بازدید 5119
۱

ساخت دو راکتور اتمی در مجارستان با مشارکت روس‌اتم

وزیر خارجه مجارستان اعلام کرد، این دو راکتور در نیروگاه پاکس احداث شود و پیش بینی می‌شود این راکتور‌ها تا سال ۲۰۳۰ به بهره برداری برسند.
کد خبر: ۱۱۳۷۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵ 27 August 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از خبرگزاری فرانسه، دولت مجارستان روز جمعه اعلام کرد که در هفته‌های آینده، کارگاه ساخت دو راکتور هسته‌ای جدید در این کشور با مشارکت شرکت روسی روس‌اتم راه‌اندازی خواهد شد.

پیتر ژیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در صفحه خود در فضای مجازی ضمن اعلام این خبر، آن را گامی بزرگ توصیف کرد. وی با اعلام این‌که قرار است این دو راکتور در نیروگاه پاکس احداث شود؛ افزود، مرحله ابتدایی ساخت این راکتور‌ها طی هفته‌های آینده آغاز خواهد شد و پیش بینی می‌شود این راکتور‌ها تا سال ۲۰۳۰ به بهره برداری برسند.

این طرح نشان‌دهنده این است که روابط ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه طی سال‌های اخیر نزدیک‌تر شده است. جنگ اوکراین تأثیری روی موضع مجارستان درباره این پرونده نگذاشته است. این در حالی است که شرکای مجارستان در اتحادیه اروپا خواستار آنند که این کشور از روسیه فاصله بگیرد. در همین راستا بود که شرکت روس‌اتم در ماه مه، یکی از قرارداد‌های مهم خود را در فنلاند از دست داد.

اجرای این طرح بالغ بر دوازده و نیم میلیارد یورو هزینه خواهد داشت که ده میلیارد یوروی آن از طریق وام روسیه به مجارستان تأمین خواهد شد. مجارستان دو و نیم میلیارد یوروی باقیمانده را تأمین خواهد کرد.

در حال حاضر، چهار راکتور هسته‌ای در نیروگاه پارکس فعالیت می‌کند که در دهه ۱۹۸۰ ساخته شد. هر یک از این دو راکتور قرار است یک ممیز دو دهم گیگاوات برق تولید کند.

بوداپست اخیرا ضمن نادیده گرفتن تحریم‌های اتحادیه اروپا، همکاری با مسکو را در زمینه گازی نیز تقویت کرده و در حال مذاکره برای افزایش واردات گاز از روسیه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تمام کشورها تا ده سال دیگه نیروگاه هسته ای دارند و سوخت هسته ای نیاز دارند هرکسی تولید کنه برندست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار