و دو وزیر به مجلس معرفی شود تا این اصلاح ساختاری اصولی اتفاق بیفتد و قرار است به سرعت لایحه‌ای در این زمینه به مجلس ارائه شود.

وی تأکید کرد: مجدداً می‌گویم که قصد مجلس، اصلاح امور است و دولت هم به این نتیجه رسیده که باید در وزارت صمت اصلاحات ساختاری کند. بنده خصوصی با لطف الله سیاهکلی یکی از متقاضیان استیضاح وزیر صمت صحبت کردم و وی اولین فرد متقاضی استیضاح وزیر صمت بود و جز اصلاح امور هدف دیگری نداشت. از سیاهکلی و ۱۶ نماینده متقاضی استیضاح وزیر صمت خواهش می‌کنم، چون دولت تصمیم گرفته اصلاحات ساختاری در وزارت صمت ایجاد کند، یک فرصت دو ماهه به دولت دهیم و مطمئناً این کار انجام خواهد شد.

تشریح دلایل استیضاح وزیر صمت/ آیین نامه واردات خودرو دارای نقاط کور زیادی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: مجلس در ۴ حوزه نسبت به عملکرد فاطمی امین انتقاد وارد کرده است این حوزه‌ها عبارتند از خودرو، فولاد، معادن و تنظیم بازار. امیدواریم وزیر بتواند به پرسش‌های مجلس در این بخش‌ها پاسخ‌هایی درخوری بدهد.

لطف الله سیاه‌کلی در گفت‌وگویی از اعلام وصول استیضاح وزیر صمت خبر داد و افزود: بیش از شش ماه است که بحث استیضاح وزیر صمت در مجلس مطرح شده بود.

وی ادامه داد: وزیر صمت یک بار به کمیسیون صنایع دعوت شد و نتوانست با پاسخ‌هایش کمیسیون را قانع کند؛ از این‌روی بحث استیضاخ وی به مجلس آمد، اما رئیس جمهور درخواست کردند که دو ماه به وی فرصت داده شود تا تغییرات در وزارتخانه را ایجاد کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: فرصت مجلس به وزیر صمت بیش از دو ماه شد، اما شاهد تغییراتی در عملکرد فاطمی امین نبودیم؛ از این‌روی، دوباره استیضاح وی به جریان افتاد؛ وزیر صمت ۲۶ مهر به کمیسیون صنایع فراخوانده شد و مجددا نتوانست رای کمیسیون را دریافت کند و مطابق با آیین‌نامه باید اعلام وصول می‌شود که رئیس مجلس دستور دادند و این اتفاق رخ داد.

سیاهکلی با اشاره به مهم‌ترین انتقاد‌هایی که از سوی مجلس متوجه وزیر صمت شده است، تصریح کرد: مجلس در ۴ حوزه نسبت به عملکرد فاطمی امین انتقاد کرده است. این حوزه‌ها عبارتند از خودرو، فولاد، معادن و تنظیم بازار. امیدواریم وزیر بتواند به پرسش‌های مجلس در این بخش‌ها پاسخ‌هایی درخوری بدهد.

به گفته وی؛ عملکرد وزارت صمت در بخش معدن بسیار ضعیف است، در حالی که اگر شیوه مدیریت معادن اصلاح شود بدون تردید با تکیه به همین معادن می‌توان کشور را اداره کرد.

عضو کمیسیون صنایع معادن با انتقاد از آیین نامه واردات خودرو، تصریح کرد: این آیین‌نامه دارای نقاط کور زیادی است و مجلس نسبت اجرای به آن خوشبین نیست. در مجموع سوالات مجلس از وزیر در زمینه خودرو به واردات آن ختم نمی‌شود و پرسش‌هایی در زمینه تولید، واردات، صادرات، کیفیت و تعداد خودرو‌هایی تولیدی دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزیر صمت از مجلس رای اعتماد نخواهد گرفت، گفت: مجلس چندان همراه فاطمی امین نباشد البته نمایندگان صاحب رای هستند، اما باتوجه به شناختی که من از آن‌ها دارم، بعید به نظر می‌رسد که رای اعتماد بگیرد. بدون تردید فاطمی امین رای مثبت کمی از مجلس خواهد گرفت.

وی افزود: بدون تردید، وزیر جدید اشکالات موجود در این وزارتخانه را حل خواهد کرد؛ فاطمی امین در ساختار‌ها دستکاری کرد و به افرادی مسئولیت داد که کاربلد نبودند. همچنین نتوانست به وعده‌های خود عمل کند و ما شاهد رفتار‌های دوگانه از وی بودیم؛ بنابراین، ما استیضاح کنندگان به این نتیجه رسیدیم که فاطمی امین نمی‌تواند وزارتخانه مهمی، چون صمت را اداره کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۰
برکنارش کنید کلا بر ضد مردم عمل کرد
اخه این خودرو mg3 کپی کردنش ۳۸۴ میلیارد هزینه میخواد که اسمشو میزارین tf21
باور کنین ۵۰ میلیارد هزینه نشد و بقیش رفت جیب این و اون
خب..مافیای خودرو این وزیر رو هم عزل کرد...انشااله نفر بعدی....
پاسخ ها
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
این وزیر یا خودش وابسته به مافیای خودرو بود و یا تسلیم آنها شد، چون در طول بیش از یکسال گذشته علیرغم وعده های بزرگ برای ساماندهی بازار خودرو و واردات خودروهای خارجی تاکنون هیچ کار مفیدی نتوانسته انجام بده
تا دوست عزیزش مدیر عامل سایپا کلا سایپا را به باد فنا نداده ایشان را بردارید
اگر 100 تا دیگه هم وزیر عوض بشه هیچ فایده ای نداره وقتی مجبور باشه دیکته دیگران را اجرا کنه . متاسفانه مافیای خودرو در ارکان حضور دارد و مانع بهبود شرایط میشود و به عبارتی سود کلانی که بابت خودروهای بی کیفیت بخاطر انحصاری که ایجاد کردن گیرشون میاد باعث میشود کار به بن بست بخورد حالا هی وزیر عوض بشه هیچ نتیجه ایی ندارد
خداروشکر استیضاح شد. توی شرکت مس که حسابی خراب کرد.... با انتخاب رستمی ریشه ی مس رو خشکاند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
کلا متوجه نشدی خبر چی گفته؟؟
استیضاح شد؟؟؟
ای کاش نمایندگان تا بحال مماشات نمی کردند و اشتباه خود را زودتر اصلاح می کردند و اینهمه هزینه پرداخت نمی شد
وزیر صمت می خواید چیکار! با مافیاهای صنایع گوناگون صحبت کنید که یک نماینده بعنوان وزیر صمت معرفی کنند!
امیدواریم مجلسیان اینبار تسلیم توصیه ها وسفارش وتهدید وتطمیع نشده واین وزیرکه نه تنها هیچ مدیریتی درحوزه مسئولیتش ندارد واصولا بلدنیست ولی درعوض تا دلتان بخواهد با برخی صاحبان منافع درزمینه های گوناگون سروسرهای مختلف دارد را عزل نمایند وانشالله که بعدعزلش هم دستگاه عدلیه مسائل متعدد وبزرگ مربوط به ایشان را بررسی وبه وعده خود مبنی با مبارزه با مفسدان درهر پست ومقامی عمل نماید.
چناب وزیر ضعف های زیادی دارند ولی مدیرانی که بر سر کار آمده اند فاجعه است، کار در بنگاه املاک چه ربطی به وزارت صمت دارد؟!
عجیبه ادمی که همین سه روز پیش میگه چهل و شت و نیم میلیارد از پنجاه و یک میلیارد هزارصادرات نفت پارسال را با صادرات غیر نفتی همچون صادرات دارو جبران کردیم و دیگه محتاج به صادرات نفت ندارم هنوز استیضاح نشده.این یعنی اخر دروغ پردازی و توهین به شعور مردم
بنده از مدافعان دولت فعلی از روز اول بودم و هستم. ولی قاطعانه می گویم انتخاب ایشان از روز اول اشتباه بود. الان هم به احتمال قوی با لابیگری، نمایندگان را وادار به عقب نشینی خواهند کرد...
شخصا معتقدم نماینده ای که امضای خود را با تطمیع یا تهدید و لابیگری و ... پس می گیرد اصلا لیاقت نمایندگی ندارد... اگر هم فهمید که اشتباه کرد و امضای خود را پس گرفت باز هم لیاقت نمایندگی ندارد. چرا که امضا قبل از فهمیدن درست موضوع هم نشانه عدم لیاقت است.
ای کاش به جای ایشون وزیرارتباطات را استیضاح میکردید.
این آقا نمیدونه عقب افتاده ترین کشورهای دنیا هم برای کسب و کارهای مردم یک پیام رسان بین المللی حداقل دارند به جای تسهیل دزکار مردم شروع کرده به فیلتر کردن و تهدید کردن مردم واقعا جای تاسفه
وزیر وعده و وعید

من نمیدونم چطور از کارمندی ساده یک ساختمان آستان قدس در بلوار خیام مشهد به وزارت صنعت معدن تجارت رسید

واقعا مملکت بی در و پیکره که امثال این آقا میشن وزیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
یک زمانی برای پیشرفت باید از اهالی کویر کرمان و یزد

و سمنان و اصفهان بودید

از پارسال و انتصاب رییسی و مجلس حداقلی قالیباف

همه وزرا و مدیران و استانداران باید خراسانی مشهدی

باشند و بس !!!؟؟
کلی آدم در ایام کرونا فوت کردند کلی ابهامات در اجرای پروتکل های کرونا در ایران وجود دارد چرا عین الهی را استیضاح نمی کنید؟!
کی نوبت وزیر راه و شهرسازی میرسه؟
زودتر وزیر راه با این انتصابات مسخره و شرسازی را عزل کنید
این دو ماه زمان از کیسه خلیه بخشیدید
مگه مردم وقتشونو از سر راه آوردن همون اول استیضاح می شد
وزیری که بعد از حدود یک سال کار نکرده دوماه هم کار بکن نیست ایشون بسیار ضعیف و در وعده نادرست هستند
کجا رفت اون همه تبلیغات ورود خودروی مقرون بصرفه و بالا رفتن تولید و کیفیت خودرو داخلی
کل دولت رو هواست.یه وزیر حسابی دراین دولت نداریم.دولت شیش کلاسه ها.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی